High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA

High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA Facebook Twitter
Κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας είναι ο ελαφρώς κλονισμένος αλλά πάντα δαιμόνιος ατζέντης ανερχόμενων αστέρων του NBA, Ρέι Μπερκ, τον οποίο υποδύεται ο σπουδαίος ηθοποιός Αντρέ Χόλαντ
1

Η ταινία του Στίβεν Σόντεμπεργκ που προσγειώθηκε στο Netflix λίγες μέρες πριν από το All-Star Game ανάμεσα στις ομάδες του Giannis (Αντετουκόμπο) και του Lebron (Τζέιμς), έχει να κάνει με το σύμπαν του NBA –και ειδικότερα με ένα δυνάμει ιδανικό παράλληλο σύμπαν όπου οι παίκτες παίρνουν ξανά τον έλεγχο του παιχνιδιού από το εταιρικό σύστημα εκμετάλλευσης– αλλά σαφώς δεν ανήκει στο είδος της «αθλητικής» ταινίας και όσοι περιμένουν να δουν συναρπαστικές φάσεις στο παρκέ, μάλλον θα απογοητευτούν.

Αντιθέτως, θα επιβραβευτούν και με το παραπάνω όσοι περιμένουν ένα σύγχρονο, φιλόδοξο, συναρπαστικό δράμα ιδιοφυών διαλόγων και εξαιρετικών ερμηνειών από έναν από τους πιο δημιουργικούς και παραγωγικούς σκηνοθέτες των καιρών μας.

Η ταινία μοιάζει εντυπωσιακή στην όψη και γεμάτη σύγχρονους προβληματισμούς για σύγχρονα ζητήματα που υπερβαίνουν τον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ.

Κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας (την αποκαλούμε τηλεταινία ή όχι; Προβλήθηκε πάντως και σε κάποιες αίθουσες στην Αμερική, έτσι για το ξεκάρφωμα) είναι ο ελαφρώς κλονισμένος αλλά πάντα δαιμόνιος ατζέντης ανερχόμενων αστέρων του NBA, Ρέι Μπερκ, τον οποίο υποδύεται ο σπουδαίος ηθοποιός Αντρέ Χόλαντ, γνωστός κυρίως από τις εμπνευσμένες ερμηνείες του στις σειρές "The Knick" (επίσης του Σόντεμπεργκ) και "Castle Rock" και στην προπέρσινη «οσκαρική» ταινία "Moonlight".

Στον (βραβευμένο με Όσκαρ) σεναριογράφο του "Moonlight" Ταρέλ Άλβιν Μακ Κρέινι ανήκει και το σενάριο της ταινίας, η οποία επιχειρεί να διανοηθεί τι θα γινόταν αν κατά τη διάρκεια μιας γενικής απεργίας στον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ, οι παίκτες με κάποιο τρόπο ανακτούσαν από τα «κουστούμια» (που όπως λέει ο Ρέι το μόνο που θέλουν είναι να πουλάνε αθλητικά παπούτσια και να προκαλούν ραπ στίχους ως γκρίζα διαφήμιση) τον έλεγχο της καριέρας τους και χρησιμοποιούσαν γι' αυτό τον σκοπό τις δυνατότητες του ίντερνετ και ειδικά τα social media αλλά και πλατφόρμες όπως το Netflix.

Η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει χρησιμοποιήσει σε διάφορες παραγωγές της μια τέτοια επιδεικτική αυτο-αναφορικότητα ως κλείσιμο του ματιού στον θεατή, εδώ όμως ταιριάζει απόλυτα ως δραματική ειρωνεία.

High Flying Bird στο Netflix: Η εξαιρετική ταινία του Σόντεμπεργκ με φόντο τα παρασκήνια του NBA Facebook Twitter
«Επινόησαν ένα παιχνίδι πάνω από το παιχνίδι»: Ο Κάιλ ΜακΛάχλαν και η γνωστή από το the Wire, Σόνια Σον

Ο Σόντεμπεργκ γύρισε την ταινία χρησιμοποιώντας εξολοκλήρου σχεδόν τις δυνατότητες που παρέχει το iPhone διεισδύοντας στα γυάλινα εταιρικά περιβάλλοντα και τις σουίτες του Μανχάταν αλλά και στα κοινοτικά γυμναστήρια του Νότιου Μπρονξ όπου «βασιλεύει» ο παλαίμαχος κόουτς Σπένς, μέντορας του Ρέι, ο οποίος πετάει και την πιο εμβληματική ίσως ατάκα της ταινίας: «Επινόησαν ένα παιχνίδι πάνω από το παιχνίδι». Πήραν δηλαδή (οι «λευκοί» επιχειρηματικοί κύκλοι) το μπάσκετ από το φυσικό του πλαίσιο και το έκαναν κορυφαία μπίζνα.

Ας μην φανταστεί κανείς πάντως ότι λόγω της μεθόδου κινηματογράφησης (διευθυντής φωτογραφίας είναι ο ίδιος ο Σόντεμπεργκ με το συνηθισμένο ψευδώνυμο του Πίτερ Άντριους), πρόκειται για κάποιο φετιχιστικά ψηφιακό, τύπου «σινεμά βεριτέ» προϊόν – καμία σχέση.

Η ταινία μοιάζει εντυπωσιακή στην όψη και γεμάτη σύγχρονους προβληματισμούς για σύγχρονα ζητήματα που υπερβαίνουν τον χώρο του επαγγελματικού μπάσκετ. 

Το μόνο στοιχείο ατόφιου ρεαλισμού και προσέγγισης ντοκιμαντέρ, είναι κάποιες εμβόλιμες ατάκες (σε ασπρόμαυρο φόντο) από πραγματικούς σταρ του NBA όπως ο Ρέτζι Τζάκσον, ο Καρλ-Άντονι Ταόυνς και ο Ντόνοβαν Μίτσελ που προσφέρουν τη δική τους μαρτυρία για το σύγχρονο επαγγελματικό μπάσκετ, τονίζοντας μάλιστα σε κάποιο σημείο ότι στην εποχή των social media, ο παίκτης / σταρ δεν είναι ποτέ εκτός εργάσιμου ωραρίου και πρέπει να προσέχει διαρκώς τι κάνει και τι λέει σε δημόσιους χώρους.

Εκτός της συναρπαστικής διαδρομής που σου προσφέρει η ταινία κατά τη διάρκειά της, σου αφήνει και μπόλικη τροφή για σκέψη εκ των υστέρων, σε σχέση με τον επαγγελματικό αθλητισμό, τον καπιταλισμό, τις ταξικές διαφορές, τις ουτοπίες και τα οράματα που επιμένουν, τις στρατηγικές και τις τακτικές που απαιτούνται για να αλλάξουν τα πράγματα.

Σου αφήνει επίσης και μια συγκεκριμένη πρόταση για περεταίρω μελέτη: το κλασικό βιβλίο – εγχειρίδιο χειραφέτησης – μανιφέστο υπέρβασης του Χάρι Έντουαρντς (ο οποίος κάνει κι ένα πέρασμα στο φινάλε), με τίτλο "The Revolt of the Black Athlete" (Η εξέγερση του μαύρου αθλητή) που πέρσι συμπληρώθηκαν 50 χρόνια από την κυκλοφορία του και στο οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η ιδέα της ανυψωμένης «μαύρης γροθιάς» του Τόμι Σμιθ και του Τζον Κάρλος στο βάθρο των Ολυμπιακών αγώνων του 1968.

 

High Flying Bird trailer

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια