Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η επανεφεύρεση της πολυκατοικίας στο Νέο Ψυχικό
Αρχιτεκτονική

Η επανεφεύρεση της πολυκατοικίας στο Νέο Ψυχικό

Το «Ιnside-Out» του αρχιτέκτονα Νίκου Κτενά ξεχώρισε στο αστικό τοπίο δίνοντας νέα πνοή στον κλασικό χαρακτήρα της πολυκατοικίας

 

Το έργο «Inside-Out»που υπογράφει ο αρχιτέκτονας Νίκος Κτενάς κατάφερε όχι μόνο αλλάξει το αστικό τοπίο στο Νέο Ψυχικό και να ξεχωρίσει ως φρέσκια πρόταση, αλλά και να κερδίσει το Βραβείο Αρχιτεκτονικής 2013-2017 του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής.

 

Τα Βραβεία Αρχιτεκτονικής του ΕΙΑ, είναι ένας θεσμός ο οποίος λαμβάνει χώρα κάθε τέσσερα χρόνια από το 2000, όπου βραβεύονται υλοποιημένα μέσα στην τρέχουσα τετραετία έργα Ελλήνων αρχιτεκτόνων στη χώρα μας.

 

Η πολυκατοικία, δαιμονοποιημένη σήμερα από τους αρχιτέκτονες για το πόσο μαζικά κυριάρχησε στην Αθήνα και τις μεγάλες πόλεις «καταπίνοντας» την αστική ιδιαιτερότητα της κάθε γειτονιάς, αποτελεί πάντα ένα μεγάλο στοίχημα όταν κανείς πρέπει να την φέρει στη σύχρονη εποχή και να την εντάξει στο σήμερα.

 

 
  

 

 

 

 

 

 
 

 

Το «Inside-Out» εκπροσωπεί την επανεφεύρεση της τυπολογίας της πολυκατοικίας, εμπλουτίζει δημιουργικά και σύγχρονα τον κλασικό της χαρακτήρα και το αποτέλεσμα είναι ορατό τόσο στο εσωτερικό, όσο και στο εξωτερικό.

 

Ο αρχιτέκτονας Νίκος Κτενάς εξηγεί το πρότζεκτ του:

 

«Το κτίριο μέσω της δομής του, πραγματεύεται την επανεφεύρεση της τυπολογίας της πολυκατοικίας όπου ο ακάλυπτος χώρος προτείνεται ως κεντρικός χώρος εισόδου, καθώς και ως μεταβατικός χώρος μεταξύ της πόλης και των χώρων διαβίωσης.

 

Συνιστά μια στάση, αλλά ταυτόχρονα και ένα σημείο αλλαγής της πορείας του επισκέπτη, από οριζόντια σε κάθετη, από τον δημόσιο προς τον ιδιωτικό χώρο. Η ερμηνεία αυτή του ακάλυπτου χώρου του αστικού οικοδομικού τετραγώνου, του προσδίδει μια ουσιαστική και αναπόσπαστη στο κτίριο χωρική λειτουργία, αποδίδοντας του εν μέρει την κλασσική υπόσταση του αίθριου, όπου εν μέσω του χώρου αυτού, ο επισκέπτης εισέρχεται στους χώρους διαβίωσης οι οποίοι τον περιβάλλουν, και οι οποίοι με τη σειρά τους, προβάλλονται προς την πόλη, συμπληρώνοντας την εξωτερική όψη του οικοδομικού τετραγώνου.

 

Η φέρουσα δομή κατά συνέπεια του κτιρίου, είναι από εμφανές οπλισμένο σκυρόδεμα, περιβάλει αποκλειστικά, το προαναφερθέν κεντρικό χώρο του αιθρίου, ενώ ταυτόχρονα φέρει τις πλάκες των ορόφων εν είδη προβόλων. Η δομή αυτή επιτρέπει τη μέγιστη ελευθερία στην διαμόρφωση των κατόψεων των κατοικιών, καθώς και των εξωτερικών όψεων του κτιρίου.

 

Οι τελευταίες, αυτοφερόμενες, προτείνονται ως μία 'σμιλευμένη επιδερμίδα', η οποία εμπεριέχει κάποιες από τις ζωτικές λειτουργίες των κατοικιών, με θετικούς και αρνητικούς όγκους, έρκερ και πλήρως ανοιγόμενα υαλοστάσια, καθιστώντας τον συνολικό όγκου του κτιρίου μονολιθικό αλλά ταυτόχρονα διαφανή, ενώ από τους εσωτερικούς χώρους, πλαισιώνει αποσπασματικά το άμεσο αστικό περιβάλλον.

 

Τέλος, το τελευταίο επίπεδο του κτιρίου, προτείνεται ως ένας 'κρεμαστός κήπος', ο οποίος περιβάλλεται προς το εσωτερικό του οικοδομικού τετραγώνου, από ένα συνεχόμενο συμπαγές τοιχίο εμφανούς οπλισμένου σκυροδέματος, ενώ εξωτερικά προς την πόλη, από την κατάληξη της αυτοφερόμενης όψης του συνόλου. Συνεπώς, στο επίπεδο αυτό, η διαλεκτική σχέση των δύο βασικών αυτών δομικών συντελεστών του κτιρίου, επιτρέπει στους επισκέπτες του ανοιχτού αυτού δωματίου, έναν εκ νέου προσανατολισμό της θέσης του κτιρίου σε σχέση με το αστικό σύνολο στο οποίο βρίσκεται.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Φωτογραφίες: Μαριάνα Μπίστη

 

Inside Out

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΕΡΓΟΥ

Αρχιτεκτονική Μελέτη: Nikos Ktenàs Αrchitecture
Νίκος Κτενάς

Συνεργάτες Γραφείου:

Βάνια Αγγελοπούλου
Κατερίνα Βασιλάκου 

Κατερίνα Κεφαλογιάννη
Πάνος Κουκόπουλος
Geraldo Tzemali
Δημήτρης Ξυνομηλάκης

Εξωτερικοί Συνεργάτες
Σύμβουλοι interior design:
AVW Architecture: Κατερίνα Βασιλάκου

Στατική Μελέτη:
Dr Antonis Kanellopoulos

Η/Μ Μελέτη:
LDK CONSULTANTS
Dimitris Kirimlidis

 

Η απονομή του βραβείου θα γίνει την Τετάρτη 20/09 στις 20:00 στο μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, μετά την οποία θα γίνουν τα εγκαίνια της έκθεσης του θεσμού, και η οποία θα έχει διάρκεια δύο μηνών.

 

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε στο εργαστήρι Δημοσιογραφίας και εργάστηκε σε διάφορα μέσα πριν επιστρέψει στην Αθήνα όπου και ανέλαβε την αρχισυνταξία τoυ LIFO.gr.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η στεγαστική αποκατάσταση των προσφύγων
Η Αγροτική και Αστική αποκατάσταση ως κύρια προτεραιότητα, η οικιστική πολιτική του Ταμείου Περίθαλψης Προσφύγων, και τα βασικά κριτήρια επιλογής των περιοχών εγκατάστασης των προσφύγων στην Αθήνα και στον Πειραιά
Μέσα στην έπαυλη-αριστούργημα του Frank Lloyd Wright που πωλείται σε αστρονομική τιμή
Το Marden House αποτελεί μέρος της ιδιοκτησίας The Falls και ανήκε στον συνιδρυτή της America Online, James V Kimsey
Ένα βήμα πίσω από το λιμάνι του Πειραιά, σήμερα
Όσα μπορεί να εντοπίσει το μάτι μιας αρχιτέκτονα στη γειτονιά που μοιάζει ολόκληρη με σκηνικό παλιάς ελληνικής ταινίας
Μέσα στο φουτουριστικό ανάκτορο του Pierre Cardin στις Κάννες
Ένα παράξενο μέγαρο που φιλοξένησε άπειρα πάρτι του διεθνούς τζετ σετ και εξακολουθεί να εντυπωσιάζει με την εντελώς ιδιαίτερη αισθητική του.
20+1 εμβληματικές πολυκατοικίες της Αθήνας
H πρωτοποριακή τεχνική και η άψογη (και αμιγώς αθηναϊκή) αισθητική τους τις κάνει να ξεχωρίζουν σαν νησιά μέσα στον ωκεανό του μπετόν. Δημιουργήματα των πιο ιδιοφυών (και ρομαντικών) ελλήνων αρχιτεκτόνων του περασμένου αιώνα, τα εξαιρετικά αυτά κτήρια αποτελούν σύμβολα μιας ιδανικής αντίληψης για το αστικό τοπίο της πρωτεύουσας.
Γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;
Σαν σήμερα, το 2016, πεθαίνει η αρχιτέκτονας της οποίας τα σχέδια είχαν ως στόχο να συγκινήσουν το κοινό σε όλο τον κόσμο, διευρύνοντας τα όρια της φόρμας και της λειτουργικότητας
The New Raw: Οι αρχιτέκτονες που μετατρέπουν τα πλαστικά σκουπίδια σε χρήσιμα αντικείμενα
Μια ομάδα αρχιτεκτόνων μετατρέπει τα πλαστικά απορρίμματα σε αντικείμενα λειτουργικής και αισθητικής αξίας για τους δημόσιους χώρους
Στο σπίτι της Γκλόρια Βάντερμπιλτ, στο πανάκριβο Upper East Side του Μανχάταν
Μια (σπάνια) κλεφτή ματιά στο σπίτι και το στούντιο της θρυλικής καλλιτέχνιδας, fashion icon, σχεδιάστριας μόδας και κληρονόμου
Η βαθιά σχέση της μόδας με την αρχιτεκτονική
H αρχιτέκτονας Βικτώρια Λύτρα δημιουργεί εικόνες που τονίζουν την κοινή αισθητική και φόρμα στις δύο δημιουργικές τέχνες
Μέσα στη φύση, χωρίς ρεύμα και γείτονες: Η design «καλύβα» των SO? στα ελληνοτουρκικά σύνορα
Το «cabin on the border» είναι μόλις 18 τ.μ. και σχεδιάστηκε για να διευκολύνει την επαφή με τη φύση
O Πύργος του Νείλου - Η Αίγυπτος κατασκευάζει το ψηλότερο κτίριο της Αφρικής που σχεδίασε η Zaha Hadid
Ένα κτίριο ορόσημο που όμως φέρνει δραματικές αλλαγές στο Κάιρο
Ποιος ήταν ο Δημήτρης Πικιώνης;
Αυτή είναι η ζωή του έλληνα αρχιτέκτονα που διαμόρφωσε αριστοτεχνικά τον περιβάλλοντα χώρο του ομφαλού της Αθήνας. Σαν σήμερα το 1968 πεθαίνει στην Αθήνα
Μέσα στο ολοκαίνουριο Μουσείο James Bond που μόλις εγκαινιάστηκε στην Αυστρία
Το αθάνατο κινηματογραφικό franchise απέκτησε ένα μουσείο που τιμά την ιστορία του και στεγάζεται σε ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτόνημα σε υψόμετρο 3.000 μέτρων
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά
Στο αρχαιότερο υπόγειο σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Ασίας απαγορευόταν μέχρι πρότινος η λήψη φωτογραφιών, λόγω του εφεδρικού του ρόλου ως καταφυγίου πυρηνικής επίθεσης
Ανάμεσα στον ήλιο και τη θάλασσα: Η πιό μοναχική βιβλιοθήκη του κόσμου
Μια επίσκεψη στην παραθαλάσσια βιβλιοθήκη της κινεζικής πόλης Ναντάϊε, ένα μοντερνιστικό οικοδόμημα εμπνευσμένο από τους πίνακες του Andrew Wyeth και σχεδιασμένο από τον Gong Dong του Vector Architect
5 σχόλια
Ταξινόμηση:
KiNKY KiNKY 20.9.2017 | 14:10
πραγματικα ομορφη αλλα κανενα φυτο με χρωμα το θελει απεγνωσμένα
Raf 13 Raf 13 20.9.2017 | 22:47
Ο Μοντερνισμός στο μεγαλείο του σας συνιστώ να πάτε να δείτε το έγκλημα του μοντερνισμου στη Θεσσαλονίκη αρχιτεκτονική σε πολλές χώρες όπως Αυστρία/Αγγλία κλπ όπου υπήρχαν πολλά κτήρια με παραδοσιακό σχεδιασμό επηρέασμενα κυρίως από το κίνημα μπαρόκ. Θυμάμαι τον περασμένο Δεκέμβριο πήγα για πρώτη φορά εξωτερικό σε σχολική εκδρομή σε Ουγγαρία και Αυστρία και τα σπίτια και γενικά τα κτήρια είναι τρομερά λες και ζεις στον 18/19 αιώνα(όσον αφορά την αρχιτεκτονική των κτηρίων), πρόσφατα κι όλας νομίζω στην Ουγγαρία κατέστρεψαν ένα δημόσιο κτήριο το οποίο είχε αλλάξει σχεδιασμό λόγω μοντερνισμου και το ξαναέκαναν παραδοσιακό αξίζει να το δείτε κάτι τέτοιο πρέπει να γίνει και εδώ και όχι μοντέρνα κτήρια ειδικά ανάμεσα σε όλες αυτές τις πολυκατοικίες.
van der boka van der boka 21.9.2017 | 10:22
Μπερδεύεις το σύγχρονο με το μοντέρνο.
Μπορούν να συνυπάρξουν όλα τα είδη αρμονικά, αρκεί να γίνει σωστά και με σωστό σχεδιασμό.
Επίσης 200 χρόνια πριν είχαν σαν πρότυπο τα κλασσικά κτήρια. Μήπως να χτίζουμε Παρθενώνες πάλι;
Συγγνώμη, επειδή δεν είμαι σχετική με το αντικείμενο, το κτήριο έχει κτιστεί όντως και αυτές είναι αληθινές φωτογραφίες ή είναι μελέτη στα σχέδια;
TTrollos TTrollos 21.9.2017 | 16:52
Μπορεί να είναι πρωτότυπο κτήριο, αλλά νομίζω ότι δεν ταιριάζει στην Ελλάδα, είναι πολύ σκούρο εξωτερικά και με ένα υλικό που δεν ξέρω πόσα χρόνια ζωής έχει και πως θα είναι σε μερικά χρόνια, αλλά το κυριότερο... δεν έχει μπαλκόνια.. στην Ελλάδα χωρίς βεράντα? Δεν είμαστε στη βόρεια Ευρώπη όπου οι κλιματικές συνθήκες είναι τέτοιες που δεν τη χρειάζονται τη βεράντα. Επίσης παίζει ρόλο ότι βρίσκεται στο Ν. Ψυχικό-μια περιοχή ήσυχη και με πράσινο. Επειδή το έχω δει από κοντά, δεν έχει πράσινο καθόλου δεν έχουν κρατήσει τετραγωνικά για έστω ένα ίχνος κήπου..., δεν ταιριάζει στη περιοχή, βρίσκεται σε ένα στενό δρόμο είναι πολύ μεγάλο και φαίνεται πολύ άγριο και σκούρο... μάλλον σε ψυχοπλακώνει παρά το θαυμάζεις όταν το βλέπεις. Όποιος θέλει χτίζει ένα κτήριο χωρίς να υπολογίζει το τόπο, τη περιοχή κλπ. Γιαυτό έχει καταντήσει έτσι η Αθήνα. Κρίμα ... και θα βραβευτεί κιόλας....
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή