O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά Facebook Twitter
Eνώ ξεκίνησα μελωδιστής, έγινα συμφωνιστής και μπορώ να πω ότι, χάρη στον κινηματογράφο, ξαναγύρισα δειλά-δειλά προς τη μελωδία και την απλότητα των μέσων που μας επιβάλλει.
0

Το 2008, ο Μίκης Θεοδωράκης μου παραχώρησε μια συνέντευξη στο πλαίσιο της έκθεσης για το σάουντρακ στον ελληνικό κινηματογράφο που οργάνωσα για το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και της συνοδευτικής έκδοσης «Ακούγοντας το ελληνικό σινεμά». Επειδή ο μέγιστος συνθέτης, με τη γενναιοδωρία του λόγου και την πληθωρικότητα των έργων του, καλείται συχνά να σχολιάσει τα αγαπημένα του θέματα, την πολιτική και τη μουσική, έχει ιδιαίτερη αξία η ποιοτική και ιστορική του αναφορά στα εκπληκτικά δείγματα γραφής που έχει αφήσει στον ελληνικό και διεθνή κινηματογράφο, και ιδιαίτερα στη συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, στην προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, αλλά και στην προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.

Αν αρέσει το συρτάκι, αυτό οφείλεται αποκλειστικά στην ακτινοβολία δύο καθαρά ελληνικών χορών, του χασάπικου και του πεντοζάλη, που είναι ό,τι πιο αγνό και αληθινό έβγαλε αυτός ο τόπος. Είναι ένα γνήσιο κομμάτι της Ελλάδας που θα έπρεπε να μας γεμίζει με υπερηφάνεια.

Η αδιάρρηκτη σχέση του σκηνοθέτη Κακογιάννη με τον συνθέτη Θεοδωράκη

O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά Facebook Twitter
O Mίκης Θεοδωράκης με τον Μιχάλη Κακογιάννη και τη Μαρία Φαραντούρη στη φωνοληψία για το φιλμ "Τρωάδες", Λονδίνο, 1970.

«Έως το 1961 που αποφασίσαμε να συνεργαστούμε, γνώριζε ο ένας τον άλλον από το έργο του. Το γεγονός αυτό δημιούργησε ανάμεσά μας μια αλληλοεκτίμηση που νομίζω ότι μεγάλωνε όσο ο ένας γνώριζε καλύτερα τον άλλον. Βλέποντας πριν από λίγο καιρό την τριλογία του ("Ιφιγένεια", "Τρωάδες", "Ηλέκτρα"), ένιωσα υπερήφανος για τη συνεργασία μας, ενώ εμπεδώθηκε μέσα μου ακόμα πιο πολύ η άποψη ότι κατέχει κυρίαρχη θέση, όχι μόνο στον ελληνικό αλλά και στον διεθνή χώρο του κινηματογράφου. Πέραν, όμως, της απαράμιλλης τέχνης του, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ιδιαίτερα η ελληνικότητα της δημιουργίας του. Ο Κακογιάννης είναι ταυτόχρονα ένας διανοητής που κατέχει σε βάθος τόσο την παγκόσμια όσο και την ελληνική σύγχρονη και κλασική θεατρική δημιουργία.

Με τα πρώτα του έργα, στα οποία συνεργάστηκε με κορυφαίους ηθοποιούς και μουσικούς όπως η Λαμπέτη, ο Χορν, η Μελίνα και ο Χατζιδάκις, ασχολήθηκε με την ανατομία της σύγχρονης Ελλάδας, ενώ με την τριλογία του όχι μόνο ανέδειξε με σύγχρονα μέσα την πεμπτουσία του αρχαίου δράματος αλλά συνέδεσε άμεσα το τότε με το τώρα, δείχνοντας έναν από τους ουσιαστικούς, αλλά δύσβατους δρόμους που οφείλουν να απασχολήσουν κάθε νέο Έλληνα δημιουργό, ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο ανήκει. Η συνεργασία μου μαζί του, πέραν όλων των άλλων, με επηρέασε σε μεγάλο βαθμό ώστε να επιχειρήσω να κάνω τη δική μου τετραλογία ("Μήδεια", "Ηλέκτρα", "Αντιγόνη", "Λυσιστράτη"), αποδεικνύοντας έτσι ότι η πνευματική μας συγγένεια υπήρξε πολύ βαθύτερη από μια απλή συνεργασία.

Όμως και αυτή η απλή συνεργασία μας υπήρξε για μένα καθοριστική, μια και με την "Ηλέκτρα" μπορώ να πω ότι άνοιξε η πόρτα της αληθινής μουσικής για τον κινηματογράφο. Δηλαδή μιας μουσικής ενταγμένης λειτουργικά στην αντίληψη του σκηνοθέτη, όσο ενταγμένη θα έπρεπε να είναι η ερμηνεία των μουσικών και η κάμερα του εικονολήπτη. Μια μουσική γυμνή όσο το άγονο τοπίο με τα πέτρινα ανάκτορα και παράλληλα δραματική, βίαιη, σπαρακτική, σαν προέκταση των χαρακτήρων. Με άλλα λόγια, έπρεπε να δημιουργήσω έναν μουσικό και ευρύτερο ηχητικό κόσμο, τον οποίον ο σκηνοθέτης θα χρησιμοποιούσε όπως ακριβώς καθοδηγούσε την κάμερα και τους ηθοποιούς του. Έγραψα έτσι διάφορες αυτοτελείς μουσικές που αντιστοιχούσαν σε πρόσωπα, καταστάσεις και τοπία και τις εμπιστεύτηκα σε μικρά μουσικά σύνολα με τέτοιον τρόπο ώστε να μπορούν να παίζουν το καθένα ξεχωριστά αλλά και ταυτόχρονα, είτε συνηχώντας μεταξύ τους είτε παίζοντας όλα μαζί, χωρίς να δημιουργείται ηχητικό χάος.

  

Γι' αυτό, κατά τη διάρκεια της ηχοληψίας υπήρχαν δύο μαέστροι (σκηνοθέτης και συνθέτης) και καθένας έδινε την εκκίνηση στο δικό του γκρουπ, σύμφωνα με τη δική του άποψη για τη στιγμή που έπρεπε να γίνει αυτό. Βλέποντας την εικόνα, μπορούσαν να γίνουν ακόμα και 10 πειράματα όσον αφορά το πότε ξεκινούσε να παίζει το Α, το Β, το Γ γκρουπ. Έτσι, οι συνηχήσεις άλλαζαν από ηχοληψία σε ηχοληψία, ωσότου ο σκηνοθέτης να δηλώσει ότι είναι ικανοποιημένος. Νομίζω ότι ένα τέτοιο πείραμα έγινε για πρώτη φορά στον κινηματογράφο και αυτό οφείλεται τόσο στη μοναδικότητα της "Ηλέκτρας" όσο και στην ενθουσιώδη αποδοχή από τον σκηνοθέτη αυτών των πρωτοφανών πειραματισμών. Μπορεί, από κει και πέρα, να μην εφάρμοσα κατά γράμμα αυτήν τη μουσική συνταγή. Όμως ακολούθησα πιστά την αρχή ότι η μουσική επένδυση θα πρέπει να υποταχθεί πλήρως στο κλίμα του σκηνοθέτη και να αποβλέπει στην προέκταση διά της μουσικής εντυπώσεων και συναισθημάτων πέραν του ορατού και του λογικού».

Γεννηθήτω το συρτάκι!

O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Μιχάλης Κακογιάννης με τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Άντονι Κουίν.

«Η ονομασία "συρτάκι" δόθηκε από κάποιον δαιμόνιο Γάλλο παραγωγό που ασχολήθηκε, εκτός του "Ζορμπά", και με τα "Παιδιά του Πειραιά". Φαίνεται ότι κάποιος του είπε πως μία από τις μουσικές μου ήταν εμπνευσμένη από τον συρτό χανιώτικο. Όπως ξέρετε, το συρτάκι που εμφανίζεται στο τέλος του φιλμ ξεκινά με την εισαγωγή στο τραγούδι "Στρώσε το στρώμα σου". Κι αυτό γιατί τότε ήταν της μόδας και το έπαιζαν στις ταβέρνες στα Χανιά, όπου σύχναζε ο θίασος τα βράδια. Εκεί το άκουγαν και οι δύο πρωταγωνιστές, και μάλιστα ο Άντονι Κουίν άρχισε να μαθαίνει το χασάπικο, στο οποίο στηρίζεται το τραγούδι, και να το χορεύει. Οπότε ο Κακογιάννης σκέφτηκε να το χρησιμοποιήσει ως playback, ζητώντας μου να το επιταχύνουμε σιγά-σιγά μέχρι να φτάσουμε στο ρυθμό πεντοζάλη, πάνω στον οποίο είχα γράψει τον κρητικό χορό που χόρεψε ο Αλεξανδράκης στο "Συνοικία το όνειρο". Με άλλα λόγια, όλη αυτή η διασκευή γράφτηκε αποκλειστικά και μόνο ως βάση για το τέλος της ταινίας, ενώ εγώ θα έπρεπε να συνθέσω μια νέα πρωτότυπη μουσική.

Πλην όμως, όλα αυτά τα στοιχεία, χορός και μουσική, πέτυχαν τόσο πολύ που σκεφτήκαμε να αφήσουμε τη σκηνή όπως ήταν. Τα αποτελέσματα είναι γνωστά. Επειδή, πέραν της επιτυχίας αυτού του νέου χορού στην ταινία, έτυχε να τον διευθύνω με την ορχήστρα μου σε χιλιάδες συναυλίες και στις πέντε ηπείρους, μπορώ να σας βεβαιώσω ότι η επίδρασή του σε κάθε είδος κοινού υπήρξε πάντοτε συναρπαστική. Επίσης, τον ενορχήστρωσα για μεγάλη ορχήστρα στο φινάλε του μπαλέτου "Ζορμπάς", που από το 1988 ως σήμερα έχει παιχτεί περίπου 700 φορές από πολλές διαφορετικές όπερες. Και πάντοτε το κοινό σηκώνεται όρθιο και χειροκροτεί, ζητώντας να το δει και να το ακούσει ξανά και ξανά.

Γνωρίζω ότι οι μόνοι σε όλο τον κόσμο που τον σνομπάρουν, τον ειρωνεύονται και τον περιφρονούν είναι ορισμένοι συμπατριώτες μας που τον κατατάσσουν στα τουριστικά είδη. Όχι, φυσικά, δίπλα στα μάρμαρα αλλά δίπλα στον μουσακά και στο τζατζίκι. Εγώ όλα αυτά θα τα χαρακτήριζα άγνοια, ανοησία και εθνικό κόμπλεξ, δεδομένου ότι το συρτάκι δεν έχει να κάνει με κοσμικότητες ούτε με διεθνή κέντρα υποκουλτούρας. Αν αρέσει, αυτό οφείλεται αποκλειστικά στην ακτινοβολία δύο καθαρά ελληνικών χορών, του χασάπικου και του πεντοζάλη, που είναι ό,τι πιο αγνό και αληθινό έβγαλε αυτός ο τόπος. Είναι ένα γνήσιο κομμάτι της Ελλάδας που θα έπρεπε να μας γεμίζει με υπερηφάνεια.

Το ότι πίσω από αυτό υπάρχει ένα όνομα, ένας συνθέτης, πιστεύω πως έχει μικρότερη σημασία από την ουσία, που είναι καθαρά ελληνική. Και αναφέρομαι κυρίως στη μουσική που έχει γίνει αναγνωρίσιμη ως ελληνική παγκοσμίως, συμβάλλοντας στην προβολή της μικρής μας χώρας. Κοντολογίς, είμαι βέβαιος πως άλλοι λαοί θα ήταν περήφανοι σε μια τέτοια περίπτωση και δεν θα άφηναν να εισπράττουν σε χρήματα μόνο οι ταβέρνες την αγάπη που δείχνουν οι ξένοι από τη στιγμή που θα πατήσουν το πόδι τους στη χώρα μας».

 

Μια χολιγουντιανή ουτοπία

«Δεν νομίζω ότι θα μπορούσα να ζήσω σε άλλη χώρα και ειδικά στην Αμερική, με τον εντελώς διαφορετικό τρόπο ζωής, τις διαφορετικές αντιλήψεις, τα ήθη και τον πολιτισμό. Όσο για το Χόλιγουντ, ούτε να το σκεφτώ. Με φαντάζεστε να ζω σε μια πολυτελή έπαυλη, περιτριγυρισμένος από αυτά τα μυθικά τέρατα με τις πλαστικές σχέσεις; Η πρόταση μου έγινε λίγο καιρό πριν από την 21η Απριλίου 1967. Και ξέρετε τι απάντησα; Πώς είναι δυνατόν να αφήσω τον γάμο και να πάω για πουρνάρια; Φυσικά, ο γάμος που με περίμενε ήταν η φυλακή. Δεν μπορείτε, όμως, να φανταστείτε πόσο με... ευχαρίστησε αυτή η επιλογή.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Αμερικανοί είναι πολύ γενναιόδωροι με ό,τι εκτιμούν και αγαπούν, καθώς και πολλοί άλλοι λαοί. Πολλές φορές λέγαμε με τον Χατζιδάκι ποια θα ήταν η θέση μας αν τύχαινε να γεννηθούμε Αμερικανοί, μια που πότε ο ένας και πότε ο άλλος βιώναμε τη μιζέρια, τη στενοκεφαλιά και τα κόμπλεξ που μας συνόδευαν σε όλη μας τη ζωή. Όμως, απ' την άλλη μεριά, θα κάναμε ό,τι κάναμε αν δεν είμαστε Έλληνες; Ιδού το ερώτημα!

Όχι μόνο τη χολιγουντιανή μουσική αλλά ακόμα και την όπερα την κατέτασσα στα κατώτερα είδη μουσικής. Ήμουν βλέπετε εμποτισμένος ως το κόκαλο με τις αντιλήψεις του Ωδείου Αθηνών, σύμφωνα με τις οποίες οτιδήποτε ξεφεύγει από τους κανόνες του Μπαχ, του Μότσαρτ και του Μπετόβεν δεν ήταν μουσική τέχνη. Με το ζόρι παραδέχονταν τον Μπραμς και τον Βάγκνερ. Υπήρχε τότε μεγάλος φανατισμός ανάμεσα στα τρία ωδεία, των Αθηνών, το Εθνικό και το Ελληνικό. Έτσι, ενώ ξεκίνησα μελωδιστής, έγινα συμφωνιστής και μπορώ να πω ότι, χάρη στον κινηματογράφο, ξαναγύρισα δειλά-δειλά προς τη μελωδία και την απλότητα των μέσων που μας επιβάλλει.

O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά Facebook Twitter
Πολλές φορές λέγαμε με τον Χατζιδάκι ποια θα ήταν η θέση μας αν τύχαινε να γεννηθούμε Αμερικανοί, μια που πότε ο ένας και πότε ο άλλος βιώναμε τη μιζέρια, τη στενοκεφαλιά και τα κόμπλεξ που μας συνόδευαν σε όλη μας τη ζωή. Όμως, απ' την άλλη μεριά, θα κάναμε ό,τι κάναμε αν δεν είμαστε Έλληνες; Ιδού το ερώτημα!

Βλέπε, λόγου χάρη το τραγούδι μου, "Αγάπη μου" για τη "Φαίδρα". Ή, ακόμα πιο πριν, το "Μαργαρίτα Μαγιοπούλα" (1953) για την "Κάρμεν" του Καμπανέλλη, ένα ραδιοφωνικό σκετς. Επομένως, οι λόγοι δεν ήταν ιδεολογικοί αλλά καθαρά μουσικοί και αισθητικοί. Αν και κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου, που συνέθετα συμφωνικά έργα, τα είχα συνδέσει με τους Σοστακόβιτς και Προκόφιεφ, δηλαδή με τη σοβιετική τέχνη, κι έτσι πίστευα ότι η συμφωνική τέχνη είναι η τέχνη του δικού μας σοβιετικού μέλλοντος που θα χτίζαμε μετά την επικείμενη νίκη του Δημοκρατικού Στρατού!

Ασχέτως, όμως, των παραπάνω, θα πρέπει να πω ότι αγαπούσα ανέκαθεν τη χολιγουντιανή μουσική, από την εποχή ακόμα της δεκαετίας του '30, με τη Μάρθα Ένγκελς και τον Ζαν Κεπούρα. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι εκεί όπου ζούσα, στην ελληνική επαρχία, η μουσική αυτή ήταν η μοναδική ορχηστρική μουσική που άκουγα και που με διαμόρφωσε ως συνθέτη σε μεγάλο βαθμό. Εδώ θα πρέπει να πω ότι στις γερμανικές ταινίες που βλέπαμε κατ' αποκλειστικότητα στην Κατοχή υπήρχε θαυμάσια μουσική, ακόμα και κλασική. Έτσι, το 1942 στην Τρίπολη πρωτοάκουσα το φινάλε της Ενάτης Συμφωνίας του Μπετόβεν που με συγκλόνισε σε τέτοιο βαθμό, ώστε να κάνω τη μεγάλη στροφή, επιλέγοντας ως μοναδικό στόχο στη ζωή μου τη μουσική».

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ