Ενδοσχολικός Εκφοβισμός: Οι ενδείξεις και η πρόληψη

Ενδοσχολικός Εκφοβισμός: Οι ενδείξεις και η πρόληψη Facebook Twitter
4

 [Aπό τη Νατάσα Βλουτόγλου]

Ενδοσχολικός Εκφοβισμός

Ένα επικίνδυνο φαινόμενο που παίρνει διαστάσεις.

 

Το κοινωνικό φαινόμενο του Ενδοσχολικού Εκφοβισμού , τα τελευταία χρόνια έχει πάρει σημαντικές διαστάσεις και μελετάται ιδιαίτερα. Ο ενδοσχολικός εκφοβισμός (bulling) ορίζεται ως μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη σωματική ή ψυχολογική βία (και μέσω cyber-bulling), από μαθητή/ες σε συμμαθητή/ες, με στόχο τον εξευτελισμό του παιδιού, την πρόκληση πόνου, σωματικού ή ψυχικού.

Οι έρευνες ξεκάθαρα δείχνουν, όπως π.χ. η έρευνα των Johnson & Rubens, το 2011, ότι πρόκειται για μια κατάσταση που φέρει σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου καθώς πλήττει κυρίως την ψυχική του υγεία, οδηγώντας συχνά ακόμη και σε ψυχιατρικές διαταραχές όπως αγχώδη διαταραχή, κατάθλιψη κλπ.

Ο ενδοσχολικός εκφοβισμός εκδηλώνεται

  • με σωματική και λεκτική βία (ξυλοδαρμούς, προσβολές, εκβιασμούς, απειλές)
  • με κλοπή και καταστροφή προσωπικών αντικειμένων
  • με σεξουαλική παρενόχληση ή και κακοποίηση
  • μέσω αποκλεισμού του παιδιού από παρέες και ομαδικές δραστηριότητες.

Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα των τελευταίων ετών από την Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής  Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (Ε.ΨΥ.ΠΕ), τα περισσότερα περιστατικά εκφοβισμού εκδηλώνονται κατά την φοίτηση στο δημοτικό και το γυμνάσιο, ενώ παρατηρείται μια μείωση  περιστατικών ενδοσχολικής βίας στο λύκειο, λόγω της μεγαλύτερης εστίασης των μαθητών στις σχολικές επιδόσεις και τους προσωπικούς στόχους, όπως υποστηρίζεται σε έρευνα των Mallock και Ρeterson (2009).

Στη χώρα μας γύρω στο 15% των μαθητών πέφτει «θύμα» κάποιου τύπου εκφοβισμού με «θύτες» κατά κύριο λόγο τα αγόρια σε σχέση με τα κορίτσια τα οποία «προτιμούν» την άσκηση ψυχολογικής βίας κυρίως σε συμμαθήτριες.  Σοκαριστικό είναι ότι τα περισσότερα θύματα αποκρύπτουν από φόβο την κατάσταση εκφοβισμού που βιώνουν, πράγμα που καθιστά το φαινόμενο ακόμα πιο ανησυχητικό για την ψυχική υγεία του παιδιού και τις προεκτάσεις που λαμβάνει.

Σημάδια ένδειξης ότι το παιδί έχει πέσει θύμα εκφοβισμού: (σε συνδυασμό)

  • ύπαρξη κακώσεων στο σώμα ή άλλες ενδείξεις σωματικής επίθεσης (σκισμένα ρούχα κλπ.), ενώ το παιδί αποφεύγει να δώσει εξηγήσεις
  • αποφυγή εμπλοκής του παιδιού σε σχολικές εκδηλώσεις και δραστηριότητες
  • ξαφνική άρνηση να πάει στο σχολείο ή περνάει το χρόνο του διαλείμματος στο γραφείο των εκπαιδευτικών
  • ξαφνική αλλαγή διαδρομών για/από το σχολειό και αργοπορία στο σχολείο και στο σπίτι καθώς και αλλαγή στο πρόγραμμά του.
  • απότομη πτώση των σχολικών επιδόσεων
  • συχνή απώλεια προσωπικών αντικειμένων και χρημάτων
  • ξαφνικές αλλαγές στη διάθεση του παιδιού – καταθλιπτική ή φοβική συναισθηματική κατάσταση που επιμένει. Απόσυρση.
  • παράπονα για αίσθηση μόνιμου άγχους, διαταραχές ύπνου, ανορεξία και ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Το βασικό χαρακτηριστικό που πρέπει να ανησυχήσει τους γονείς είναι ότι όλα μοιάζουν να συμβαίνουν «ξαφνικά» και είναι επαναλαμβανόμενα. Τα συμπτώματα είναι επιδεινούμενα, συνδυαστικά και το παιδί συστηματικά αποφεύγει να δώσει σοβαρές εξηγήσεις για το τί του συμβαίνει.(Lorey& Lorey.2011).

Όπως μας δείχνουν οι έρευνες για την ενδοσχολική βία, (όπως π.χ. η έρευνα των Nicholson & Mc Cabe, 2007,), το προφίλ τόσο του θύματος όσο και του θύτη του εκφοβισμού παρουσιάζουν κοινά χαρακτηριστικά; Την χαμηλή αυτοεκτίμηση και την ύπαρξη δυσλειτουργικών προτύπων στην οικογένεια με προεξάρχοντα στοιχεία τη χρήση λεκτικής βίας ή ακόμα και σωματικής βίας εντός της οικογένειας, ιδιαίτερα, των θυτών.

Σε όλες τις μελέτες τονίζεται ότι οι επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική υγεία είναι σημαντικές για το θύμα, αλλά αγγίζουν και τον θύτη. Όπως καταδεικνύει η μελέτη του Ε.ΨΥ.ΠΕ., οι θύτες συχνά αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να απομακρυνθούν από το σχολείο, να το διακόψουν, να φύγουν από την οικογένεια και το σπίτι και να καταλήξουν ενήλικες με παραβατική και αντικοινωνική συμπεριφορά σε ποσοστό έως και 50%.

ΠΡΟΛΗΨΗ

Τα παιδιά έχουν το απόλυτο δικαίωμα να αισθάνονται ασφαλή και προστατευμένα στο σχολικό περιβάλλον. Η συστηματική πρόληψη και η κατάλληλη αντιμετώπιση έτσι, του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού, είναι πολύ σημαντική.

Από πλευράς της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας είναι αναγκαία

  1. Η έκδοση Εγκυκλίου με οδηγίες αντιμετώπισης του φαινομένου, καταγραφή των συμβάντων, οργάνωση ενός συστήματος Υποστήριξης και Εποπτείας
  2. Η στελέχωση των Εκπαιδευτικών Περιφερειών με ειδικούς ψυχικής υγείας ώστε να υπάρχει πρόληψη.

Επίσης, είναι ξεκάθαρο ότι χρειάζεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για τον εντοπισμό και την ορθή αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.

 Απαιτείται η συνεχής υποστήριξη των εκπαιδευτικών προς τους μαθητές, με στόχο την ενίσχυση της μαθητικής ομάδας για την αντιμετώπιση συμπεριφορών σχολικής βίας παντός τύπου.

Παράλληλα, αναγκαία είναι η συνεργασία σχολείου – οικογένειας.

Συντονισμένες ενέργειες προς τέτοιες κατευθύνσεις γίνονται τελευταία μέσα από την ένταξη και την υλοποίηση Προγραμμάτων Πρόληψης και Αγωγής Υγείας στα σχολεία με την συνδρομή των Κέντρων Πρόληψης και των Γραφείων Αγωγής Υγείας του Υπουργείου Παιδείας.

 

Υπηρεσίες για θέματα Σχολικού εκφοβισμού:

Ψυχοκοινωνικές Υπηρεσίες Δήμων Τοπικής Αυτοδιοίκησης :Κέντρα Πρόληψης και Ψυχοκοινωνικής Υγείας .

Νοσοκομείο Παίδων  «Αγία Σοφία» Παιδιατρική ψυχολογική Κλινική (για παιδιά κάτω των 14 ετων).

Κέντρα Ψυχικής Υγείας Υπουργείου Υγείας.

Κέντρα Διάγνωσης,Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ.Δ.Α.Υ) Υπουργειου Παιδείας.

 

 

[Νατάσα Βλουτόγλου, κλινική ψυχολόγος Μ.Α. Επιστημονικό Στέλεχος στο Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Δήμου Αθήνας.]

 

 

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «τεμπελιά» ξεκινά από τον εγκέφαλο

Υγεία & Σώμα / Η «τεμπελιά» ξεκινά από τον εγκέφαλο

Όταν κάποιοι εγκεφαλικοί μηχανισμοί δυσλειτουργούν, άτομα που κάποτε έμοιαζαν πολύ κινητοποιημένα, μπορούν ξαφνικά να γίνουν παθολογικά απαθή, σύμφωνα με τoν καθηγητή Νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Μασούντ Χουσέιν.
THE LIFO TEAM
9, 32, 66 και 83 ετών: Αυτές είναι οι πέντε κρίσιμες ηλικίες του ανθρώπινου εγκεφάλου

Υγεία & Σώμα / Ποιες είναι οι πέντε πιο κρίσιμες ηλικίες του ανθρώπινου εγκεφάλου

Μια νέα μελέτη εντοπίζει τέσσερα βασικά σημεία καμπής στην ανάπτυξη των νευρικών συνάψεων κατά τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, ένα εύρημα που ίσως βοηθήσει στην κατανόηση των αλλαγών στη γνωστική λειτουργία.
THE LIFO TEAM
«Ο καρκίνος με έκανε να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου»

Υγεία / Ολυμπία Κρασαγάκη: «Ο καρκίνος με έκανε να αγαπήσω περισσότερο τον εαυτό μου»

Η φωτογράφος Ολυμπία Κρασαγάκη μιλά για την ημέρα μετά τον καρκίνο του μαστού: για το σώμα που αλλάζει, τον φόβο που επιστρέφει κάθε έξι μήνες, τις σχέσεις που διαπραγματεύεσαι εκ νέου και τη δύναμη που, τελικά, γεννιέται μέσα από όλα αυτά.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ξαναρχίζεις τη ζωή σου χάρη στη δωρεά οργάνων

Υγεία & Σώμα / «Ναι, γύρισα στη ζωή μου»: Αρχίζοντας ξανά, χάρη στη δωρεά οργάνων

Η Δήμητρα Ντίλιου και η Αθανασία Παπαρήγα, που συμμετείχαν στην καμπάνια του Ιδρύματος Ωνάση, μιλούν στη LiFO για το πώς είναι να ανεβαίνεις ξανά, σαν να είναι η πρώτη φορά, στο αγαπημένο σου ποδήλατο ή να φιλάς τον άνθρωπό σου χωρίς πόνο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς δεν θα ξαναπάρουμε τα κιλά που χάσαμε με Ozempic και Mounjaro

Ψυχή & Σώμα / Πώς δεν θα ξαναπάρουμε τα κιλά που χάσαμε με τα GLP-1

Τα φάρμακα GLP-1 αλλάζουν τον τρόπο που τρώμε και τον ρυθμό με τον οποίο χάνουμε βάρος. Ποια διατροφή όμως προστατεύει από παρενέργειες, απώλεια μυϊκής μάζας και πιθανή επαναπρόσληψη κιλών, όταν η θεραπεία σταματήσει;
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
16 απλοί τρόποι να νικήσετε το στρες

Υγεία & Σώμα / 16 απλοί τρόποι να νικήσετε το στρες

Προκαλεί σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα, αλλά κανείς μας δεν μπορεί να το αποφύγει εντελώς. Συγκεντρώσαμε μερικούς από τους καλύτερους τρόπους αντίδρασης για τις στιγμές που οι ορμόνες του στρες κατακλύζουν το σώμα σας…
THE LIFO TEAM
Το αόρατο διατροφικό πρόβλημα: Πώς η δυσθρεψία σε αποδυναμώνει, ενώ νομίζεις ότι τρως καλά

Ψυχή & Σώμα / Πώς η δυσθρεψία σε αποδυναμώνει, ενώ νομίζεις ότι τρως καλά

Μπορεί να μη μιλάμε συχνά για τη δυσθρεψία, όμως επηρεάζει χιλιάδες ανθρώπους κάθε χρόνο, συχνά χωρίς να το γνωρίζουν. Η δρ. Ντορίνα Σιαλβέρα, κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος και προϊσταμένη του Τμήματος Διαιτολογίας-Διατροφής στο Νοσοκομείο «Σωτηρία», εξηγεί γιατί δεν είναι μόνο ζήτημα βάρους αλλά και μια κατάσταση με σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή και την υγεία μας.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το λίπος που δεν φαίνεται μπορεί να είναι και το πιο επικίνδυνο.

Ψυχή & Σώμα / Το λίπος που δεν φαίνεται είναι και το πιο επικίνδυνο

Το σπλαχνικό λίπος, αυτό που τυλίγει τα εσωτερικά μας όργανα, συνδέεται με καρδιοπάθειες, διαβήτη και φλεγμονές. Για όλα αυτά μιλάμε με τη διαιτολόγο Πηνελόπη Δουβογιάννη, αλλά και για το πώς η σωστή διατροφή μπορεί να το μειώσει αποτελεσματικά.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Πώς μαθαίνουμε τα παιδιά να αγαπούν το σινεμά;

Ψυχή & Σώμα / Σε ένα παιδί που ξέρει μόνο το TikTok, πώς μιλάς για σινεμά;

Η καλλιτεχνική διευθύντρια και διοργανώτρια του Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, Καλλιόπη Χαραλάμπους εξηγεί πώς μπορούμε να μάθουμε τα παιδιά να αγαπούν το σινεμά και αν η μαγεία της μεγάλης οθόνης μπορεί ακόμα να συγκινεί στην ψηφιακή εποχή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μπορώ να παίρνω όση πρωτεΐνη χρειάζομαι χωρίς να τρώω κρέας;

Ψυχή & Σώμα / Μπορώ να παίρνω όση πρωτεΐνη χρειάζομαι χωρίς να τρώω κρέας;

Η πρωτεΐνη έχει γίνει το νέο «ιερό δισκοπότηρο» της διατροφής  Όμως, πόση πρωτεΐνη χρειαζόμαστε πραγματικά, και μπορούμε να την καλύψουμε χωρίς να τρώμε κρέας; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον δρα Αντώνη Βλασσόπουλο για τις φυτικές πηγές πρωτεΐνης, τη βιωσιμότητα, τα διατροφικά trends και τη φιλοσοφία στην οποία βασίζεται το φαγητό που επιλέγουμε.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το βασικό συναίσθημα πίσω από το άγχος είναι ο φόβος»

Ψυχή & Σώμα / «Το βασικό συναίσθημα πίσω από το άγχος είναι ο φόβος»

Πώς να κάνεις το άγχος να λειτουργήσει υπέρ σου, όχι εναντίον σου; Μερικές φορές είναι το σήμα κινδύνου του οργανισμού, ένα εσωτερικό καμπανάκι που μας ειδοποιεί πως κάτι δεν πάει καλά — ή πως κάτι αλλάζει. Μπορούμε, άραγε, να το μετατρέψουμε από βάρος σε εργαλείο;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake news»

Ψυχή & Σώμα / «Το 70% όσων διαβάζουμε στο ίντερνετ για τη διατροφή μας είναι fake»

Όλοι έχουν άποψη για τη διατροφή, από τους influencers μέχρι τους TikTokers και τους αυτοαποκαλούμενους «nutrition experts». Όμως, ποια είναι πραγματικά η αλήθεια μέσα σε αυτόν τον καταιγισμό πληροφοριών; Και τι σημαίνει τελικά «να ξέρεις να τρως σωστά»; H επίκουρη καθηγήτρια Διατροφής, Διατροφικής Συμπεριφοράς και Συμβουλευτικής, Ευαγγελία Φάππα μας εξηγεί.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Ψυχή & Σώμα / Ναρκισσισμός: Ένας απλός εγωισμός ή διαταραχή;

Η λέξη «νάρκισσος» έχει γίνει της μόδας: τη χρησιμοποιούμε για πρώην, φίλους, συναδέλφους, σχεδόν για όλους. Όμως, τι σημαίνει πραγματικά να είσαι ναρκισσιστής; Και πώς μπορούμε να ξεχωρίσουμε έναν άνθρωπο με ναρκισσιστική διαταραχή από κάποιον που απλώς αγαπά λίγο παραπάνω τον εαυτό του;
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ψυχή & Σώμα / Άρης Θεοδωρόπουλος: «Η αναρρίχηση είναι ο απόλυτος διαλογισμός»

Ο Άρης Θεοδωρόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες αναρριχητές, μιλά στη Μερόπη Κοκκίνη για τη φιλοσοφία της αναρρίχησης, τη διαχείριση του φόβου και τη γαλήνη που γεννιέται όταν το σώμα, η αναπνοή και ο βράχος γίνονται ένα.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ψυχή & Σώμα / Γονείς στην εξέδρα: Στηρίζουν ή γίνονται βάρος;

Ο αθλητισμός παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας των παιδιών. Όμως, συχνά οι γονείς αναλαμβάνουν ρόλο… προπονητή, επηρεάζοντας όχι μόνο την αθλητική πορεία αλλά και την ψυχολογία τους. Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αθλητικό ψυχολόγο Ορέστη Πανούλα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

σχόλια

2 σχόλια
Δεν εχω καταλαβει τι ακριβως γινεται με την ενοχληση των παιδιων στο σχολειο και ειναι τοσο καινουργιο που εχει γινει τοσο θεμα.Κι εγω πηγαινα σχολειο κι εμενα με κοροιδευανε,δεν ειχα φιλους και παρεες μου καναν διαφορα αλλα πιστευω οτι ετσι γινοταν χροοονια πριν παω εγω σχολειο και τελικα δεν εγινε και κατι.Εχει αλλαξει κατι απο το 2010 που τελειωσα εγω το σχολειο?Εχουν αναβαθμιστει τα πειραγματα στο σχολειο τοσο τραγικα ωστε να χρειαζονται εγκυκλιοι?Ισως καποιος που εχει τωρα παιδι να μπορει να μου απαντησει...
Εξ όσων γνωρίζω, από εδώ και από εκεί, το bullying έχει αναβαθμιστεί από άποψη συχνότητας αλλά και έντασης. Απ΄την άλλη δύναται μία κατάσταση, με τα χρόνια, να συγκεκριμενοποιείται - να υπάρχει μεγαλύτερη αναγνώριση του φαινομένου, ούτως ώστε να "δικαιολογείται" πλέον να λαμβάνονται ανάλογα μέτρα. Μακάρι αυτά τα πράγματα να είναι κάπως βοηθητικά τελικώς.
Οι προσωπικές ιστορίες του καθενός δεν αντικατοπτρίζουν παρά ένα πολύ ελάχιστο μέρος της πραγματικότητας. Μπορεί οι συμπεριφορές που αντιμετώπισες να μην σου φάνηκαν κάτι το ιδιαίτερο (κάτι που εξαρτάται και από την ψυχοσύνθεση του κάθε θύματος), αλλά δεν ξέρεις που κατατάσσονται ως προς την σκληρότητα για παράδειγμα.Η ουσία είναι ότι υπάρχει θέμα προς επίλυση και μέρος της λύσης είμαστε κι εμείς με τις συμπεριφορές μας και την αντίδρασή μας σε τέτοια φαινόμενα.