Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

0

Μια εξέχουσα προσωπικότητα της κινεζικής ζωγραφικής παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη, όπου φιλοξενείται η έκθεση «Qi Baishi: Η μυστηριώδης Ανατολή». Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Ακαδημία Καλών Τεχνών του Πεκίνου και θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Ιανουαρίου, περιλαμβάνει 126 πολύτιμους αντιπροσωπευτικούς πίνακες του ζωγράφου, που φέρνουν σε επαφή τον επισκέπτη με ένα σαγηνευτικό όσο και διαφορετικό αισθητικό σύστημα.


Ο Qi Baishi είναι ο σημαντικότερος, παραγωγικότερος και διασημότερος δάσκαλος στην κινεζική ζωγραφική του εικοστού αιώνα. Γεννήθηκε στις 22 Νοεμβρίου 1863 στην Xiangtan της επαρχίας Χουνάν στην Κίνα, γενέτειρας του Μάο Τσε Τουνγκ, και το πραγματικό του όνομα ήταν Chunzhi. Σε ηλικία 40 ετών, έκανε πέντε μεγάλα ταξίδια, επισκέφθηκε διάσημα βουνά και ποτάμια, και συνδέθηκε φιλικά με σημαντικές προσωπικότητες από όλη την Κίνα.


Το 1919 πραγματοποίησε μια μεγάλη στροφή, αναπτύσσοντας τη δική του τεχνοτροπία στο ελεύθερο σχέδιο, με θέμα άνθη και πουλιά, γνωστή ως κόκκινα άνθη και φύλλα μελανιού, καθώς και το προσωπικό του ύφος στην καλλιγραφία και τη σφραγιδογλυφία.

Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν.


Κατά τον σινοϊαπωνικό πόλεμο παραιτήθηκε από κάθε αξίωμα, σταμάτησε να δέχεται επισκέπτες και κρέμασε στο εργαστήριό του μια πινακίδα που έγραφε: «Τα έργα μου δεν πωλούνται σε αξιωματούχους». Με την ίδρυση της Νέας Κίνας ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής και επίτιμος πρόεδρος της Ακαδημίας Καλών Τεχνών του Πεκίνου, ενώ το 1956 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Ειρήνης από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ειρήνης – το ίδιο βραβείο, την ίδια χρονιά, θα απονεμηθεί και στον Νίκο Καζαντζάκη.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 15, 1910


Κατά τη διάρκεια της τελετής απονομής στο Πεκίνο θα πει συγκινημένος: «Ακριβώς επειδή αγαπώ τη γενέτειρά μου, τα όμορφα και καταπράσινα βουνά και τα ποτάμια της πατρίδας μου, αλλά και όλα τα ζωντανά πλάσματα της γης, αφιέρωσα όλη μου τη ζωή στο να ζωγραφίσω και να εκφράσω μέσω της ποίησης όλα όσα αισθάνθηκα ως ένας απλός Κινέζος. Τα τελευταία μόλις χρόνια συνειδητοποίησα ότι εκείνο που αναζητούσα ήταν η ειρήνη».

Οι «τέσσερις μοναδικές δεξιότητες» του Qi Baishi είναι η ποίηση, η καλλιγραφία, η ζωγραφική και η σφραγιδογλυφία. Ο ίδιος δήλωσε κάποτε: «Πρώτη έρχεται η ποίησή μου, δεύτερη η σφραγιδογλυφία, τρίτη η καλλιγραφία και τέταρτη η ζωγραφική». Η τέχνη του αποτελεί ένα απόσταγμα κινεζικής σκέψης, σοφίας, αίσθησης χιούμορ και συναισθήματος. «Η πραγματική ομοιότητα είναι η μη ομοιότητα, η ομοιότητα του πνεύματος, και όχι της μορφής» έλεγε χαρακτηριστικά.

Η ποίησή του είναι απλή, συγκινητική και αινιγματική, η καλλιγραφία του γεμάτη σφρίγος και αποφασιστικότητα, ένταση αλλά και γαλήνη. Τα έργα ζωγραφικής του φυσικά και από καρδιάς. Οι σφραγιδόλιθοί του σφύζουν από ενέργεια και ελευθερία. Τα ελεύθερα σχέδιά του με άνθη και πουλιά διαθέτουν γοητευτικά χρώματα, μεγαλόπνοη πινελιά και ανεπιτήδευτη κομψότητα. Τα τοπία του ξεχωρίζουν από το μαγικό του άγγιγμα, την οικονομία στα εκφραστικά μέσα, την πρωτοτυπία αλλά και την εμβάθυνση στην ουσία. Οι ζωγραφικές του μορφές συναρπάζουν με τη ζωντάνια τους, αποκαλύπτουν το παράδοξο της καθημερινότητας και επικοινωνούν το συναίσθημα μέσα από την απόδοση των αντικειμένων.

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 3, Ζhu Rongfeng, 1910


Ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, γράφει για τον Qi Baishi στον κατάλογο της έκθεσης: «Η ζωγραφική του είναι όλο ζωή και αντανακλά αυτό που βρίσκεται μπροστά μας και που η ματιά μας το προσπερνά, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε την ομορφιά και το μυστήριο της ζωής, που έχουν τα απλά ζωγραφικά του θέματα, όπως οι γαρίδες και τα καβούρια, τα τριζόνια και οι λιβελούλες, οι λωτοί και τα ροδάκινα, έως τα τοπία με τα απέραντα βουνά και τους υπέροχους κήπους.


Το έργο του εντάσσεται στη συνέχιση της χιλιετούς παραδοσιακής εικονογραφικής τέχνης της χώρας του, η οποία επιδιώκει να εκφράσει την ψυχή, την εσωτερική κίνηση των όντων και τη σχέση τους με το σύμπαν. Επίμονα και σταθερά το έργο του αντανακλά τη χαρά της ζωής, δίνοντας προτεραιότητα στην πιστότητα, την αναπαράσταση, το σχέδιο και το χρώμα.


Ο Qi Baishi είναι εξοικειωμένος με τη φύση, την οποία απεικονίζει με ακρίβεια, και κατακτά την αρμονία με την πραγματικότητα, προτρέποντας τον θεατή να αισθανθεί αμεσότερα αυτό που βλέπει. Η ζωγραφική του μας θέλγει και μας εμπνέει, αφού εκφράζει το νόημα της ζωής και εξακολουθεί να φωτίζει τον δρόμο, που μας οδηγεί στα θαύματα της φύσης, όπως ένα ανθισμένο ηλιοτρόπιο ή ένα κόκκινο δαμάσκηνο. Η ζωγραφική του παραμένει ένας φρέσκος σπόρος στον χώρο της τέχνης, αφήνοντας προς προβληματισμό τον στοχασμό του: "Πώς να ζωγραφίσεις αυτόν που επιθυμεί να γίνει πλούσιος;"»

Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 13, Tρεις κορυφές, Όρος Hua, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ορεινό τοπίο 16, 1910
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Πύλη του αφέντη, χωρίς χρονολογία, πέτρα Shoushan, σφραγίδα με λευκούς χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, χωρίς χρονολογία, αγαλματόλιθος, σφραγίδα με κόκκινους χαρακτήρες
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ειρήνη, 1952
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Άνθος και έντομο, 1949
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Εκτιμώντας την ομορφιά ενός άνθους, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ευτυχισμένη, γαλήνια ζωή, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ζώντας στο βουνό με τα μυριάδες μπαμπού, χωρίς χρονολογία.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Κήπος με ροδακινιές - Παράδεισος, 1938.
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ο Ζhui Kui ξύνει την πλάτη του, 1926
Η μυστηριώδης Ανατολή του Qi Baishi σε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Ίδρυμα Θεοχαράκη Facebook Twitter
Qi Baishi, Ακρίδα και αμάρανθος, χωρίς χρονολογία.

   

Info

Qi Baishi | Η μυστηριώδης Ανατολή

Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη

Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1. Τηλέφωνο: 210 3611206

Διάρκεια έκθεσης: Έως 12 Ιανουαρίου 2020

Ημέρες & ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Κυριακή, 10:00-18:00/ Πέμπτη, 10:00-20:00

Εικαστικά
0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ