Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter

Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum

0

Από τα μπούστα με τους κορσέδες στις αρχές του 20ού αιώνα έως τα εξαιρετικά δημοφιλή μπλογκ streetstyle μόδας του Instagram, η μόδα παραμένει σε μία διαρκή κατάσταση εξέλιξης.

Από τις 26 Ιουνίου έως τις 21 Οκτωβρίου το Μουσείο J. Paul Getty φιλοξενεί την έκθεση Icons of Style: A Century of Fashion Photography from 1911-2011, η οποία περιλαμβάνει πάνω από εκατόν εξήντα φωτογραφίες και μία εκτεταμένη συλλογή από κοστούμια, εικονογραφήσεις, εξώφυλλα περιοδικών, βίντεο και διαφημίσεις, αποτυπώνοντας την πορεία της μόδας σε όλο τον κόσμο.

Σχεδιασμένη έτσι ώστε να καταστήσει την μόδα μία μορφή τέχνης άξια να εκτεθεί σε μουσείο, αυτή η έκθεση ενισχύει «την ικανότητα κάποιων φωτογραφιών μόδας να υπερβαίνουν την αρχική τους εμπορική λειτουργία και να θεωρούνται πραγματικά έργα τέχνης», λέει ο επιμελητής της έκθεσης Paul Martineau.

Η φωτογραφία μόδας έχει δημιουργήσει κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του 20ού αιώνα, υπερβαίνοντας την επεξηγηματική της λειτουργία για να δώσει εικόνες υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας και φινέτσας.


Κάποτε η φωτογραφία μόδας θεωρούνταν υποδεέστερη λόγω της εμπορικότητας της, τώρα όμως έχει επιτέλους ανέλθει στο στάτους έργου τέχνης μουσείου.

Ο Timothy Potts, διευθυντής του Μουσείου Getty, εξηγεί το νέο τους ενδιαφέρον γι' αυτή τη σύγχρονη μορφή τέχνης: «Η φωτογραφία μόδας έχει δημιουργήσει κάποια από τα πιο ενδιαφέροντα έργα του 20ού αιώνα, υπερβαίνοντας την επεξηγηματική της λειτουργία για να δώσει εικόνες υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας και φινέτσας».

Η έκθεση αποτυπώνει τις αλλαγές ανά γενιές στη μόδα, αναγνωρίζοντας ότι η αισθητική και το στυλ έχουν μία ευδιάκριτη ιστορία και μία σαφή πορεία, με βάση πολιτικές και οικονομικές αλλαγές στην κοινωνία.


Η έκθεση ξεκινάει από το 1911, όταν η γυναικεία μόδα άρχισε να αλλάζει, αντικαθιστώντας τα στενά φορέματα με τους κορσέδες με πιο άνετα και πρακτικά ρούχα. Ο Potts σημειώνει ότι η γυναικεία μόδα άλλαξε σημαντικά κατά τη μεγάλη οικονομική ύφεση της δεκαετίας του '20 και κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, λόγω της πολιτικής και οικονομικής αναταραχής: καθώς οι γυναίκες εντάσσονταν στο εργατικό δυναμικό, μεγάλωνε και η ανάγκη για πιο πρακτικό ρουχισμό.

Ειρωνικά, τα περιοδικά μόδας απάντησαν αυξάνοντας την πολυτέλεια των ρούχων που φωτογράφιζαν. Ήταν μια προσωρινή ανακούφιση για τις φορτωμένες με δουλειά γυναίκες, μία διαφυγή από την πραγματικότητα της οικονομικής ύφεσης και του πολέμου.

Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
David Sims. Yohji Yamamoto, Autumn/Winter 1995. © David Sims.

Αντιθέτως η ανδρική μόδα μπήκε στο προσκήνιο πολύ αργότερα, στην δεκαετία του '80 και του '90. Ο Gianni Versace και ο Giorgio Armani ενσωμάτωσαν την ανδρική σεξουαλικότητα στα σχέδιά τους με όμορφα και καλοσχηματισμένα μοντέλα, αλλάζοντας για πάντα την ιστορία της ανδρικής φωτογραφίας μόδας.


Ο πρωταρχικός στόχος της Icons of Style είναι να αναγνωριστεί η φωτογραφία μόδας ως μία αποδεκτή μορφή τέχνης μέσω της αισθητικής, της εξέλιξης και της οικονομικής της σημασίας.

Ο Paul Martineau, επιμελητής της έκθεσης, λέει: «Ελπίδα μου είναι ότι αυτή η σαρωτική εισαγωγή στη φωτογραφία μόδας δεν θα επιμορφώσει και ευχαριστήσει μόνο τους επισκέπτες μας, αλλά θα εμπνεύσει και μια νέα ακαδημαϊκή έρευνα. Η σταδιακή ενσωμάτωση των φωτογραφιών μόδας σε συλλογές μουσείων θα το κάνει ευκολότερο γι' αυτές τις εικόνες να εκτιμηθούν με διαφορετικούς όρους».

Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
George Hoyningen-Huene, Bathing Suits by Izod, Paris, 1930Photo: © Horst, Richard and Allison Roeder / Courtesy The J. Paul Getty Museum
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Horst P. Horst. The Mainbocher Corset, Paris, 1939. Horst P. Horst, Vogue, September 15, 1939, © Condé Nast. Courtesy: Fahey/Klein Gallery, Los Angeles.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Perfection in Black; Model Margaret Horan in a Black Gown by Jay Thorpe (left), 1935. Edward Steichen (American, born Luxembourg, 1879 - 1973). © Condé Nast. Credit: Edward Steichen, Vogue, © Condé Nast
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Bruce Weber. Bruce Hulse and Talisa Soto for British Vogue, Bellport, NY 1982, 1982. © Bruce Weber. Courtesy of Bruce Weber and Nan Bush.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
The Dress-Lamp Tree, England, 2002. Tim Walker—Steven and Catherine Fink/The J. Paul Getty Museum
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Model Wearing a Gown by Augustabernard, 1936. Man Ray—Man Ray Trust ARS-ADAGP/J. Paul Getty Museum
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Fred with Tires, Hollywood [Body Shop series], 1984, Herb Ritts. © Herb Ritts Foundation. Credit: The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Gift of Herb Ritts Foundation
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Richard Avedon. Renée, "The New Look of Dior," Place de la Concorde, Paris, August 1947, August 1947. Copyright © The Richard Avedon Foundation. The Richard Avedon Foundation, New York.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Sveta for Hussein Chalayan, 2000. Sarah Moon—J. Paul Getty Museum
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Bettina and Frances McLaughlin-Gill, New York, 1950. Gordon Parks (American, 1912 - 2006). Courtesy of and copyright The Gordon Parks Foundation
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Helmut Newton. Woman Examining Man, Saint-Tropez 1975, negative 1975; print about 1984. © The Helmut Newton Estate. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Gift of the Helmut Newton Foundation. Image courtesy of Maconochie Photography.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Alana Zimmer for Italian Vogue, 2007. Richard Burbridge.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Glen Luchford. Kate Moss, negative 1994; print 2017. © Glen Luchford. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Gift of Glen and Tanya Luchford.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Jean-Baptiste Mondino. Miss M, negative 1988. © Jean-Baptiste Mondino, courtesy of M+B Gallery, Los Angeles.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
The Latin Connection, 1982. Jamel Shabazz (American, born 1960). Courtesy of Jamel Shabazz.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Guy Bourdin. Untitled, for Charles Jourdan, Spring 1977. The Guy Bourdin Estate 2017, Courtesy of Louise Alexander Gallery.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Diana Newman, 1966. Neal Barr (American, born 1932). © Neal Barr Object. Credit: The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Purchased with funds provided by the Photographs Council.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Herb Ritts. Stephanie, Cindy, Christy, Tatjana, Naomi, Hollywood, 1989. © Herb Ritts Foundation. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Gift of Herb Ritts Foundation.
Ένας αιώνας φωτογραφίας μόδας στο Getty Museum Facebook Twitter
Hiro, Black Evening Gown in Flight, New York, negative 1963; print 1994Photo: © Hiro / The J. Paul Getty Museum
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ