Η Σίντνεϊ Σουίνι, τα «τζιν» της, η ευγονική και το τέλος του δημόσιου διαλόγου

Η Σίντνεϊ Σουίνι, τα «τζιν» της, η ευγονική και το τέλος του δημόσιου διαλόγου Facebook Twitter
Το λογοπαίγνιο με τις λέξεις jean και gene που προφέρονται ακριβώς το ίδιο, μοιάζει με ένα εύκολο και μάλλον κοινότυπο αστείο. Αλλά όταν το λέει η Σουίνι, γίνεται κάτι άλλο.
0


H ΣΙΝΤΕΪ ΣΟΥΙΝΙ είναι ξαπλωμένη αλλά συγχρόνως φαίνεται να κουμπώνει το τζιν παντελόνι της. Από πάνω, φοράει ένα στενό τζιν μπουφάν της ίδιας φίρμας –της American Eagle χωρίς τίποτα από μέσα. Με ξέπνοη και αισθαντική φωνή, η ηθοποιός απαγγέλλει καθώς η κάμερα ζουμάρει πάνω της: «Τα γονίδια (genes) μεταδίδονται από τους γονείς στα παιδιά, καθορίζοντας συχνά χαρακτηριστικά όπως το χρώμα των μαλλιών, την προσωπικότητα, ακόμη και το χρώμα των ματιών». Όταν η κάμερα εστιάζει στα γαλανά μάτια της, λέει: «Τα τζινς (jeans) μου είναι γαλάζια», που θα μπορούσε να ακούγεται και ως «τα γονίδιά μου είναι γαλάζια».

Το λογοπαίγνιο με τις λέξεις jean και gene που προφέρονται ακριβώς το ίδιο, μοιάζει με ένα εύκολο και μάλλον κοινότυπο αστείο. Αλλά όταν το λέει η Σουίνι, γίνεται κάτι άλλο. Η ηθοποιός δεν μιλάει πολύ για τις πολιτικές της απόψεις, αλλά αυτό δεν έχει εμποδίσει τη δεξιά να την παρουσιάζει ως δική της. Και μόνο η εμφάνισή της με ένα βαθύ ντεκολτέ στο Saturday Night Live οδήγησε τον δεξιό μπλόγκερ Richard Hanania να δηλώσει ενθουσιασμένος ότι «το woke έχει πεθάνει».

Καμία ανάρτηση δεν είναι απομονωμένο νησί. Όλες περιβάλλονται, φιλτράρονται και χρωματίζονται από μια άπειρη ποικιλία άλλων περιεχομένων που στοχεύουν στις προτιμήσεις των μεμονωμένων χρηστών των κοινωνικών μέσων. 

Αντίστοιχοι πανηγυρισμοί υποδέχτηκαν και αυτήν εδώ τη διαφημιστική καμπάνια, λόγω της τόλμης της να «δείξει μπούστο» αλλά και του (αμφιλεγόμενου;) «μηνύματός» της. Από την άλλη πλευρά, σε όλες τις πλατφόρμες, ήταν πολλοί επίσης που εξέφρασαν την απογοήτευση ή και την αγανάκτησή τους για το γεγονός ότι «η Σίντνεϊ Σουίνι διαφημίζει την ευγονική» και τις θεωρίες περί γενετικής/φυλετικής καθαρότητας. Κάποιοι έθεσαν και το ιστορικό πλαίσιο, υποστηρίζοντας ότι, ιστορικά, τα φασιστικά καθεστώτα μετέτρεπαν το γυναικείο ιδεώδες σε όπλο, συνδέοντας τελικά τη θηλυκότητα με τη μητρότητα και την αναπαραγωγή.

Παρότι η διαμάχη που έχει ξεσπάσει γύρω από το «ζήτημα» είναι πλέον προβλέψιμη, δείχνει όμως επίσης πώς το διαδίκτυο έχει διαταράξει εντελώς τον πολιτικό και πολιτισμικό διάλογο. Ακόμη και η ίδια η λέξη «διάλογος» –μια συντομογραφία για τον τρόπο με τον οποίο ένα συγκεκριμένο θέμα περνάει από τον «κρεατομηχανή» του διαδικτύο – είναι λανθασμένη, επειδή κανένας από τους συμμετέχοντες δεν μιλάει πραγματικά στους άλλους. Αντίθετα, ο κάθε συμμετέχων –είτε πρόκειται για μπλόγκερ, είτε για τρολ, είτε για τυχαίους χρήστες ή σχολιαστές– μοιάζει να εκδίδει ανακοίνωση, όπως κάνουν τα δημόσια πρόσωπα.

Το οικοσύστημα πληροφοριών μας συλλέγει αυτές τις δηλώσεις, συχνά απογυμνώνοντάς τις από το αρχικό τους πλαίσιο και προσθέτοντας το πλαίσιο όλων των άλλων γεγονότων που συμβαίνουν στον κόσμο: πολιτικές ανησυχίες, πολιτισμικές αγωνίες, οπαδισμός, περιθωριακές διαμάχες μεταξύ χρηστών, η τρέχουσα επικαιρότητα, κουτσομπολιά για διασημότητες, πρότυπα ομορφιάς, ανεξέλεγκτες θεωρίες συνωμοσίας.

Καμία ανάρτηση δεν είναι απομονωμένο νησί. Όλες περιβάλλονται, φιλτράρονται και χρωματίζονται από μια άπειρη ποικιλία άλλων περιεχομένων που στοχεύουν στις προτιμήσεις των μεμονωμένων χρηστών των κοινωνικών μέσων. Αυτό που μπορεί να ξεκινήσει ως ένα θεμιτό παράπονο ή μια δίκαιη διαμαρτυρία, μετατρέπεται σε κάτι εντελώς διαφορετικό: σε ένα διαδικτυακό γεγονός, σε ένα θέαμα που τραβά την προσοχή. Αυτή δεν είναι μια διαδικασία δημιουργίας νοήματος, αλλά μια διαδικασία που απλώς κάνει τους ανθρώπους να νιώθουν έξαλλοι και αναστατωμένοι σε μεγάλη κλίμακα.

Δυστυχώς για όλους μας, οι θεσμοί, οι πολιτικοί, οι influencers, οι διασημότητες και οι εταιρικοί οργανισμοί –ουσιαστικά, όλοι όσοι διαθέτουν ένα smartphone– λειτουργούν μέσα σε αυτό το οικοσύστημα, το οποίο έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν και διαφωνούν μεταξύ τους, και κατ’ επέκταση ακόμα και τον τρόπο με τον οποίο προώθουνται τα τζιν στην αγορά.

Τα πάντα βασίζονται πλέον στην προσέλκυση της προσοχής μέσω των διαδικτυακών πλατφορμών. Το περιστατικό με την Σουίνι είναι χρήσιμο, διότι μας επιτρέπει να δούμε πώς όλα αυτά τα ανταγωνιστικά συμφέροντα αλληλεπικαλύπτονται και δημιουργούν μια ατέρμονη διαμάχη.

Αυτό δεν σημαίνει ότι μέρος των αντιδράσεων που προκάλεσε η εν λόγω διαφήμιση δεν έχουν νόημα. Οι φόβοι για την «αναζωπύρωση» της ευγονικής και την επαναφορά της στην κυρίαρχη κουλτούρα έχουν εμπειρική βάση. Συχνά όμως, όπως και με πολλά άλλα κρίσιμα ζητήματα, η πραγματικότητα παραγκωνίζεται από τους οπορτουνιστές του διαδικτύου.

Στην βιασύνη τους να δημοσιεύσουν «viral» ειδήσεις που εξηγούν μια αντιπαράθεση, τα μέσα ενημέρωσης αρπάζουν αδιακρίτως δείγματα υποτιθέμενης οργής – ανεξάρτητα από το αν οι λογαριασμοί από όπου αυτά προέρχονται έχουν δεκάδες χιλιάδες ακόλουθους (και τουλάχιστον, μια πραγματική επιρροή) ή μόνο μια χούφτα. Και αυτό είναι ένα πολύ επιπόλαιο, αλλά και πολύ επικίνδυνο παιχνίδι.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT