Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum

Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Salvatore Ferragamo, 1938
0

Στην αρχαία Αίγυπτο, οι σκλάβοι δεν φορούσαν παπούτσια ή φορούσαν σανδάλια φτιαγμένα από φύλλα φοίνικα. Οι πολίτες φορούσαν σανδάλια κατασκευασμένα από πάπυρο. Μόνο όσοι βρισκόταν σε υψηλή θέση επιτρεπόταν να φορούν μυτερά σανδάλια. Το κόκκινο και το κίτρινο χρώμα στα παπούτσια επιτρεπόταν μόνο στην υψηλή κοινωνία. Εκείνη την εποχή ήταν πολύ εύκολο να καταλάβει κανείς σε ποια κοινωνική τάξη ανήκει ο καθένας, κοιτώντας απλώς τα παπούτσια του.


Τα παπούτσια είναι γεμάτα μύθους και ιστορίες στην λαογραφία όλων των φυλών. Το παπούτσι, ακόμη και σήμερα, πρωταγωνιστεί σε πολλές ιστορίες. Από τα φτερωτά σανδάλια του Ερμή, τη Σταχτοπούτα, μέχρι το φετίχ της Κάρι Μπράντσο, σε όλες τις αρχαίες και ξεχασμένες γλώσσες υπάρχει μια ιστορία σχετική με τις ιδιότητες των παπουτσιών.


Τα τακούνια έχουν μακρά ιστορία στην ανθρώπινη κουλτούρα, ξεκινώντας από τον 16ο αιώνα και τις γυναίκες της αριστοκρατίας. Μερικά ήταν τόσο ψηλά που οι γυναίκες χρειαζόταν βοήθεια από τους υπηρέτες τους για να μετακινηθούν. Η μόδα έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής στη Βενετία. Οι πόρνες ξεκίνησαν να φορούν τακούνια και το ύψος των παπουτσιών έγινε τεράστιο, και γυναίκες άρχισαν να πέφτουν από το τρομερό ύψος και να σκοτώνονται, μέχρι που ένας νόμος έβαλε περιορισμούς στο ύψος των γυναικείων υποδημάτων. Σήμερα το υπερβολικό ύψος στα παπούτσια εξακολουθεί να γοητεύει, και όταν ο Alexander McQueen έφτιαξε τα τακούνια Armadillo για την επίδειξη μόδας του 2010, κάποια μοντέλα αρνήθηκαν να τα φορέσουν επειδή ήταν επικίνδυνα.


Για πολλούς αιώνες τα παπούτσια ήταν αποτέλεσμα χειρωνακτικής εργασίας από τεχνίτες, και η μορφή του δεν έχει αλλάξει, παρά μόνο η διακόσμηση. Τα χειροποίητα παπούτσια εξακολουθούν να θεωρούνται σύμβολο στάτους και πολυτέλειας, και είναι αυτά που μένουν αναλλοίωτα για περισσότερα χρόνια. Σήμερα οι μηχανές της Goodyear Welt κατασκευάζουν 1.200 ζευγάρια σε 8 ώρες.

Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Herbert Levine Inc. 1962
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Golo Footwear Corporation, 1967
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Christian Louboutin, 1993
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Αγγλία, μαλλί, 1740
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
L. Perchellet, Γαλλία, μετάξι, 1890–99
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Μπότες ιππασίας, Αμερική, δέρμα, 1862
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Γαμήλια παπούτσια, Αμερική, δέρμα, 1856
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Costa, Γαλλία, δέρμα/μετάξι, 1890-1920
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Ευρώπη, δέρμα, 16ος – 17ος αιώνας
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Παπούτσια μπάνιου, Αμερική, βαμβάκι/μαλλί/φελλός, αρχές 20ου
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Charles Jourdan , Γαλλία, 1965
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Γαλλία, μετάξι/δέρμα, 1925
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Gösta, Γαλλία, δέρμα, 1975
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Αγγλία, 16ος αιώνας
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Ιράν, μπρούντζος, 12ος αι.
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Σανδάλια ταφής, Αίγυπτος, 1ος αιώνας μ.Χ.
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Γαλλία, μετάξι, 1760
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Γαμήλια μποτίνια, Αμερική, δέρμα, 1865
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Herbert Levine Inc., Αμερική, 1961
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Herbert Levine Inc., Αμερική, 1965
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Christian Louboutin, 2007
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
Κίνα, 19ος αιώνας
Η περιπετειώδης ιστορία του παπουτσιού, μέσα από την τεράστια συλλογή του Metropolitan Museum Facebook Twitter
«Poulaine», δέρμα, Αγγλία, 1300–1450
Μόδα & Στυλ
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT