Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του Αναγεννησιακού γυμνού

Μέχρι τα τέλη του μήνα θα διαρκέσει η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες

Οι καλές εκθέσεις αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα των πραγμάτων χωρίς να προκαλούν σύγχυση. Σύμφωνα μ' αυτό το κριτήριο, η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες που θα διαρκέσει ως τα τέλη του μήνα, είναι εξαιρετική στον τρόπο με τον οποίο προσθέτει σύνθετες παραμέτρους στη γενική αντίληψη του πώς το γυμνό σώμα αναδείχθηκε σε εικαστικό αντικείμενο τον 15ο αιώνα.

 

Η έκθεση εστιάζει όχι μόνο στο «ηρωικό γυμνό» της Ιταλίας – το εξιδανικευμένο σώμα με πηγή έμπνευσης την εκ νέου ανακάλυψη της αρχαίας τέχνης – αλλά στην απεικόνιση του γυμνού σε όλη την Ευρώπη. Εξετάζει το πλαίσιο της εποχής – όπως για παράδειγμα τις αλλαγές στην θρησκευτική πρακτική και τις νέους τότε, πιο ενδελεχείς μεθόδους παρατήρησης – και πώς αυτό δημιούργησε μια έντονη διάθεση απεικόνισης του σώματος απαλλαγμένου από τον ρουχισμό.

 

Antonio Pollaiuolo. "Μάχη των γυμνών", 1470/1475
Antonio Pollaiuolo. "Μάχη των γυμνών", 1470/1475

 

Η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε

 

Και βέβαια αναγνωρίζει το προφανές: ότι δηλαδή η ερωτική επιθυμία ήταν πάντα μέρος της απόλαυσης της γυμνής φιγούρας, ασχέτως πόσο ευλαβικό ή αλληγορικό ήταν το αφήγημα που τη συνόδευε.

 

Γύρω στα 120 χρόνια είναι το διάστημα το οποίο διανύει η έκθεση, ξεκινώντας το 1400, και περιλαμβάνει πάνω από 100 έργα - μεταξύ των οποίων έργα του Τζιοβάνι Μπελίνι , του Ντονατέλλο, του Άλμπρεχτ Ντύρερ και του Τιτσιάνο - πολλά εκ των οποίων δανεικά από μεγάλες Ευρωπαϊκές συλλογές. Στην έκθεση περιλαμβάνονται ζωγραφικά έργα, γλυπτά, σχέδια (ανάμεσά τους ανατομικές απεικονίσεις από τον Λεονάρντο) και γκραβούρες.

 

 

 

Χαρακτηριστικό ίσως του ενστίκτου της δεξιοτεχνίας στη συγκεκριμένη περίοδο είναι το κάπως σουρεαλιστικό χαρακτικό με τίτλο «Μάχη των γυμνών» του Αντόνιο Πολλαϊουόλο, το οποίο υπήρξε πολύ επιδραστικό ανά την Ευρώπη και απεικονίζει την βίαιη συμπλοκή μεταξύ δέκα γυμνών ανδρών που χρησιμοποιούν οπλισμό πάσης φύσεως: ξίφη, βέλη, τσεκούρια, στιλέτα. Το πλαίσιο αυτής της σύγκρουσης δεν καταγράφεται, το κίνητρο του καλλιτέχνη όμως μπορεί να ήταν να επιδείξει την τεχνική του σε διάφορες πόζες της αντρικής φιγούρας.

 

Ο πειρασμός του Αδάμ και της Εύας, γύρω στο 1510, Λουκάς Κράναχ ο Πρεσβύτερος. Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.
Ο πειρασμός του Αδάμ και της Εύας, γύρω στο 1510, Λουκάς Κράναχ ο Πρεσβύτερος. Εθνικό Μουσείο, Βαρσοβία.

 

Ανάμεσα στα εκθέματα, παρατηρεί κανείς την επιθυμία και την σεξουαλικότητα να εκδηλώνονται, συχνά απροκάλυπτα. 'Ένα από τα τμήματα της έκθεσης εστιάζει στη χρήση πραγματικών προσώπων ως μοντέλα για την απεικόνιση θρησκευτικών φιγούρων. Όπως ένας πίνακας των μέσων του 15ου αιώνα του διαπρεπούς Γάλλου ζωγράφου Ζαν Φουκέ όπου απεικονίζεται η Παρθένος Μαρία με ένα γυμνό στήθος. Σύμφωνα με μαρτυρίες, η μορφή ανήκει σε μια διάσημη καλλονή της εποχής, την Ανιές Σορέλ, η οποία υπήρξε ερωμένη του Βασιλιά Καρόλου.

 

Άγιος Σεβαστιανός, 1478–79, Antonello da Messina,
Άγιος Σεβαστιανός, 1478–79, Antonello da Messina,

 

Αφροδίτη αναδυόμενη από τη θάλασσα (Venus Anadyomene), γύρω στο 1520, Titian (Tiziano Vecellio), λάδι σε καμβά. Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, Εδιμβούργο
Αφροδίτη αναδυόμενη από τη θάλασσα (Venus Anadyomene), γύρω στο 1520, Titian (Tiziano Vecellio), λάδι σε καμβά. Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας, Εδιμβούργο

 

Dosso Dossi (Giovanni di Niccolò de Lutero). "Αλληγορία της τύχης", γύρω στα 1530.
Dosso Dossi (Giovanni di Niccolò de Lutero). "Αλληγορία της τύχης", γύρω στα 1530.

 

 

Με στοιχεία από την Washington Post

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βόλτα σε γκαλερί και μουσεία του Κολωνακίου που παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες εκθέσεις
Ο πυρήνας της εικαστικής κίνησης της Αθήνας βρίσκεται στο Κολωνάκι
Carolee Schneemann: Μια φεμινίστρια που με το γυμνό σώμα της έσπασε τα στερεότυπα της τέχνης
Δεν σταμάτησε να προκαλεί, για εφτά δεκαετίες
Ένα πρωτότυπο κυνήγι θησαυρού στην Κυψέλη για επιλεγμένους καλλιτέχνες
Ο ιδρυτής του Snehta Residency Αύγουστος Βεϊνόγλου μιλά για τη διοργάνωση που φιλοδοξεί να αποκαλύψει τις κρυμμένες αλλά και τις προφανείς πτυχές της Κυψέλης
Η συναρπαστική,  αμφιλεγομενη ιστορια του Δρομέα του Βαρώτσου
Είναι απ' τα πιο αμφιλεγόμενα υπαίθρια γλυπτά της Αθήνας. Αυτή είναι η ιστορία του.
O Ντέιβιντ Χόκνεϊ εξηγεί γιατί θα είναι παντοτινός φαν του Βαν Γκογκ
Tα έργα του Ντέιβιντ Χόκνεϊ συγκατοικούν με τα έργα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ στη νέα έκθεση στο Μουσείο Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ
δεύτερη ζωή*
Ο Αμερικανός ζωγράφος Alex Gross μεταμορφώνει βικτωριανές φωτογραφίες σε ποπ σουρεαλιστικούς πίνακες
Η Ηώ Αγγελή μάς δείχνει τα εκπληκτικά της έργα λίγο πριν τα εκθέσει
«Ο τίτλος της νέας μου αυτής έκθεσης είναι "Is it a trap?". Είναι σαν να αναρωτιέμαι: "Θα μπορούσαν να είναι παγίδα αυτά τα τοπία;". Είναι ένα χάσμα;»
Ο Ρόμπερτ Κραμπ στα 75: «Επιτέλους δεν είμαι πια σκλάβος μιας μανιασμένης λίμπιντο»
Ο πιο διάσημος εκπρόσωπος των underground κόμικς και κορυφαίος αφηγητής και εικονογράφος μιλάει με αφορμή μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του στη Νέα Υόρκη
The Krank: Ένας καλλιτέχνης που «εγκαταλείπει» τα έργα του στα προσφυγικά της λεωφόρου Αλεξάνδρας
Ασπρόμαυρα, αφηρημένου εξπρεσιονισμού έργα και συνθέσεις από ιδεογράμματα είναι η εκφραστική γλώσσα ενός νέου εικαστικού που αντλεί τη θεματολογία του μέσα από από τη δύσκολη πραγματικότητα
Το ατελιέ του Ζουάν Μιρό στη Μαγιόρκα είναι ξανά ανοιχτό στους επισκέπτες
Το Ίδρυμα Μιρό επαναδιαμόρφωσε το εργαστήριο του μεγάλου Καταλανού ζωγράφου, ακριβώς έτσι όπως το άφησε πριν από τον θάνατό του
To τελευταίο πρόσωπο που έγινε διάσημο μέσα από πίνακες ζωγραφικής
Η Helga Testorf σπάει τη σιωπή της και μιλάει για τη σχέση της με τον διάσημο Αμερικανό ζωγράφο Andrew Wyeth
όποιος σπέρνει ανέμους*
Στο stop action animation «Sow the wind» η εικαστικός Laura Κrifka γυρίζει απ'την ανάποδη το εθνικό αφήγημα της ένδοξης κατάκτησης της Δύσης.
«Το Καρναβάλι στην Αθήνα»: Η ιστορία ενός μαγικού πίνακα του Νικολάου Γύζη
Στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών εκτίθεται ο περίφημος πίνακας αλλά και μια ανέκδοτη επιστολή του στον φίλο του, Νικηφόρο Λύτρα, όπου του αποκαλύπτει ποιος και για πόσο τον αγόρασε.
Η σημασία του Ρέμπραντ σήμερα, 350 χρόνια μετά τον θάνατό του
Με αφορμή αυτή την επέτειο, μια σειρά από μουσεία ανά τον πλανήτη, από το Άμστερνταμ ως τον Αραβικό Κόλπο, διοργανώνουν φέτος εκθέσεις στη μνήμη της τεράστιας εικαστικής κληρονομιάς του.
Ντελικάτοι άντρες, πάνοπλες γυναίκες: Το ερωτικό θέατρο της Leonor Fini
Η λεπταίσθητη τέχνη της Fini αφόπλισε την αρσενική εξουσία και διέλυσε τις νόρμες των φύλων, παρουσιάζοντας ντελικάτους, γυμνούς άντρες δίπλα σε ηγετικές γυναικείες μορφές
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή