Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
H Ζαν Βιλαρντεμπό δίπλα στην Ανιές Βαρντά στα γυρίσματα του «La pointe courte», 1955.
1

Έχουμε μπει πλέον στον ρυθμό του φεστιβάλ των Καννών καθώς αυτή την εβδομάδα παρουσιάστηκε το μεγαλύτερο μέρος του φετινού προγράμματος, ενώ νωρίτερα έγινε η αποκάλυψη της αφίσας, ενός φόρου τιμής στην Ανιές Βαρντά που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγο καιρό.

Οι Κάννες έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά, πιθανότατα πέταξαν στα σκουπίδια την αφίσα που δουλευόταν ως τότε και αποφάσισαν να τιμήσουν τη μοναδική γυναίκα δημιουργό που συνδέθηκε με τη νουβέλ βαγκ, ακολούθησε έναν εντελώς ανεξάρτητο δρόμο στη συνέχεια και έφτασε ακόμη και κοντά στο Όσκαρ, λίγο πριν από το τέλος της καριέρας της.


Η φωτογραφία που επέλεξε το φεστιβάλ για να χρησιμοποιήσει ως βάση για την αφίσα του δεν ήταν δύσκολο να βρεθεί – άλλωστε δεν υπήρξε και καμία πρόθεση απόκρυψής της.

Είναι από τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας που γύρισε η Βαρντά, του La Pointe Courte(1955), με την ίδια ψηλά σε μια πλατφόρμα να πατά στην πλάτη του Κάρλος Βιλαρντεμπό, βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας.

Η ξαφνική αναφορά του ονόματός της, έστω και σε λίγα tweets, είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η κινηματογραφική κοινότητα, με αφορμή το άγαρμπο κόψιμό της από την αφίσα των Καννών, κάτι για το οποίο το φεστιβάλ δεν δικαιολόγησε ως σήμερα.

Το background έχει αντικατασταθεί από τους χρυσαφείς τόνους που δημιουργεί στη θάλασσα το πορτοκαλοκίτρινο χρώμα του σούρουπου, μια απαστράπτουσα ακτή που συνειρμικά μας οδηγεί στην Κρουαζέτ, το μέρος όπου για 10 μέρες τα φλας κάνουν υπερωρίες.

Η Βαρντά και η κάμερά της βρίσκονται σχεδόν στον ουρανό, η ίδια είναι το τελευταίο κομμάτι ενός παζλ, της ομαδικής δουλειάς που απαιτείται δηλαδή για να βγει σωστά ένα πλάνο, σε μια περίοδο που το να κατέχει μια γυναίκα αυτήν τη θέση ήταν σπάνιο.

Εδώ βέβαια δεν υπάρχει πολυπληθές crew, αλλά μόλις δύο συνεργάτες. Οι Κάννες αδίκως προτίμησαν να κρατήσουν τον ένα.

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Η αυθεντική φωτογραφία με της Ανιές Βαρντά ανεβασμένη στην πλάτη του Κάρλος Βιλαρντεμπό, βοηθού σκηνοθέτη της ταινίας. Το κορίτσι με την κλακέτα που προδίδει και τον τίτλο της ταινίας λέγεται Ζαν Βιλαρντεμπό.
Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Η αφίσα του φετινού φεστιβάλ των Καννών.


Το κορίτσι με την κλακέτα που προδίδει και τον τίτλο της ταινίας λέγεται Ζαν Βιλαρντεμπό, γαλλο-πορτογαλικής καταγωγής, και μάλλον έκοβε τη θέα της θάλασσας, «γέμιζε» περισσότερο το πόστερ ή φορούσε πολύ κοντό σορτσάκι.

Το όνομά της ανασύρθηκε από τα άδυτα του Διαδικτύου χάρη σε μια σειρά από κουβέντες στο Twitter και επιβεβαιώθηκε από πολλαπλές πηγές.

Πρόκειται για τη σύντροφο του Κάρλος και αναφέρεται στα credits της ταινίας της Βαρντά ως script-girl, στο πρώτο από τα λίγα που βρίσκουμε γι' αυτήν στο IMDb και, όπως φαίνεται, δεν αντιπροσωπεύουν τη συνεισφορά της στα έργα του συντρόφου της.


Το highlight φαίνεται να είναι το σεναριακό credit που έχει στη μοναδική ταινία μυθοπλασίας που γύρισε ο Κάρλος Βιλαρντεμπό, τα Απομονωμένα Νησιά του 1965, με θέμα το ταξίδι ενός θαλασσοπόρου τον 19ο αιώνα σε ένα άγνωστο μέρος όπου βρίσκει τη μοναδική κάτοικό του, μια γυναίκα η οποία ζούσε με τον πατέρα και τον αδερφό της (που έχουν πεθάνει) και παραμένει πεισματικά σε ένα σύμπλεγμα νήσων, με τους δυο τελικά να δημιουργούν έναν σύγχρονο παράδεισο.

Το κορίτσι που κόπηκε άγαρμπα από την αφίσα του Φεστιβάλ Καννών με την Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Στα γυρίσματα της πρώτης ταινίας της Ανιές Βαρντά με τίτλο «La pointe courte», 1955.

Ο Κάρλος έχει μεγάλη φιλμογραφία, αλλά ειδικεύτηκε σε εκπαιδευτικά ή ενημερωτικά φιλμ, ενώ κατά καιρούς γυρνούσε ντοκιμαντέρ για θέματα που τον ενδιέφεραν.

Σε πολλά από αυτά, μπορεί κάποιος να διαπιστώσει με μια πρόχειρη έρευνα ότι η Ζαν συμμετέχει με διάφορους τρόπους, από κείμενα συνοδευτικά (αφού πολλά φιλμ προορίζονταν για μουσεία) μέχρι και σχολιασμό όπως έκανε στο Le Corbusier, ένα ντοκιμαντέρ για τον Eλβετό αρχιτέκτονα που έγινε για λογαριασμό πανεπιστημίων και συνοδεύεται από τη μουσική του Ιάννη Ξενάκη!


Κάποια από τα συνοδευτικά κείμενά των ταινιών του συντρόφου της βρίσκονται σε βάσεις δεδομένων διεθνών βιβλιοθηκών, όπου την τεκμηριώνουν ως συγγραφέα, ενώ άλλα εκπαιδευτικά φιλμ στα οποία τη βρίσκουμε ως συνεργάτη είναι το Une statuette (1971), μια παρατήρηση ενός προ-κολομβιανού αγαλματιδίου που βρίσκεται στο Λούβρο, και το 10λεπτο La petite cuillère (1960) με θέμα ένα ιερό κουτάλι των αρχαίων Αιγυπτίων που χρησιμοποιούνταν για να κρατά ανοιχτά τα μάτια των νεκρών στο ταξίδι τους στον άλλο κόσμο.


Μαζί με τη φωτογραφία που ενέπνευσε τις Κάννες, υπάρχουν δύο ακόμη από το φιλμ της Βαρντά που διακρίνεται η Βιλαρντεμπό, ενώ δεν διευκρινίζεται σε κάποιο site αν ζει σήμερα ή όχι – ο Κάρλος πάντως φαίνεται πως βρίσκεται εν ζωή στα 92 του.

Η ξαφνική αναφορά του ονόματός της, έστω και σε λίγα tweets, είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει η κινηματογραφική κοινότητα, με αφορμή το άγαρμπο κόψιμό της από την αφίσα των Καννών, κάτι το οποίο το φεστιβάλ δεν δικαιολόγησε ως σήμερα.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Culture / Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Η Ανιές Βαρντά πέθανε την Παρασκευή και σήμερα στη Cinematheque francaise στο Παρίσι, εκατοντάδες άνθρωποι και δημιουργοί έδωσαν το παρών στην αποχαιρετιστήρια τελετή

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί μια πιο σεξιστική αφίσα εναντίον των ανδρών;Μια "προϊσταμένη" σκηνοθέτις πατάει πάνω στη ράχη του υφιστάμενου βοηθού της για να βρει το πλάνο της... Φαντάζεστε τι θα είχε γίνει με μια φωτογραφία, όπου ένας άντρας "προϊστάμενος" θα πρόσβαλλε ακόμα και το δαχτυλάκι μιας γυναίκας υφιστάμενής του; Κατακλυσμός!Θεός σχωρές΄την Ανιές Βαρντά, αλλά φτάνει πια με τα δυο μέτρα και τα δυο σταθμά!