Αυτή η αφίσα του 1894 είναι μάλλον η πιο εμβληματική όλων των εποχών

Αυτή η αφίσα του 1894 είναι μάλλον η πιο εμβληματική όλων των εποχών Facebook Twitter
2

Τα Χριστούγεννα του 1894, η Σάρα Μπερνάρ, η πιο διάσημη εκείνη την εποχή «θεατρίνα» στο Παρίσι ζήτησε από τον εκδοτικό οίκο Lemercier μια αφίσα για το έργο της «Γκισμόντα» που θα ανέβαινε ξανά σε λίγες μέρες στη γαλλική πρωτεύουσα. Οι περισσότεροι από τους εικονογράφους έλειπαν σε διακοπές κι έτσι το έργο ανατέθηκε στον Τσέχο εμιγκρές Αλφόνς Μούχα. Την πρωτοχρονιά η πρωτοποριακή αισθητικά αφίσα με τα απαλά παστέλ χρώματα έκανε την εμφάνισή της στους δρόμους της πόλης κατοχυρώνοντας την εμβληματική διάσταση της Μπερνάρ και κάνοντας τον δημιουργό της περιζήτητο.

Οι Παριζιάνοι ήταν συνηθισμένοι να βλέπουν στο δρόμο και στα καταστήματα αφίσες που διαφήμιζαν παραστάσεις, η αίσθηση όμως που προκάλεσε η «Γκισμόντα» του Μούχα ήταν πρωτοφανής. Πολλοί εκλιπαρούσαν (ή δωροδοκούσαν) τους αφισοκολλητές για ένα αντίτυπο, άλλοι απλά την ξεκολλούσαν από τους τοίχους και έφευγαν τρέχοντας.

Η αφίσα που έκανε διάσημο τον Μούχα σηματοδότησε την αρχή μιας μανίας με τις αφίσες που παρέσυρε την Ευρώπη στο δεύτερο μισό της τελευταίας δεκαετίας του 19ου αιώνα μαζί με τη μόδα να «ντύνονται» στα πάρτι οι γυναίκες την αγαπημένη τους αφίσα ενώ οι υπόλοιποι καλεσμένοι έπρεπε να μαντέψουν από πού ακριβώς προήλθε η έμπνευση.

Οι Παριζιάνοι ήταν συνηθισμένοι να βλέπουν στο δρόμο και στα καταστήματα αφίσες που διαφήμιζαν παραστάσεις, η αίσθηση όμως που προκάλεσε η «Γκισμόντα» του Μούχα ήταν πρωτοφανής. Πολλοί εκλιπαρούσαν (ή δωροδοκούσαν) τους αφισοκολλητές για ένα αντίτυπο, άλλοι απλά την ξεκολλούσαν από τους τοίχους και έφευγαν τρέχοντας.

Η έκθεση που είναι αφιερωμένη στο έργο του Μούχα και φέρει τον τίτλο "Alphonse Mucha: Art Nouveau / Nouvelle Femme" είναι μια από τις εναρκτήριες εκθέσεις του νέου μουσείου ιστορίας της αφίσας που άνοιξε πριν λίγες μέρες στο Μανχάταν με την ονομασία Poster House. Είναι το πρώτο του είδους στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ στην Ευρώπη υπάρχουν εδώ και πολλές δεκαετίες διάφορα αντίστοιχα ιδρύματα.

Σύμφωνα με την Wikipedia, o Άλφονς Μούχα γεννήθηκε το 1860 στην πόλη Ίβαντσιτσε στη νότια Μοραβία (σημερινή Τσεχία). Δούλεψε στη Μοραβία ως ζωγράφος, κυρίως ζωγραφίζοντας θεατρικά σκηνικά. Το 1879 μετακόμισε στη Βιέννη για να δουλέψει για μια μεγάλη εταιρεία θεατρικού σχεδίου ενώ ανεπίσημα διεύρυνε και την καλλιτεχνική του εκπαίδευση. Όταν μια φωτιά κατέστρεψε το 1881 την επιχείρηση του εργοδότη του, επέστρεψε στη Μοραβία και δούλεψε ως ανεξάρτητος ζωγράφος διακοσμήσεων και πορτρέτων. Το 1887 μετακόμισε μόνιμα στο Παρίσι και συνέχισε τις σπουδές του στις Ακαδημίες Ζυλιέν και Κολαρόσσι, ενώ συγχρόνως έκανε εικονογραφήσεις σε περιοδικά και διαφημίσεις.

Αυτή η αφίσα του 1894 είναι μάλλον η πιο εμβληματική όλων των εποχών Facebook Twitter
Αυτο-πορτραίτο του Αλφόνς Μούχα σε παρισινό ατελιέ το 1882 με παραδοσιακή πουκαμίσα της Μοραβίας. Πέντε χρόνια αργότερα θανμετακόμιζε μόνιμα στην γαλλική πρωτεύουσα.

Το 1901, ο Μούχα εξέδωσε το "Documents Decoratifs", έναν οδηγό για φερέλπιδες νέους σχεδιαστές και εικαστικούς που ήθελαν να μιμηθούν την περίφημη ήδη τεχνοτροπία του (le style Mucha), ο οποίος σύντομα έγινε η βίβλος της Art Nouveau bible και ένα από τα βασικά εγχειρίδια σε σχολές και εργαστήρια τέχνης.

Ο Μούχα δημιούργησε 119 αφίσες στη διάρκεια της καριέρας του, το σύνολο σχεδόν των οποίων βρίσκεται συγκεντρωμένο στην έκθεση του Poster House. Συχνά επισκέπτεται κανείς ένα μουσείο προσδοκώντας μια αίσθηση αυθεντικότητας – την συγκίνηση του να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από ένα κλασικό έργο που χειροτέχνησε πριν από πολλά χρόνια κάποιος σπουδαίος καλλιτέχνης. Μια διάσημη αφίσα όμως προκαλεί μια διαφορετικού τύπου αίσθηση, κάτι σαν μια θολή συμπίεση περασμένων καιρών και τόπων. Δεν υπάρχει το «αυθεντικό», μόνο αντίτυπα.

Η δύναμη της αφίσας του Μούχα προέρχεται από το γεγονός ότι κάποτε υπήρξε πανταχού παρούσα, μεταδίδοντας υπνωτικά στους Παριζιάνους μια μανιακή σχεδόν επιθυμία. Ο ίδιος ο Τσέχος καλλιτέχνης θα έλεγε προς το τέλος της ζωής του σχετικά με τις αφίσες που τον έκαναν διάσημο: «Ήμουν ευτυχής που έκανα τέχνη για τους πολλούς και όχι για τα κλειστά σαλόνια. Δεν κόστιζε πολύ, ήταν προσιτή σε όλους και έβρισκε το δρόμο τόσο για τα πλούσια όσο και για τα φτωχικά σπίτια».

Με στοιχεία από το New Yorker

Εικαστικά
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Εκπληκτικός ζωγράφος και δυστυχώς μάλλον άγνωστος στην Ελλάδα. Μερικά δε από τα έργα του, αφίσες και πίνακες, ήταν εξαιρετικά τολμηρά για την εποχή τους, καθώς ζωγράφιζε εξαιρετικά αισθησιακές γυμνόστηθες ή ημίγυμνες κοπέλες.