Ήταν ένα διήμερο γεμάτο μηνύματα, καλλιτέχνες από τις πιο μακρινές γωνιές του πλανήτη, απίθανα χρώματα, ατελείωτη έμπνευση. Η εμβληματική φιάλη της Absolut που εδώ και δεκαετίες έχει συνδεθεί με τον κόσμο της τέχνης αλλά και το όραμα της Absolut για ένα καλύτερο αύριο, αποτέλεσαν αφετηρία έμπνευσης και δημιουργίας 7.500 έργων από 20 χώρες παγκοσμίως.

 

Νέοι εικαστικοί και καταξιωμένες προσωπικότητες του χώρου της τέχνης έδωσαν το «παρών» στον παγκόσμιο τελικό της Στοκχόλμης για να μάθουν ποιο τελικά ήταν το έργο εκείνο που εντυπωσίασε για τον σχεδιασμό του και συγχρόνως συγκίνησε την επιτροπή με τα μηνύματά του. Και κυρίως ποιος δημιουργός θα πρόσθετε το όνομά του στη λίστα των πρωτοποριακών καλλιτεχνών με τους οποίους έχει συνεργαστεί μέχρι τώρα η Absolut, όπως οι Keith Haring, Romero Britto, Arman Armand και Maurizio Cattelan.

 

 

Η ελληνική αποστολή έφτασε στη Στοκχόλμη έχοντας στις αποσκευές της ένα έργο που είχε τίτλο "Absolut Senses Sight" και στο οποίο αντικατοπτρίζεται το όραμα της Absolut για ένα καλύτερο αύριο.


Η ελληνική αποστολή έφτασε στη Στοκχόλμη έχοντας στις αποσκευές της ένα έργο που είχε τίτλο "Absolut Senses Sight" και στο οποίο αντικατοπτρίζεται το όραμα της Absolut για ένα καλύτερο αύριο. Είχε αποχρώσεις έντονες, πράσινο, ροζ, πορτοκαλί, γαλάζιο, μια ιδέα κίτρινο, μηνύματα σύγχρονα και πολύτιμα για τις σημερινές κοινωνίες: ένα μάτι που περιβάλλεται από όλα τα χρώματα της ανθρώπινης επιδερμίδας, η ελεύθερη έκφραση μέσα από ένα μεγάφωνο, ένα φιλί ανεξαρτήτως φύλου και το ισότιμο άγγιγμα ανδρών και γυναικών.

 

Η Μαρούλα Θεοφίλου
Η Μαρούλα Θεοφίλου


H δημιουργός του, Μαρούλα Θεοφίλου, η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που ζει και δημιουργεί στη Θεσσαλονίκη δεν μπορούσε να κρύψει τη χαρά της που βρισκόταν μεταξύ των είκοσι χωρών που θα διαγωνίζονταν για μια θέση στο πάνθεον των έργων που άντλησαν έμπνευση από την εμβληματική φιάλη. «Είμαστε εδώ, ζούμε τη στιγμή και τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με την ευτυχία της συμμετοχής» επαναλάμβανε.


Πάνω σε ένα από τα δεκάδες κανάλια της πόλης, πλάι σε ένα πάρκο, η καλλιτεχνική έδρα της Absolut είναι ένας χώρος γεμάτος με έργα και ιστορία. Στο Spritmuseum, όπως ονομάζεται, έγινε η πρώτη συνάντηση με όλες της αποστολές και τους καλλιτέχνες. Έτσι, για όσο διήρκεσε η ξενάγηση, το χθες (με τα δεκάδες έργα κρεμασμένα στους τοίχους) ήταν σαν να συναντούσε το αύριο.

 

Στο Spritmuseum αυτό το διάστημα (έως τις 2 Οκτωβρίου 2019) το θέμα της θερινής έκθεσης του 2019 είναι η φωτογραφία.
Στο Spritmuseum αυτό το διάστημα (έως τις 2 Οκτωβρίου 2019) το θέμα της θερινής έκθεσης του 2019 είναι η φωτογραφία.


Μπαίνοντας, λοιπόν, στο μουσείο που φιλοξενεί την καλλιτεχνική συλλογή της Absolut Vodka, η παρουσία της ιστορίας είναι περισσότερο από αισθητή, αφού στα έργα που έγιναν με αφορμή την εμβληματική φιάλη διακρίνει κανείς αναφορές, ενίοτε κι υπαινιγμούς, για τα ιστορικά κλαμπ της Νέας Υόρκης, τα πρώτα θύματα της επιδημίας του AIDS, τις πολιτικές εξελίξεις (όπως την πτώση του Τείχους του Βερολίνου), τη γέννηση της κοινωνίας της πληροφορίας.


Συνολικά η Absolut Art Collection αριθμεί περισσότερα από 850 έργα τέχνης που φιλοτέχνησαν 550 περίπου καλλιτέχνες, κατά την περίοδο 1986-2004. Πολύχρωμη, πολύγλωσση, πολυεθνική η συλλογή δίνει την ευκαιρία σε λιγότερο γνωστούς δημιουργούς να σταθούν πλάι σε κορυφαία ονόματα της τέχνης.

 
Στο Spritmuseum αυτό το διάστημα (έως τις 2 Οκτωβρίου 2019) το θέμα της θερινής έκθεσης του 2019 είναι η φωτογραφία. Έτσι, από τη συλλογή Absolut Art Collection επιλέχθηκαν και στολίζουν τους τοίχους του χώρου 60 έργα τέχνης από 23 φημισμένους φωτογράφους της τέχνης και της μόδας. Όλες τους τραβήχτηκαν μεταξύ 1990 και 2004 κι έτσι αντανακλούν τις «ανησυχίες» εκείνων των ετών, όπως την έκρηξη του hip-hop και της τεχνολογίας, το τέλος του Ψυχρού Πολέμου αλλά και την αρχή της ψηφιακής εποχής. Ανάμεσά τους δεν μπορείς να μην ξεχωρίσεις τις εικονικές φωτογραφίες μόδας του Χέλμουτ Νιούτον, τα πορτρέτα της Aνι Λίμποβιτς, τις υποβλητικές φωτογραφίες του Σουηδού φωτογράφου Dawid.

 

Στα έργα που έγιναν με αφορμή το μπουκάλι ενός εμπορικού σήματος διακρίνει κανείς αναφορές, ενίοτε κι υπαινιγμούς, για τα ιστορικά κλαμπ της Νέας Υόρκης, τα πρώτα θύματα της επιδημίας του AIDS, τις πολιτικές εξελίξεις, τη γέννηση της κοινωνίας της πληροφορίας.
Στα έργα που έγιναν με αφορμή το μπουκάλι ενός εμπορικού σήματος διακρίνει κανείς αναφορές, ενίοτε κι υπαινιγμούς, για τα ιστορικά κλαμπ της Νέας Υόρκης, τα πρώτα θύματα της επιδημίας του AIDS, τις πολιτικές εξελίξεις, τη γέννηση της κοινωνίας της πληροφορίας.


Κάπου ανάμεσα στα εκθέματα που εξιστορούσαν τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα του παρελθόντος τριγύριζε και η διεθνής κριτική επιτροπή του διαγωνισμού που το ίδιο βράδυ θα ανακοίνωνε τον παγκόσμιο νικητή του Absolut Creative Competition. Το ένα από τα 3 διακεκριμένα μέλη της ήταν ο Bose Krishnamachari, καλλιτέχνης και ανεξάρτητος επιμελητής που ζει και εργάζεται στη Βομβάη και στο Κότσι. Η ποικιλόμορφη δράση του ως καλλιτέχνη και επιμελητή περιλαμβάνει το σχέδιο, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, τον σχεδιασμό, τις εγκαταστάσεις και την αρχιτεκτονική.

 

Ο δεύτερος κριτής ήταν ο Aaron Cezar, διευθυντής του ιδρύματος Delfina Foundation του Λονδίνου, ενός ανεξάρτητου μη κερδοσκοπικού ιδρύματος που διευκολύνει την καλλιτεχνική ανταλλαγή και αναπτύσσει τη δημιουργική ενασχόληση μέσω τοπικών οργανώσεων, εταιρικών συνεργασιών και προγραμμάτων του δημοσίου.


Την τριάδα συμπλήρωνε η σπουδαία Αμερικανίδα Mickalene Thomas, μια από τους καλλιτέχνες του Francie Bishop Good των Ηνωμένων Πολιτειών, μέλος του David Horvitz και Ακαδημαϊκη Επίτιμη Διδάκτωρ στη Νέα Υόρκη. Η διακεκριμένη ζωγράφος, σκηνοθέτρια και επιμελήτρια που έχει συμμετάσχει σε σπουδαίες εκθέσεις είναι μια πολύ σημαντική περσόνα του νεοϋορκέζικου καλλιτεχνικού κόσμου, γνωστή για έργα που συνδυάζουν καλλιτεχνικές, ιστορικές, πολιτικές και ποπ-πολιτισμικές αναφορές.

  

Οι δημιουργίες της (πολλές στολίζουν τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου του Μπρούκλιν, των Guggenheim, Whitney, Smithsonian, κ.ά.) εισάγουν σύνθετες αντιλήψεις για τη θηλυκότητα και προκαλούν κοινούς ορισμούς για την ομορφιά και την αισθητική εκπροσώπηση των γυναικών, ενώ περίφημα είναι πια τα πορτρέτα που έφτιαξε για τη Μισέλ Ομπάμα και τη Solange.

 

Το έργο της Μαρούλας Θεοφίλου (πάνω αριστερά) ανάμεσα στις συμμετοχές των άλλων χωρών στο φετινό Absolut Creative Competition
Το έργο της Μαρούλας Θεοφίλου (πάνω αριστερά) ανάμεσα στις συμμετοχές των άλλων χωρών στο φετινό Absolut Creative Competition


«Μετά τη συνεργασία μου με την Absolut για πρώτη φορά πριν από πέντε χρόνια, είμαι ενθουσιασμένη που επιστρέφω ως μέλος της κριτικής επιτροπής για έναν διαγωνισμό με τόσο ισχυρό μήνυμα. Έχοντας ήδη φανταστεί "τις καλύτερες μέρες" για τη δική μου Art Basel δημιουργία με την Absolut, ανυπομονώ να δω ποια είναι τα οράματα ενός "καλύτερου μέλλοντος" από όλο τον κόσμο» λέει η Mickalene Thomas που έχει υπάρξει πολλές φορές στη θέση του κριτή μιας επιτροπής.

 

«Αυτό που με εμπνέει περισσότερο είναι που ανακαλύπτω την πίστη και συνειδητοποιώ το πάθος των συμμετεχόντων. Ο τρόπος που ανέπτυξαν τις ιδέες τους πάνω στις αξίες της Absolut που τους είχαν δοθεί είναι πολύ συγκινητικός. Κάποιες πράγματι μου είναι οικείες γιατί θυμίζουν όλα εκείνα που με απασχολούν στη δική μου τέχνη.

 

Κάποιες όμως μου είναι άγνωστες διότι αντανακλούν τις κοινωνικές ανησυχίες των δικών τους χωρών. Κι αυτό έχει τρομερό ενδιαφέρον: να βάζεις στο τραπέζι ενός διεθνή διαγωνισμού θέματα που για την πατρίδα σου είναι ταμπού (όπως η ελευθερία σε ζητήματα φύλων) ή απασχολούν το σύνολο του πληθυσμού τότε αυτό ξεπερνά κάθε προσδοκία».


Κι αν έπρεπε σήμερα να πάρει εκείνη μέρος στο διαγωνισμό, τι θα ζωγράφιζε πάνω στο εμβληματικό μπουκάλι; «Ωωω μη με δυσκολεύετε τόσο! Αυτό που είχα κάνει στο παρελθόν προφανώς είχε όλα τα χαρακτηριστικά της τέχνης μου, ένα από αυτά και η ανάγκη για ισότητα των γυναικών. Σήμερα όμως μάλλον θα στρεφόμουν στην ελευθερία της έκφρασης. Ο αγώνας για ελευθερία είναι πάντοτε χρήσιμος κι επίκαιρος. Και σήμερα και αύριο και πάντα».


Κι έτσι το βράδυ, όταν ανακοινώθηκε πως η Sarah Saroufim από τον Λίβανο ήταν η παγκόσμια νικήτρια του Absolut Creative Competition και η οθόνη στην αίθουσα του τελικού γέμισε φούξια χρώμα και το μήνυμά της εικαστικού "Don't keep things bottled up" πλημμύρισε τον χώρο, όλα έδεσαν με όσα είχαμε ακούσει από την Mickalene Thomas νωρίτερα το απόγευμα. «Όσο περισσότερο μιλάμε για την ψυχική ασθένεια, τόσο πιο κοντά φτάνουμε στο να την ξεπεράσουμε» εξηγούσε η Λιβανέζα για το έργο της. «Για να εκφράσω αυτή μου την ιδέα χρησιμοποίησα στο έργο μου τη φράση "Μην καταπνίγετε τα πράγματα" και το γέμισα με φυσαλίδες έκφρασης...».

 

Μια σπουδαία συνεργασία ξεκίνησε λοιπόν για την νέα αυτή καλλιτέχνιδα! Το έργο της Saroufim θα προβληθεί σε ένα διεθνές εμβληματικό σημείο στον κόσμο και θα λάβει 20.000€ από την Absolut, ως έπαθλο για την μεγάλη της διάκριση.