LIVE!

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν Facebook Twitter
Εat Time Europe Performance, Γιώργος Ζαμπουλάκης & Ερευνητικό Θέατρο Θράκης.Σκηνοθεσία: Γιώργος Ζαμπουλάκης. Φωτο: Αλέξανδρος Παρωτίδης

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν

0

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ - Κτίριο Οδού Πειραιώς

(out) - topias: περφόρμανς και υπαίθριος / δημόσιος χώρος

Η έκθεση ξεκινά στις 19 Σεπτεμβρίου και παρουσιάζει βίντεο, βίντεο εγκαταστάσεις, διαδραστικές εγκαταστάσεις, ηχητικούς περιπάτους και μακέτες από ατομικά και ομαδικά πρότζεκτ τα οποία έχουν ως επί το πλείστον υλοποιηθεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και επιδεικνύουν μια νέα, διευρυμένη αντίληψη της επιτελεστικής διάστασης της χωρικότητας. Τα έργα αυτά επιχειρούν μια νέα προσέγγιση του υπαίθριου, δημόσιου χώρου, έχοντας ως επίκεντρο την αντίληψη ότι οποιοσδήποτε χώρος είναι δυνητικά παραστασιακός. Η νέα αυτή χωρική συνειδητοποίηση και η επέκταση της έννοιας της σκηνογραφίας, που σηματοδοτείται από τη στροφή προς τη δυναμική του υπαίθριου χώρου, σχετίζονται με την επαναπράγματευση του δημόσιου/κοινόχρηστου χώρου ως του κατ' εξοχήν συλλογικού χώρου και συνοδεύονται από αυξημένο ενδιαφέρον για τα ιδιαίτερα φυσικά χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος, καθώς αυτά συμβάλλουν οργανικά στη διαμόρφωση του παραστασιακού γεγονότος. Παράλληλα, τα έργα λαμβάνουν υπ' όψιν το κοινωνικό και πολιτικό πλαίσιο των ανθρώπινων σχέσεων, μέσα στο οποίο διαμορφώνονται και επαναδιαπραγματεύονται τις σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στο καλλιτεχνικό γεγονός, τον καλλιτέχνη, τον χώρο και το κοινό που συμμετέχει.

Στην έκθεση παρουσιάζονται πρότζεκτ που πήραν μέρος με την Ελληνική Εθνική Συμμετοχή στη 13η Διεθνή Έκθεση Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015, καθώς και η Εθνική Συμμετοχή της Ολλανδίας (πρώτο βραβείο Curatorial Concept PQ 2015). Επίσης, προβάλλεται μια σειρά από νέα projects που έχουν δημιουργηθεί κατά την περίοδο 2015-2016, ενώ παράλληλα, κατά τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιηθούν σειρά από 25 live performances, 10 εργαστήρια, διαλέξεις, masterclasses, προβολές και συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης.

documenta 14

Η Βουλή των Σωμάτων (34 ασκήσεις ελευθερίας)

Λίγους μήνες πριν από τα εγκαίνια της έκθεσης documenta 14 τον Απρίλιο του 2017, η διοργάνωση ξεκινάει με ένα πρόγραμμα δημόσιων δράσεων με τίτλο «Η Βουλή των Σωμάτων», ή αλλιώς «34 Ασκήσεις Ελευθερίας», εμπνευσμένο από τη σκέψη του Φουκό ότι η ελευθερία δεν είναι κάτι δεδομένο για τον άνθρωπο, μια φυσική του συνήθεια, αλλά κάτι που χρειάζεται εξάσκηση. Οι εκδηλώσεις θα γίνουν από τις 14 έως τις 24 Σεπτεμβρίου στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, ο οποίος συμμετέχει ως συνδιοργανωτής της documenta 14. Σημειωτέον ότι από το 1955, που ξεκίνησε, είναι η πρώτη φορά που η documenta οργανώνεται παράλληλα και σε άλλη πόλη εκτός από το Κάσελ της Γερμανίας.

Το κτίριο όπου θα γίνουν οι δράσεις, το οποίο βρίσκεται στο Πάρκο Ελευθερίας στη λεωφόρο Βασιλίσσης Σοφίας, υπήρξε κατά τη διάρκεια της χούντας το αρχηγείο της στρατιωτικής αστυνομίας, της περιβόητης ΕΑΤ-ΕΣΑ, ενώ ακριβώς πίσω από αυτό ένα δεύτερο κτίριο ήταν κέντρο κράτησης και βασανισμού. Σήμερα στεγάζεται εκεί το Μουσείο Αντιδικτατορικής Δημοκρατικής Αντίστασης.

Η documenta, λοιπόν, αξιοποιώντας το Κέντρο Τεχνών, θα μεταμορφώσει το Πάρκο Ελευθερίας σε έναν πειραματικό δημόσιο χώρο άσκησης της ελευθερίας του λόγου, της κίνησης και της ζωντανής παρουσίας.

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης ανέλαβε τη «διερευνητική ανακαίνιση» του εσωτερικού του κτιρίου προτείνοντας τη δημόσια χρήση του με την αναδιάταξη 68 μπλοκ ψευδο-«ερειπίων» που κατά τον αρχιτέκτονα-εικαστικό αποτελούν ευθεία αναφορά στα σκαλοπάτια της Πνύκας, όπου «χτίστηκε» η έννοια της δημοκρατίας, αλλά και στη σύγχρονη Αθήνα, η οποία κατοικήθηκε και εκδημοκρατίστηκε από την πολυκατοικία. Καθώς δε η εικόνα αυτών των μπλοκ παραπέμπει στο τσιμέντο, θυμίζει και τα αυθαίρετα, με το βασικό δομικό υλικό από το οποίο έχουν κατασκευαστεί. Κατά περίπτωση τα μπλοκ αυτά θα χρησιμοποιούνται από τους ερμηνευτές, τους ομιλητές και τους συζητητές είτε συμπληρώνοντας ως σκηνικό τη δράση είτε αντιστρέφοντας τη σχέση ομιλητή-ακροατή. Φωνές και σώματα καλλιτεχνών, θεωρητικών της κριτικής και ακτιβιστών θα συμπράξουν σε μια σειρά εκδηλώσεις οι οποίες θα εισαγάγουν ρήξεις και νέες κατευθύνσεις, παρεμβαίνοντας ο ένας στις αφηγήσεις του άλλου. Μια «δυσαρμονία» φωνών και σωμάτων από σύγχρονα αντιπατριαρχικά, queer, διεμφυλικά και απάτριδα κινήματα της Αθήνας, αλλά όχι μόνο, θα ασκηθούν σε μια ενορχηστρωμένη πρακτική ετερογλωσσίας και ετερογένειας.

Στις εκδηλώσεις περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, συζητήσεις, περφόρμανς, ομάδες ανάγνωσης, εργαστήρια, προβολές και θεατρικές δράσεις. Τη γενική δραματουργία επιμελείται ο σκηνοθέτης και συνδιευθυντής της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου Πρόδρομος Τσινικόρης.

Αυτές τις εναρκτήριες εκδηλώσεις της Βουλής των Σωμάτων θα διαδεχθεί πρόγραμμα εβδομαδιαίων δημόσιων δράσεων, πάντα στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου, που θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο και θα οδηγήσουν σταδιακά στην έκθεση τον Απρίλιο του 2017.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

Ηappy Βirthday

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν Facebook Twitter
Γλυπτό από τη σειρά HAPPY BIRTDAY

Στις 22 Σεπτεμβρίου το Μουσείο Μπενάκη, σε συνεργασία με το ΔΕΣΤΕ, εγκαινιάζει στο κτίριο της οδού Κουμπάρη την έκθεση του Γιώργου Λάππα «Happy Birthday». Ο τίτλος ίσως ακούγεται παράδοξος για έναν καλλιτέχνη που πολύ πρόσφατα έφυγε από τη ζωή. Ωστόσο, συνδέεται με μια ενδιαφέρουσα ιστορία: όταν ο Δάκης Ιωάννου, ο καλλιτεχνικός σύμβουλος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ Γιώργος Τζιρτζιλάκης και η επιμελήτρια του Τμήματος Ζωγραφικής, Χαρακτικών και Σχεδίων του Μουσείου Μπενάκη Πολύνα Κοσμαδάκη κατέβηκαν στο υπόγειο του στούντιο του Λάππα στον Περισσό, μαζί με τη σύζυγό του, επίσης γλύπτρια, Αφροδίτη Λίτη, έμειναν εμβρόντητοι με αυτό που αντίκρισαν. Στον χώρο υπήρχαν περί τα τριακόσια κουτιά, σε μέγεθος κουτιών υποδημάτων, ταξινομημένα με ιδιαίτερη φροντίδα από τον καλλιτέχνη. Περιείχαν σχεδόν ισάριθμα χυτά γλυπτά μικρού μεγέθους από αλουμίνιο, κυρίως ανθρωπόμορφα, πολλά με τη μορφή του ίδιου του Λάππα, άλλα ζωόμορφα, άλλοτε όρθια κι άλλοτε ξαπλωμένα. Πολλά δε από αυτά έφεραν την επιγραφή: Happy Birthday! Σε κάποιες περιπτώσεις η ευχή αναγραφόταν επάνω στο κουτί.

Μα, τι ήταν αυτά τα αντικείμενα; Μήπως έτοιμα δώρα του γλύπτη προς φίλους του; Θα μπορούσε να το σκεφτεί κανείς. Όμως, υπήρχε μια ιδιότυπη λεπτομέρεια που ακύρωνε αυτή την εκδοχή. Η ταξινόμηση όχι μόνο ήταν προσεγμένη αλλά, μέσα από μια συνεχή δομή αριθμών, εμπεριείχε την έννοια ενός αφηγήματος. Από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω αποτελούσε μια κωδικοποιημένη συνθήκη της οποίας αγνοούσαν τον κωδικό για να την ξεκλειδώσουν.


Ήταν φανερό στην ομήγυρη ότι αυτή η ομαδοποιημένη «συλλογή» αγαλματιδίων δεν μπορούσε παρά να είναι μια εργασία εν εξελίξει. Αλλά τι μπορεί να σηματοδοτούσε, τι μορφή θα είχε; Αυτό το ερώτημα τους απασχόλησε και όταν αποφάσισαν να στήσουν την έκθεση με βάση τα ευρήματα που θα δούμε σε λίγες μέρες.

«Πώς θα τα έστηνε ο καλλιτέχνης και πώς θα μπορούσαμε να τα στήσουμε εμείς; Μήπως αλλοιώσουμε, μήπως προδώσουμε το έργο του;» αναρωτιέται έως σήμερα ο Τζιρτζιλάκης. «Το σύνολο εμπεριείχε το αίνιγμα, όπως συνήθως και τα υπόλοιπα έργα του Λάππα, ή ακόμα καλύτερα τη συνθήκη της εκκρεμότητας» συμπληρώνει.

Έτσι, οι τρεις επιμελητές της έκθεσης που θα δούμε στο Μπενάκη, ο Τζιρτζιλάκης, η Κοσμαδάκη και η Λίτη, κατέληξαν να ακολουθήσουν την τακτική των αρχαιολόγων και να συνθέσουν την έκθεση με μια κατά προσέγγιση εκδοχή.
Ίσως κάποιος αναρωτηθεί πώς είναι δυνατόν να μην ήξερε ούτε η σύζυγος τον στόχο του έργου αυτού. Όμως σαφή απάντηση δεν είχε ούτε εκείνη, παρότι γνώριζε την ύπαρξη των μικρών αυτών γλυπτών. Πάντως, ήταν φανερό ότι κάτι ετοίμαζε ο σημαντικός γλύπτης, του οποίου η δουλειά συχνά παρέπεμπε στην ψυχανάλυση, καθώς στα νιάτα του είχε περάσει και από σπουδές κλινικής ψυχολογίας στις ΗΠΑ και είχε εργαστεί σε ανάλογο ίδρυμα. Όπως επίσης είχε σχέση με την κινηματογραφική γλώσσα, που συχνά τη χρησιμοποιούσε στις δικές του αφηγήσεις.

Αυτό, λοιπόν, το παράξενο μικροσύμπαν αγαλματιδίων, που δεν θυμίζει τα κόκκινα γλυπτά μεγάλου μεγέθους που ταυτίζουμε με τον Λάππα, θα παρουσιαστεί σαν εύρημα της αρχαιολογικής σκαπάνης, σε μια «νέα» έκθεση εν απουσία του δημιουργού. Συμπληρωματικά θα υπάρχει η γιγάντια «Καμήλα» του, αναφορά στη γενέθλια γη της Αιγύπτου, όπως και δύο ξαπλωμένες φιγούρες του Λάππα ντυμένες με ριγέ φόρμες, σαν άντρες που ξεκουράζονται στις όχθες του Νείλου, οι «Παπαγάλοι» του και, τέλος, η «Πλατεία Ελευθερίας», το τραπέζι από την έκθεση documenta και γλυπτικά τοπία στο Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης που παρουσίασε το 2014. Επρόκειτο για αναφορά στην τραγική μέρα που οι κατοχικές δυνάμεις της Θεσσαλονίκης συγκέντρωσαν όλους τους άρρενες εβραϊκής καταγωγής στο κέντρο της πόλης για να τους εξευτελίσουν – μια ακόμα μελέτη του Λάππα στο αιώνιο ζήτημα που τον απασχολούσε, την «υπακοή» των ανθρώπων στην εξουσία μέσα από το «Πείραμα Μίλγκραμ».

ΔΕΣΤΕ

The Equilibrists / Oι Eξισορροπιστές

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν Facebook Twitter
Zoe Paul, μία εκ των 33 συμμετεχόντων καλλιτεχνών στους The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές.

Στις 9 Οκτωβρίου μια ακόμα συνεργασία του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ, με αφορμή την 33η επέτειο από την ίδρυσή του, και του Μουσείου Μπενάκη παρουσιάζεται στο κοινό. Ο τίτλος είναι «The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές»· πρόκειται για μια έκθεση στην οποία συμμετέχει και το New Museum της Νέας Υόρκης και η οποία περιλαμβάνει αποκλειστικά έργα της νέας γενιάς Ελλήνων και Κύπριων καλλιτεχνών. Η επιλογή έγινε από τους επιμελητές του New Museum Gary Carrion-Murayari και Helga Christoffersen, που βασίστηκαν στην προσωπική τους έρευνα στην Ελλάδα, στην Κύπρο, στο Λονδίνο και στο Βερολίνο, αλλά και σε προτάσεις ομάδας καλλιτεχνών και συγγραφέων από την Ελλάδα.

Επιλέχτηκαν 33 καλλιτέχνες είκοσι πέντε έως τριάντα πέντε ετών, αλλά και ομάδες οι οποίες υιοθετούν μεγάλη γκάμα μέσων, όπως ζωγραφική, γλυπτική, σχέδιο, βίντεο και περφόρμανς, και αποδίδουν «το εύθραυστο της παρούσας στιγμής μέσα από μια κοινή προσέγγιση της υλικότητας». Τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται ποικίλλουν: από τις αλλαγές στις απόψεις της πολιτιστικής ταυτότητας έως την ιστορική μνήμη και από την πολιτική της αρχιτεκτονικής και των υποδομών έως τον ψηφιακό χώρο.

Οι νέοι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν τις αυξημένες προκλήσεις στην αβέβαιη εποχή μας, ωστόσο αρνούνται να παραμείνουν αδρανείς. Συμμετέχουν στο σύγχρονο καλλιτεχνικό γίγνεσθαι δημιουργώντας με διάθεση και πνεύμα αυτοσχεδιασμού και συνεργασίας σε χώρους αυτοδιαχείρισης, σε προγράμματα residency και άλλες πλατφόρμες. Η έκθεση στο σύνολό της συμβαδίζει με το πνεύμα του Βραβείου ΔΕΣΤΕ, που κάθε δύο χρόνια τιμά έναν υποσχόμενο Έλληνα καλλιτέχνη.

ΕΜΣΤ

Το ΕΜΣΤ στον κόσμο

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν Facebook Twitter

Η πρώτη έκθεση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης σε κανονική λειτουργία, που θα εγκαινιάσει ταυτόχρονα τον χώρο των Περιοδικών Εκθέσεων, είναι μια συνεργασία με το M HKA της Αμβέρσας. Έχει τίτλο «Το ΕΜΣΤ στον κόσμο» και άρχισε να σχεδιάζεται πριν από έναν χρόνο με στόχο να συνδεθεί το ΕΜΣΤ με άλλα μουσεία και ιδρύματα σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης ανά τον κόσμο. Έτσι, από τον Οκτώβριο έργα της συλλογής του ΕΜΣΤ «συνομιλούν» με έργα από τις συλλογές των άλλων μουσείων, αναδεικνύοντας τις όποιες συγγένειες, τις διαφορετικές προσεγγίσεις, τα σύγχρονα ρεύματα και τις δυναμικές της εποχής στην καλλιτεχνική δημιουργία. Στόχος είναι η μελέτη της συμβολής της σύγχρονης τέχνης στον προβληματισμό και στις αντιδράσεις επάνω σε ζητήματα που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έκθεση περιλαμβάνει γύρω στα εβδομήντα έργα τα οποία εντάσσονται σε διάφορες θεματικές που αποτελούνται από τρία έργα σε κάθε περίπτωση: ενός Έλληνα, ενός Βέλγου και ενός καλλιτέχνη άλλης εθνικότητας από τις συλλογές των δύο μουσείων.
Η ίδια έκθεση θα ταξιδέψει τον Απρίλιο του 2017 στο Βέλγιο, όπου θα εγκαινιαστεί στους χώρους του ανακαινισμένου M HKA.

Αυτά είναι τα πρώτα μεγάλα εικαστικά events της σεζόν Facebook Twitter
Trisha Brown, In Plain Sight

Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

Ιn Plain Site

Σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ως μέρος του νέου φεστιβάλ που ξεκινάει η Στέγη το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου σε δημόσιους χώρους με την ονομασία «Dancing Athens», το ΕΜΣΤ εντάσσει στο πρόγραμμά του τις δράσεις της Trisha Brown και της ομάδας της. Η Αμερικανίδα πρωτοπόρος του κινήματος του μεταμοντέρνου χορού και πολυβραβευμένη χορογράφος θα παρουσιάσει το «In Plain Site», ένα κολάζ από αποσπάσματα εμβληματικών έργων της των τελευταίων πενήντα ετών. Η ιδιότυπη αυτή αναδρομική παρουσίαση θα διαμορφωθεί σε συνεργασία με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ειδικά για τους νέους χώρους του. Ένας φόρος τιμής στη ριζοσπαστική δουλειά της Brown, η οποία τη δεκαετία του 1970 έβαλε τον χορό στην καθημερινότητα της πόλης. Η καλλιτεχνική επιμέλεια είναι της Κάτιας Αρφαρά.

NEON

Flying over the Abyss - H Υπέρβαση της Άβυσσος

Ο καλλιτεχνικός οργανισμός ΝΕΟΝ παρουσιάζει στα μέσα Νοεμβρίου την έκθεση «Flying over the Αbyss - Η Υπέρβαση της Άβυσσος», αφιερωμένη στον στοχαστή και συγγραφέα Νίκο Καζαντζάκη. Η έκθεση αποτελείται από μια σειρά έργων σύγχρονων Ελλήνων και ξένων εικαστικών που «συνομιλούν» με την Ασκητική, το σημαντικό φιλοσοφικό πόνημα του σπουδαίου Κρητικού, αλλά και μεταξύ τους, φωτίζοντας τη διαδρομή της ανθρώπινης ζωής, από το τραύμα της γέννησης, τον αγώνα για τη ζωή και τη δημιουργικότητα, έως τον θάνατο. Η έκθεση ξεκίνησε τον προηγούμενο χρόνο στο Ρέθυμνο, σε συνεργασία με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Στην Αθήνα θα παρουσιαστεί σε χώρο του Ωδείου Αθηνών. Η επιμέλεια είναι του Δημήτρη Παλαιοκρασσά και της Μαρίας Μαραγκού.

0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ