Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια;

Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Martin Margiela, Red Nails, 2019
0

Για το Maison Margiela, οι αριθμοί δεν υπήρξαν ποτέ δευτερεύουσας σημασίας. Οι πιστοί του οίκου ανήκουν σε ένα κλειστό κλαμπ και, εκτός από τα ίδια τα ρούχα, τους έλκουν η απουσία σήματος, ο εννοιολογικός σχεδιασμός και το αριθμητικό σύστημα κατηγοριοποίησης στις λευκές ετικέτες με το χαρακτηριστικό stitching στην πλάτη του ρούχου, που ισχύει εδώ και 37 χρόνια.  

Κάθε αριθμός από το 0 έως το 23 που κυκλώνεται στην ετικέτα (η οποία τους περιλαμβάνει όλους) αντιστοιχεί σε μια συγκεκριμένη συλλογή: το 6 αφορά το ready-to-wear, το 3 τα αρώματα Replica, το 0 είναι αφιερωμένο στην Artisanal υψηλή ραπτική και πάει λέγοντας. Μέσα σ’ αυτή την αυστηρή ταξινόμηση, ωστόσο, υπήρχαν μετέωροι αριθμοί που ως τώρα δεν είχαν σχετιστεί με κάποια συλλογή ή κατηγορία. Ανάμεσά τους, το 2 και το 9. 

Από τις 3 Σεπτεμβρίου, το νούμερο 2 καταλαμβάνεται από τη Σειρά 2, ένα περιβάλλον που δεν θα αναφέρεται σε φυσικά προϊόντα (παπούτσια, άρωμα κ.λπ.) αλλά σε ένα πρόγραμμα «μη χειροπιαστών προϊόντων», που σχετίζονται με τον κόσμο της τέχνης. 

Οι καλύτεροι και ισχυρότεροι οίκοι, που κάποτε γοήτευαν το κοινό τους με κολοσσιαίες επιδείξεις σε εντυπωσιακά σημεία του πλανήτη ή εγκαίνια καταστημάτων σε στρατηγικής σημασίας μητροπόλεις, σήμερα αποζητούν την αφοσίωσή του με εκθέσεις και συναυλίες, εικαστικές εγκαταστάσεις ή καλλιτεχνικές δράσεις μέσα στα καταστήματά τους. 

«Για μένα, αυτός ο όρος σημαίνει μια κίνηση που υπερβαίνει το ζητούμενο της αγοράς – αντιπροσωπεύει τη σύνδεση, τη δημιουργία μιας κοινότητας», εξήγησε στο «Business of Fashion» ο CEO Gaetano Sciuto. Πίσω από τη γενικόλογη ρητορική περί «κοινότητας» κρύβεται η πρόθεση του οίκου να δώσει στη Σειρά 2 τον χαρακτήρα ενός πειραματικού εγχειρήματος γύρω από τις τέχνες και τις αισθήσεις, προορισμένου να εμπλουτίσει την ταυτότητα Margiela με ένα πολιτιστικό βάθος. Η αρχή θα γίνει στη Σεούλ, εν μέσω Frieze, στο κατάστημα-ναυαρχίδα του Margiela, με τα αποκαλυπτήρια μιας εγκατάστασης του εικαστικού Heemin Chung σε συνεργασία με τον σχεδιαστή ήχου Joyul.

Η πρωτοβουλία εντάσσεται σε μια δυναμική τάση που παρακολουθεί τη μόδα να συνδιαλέγεται με την τέχνη, παράγοντας, πέρα από προϊόντα και «buzz», μια νέα εμπειρία πρόσληψης της πολυτέλειας.

Οι καλύτεροι και ισχυρότεροι οίκοι, που κάποτε γοήτευαν το κοινό τους με κολοσσιαίες επιδείξεις σε εντυπωσιακά σημεία του πλανήτη ή εγκαίνια καταστημάτων σε στρατηγικής σημασίας μητροπόλεις, σήμερα αποζητούν την αφοσίωσή του με εκθέσεις και συναυλίες, εικαστικές εγκαταστάσεις ή καλλιτεχνικές δράσεις μέσα στα καταστήματά τους. 

Αυτά τα νέα «γεγονότα» στα οποία τα fashion brands μετατρέπονται σε επιμελητές και μαικήνες δεν απευθύνονται μόνο σε εκλεκτούς πελάτες και διασημότητες – αντίθετα, στήνονται σε ένα σχήμα ανοιχτό, ικανό να προσελκύσει καταναλωτές που είχαν πεταχτεί στο περιθώριο λόγω των συνεχών αυξήσεων στις τιμές. Ακόμα κι αν δεν έχει αλλάξει κάτι στην αγοραστική τους δυνατότητα, τουλάχιστον το νέο αφήγημα τούς περιλαμβάνει, προσκαλώντας τους σε έναν όμορφο κόσμο στον οποίο η μόδα παρουσιάζεται ως μια υβριδική μορφή τέχνης μέσα από διασταυρώσεις της με σπουδαίους δημιουργούς, ζωγράφους, video artists, χορευτές, artisans ή και μουσεία.

Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Martin Margiela, Bus Stop, 2020.

Ένα τέτοιο παράδειγμα συνεργασίας οίκου μόδας με πολιτιστικό ίδρυμα, επίσης στη Νότια Κορέα, αφορά την Bottega Veneta και το ιδιωτικό Μουσείο Leeum, ένα αρχιτεκτονικό θαύμα σχεδιασμένο από τους Mario Botta, Jean Nouvel και Rem Koolhaas, που διευθύνει το ίδρυμα πολιτισμού της Samsung. Η επιμελητική προσέγγιση του Leeum –εκλεκτική, πέρα από εθνικές ταυτότητες ή ιστορικές περιόδους– συνενώνει πορσελάνες Celadon του 12ου αιώνα και χρυσοκεντημένα τελετουργικά άμφια με έργα σύγχρονων Κορεατών εικαστικών και διεθνών καλλιτεχνών, όπως ο Yves Klein ή η Louise Bourgeois. Περισσότερο από θεσμικός εταίρος, το Leeum αποτελεί μια αδελφή ψυχή για την Bottega Veneta από το 2023 που άρχισαν να συνεργάζονται. Η σχέση τους αναπτύχθηκε σαν ένας διάλογος πολιτισμών πάνω στην υψηλή αξία της χειροτεχνίας. Οι παραδόσεις της κορεατικής μεταλλουργίας και κεραμικής από τη μια και οι πατροπαράδοτες τεχνικές επεξεργασίας δέρματος της Bottega από την άλλη συναντιούνται όχι στην ομοιότητα όσο στην πεποίθηση ότι κάθε κληρονομιά χρειάζεται ανανέωση και φαντασία.

Η ευαισθησία του οίκου διακρίνεται καλύτερα στο The Square, μια σειρά πολιτιστικών δράσεων της Bottega σε πόλεις του κόσμου – κάθε τέτοια παρουσίαση φέρνει κοντά ντόπιους καλλιτέχνες και στοχαστές σε έναν σύγχρονο χώρο που λειτουργεί κάπως σαν λογοτεχνικό σαλόνι. Στο Τόκιο, οι επισκέπτες έζησαν δωμάτια στρωμένα με τατάμι, συνθέσεις ικεμπάνα και συζητήσεις για την παροδικότητα των πραγμάτων. Στο Ντουμπάι, Άραβες καλλιγράφοι, αρωματοποιοί και ποιητές συνομίλησαν μεταξύ τους. 

Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Το Square Dubai δημιουργήθηκε από την Bottega Veneta στο Ντουμπάι. Πρόκειται για έναν χώρο εμπνευσμένο από την παράδοση της συνάθροισης, η οποία είναι βαθιά ριζωμένη στις αραβικές χώρες. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Bottega Veneta

Έπειτα, υπάρχει η πρωτοβουλία Bottega for Bottegas, μια ανταποδοτική χειρονομία του οίκου προς μικρής κλίμακας χειροτέχνες σε όλον τον κόσμο, από ανθοπώλες και κεραμίστες ως βιβλιοδέτες και παραγωγούς ζυμαρικών, που εγκαινίασε ο Matthieu Blazy, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής της Bottega και νυν επικεφαλής της Chanel. Το 2024, το brand είχε συνεργαστεί με Βενετσιάνους artisans, δημιουργώντας μοναδικά χειροποίητα αντικείμενα που προτάθηκαν ως ξεχωριστή χριστουγεννιάτικη λίστα δώρων μέσω της παγκόσμιας πλατφόρμας της Bottega. Φέτος, στην τρίτη έκδοση του προγράμματος, ο οίκος φέρνει στο προσκήνιο τρεις Ασιάτες δημιουργούς: έναν τρίτης γενιάς Κορεάτη κατασκευαστή χαρταετών, έναν Ταϊβανό καλλιτέχνη γνωστό για τις περίπλοκες κατασκευές του από μπαμπού κι έναν Κινέζο γλύπτη που εμπνέεται από την παραδοσιακή ξυλουργική της χώρας του.

Το σημαντικότερο στα πολιτιστικά εγχειρήματα της Bottega είναι η απουσία κάθε προσπάθειας επιβολής ενός καθολικού γούστου – ο οίκος χαίρεται να αναλαμβάνει ρόλο φιλοξενούμενου, ακόμα και μαθητή, μέσα στην κουλτούρα που επισκέπτεται. Με μια καλοζυγισμένη στρατηγική παρουσία, διόλου επιδεικτική, χωρίς βιτρίνες και ετικέτες, η Bottega άπλωσε ρίζες σε ολόκληρη την Ασία, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα της κουλτούρας της. Πόσο ριζοσπαστικό είναι αυτό! Μια ετικέτα πολυτελείας που αποζητά ησυχία και οικειότητα, στη θέση μιας καθηλωτικής παρουσίας που ισοπεδώνει καθετί το διαφορετικό… 

Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Suki Seokyeong Kang, Willow Drum Oriole. Άποψη της εικαστικής εγκατάστασης στο Μουσείο Leeum στη Σεούλ σε συνεργασία με τον οίκο Bottega. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Leeum Museum of Art, Bottega Veneta
Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Suki Seokyeong Kang, Willow Drum Oriole. Άποψη της εικαστικής εγκατάστασης στο Μουσείο Leeum στη Σεούλ σε συνεργασία με τον οίκο Bottega. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Leeum Museum of Art, Bottega Veneta
Η τέχνη θα σώσει την πολυτέλεια; Το Maison Margiela και η Bottega Veneta το πιστεύουν και επενδύουν ανάλογα Facebook Twitter
Suki Seokyeong Kang, Willow Drum Oriole. Άποψη της εικαστικής εγκατάστασης στο Μουσείο Leeum στη Σεούλ σε συνεργασία με τον οίκο Bottega. Φωτ.: Ευγενική παραχώρηση Leeum Museum of Art, Bottega Veneta

Στην περίπτωση της Σειράς 2 του Margiela, πάντως, η σχετική απόφαση του οίκου φαντάζει διστακτική σε σχέση με το όραμα της Bottega, αλλά και της πρώτης διδάξασας, της Loewe του Jonathan Anderson, για μια διεθνή αγορά πολυτέλειας με ποιοτικά, τοπικά χαρακτηριστικά. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια κίνηση ευθυγράμμισης με το νέο πρόσωπο του luxury, όπου η πελατειακή αφοσίωση και η κατανάλωση έχει αντικατασταθεί από τις εμπειρίες και τη συμβολική συμμετοχή. 

Η αρένα μόδας - πολιτισμού έχει γίνει εξαιρετικά πολυσύχναστη και ανταγωνιστική, ιδίως στις αγορές της Ανατολικής Ασίας. Εκεί, μόνο μέσα στο 2024 οργανώθηκαν 192 εκθέσεις από 48 πολυτελείς επωνυμίες μόδας, συνήθως με τη συμμετοχή εγχώριων καλλιτεχνών ή παραδοσιακών χειροτεχνών. Όποιος δεν παίξει το χαρτί της τέχνης και των crafts, είναι σαφές ότι θα μείνει στα αζήτητα.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ