Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
0

Το Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ δίνει τη δυνατότητα να περιηγηθείς δωρεάν σε όλες τις αίθουσές του και να δεις όλα τα εκθέματα της συλλογής του, με κάθε λεπτομέρεια. Η επιλογή για το τι αξίζει να δει κανείς και πού να σταθεί περισσότερο είναι πολύ δύσκολη, οι πίνακες και τα σχέδια για κάποιον που του αρέσει το έργο του Βαν Γκογκ είναι σπουδαία, έργα μιας ιδιοφυΐας που δεν γνώρισε καμία επιτυχία όσο ζούσε, ούτε καν αναγνωρίστηκε ως σημαντικός καλλιτέχνης. Ωστόσο, μετά τον θάνατό του, η φήμη του εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και σήμερα αναγνωρίζεται ως ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους όλων των εποχών. Η επίδρασή του στα μεταγενέστερα κινήματα του εξπρεσιονισμού, του φωβισμού αλλά και εν γένει της αφηρημένης τέχνης, θεωρείται καταλυτική.


Εδώ μπορείς να ξεκινήσεις την περιήγηση.

1.

Οι Πατατοφάγοι

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Nuenen, Απρίλιος-Μάιος 1885, λάδι σε καμβά, 82 x 114 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

O Βαν Γκογκ είδε τους «Πατατοφάγους» ως έκθεμα για το οποίο εσκεμμένα επέλεξε μία δύσκολη σύνθεση για να αποδείξει ότι εξελισσόταν σε καλό ζωγράφο προσώπων. Ο πίνακας έπρεπε να απεικονίσει την σκληρή πραγματικότητα της αγροτικής ζωής, έτσι ζωγράφισε τους χωρικούς με άγρια πρόσωπα και κοκαλιάρικα χέρια, ταλαιπωρημένα από τη σκληρή δουλειά. Ήθελε να δείξει με αυτό τον τρόπο ότι «είχαν οι ίδιοι, με αυτά τα χέρια, καλλιεργήσει το φαγητό που είχαν στο πιάτο τους και έτσι το είχαν κερδίσει με τιμιότητα».


Ζωγράφισε πέντε φιγούρες με γήινα χρώματα –«κάτι σαν το χρώμα της πραγματικής πατάτας μόλις έχει βγει από το χώμα, με τη φλούδα της, φυσικά». Το μήνυμα του πίνακα ήταν πιο σημαντικό για τον Βαν Γκογκ από τη σωστή ανατομία ή την τεχνική τελειότητα. Ήταν πολύ ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα, ωστόσο ο πίνακάς του προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις από κριτικούς επειδή τα χρώματά του ήταν τόσο σκούρα και οι φιγούρες γεμάτες λάθη. Σήμερα, οι «Πατατοφάγοι» είναι ένας από τους πιο διάσημους πίνακες του Βαν Γκογκ.

2.

Ανθισμένη Αμυγδαλιά

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Saint-Rémy-de-Provence, Φεβρουάριος 1890, λάδι σε καμβά, 73,3 x 92,4 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Τα μεγάλα ανθισμένα κλαδιά σαν κι αυτά με φόντο τον γαλάζιο ουρανό ήταν ένα από τα αγαπημένα θέματα του Βαν Γκογκ. Τα λουλούδια της αμυγδαλιάς που ανθίζει νωρίς την άνοιξη γίνονται το σύμβολο της καινούργιας ζωής. Ο Βαν Γκογκ δανείστηκε το θέμα, τα έντονα περιγράμματα και την τοποθέτηση των δέντρων στο πλάνο από τη γιαπωνέζικη χαρακτική.

Ο πίνακας ήταν δώρο για τον αδερφό του Theo και τη νύφη του την Jo, που είχαν αποκτήσει μόλις ένα αγοράκι, τον Vincent Willem. Στο γράμμα όπου του ανακοίνωνε τη γέννηση του παιδιού, ο Theo του έγραφε: «Όπως σου έχουμε πει, του δώσαμε το όνομά σου, και κάνω την ευχή να γίνει τόσο αποφασιστικός και θαρραλέος όσο είσαι κι εσύ». Όπως ήταν λογικό, αυτός ο πίνακας ήταν ο πιο αγαπημένος της οικογένειας του Βαν Γκογκ. Ο Vincent Willem ήταν αυτός που ίδρυσε το Μουσείο Βαν Γκογκ.

3.

Ηλιοτρόπια

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Αρλ, Ιανουάριος 1889, λάδι σε καμβά, 95 x 73 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Οι πίνακες του Βαν Γκογκ με ηλιοτρόπια είναι από τους πιο διάσημούς του. Τα έκανε στην Αρλ, στη νότια Γαλλία, το 1888 και το 1889. Ο Βίνσεντ ζωγράφισε συνολικά πέντε μεγάλους καμβάδες με ηλιοτρόπια σε βάζο, με τρεις αποχρώσεις του κίτρινου «και τίποτα άλλο». Με αυτόν τον τρόπο έδειξε ότι ήταν δυνατό να δημιουργήσεις μία εικόνα με αμέτρητες παραλλαγές ενός μόνο χρώματος, χωρίς καθόλου να χαθεί η ποιητική έκφρασή της.


Οι πίνακες με τα ηλιοτρόπια είχαν ξεχωριστή σημασία για τον Βαν Γκογκ, επικοινωνούσαν την «ευγνωμοσύνη» του, έγραφε. Κρέμασε τα δύο πρώτα στο δωμάτιο του φίλου του, του ζωγράφου Πολ Γκογκέν, ο οποίος είχε έρθει να μείνει μαζί του στο Κίτρινο Σπίτι. Ο Γκογκέν εντυπωσιάστηκε από τα ηλιοτρόπια, τα οποία πίστευε ότι είναι «εντελώς Γκογκενικά». Ο Βαν Γκογκ είχε ζωγραφίσει μία νέα έκδοση κατά τη διάρκεια της παραμονής του φίλου του και ο Γκογκέν αργότερα του ζήτησε να του χαρίσει έναν από τους πίνακες, αλλά ο Βίνσεντ ήταν διστακτικός. Αργότερα έφτιαξε δύο πιο αφηρημένα αντίγραφα, ένα από τα οποία είναι στο μουσείο Βαν Γκογκ.

4.

Παπούτσια

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Παρίσι, Σεπτέμβριος 1886, λάδι σε καμβά, 38.1 x 45.3 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Τα φθαρμένα παπούτσια ήταν μια ασυνήθιστη επιλογή για πίνακα. Ένας γνωστός του Βαν Γκογκ περιέγραψε πώς ο Βίνσεντ αγόρασε τα παλιά εργατικά παπούτσια σε μία υπαίθρια αγορά. Μετά τα φόρεσε και περπάτησε στις λάσπες μέχρι να βρομίσουν. Τότε μόνο θεώρησε ότι έχουν ενδιαφέρον για να τα ζωγραφίσει. Ο Βαν Γκογκ έκανε αρκετές νεκρές φύσεις με αυτό το θέμα.


Μάλιστα, ζωγράφισε παπούτσια πάνω σε έναν άλλο πίνακα: αυτόν που έδειχνε τη θέα από το δωμάτιο του αδερφού του, το Theo. Σε αρκετές περιπτώσεις ο Βαν Γκογκ έχει χρησιμοποιήσει ξανά τον ίδιο καμβά για να φτιάξει κάτι νέο πάνω σε παλιότερο έργο. Ήταν ένας τρόπος να γλιτώσει χρήματα.

5.

Κήπος με ζευγάρια που φλερτάρουν: η πλατεία του Σεν-Πιέρ

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Παρίσι, Μάιος 1887, λάδι σε καμβά, 75 x 113 cm, ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Ο Βαν Γκογκ ονόμαζε αυτή την ηλιόλουστη σκηνή στο πάρκο «ο πίνακας του κήπου με τους εραστές». Ερωτευμένα ζευγάρια σουλατσάρουν στα μονοπάτια κάτω από νεαρές καστανιές και κάθονται στα παγκάκια. Χρησιμοποίησε μια πιο ελεύθερη παραλλαγή της τεχνικής των πουαντιλιστών (έφτιαχναν τις συνθέσεις τους με κουκίδες χρώματος).

Ο Βαν Γκογκ χρησιμοποίησε μικρές πινελιές από χρώματα σε διαφορετικά μήκη και κατευθύνσεις. Αυτό τον βοήθησε να δημιουργήσει το εφέ μιας αστραφτερής ανοιξιάτικης μέρας, το οποίο ταίριαξε με την αίσθηση της οικειότητας και της συντροφικότητας που ήθελε να εκφράσει. Κι ο ίδιος λαχταρούσε να έχει σύζυγο και να κάνει οικογένεια, αλλά είχε τις «πιο απίθανες ερωτικές σχέσεις». Τελικά παραιτήθηκε από την ιδέα και αφοσιώθηκε στην τέχνη του.

6.

Το Κίτρινο Σπίτι (Ο Δρόμος)

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Αρλ, Σεπτέμβριος 1888, λάδι σε καμβά, 72 x 91,5 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Τον Μάιο του 1888 ο Βαν Γκογκ νοίκιασε τέσσερα δωμάτια σε ένα σπίτι στην Place Lamartine στην Αρλ, στη νότια Γαλλία. Ο πίνακας με την πλατεία και το σπίτι με τα πράσινα εξώφυλλα δείχνει το μέρος που έμενε. Αμέσως μόλις μετακόμισε στο «Κίτρινο Σπίτι» έστειλε στον αδερφό του Theo μία περιγραφή και ένα σχέδιο, το ίδιο με τον πίνακα. «Είναι απίθανα αυτά τα κίτρινα σπίτια στο φως του ήλιου και αυτή η ασύγκριτη φρεσκάδα του γαλάζιου», του έγραφε.


Το έργο, το οποίο ο Βαν Γκογκ ονόμαζε «Ο Δρόμος», καταγράφει όλο το άμεσο περιβάλλον του καλλιτέχνη: το εστιατόριο που έτρωγε (στα αριστερά), και το σπίτι του φίλου του, του ταχυδρόμου Joseph Roulin, που φαίνεται στο βάθος, μετά τη δεύτερη γέφυρα. Στο «Κίτρινο Σπίτι» ο Βίνσεντ είχε βρει ένα μέρος όπου μπορούσε όχι μόνο να ζωγραφίσει, αλλά και να φιλοξενεί και τους φίλους του. Το σχέδιό του ήταν να μετατρέψει το κίτρινο γωνιακό κτίριο σε ένα σπίτι καλλιτεχνών, όπου ζωγράφοι της ίδιας τεχνοτροπίας θα ζούσαν και θα ζωγράφιζαν μαζί.

7.

Το Υπνοδωμάτιο

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Αρλ, Οκτώβριος 1888, λάδι σε καμβά, 72,4 x 91, 3 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Την περίοδο που ήταν στην Αρλ, ο Βαν Γκογκ έφτιαξε αυτό τον πίνακα με το υπνοδωμάτιό του στο Κίτρινο Σπίτι. Το είχε «διακοσμήσει» ο ίδιος, με απλά έπιπλα και με δικά του έργα στους τοίχους. Με τα έντονα χρώματα ήθελε να εκφράσει «ανάπαυση» και «ύπνο». Οι έρευνες δείχνουν ότι οι έντονες αντιθέσεις στα χρώματα που βλέπουμε στο έργο σήμερα είναι αποτέλεσμα του αποχρωματισμού του με τα χρόνια. Οι πόρτες και τα παράθυρα, για παράδειγμα, ήταν μοβ και όχι το γαλάζιο που βλέπουμε πλέον.

H παράξενη γωνία του πίσω τοίχου, ωστόσο, δεν ήταν λάθος του Βαν Γκογκ, ήταν όντως στραβή. Οι κανόνες της προοπτικής φαίνεται ότι δεν έχουν εφαρμοστεί με ακρίβεια σε όλο τον πίνακα, αλλά ήταν εσκεμμένη επιλογή. Ο Βίνσεντ είπε στον Theo ότι είχε επίτηδες «ανοίξει» το εσωτερικό του δωματίου και δεν είχε βάλει καθόλου σκιές, για να μοιάζει με γιαπωνέζικο χαρακτικό. Ο Βαν Γκογκ ήταν πολύ ευχαριστημένος με αυτό τον πίνακα: «Όταν είδα τους καμβάδες μου ξανά, μετά την αρρώστια, αυτός που μου φάνηκε καλύτερος από όλους ήταν το υπνοδωμάτιό μου» είχε πει.

8.

Σιταροχώραφο με κοράκια

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Auvers-sur-Oise, Ιούλιος 1890, λάδι σε καμβά, 50,5 x 103 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Το «Σιταροχώραφο με τα κοράκια» είναι από τους διάσημους πίνακες του Βαν Γκογκ. Λέγεται ότι ήταν ο τελευταίος που ζωγράφισε. Λέγεται επίσης πως ο απειλητικός ουρανός, τα κοράκια και ο δρόμος που δεν πάει πουθενά αναφέρονται στο τέλος της ζωής του που έβλεπε να πλησιάζει. Στην πραγματικότητα, έφτιαξε πολλούς ακόμη πίνακες μετά από αυτόν. Ωστόσο, με τα χωράφια του σταριού κάτω από τον θυελλώδη ουρανό, ήθελε όντως να εκφράσει «τηνθλίψη και την ακραία μοναξιά», αλλά ταυτόχρονα ήθελε να δείξει αυτό που θεωρούσε ότι ήταν η εξοχή: «κάτι υγιές που σου δίνει δύναμη».

Ο Βαν Γκογκ χρησιμοποίησε δυναμικούς συνδυασμούς χρωμάτων σε αυτόν τον πίνακα: η αντίθεση του μπλε ουρανού με το κίτρινο σιτάρι, ενώ το κόκκινο-καφέ του μονοπατιού εντείνεται από το πράσινο του γρασιδιού.

9.

Αυτοπορτέτο ως ζωγράφος

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Παρίσι, Δεκέμβριος 1887-Φεβρουάριος 1888, λάδι σε καμβά, 65,1 x 50 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Σε ένα από τα αυτοπορτρέτα του, εδώ παρουσιάζεται ως ζωγράφος, κρατώντας την παλέτα και τα πινέλα, μπροστά στο καβαλέτο. Έδειχνε ότι ήταν ένας μοντέρνος ζωγράφος χρησιμοποιώντας ένα νέο στυλ ζωγραφικής, με φωτεινά, ξεκάθαρα χρώματα. Η παλέτα περιέχει τα συμπληρωματικά χρωματικά ζευγάρια κόκκινο/πράσινο, κίτρινο/μοβ και μπλε/πορτοκαλί. Τα έχει βάλει το ένα δίπλα στο άλλο για να τονίζουν το ένα το άλλο: το γαλάζιο της ποδιάς του και το πορτοκαλοκόκκινο της γενειάδας του.

Αυτός ο πίνακας είναι ο τελευταίος που ζωγράφισε στο Παρίσι, την πόλη τον είχε εξουθενώσει πνευματικά και σωματικά. Στην αδερφή του, Wil, είχε πει πώς ζωγράφισε τον εαυτό του: «ρυτίδες στο μέτωπο και γύρω από στόμα, ανέκφραστο πρόσωπο, πολύ κόκκινα γένια, αρκετά ατημέλητος και θλιμμένος».

10.

Κλαδί αμυγδαλιάς σε ποτήρι

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Αρλ, Μάρτιος 1888, λάδι σε καμβά, 24,5 x 19,5 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Μια κόκκινη γραμμή χωρίζει το πλάνο αυτού του μικρού πίνακα που δείχνει ένα κλαδί ανθισμένης αμυγδαλιάς, του πρώτου δέντρου που ανθίζει την άνοιξη. Όταν Ο Βαν Γκογκ έφτασε στην Αρλ, υπήρχε ακόμη χιόνι στο έδαφος. Στις 2 Μαρτίου, μία εβδομάδα αργότερα, έγραφε στον αδερφό του: «Υπάρχει μεγάλος παγετός εδώ, και στην εξοχή υπάρχει ακόμα χιόνι – έχω ένα έργο με το λευκό τοπίο και την πόλη στο πίσω μέρος και, επίσης, δύο μικρούς πίνακες με ένα κλαδί αμυγδαλιάς που έχει ήδη ανθίσει, παρ' όλη την κακοκαιρία».

Μετά από αυτό, ο Βαν Γκογκ άρχισε να δουλεύει μια σειρά από μεγάλους πίνακες με ανθισμένα περιβόλια: με αμυγδαλιές, ροδακινιές, δαμασκηνιές και αχλαδιές.

11.

Κλαδεμένη Ιτιά

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Χάγη, Ιούλιος 1882, μολύβι, καφέ μελάνι, νερομπογιά και κιμωλία σε χαρτί, 38 x 55.8 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)

Ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ συνάντησε αυτό το σημείο κατά τη διάρκεια των μεγάλων περιπάτων που έκανε στην περιοχή γύρω από το σπίτι του στη Χάγη. Ήθελε να χρησιμοποιήσει το νεκρό κλαδεμένο δέντρο της ιτιάς με φόντο τον απειλητικό ουρανό για να δημιουργήσει ένα μελαγχολικό τοπίο, με τον διαβιβαστή του σιδηροδρόμου να σκέφτεται (σύμφωνα με τον καλλιτέχνη): «πόσο μουντά είναι σήμερα».

Η «Κλαδεμένη Ιτιά» είναι μια λεπτομερής νερομπογιά. Στον ορίζοντα, ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε προσεκτικά έναν σιδηροδρομικό σταθμό με μολύβι και μελάνι. Οι στύλοι, η μηχανή του τρένου από όπου βγαίνει καπνός και η μικρή φιγούρα του διαβιβαστή με τη σημαία είναι όλα απεικονισμένα με μεγάλη ακρίβεια. Μετά ολοκληρώνει τη σκηνή χρησιμοποιώντας νερομπογιές. Το μονοπάτι που βρίσκεται στο κέντρο του πίνακα είναι μαύρο, φτιαγμένο με σκόνη από κάρβουνο.

12.

O Θερισμός

Μία περιήγηση στους πιο εμβληματικούς πίνακες του Βαν Γκογκ στις αίθουσες του μουσείου του Facebook Twitter
Αρλ, Ιούνιος 1888, λάδι σε καμβά, 73,4 x 91,8 cm ©Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Foundation)


Μπορείς σχεδόν να αισθανθείς την ξηρασία και τη ζέστη σε αυτό τον πίνακα του επίπεδου τοπίου γύρω από την Αρλ, στη νότια Γαλλία. Ο Βαν Γκογκ συνδύασε το καταγάλανο του ουρανού με του κίτρινους και πράσινους τόνους της γης για να αποδώσει την ατμόσφαιρα μιας καλοκαιρινής μέρας. Δούλευε στα σιταροχώραφα για μέρες εκείνη την περίοδο, κάτω από τον καυτό ήλιο. Ήταν μια ιδιαίτερα παραγωγική περίοδος – ολοκλήρωσε δέκα πίνακες και πέντε σχέδια σε λίγο περισσότερο από μία εβδομάδα, μέχρι που μια δυνατή θύελλα έφερε το τέλος του θερισμού.


Ο Βαν Γκογκ ήθελε να δείξει τη ζωή των χωρικών και τη δουλειά τους με τη γη –ένα επαναλαμβανόμενο θέμα στην τέχνη του– και ζωγράφισε αρκετά στάδια του θερισμού. Βλέπουμε ένα μισοκομμένο χωράφι σταριού, σκάλες και αρκετά κάρα. Ένας θεριστής με δρεπάνι δουλεύει στο βάθος, γι' αυτό ονόμασε τον πίνακα «La moisson» ή «Ο Θερισμός». Ο Βαν Γκογκ τον θεωρούσε έναν από τους πιο πετυχημένους του πίνακες, κι έγραφε στον αδελφό του, τον Theo, ότι εκείνος ο καμβάς «σκοτώνει εντελώς όλους τους υπόλοιπους».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ θύμα του κοροναϊού - Σε «καραντίνα» στην Ιαπωνία

Διεθνή / Τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ θύμα του κοροναϊού - Σε «καραντίνα» στην Ιαπωνία

Στην απομόνωση θα παραμείνουν για τουλάχιστον δύο εβδομάδες τα Ηλιοτρόπια του Βαν Γκογκ -αλλά και δεκάδες άλλα έργα από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου- καθώς κλείνουν όλα τα μουσεία του Τόκιο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ