Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
0

 

To 1946 o Τζον Κράξτον γνωρίζει τον Νίκο Χατζηκυριάκο-Γκίκα στο Λονδίνο. Έχει ήδη από το 1945 γνωρίσει το έργο του Γκίκα και έχει εντυπωσιαστεί, ιδιαιτέρως από τα έργα της Ύδρας. Ο Γκίκας τον παροτρύνει να επισκεφθεί την Ελλάδα και έτσι ο Κράξτον φτάνει και εγκαθίσταται στον Πόρο. Μια σχέση και μια φιλία ζωής ξεκινά. Ο τρίτος των φίλων Πάτρικ Λι Φέρμορ, Αγγλος περιηγητής και συγγραφέας χτίζει και αυτός σπίτι στην Καρδαμύλη την Μάνης. Αυτό το σπίτι μετά τον θάνατό του το κληροδοτεί στο Μουσείο Μπενάκη και όπως αναφέρθηκε στην χθεσινή ημερίδα που έγινε στο μουσείο Μπενάκη με αφορμή την έκθεση για τη σχέση των τριών ανδρών, πρόκειται να γίνει μια έδρα φιλοξενίας συγγραφέων.

 

Η επιστολογραφία περιγράφει γλαφυρά την φιλία και των τριών και παρουσιάζεται με τρόπο αποκαλυπτικό και διαδραστικό στο Κτήριο Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα

Οι ζωές των τριών δημιουργών συνδέθηκαν μέσα από κοινούς τόπους: Ύδρα, Καρδαμύλη, Κέρκυρα. Τα σπίτια αυτά δεν αποτέλεσαν μόνο πηγή καλλιτεχνικής έμπνευσης, αλλά στέγασαν και μια φιλία η οποία διήρκεσε περισσότερα από 40 χρόνια. Ο Γκίκας φιλοξενεί τον Φέρμορ στην Ύδρα για δυο χρόνια, το 1954 και το 1955 και εκεί γράφεται το βιβλίο του Φέρμορ «Μάνη».Με τη σειρά του ο συγγραφέας φιλοξενεί στη δεκαετία του 1960, τους ζωγράφους Ν. Χ. Γκίκα και Τζον Κράξτον , έργα των οποίων κοσμούσαν τους τοίχους της οικίας του. Ο Φέρμορ αποκαλούσε το αρχοντικό του Γκίκα στην Ύδρα  «εργοστάσιο πεζογραφίας». Με τη σειρά του ο Κράξτον αγάπησε το τοπίο της Ύδρας, και απεικόνισε στα έργα του.

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Το γραφείο του Γκίκα και φωτογραφικά αντίγραφα της αλληλογραφίας με τον Φέρμορ και τον Kράξτον, τα οποία μπορεί να διαβάσει ο επισκέπτης

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Νίκος και Barbara Γκίκα, John Craxton, Patrick Leigh Fermor και Joan Fermor (Ύδρα 1958) Φωτογραφία του Beny Roloff. Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη-Πινακοθήκης Γκίκα

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Προσωπογραφία του Patrick Leigh Fermor, 1979 Ελαιογραφία σε κόντρα πλακέ

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Εξώφυλλο του βιβλίου A time of gifts, του Patrick Leigh Fermor που εκδόθηκε το 1977, σχεδιασμένο από τον John Craxton.

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Το σπίτι του Γκίκα στην Ύδρα

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Ο Ν. Χ. Γκίκας και η Barbara Ghika στην αυλή του σπιτιού της Κέρκυρας, 1973. Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη-Πινακοθήκης Γκίκα

Το 1961 μια πυρκαγιά καταστρέφει το σπίτι του Γκίκα στην Ύδρα. Αυτές τις στιγμές η βοήθεια του Κράξτον είναι πολύτιμη και περιγράφεται εκτενώς στην αλληλογραφία που διατηρούσαν.  Σε μία από αυτές τις επιστολές, ο Κράξτον γράφει στο ζεύγος Γκίκα, πως ίσως είχε έρθει η ώρα να εξερευνήσουν καινούργιους τόπους, και πράγματι η κατοικία που αποφάσισε να κάνει ο Γκίκας στην Κέρκυρα έμελλε να καλύψει το κενό και να αποτελέσει ένα νέο τόπο συνάντησης και δημιουργίας.  Όπως επίσης είναι ενδιαφέρουσες οι συμβουλές και οι πρακτικές οδηγίες του Φέρμορ προς τον Γκίκα όταν χτιζόταν το σπίτι της Κέρκυρας. Ο συγγραφέας έχει την εμπειρία της κατασκευής του εξοχικού του στην Καρδαμύλη και καθοδηγεί το φίλο του.

Αυτή ακριβώς η επιστολογραφία περιγράφει γλαφυρά την φιλία και των τριών και παρουσιάζεται με τρόπο αποκαλυπτικό και διαδραστικό στο Κτήριο Πινακοθήκης Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, της οδού Κριεζώτου 3. Επιστολές, χειρόγραφα, εκδόσεις και φωτογραφίες αποτελούν το κεντρικό θέμα της έκθεσης και πλαισιώνονται από σχέδια του Ν. Χ. Γκίκα και του John Craxton.  Στο γραφείο του Γκίκα, στη μέση της έκθεσης, ένα μέρος της αλληλογραφίας σε φωτογραφικά αντίγραφα, την οποία ο επισκέπτης μπορεί να ανοίξει και να διαβάσει. Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν τα έργα των δύο παραπάνω ζωγράφων που προέρχονται από την οικία του Φέρμορ στην Καρδαμύλη. 

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Ο Ν.Χ.Γκίκας και ο Patrick Leigh Fermor στο εργαστήρι του Γκίκα στην Ύδρα, 1955. Φωτογραφικό αρχείο Μουσείου Μπενάκη-Πινακοθήκης Γκίκα

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Το σπίτι του Πάτρικ Λι Φέρμορ στην Καρδαμύλη

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας Φυτά και καφασωτά, 1954. Ελαιογραφία σε καμβά Μουσείο Μπενάκη - Πινακοθήκη Γκίκα, Αθήνα Κληροδότημα Patrick και Joan Leigh Fermor.

 

 Γκίκας - Φέρμορ - Κράξτον: μια συναρπαστική αλληλογραφία Facebook Twitter
Χειρόγραφο του Fermor για τη διαμόρφωση των εξωτερικών χώρων της οικίας των Γκίκα στην Κέρκυρα

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις έως τις 10 Ιανουαρίου 2015 και  συμπίπτει με τη συμπλήρωση 20 χρόνων από τον θάνατο του σπουδαίου έλληνα ζωγράφου.

Επιμέλεια έκθεσης: Ιωάννα Μωραΐτη 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ