Οι «εξωτερικές» συνεργασίες δεν είναι κάτι καινούργιο για την ΙΚΕΑ. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία έχει θέσει στην κυκλοφορία μια σειρά από περιορισμένες εκδόσεις προϊόντων που φέρουν την υπογραφή εξωτερικών σχεδιαστών, από την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες κυρίως.

 

Η νέα συλλογή Överallt όμως, που θα κάνει το ντεμπούτο της τον ερχόμενο Μάιο, σηματοδοτεί ένα νέο πεδίο για τον Σουηδικό κολοσσό. Τα προϊόντα της συλλογής παρουσιάζονται αυτή την εβδομάδα, έχουν δημιουργηθεί όμως στο διάστημα των δύο τελευταίων χρόνων από σχεδιαστές οι οποίοι προέρχονται από αφρικανικές χώρες όπως η Κένυα, η Σενεγάλη, η Αίγυπτος, η Αγκόλα, η Ακτή Ελεφαντοστού, η Ρουάντα και η Νότιος Αφρική.

 


Εμπνευσμένη από αστικές τελετουργίες κατά μήκος της ηπείρου, η συλλογή κυριαρχείται από μια πανσπερμία χρωμάτων και υλικών, διατηρώντας όμως την μινιμαλιστική αίσθηση που χαρακτηρίζει την σουηδική εταιρεία.

 

Εμπνευσμένη από αστικές τελετουργίες κατά μήκος της ηπείρου, η συλλογή κυριαρχείται από μια πανσπερμία χρωμάτων και υλικών, διατηρώντας όμως την μινιμαλιστική αίσθηση που χαρακτηρίζει την σουηδική εταιρεία.

 

 

 

Το πιο εντυπωσιακό ίσως δείγμα της νέας συλλογής είναι ένας καμπυλωτός καθιστικός πάγκος από ευκάλυπτο, δημιουργία του Studio Propolis από το Ναϊρόμπι, ο οποίος αποτελεί μια σύγχρονη εκδοχή του παραδοσιακού κενυάτικου καθιστικού όπου συγκεντρώνονται το βράδυ οι οικογένειες και οι φίλοι σχηματίζοντας κύκλο για να αφηγηθούν τα γεγονότα της ημέρας που κλείνει.

 

Τελικά όμως, ποια είναι συμπερασματικά η αίσθηση που αποπνέει η νέα συλλογή; Είναι αφρικανική; Ναι. Είναι σουηδική; Επίσης, ναι.

 

Η αλήθεια είναι ότι μοιάζει κάπως ειρωνικό το γεγονός ότι η Ikea, η οποία ευθύνεται πιο πολύ από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία για την ομογενοποίηση του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων, ξαφνικά αγκαλιάζει περιφερειακές αισθητικές και ευαισθησίες. Αν το αποτέλεσμα όμως είναι εμπνευσμένο και καλόγουστο και φέρνει στο προσκήνιο ταλαντούχους σχεδιαστές που είναι γέννημα – θρέμμα Αφρικανοί, είναι δύσκολο να αντιδικήσεις με το πνεύμα της συλλογής.

 

 

 

 

 

Με στοιχεία από το Fast Company