Αναγνωρίζετε το εκκλησάκι πίσω από την απλωμένη μπουγάδα στο Κέντρο της Αθήνας, το 1860; Facebook Twitter
ΚΑΤΩ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, ΜΙΑ ΜΠΟΥΓΑΔΑ ΣΤΕΓΝΩΝΕΙ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ... ΠΙΣΩ ΤΗΣ ΕΝΑ ΓΝΩΡΙΜΟ (;) ΕΚΚΛΗΣΑΚΙ...

Αναγνωρίζετε το εκκλησάκι πίσω από την απλωμένη μπουγάδα στο Κέντρο της Αθήνας, το 1860;

0
Έχουν περάσει 40 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Βρισκόμαστε στο Κέντρο της Αθήνας. Τα ίχνη των Οθωμανών είναι παντού - ίχνη τεσσάρων αιώνων. Το νεογέννητο κράτος προσπαθεί να σταθεί στα πόδια του, να φτιάξει τις στοιχειώδεις δομές του. Είναι ένα κράτος φτωχό. Πίσω όμως από τις αυλές με τα απλωμένα ρούχα, διακρίνεις ένα παλιό εκκλησάκι, που στους τοίχους του, αν πλησιάσεις, θα βρείς αρχαία μάρμαρα, επαναχρησιμοποιημένα ως οικοδομικα υλικά. Και ακριβώς πίσω από αυτό, θα διακρίνεις την σκαλωσιά ενός μεγάλου οικοδομήματος που χτίζεται τότε - προφανώς ένα κτίριο σημαντικό για την συνοχή της κοινωνικής ζωής.

Μη το κουράζουμε άλλο.

Σκρολάρετε για να δείτε.

Η φωτογραφία βρίσκεται στο site της Εθνικής Βιλιοθήκης της Γαλλίας

Αναγνωρίζετε το εκκλησάκι πίσω από την απλωμένη μπουγάδα στο Κέντρο της Αθήνας, το 1860; Facebook Twitter
1860. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΠΕΣΟΥΝ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΑΛΩΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΘΕΙ
1860. Η ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΠΕΣΟΥΝ ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΣΚΑΛΩΣΙΕΣ ΚΑΙ ΑΠΟΠΕΡΑΤΩΘΕΙ

Και λίγα λόγια για το εκκλησάκι δίπλα από την Μητρόπολη, το οποίο είναι πιο σημαντικό από την ίδια τη Μητρόπολη:

Ο μικρός ολομάρμαρος ναός ανεγέρθηκε επί του αρχαιολάτρη Μητροπολίτη Αθηνών Μιχαήλ Χωνιάτη, τον 12ο αιώνα. Για την κατασκευή του δεν χρησιμοποιήθηκε ως οικοδομικό υλικό πέτρες ή τούβλα, αλλά μαρμάρινα ανάγλυφα από μνημεία που χρονολογούνται από τον 6ο αιώνα π. Χ. έως τα πρώιμα βυζαντινά χρόνια. ...

Ο αρχιτέκτονας ακολουθώντας την τακτική της εποχής, ανακύκλωσε το παλιό οικοδομικό υλικό για να χτίσει την εκκλησία πάνω σε ένα ναό αφιερωμένο στην Ειλείθυια, την αρχαία θεότητα που προστάτευε τις εγκυμονούσες.

Μετά τη δημιουργία του ελληνικού κράτους κι ενώ δεν είχαν μείνει πολλές εκκλησίες όρθιες, πήρε το όνομα του Άγιος Ελευθέριος, στο όνομα της ελευθερίας. Τρία χρόνια αργότερα, και έως το 1842, χρησιμοποιήθηκε ως δημόσια βιβλιοθήκη. Το 1862, μετά την απόπειρα δολοφονίας κατά της βασίλισσας Αμαλίας, ξανάλλαξε όνομα και αφιερώθηκε στο Σωτήρα. Ωστόσο, το 1862 όταν εκδιώχθηκαν οι Βαυαροί από την χώρα ξαναπήρε το όνομα Άγιος Ελευθέριος...

Μέχρι σήμερα αποτελεί ένα θαυμαστό παλίμψηστο, πάνω στο οποίο διαβάζεις τις αλλεπάλληλες ιστορικές στρώσεις αυτής της χώρας, από την αρχαιότητα, ως τους Βαυαρούς- στρώσεις που παρότι είναι ετερόκλητες και συχνά ενάντιες, συνθέτουν ένα αρμονικό, πανέμορφο κτίσμα.

Αναγνωρίζετε το εκκλησάκι πίσω από την απλωμένη μπουγάδα στο Κέντρο της Αθήνας, το 1860; Facebook Twitter
O NAOΣ ΤΟΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΤΟ 1902

O NAOΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΤΟ 1902

Όταν χτιζόταν η Μητρόπολη, υπήρχε πρόταση να γκρεμιστεί ο Άγιος Ελευθέριος. Τελικά, ο μικρός ναός παρέμεινε στη θέση του και λόγω της διαφοράς μεγέθους ανάμεσα στους δύο ναούς καθιερώθηκε και η φράση «σαν την Μητρόπολη με τον Άγιο Ελευθέριο» για τους ανθρώπους που έχουν μεγάλη διαφορά ύψους....Φωτ.: Leon et Levy

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Μέσα στον ιστορικό 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό Αθηνών

Μέσα στον ιστορικό 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό Αθηνών

Μπήκαμε στον παλαιότερο Πυροσβεστικό Σταθμό της Αθήνας και παρουσιάζουμε την ιστορία του αλλά και τη μεγάλη του σημασία στη σημερινή πραγματικότητα με αποκλειστικές φωτογραφίες και ιστορικές εικόνες-ντοκουμέντα από τις εν μέρει χαρακτηρισμένες διατηρητέες εγκαταστάσεις, τις οποίες οι σύγχρονοι Αθηναίοι αγνοούν εδώ και σχεδόν έναν αιώνα.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ
«Ιερογλυφικά: Ξεκλειδώνοντας την αρχαία Αίγυπτο», μια έκθεση για τα μυστικά του Αιγυπτιακού πολιτισμού

«Ιερογλυφικά: Ξεκλειδώνοντας την αρχαία Αίγυπτο», μια καθηλωτικη έκθεση

Με αφορμή τα 200 χρόνια από την αποκρυπτογράφηση των αιγυπτιακών ιερογλυφικών, η έκθεση μάς ταξιδεύει στις κοπιώδεις προσπάθειες που προηγήθηκαν και στις αποκαλύψεις που ακολούθησαν αυτή την πρωτοποριακή στιγμή.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ
Σωκράτης Μαυρομμάτης: «Στις επικρίσεις για τα έργα στην Ακρόπολη έγινε μια “κατάχρηση εξαπάτησης”»

Σωκράτης Μαυρομμάτης: «Στις επικρίσεις για τα έργα στην Ακρόπολη έγινε μια “κατάχρηση εξαπάτησης”»

Μια συζήτηση με τον επί σειρά ετών επικεφαλής φωτογράφο της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης για τις πρόσφατες εργασίες στον ιερό βράχο αφενός, που τόσο επικρίθηκαν, για την αρχαιολογική φωτογραφία, τον ρόλο, τις χρήσεις και τις ιδιαιτερότητές της από έναν κορυφαίο της εκπρόσωπο αφετέρου.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Μπάρσκι: Ένας Ουκρανός προσκυνητής του 18ου αιώνα εικονογραφεί το Άγιον Όρος

Μπάρσκι: Ένας Ουκρανός προσκυνητής του 18ου αιώνα εικονογραφεί το Άγιον Όρος

Οι περιηγητικές εντυπώσεις του Βασίλι Μπάρσκι από τα δυο ταξίδια του στο Άγιον Όρος, το 1725 και το 1744, είναι ένας θησαυρός. Αποτυπώνουν με σχολαστικότητα την εικόνα των μοναστηριών, τα κειμήλιά τους, την φύση ολόγυρα και το μόχθο των μοναχών, όχι μόνο με κείμενα απλά και αβίαστα, αλλά κυρίως με σχέδια που παρά την αφελή τους χάρη, έχουν την ακρίβεια του ιστορικού ντοκουμέντου και δημοσιεύονται πρώτη φορά στο διαδίκτυο.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ