Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Από τη συλλογή του οίκου VETEMENTS για το Φθινόπωρο / Χειμώνας 2016. Φωτο: Gio Staiano
0

Τα hoodies αποτελούν το αντικείμενο μιας νέας έκθεσης, την οποία έχει επιμεληθεί η Lou Stoppard, για το Ινστιτούτο Het Nieuwe του Ρότερνταμ. Με αφορμή, λοιπόν, αυτή την έκθεση η γαλλική Vogue κάνει μια αναδρομή σ' αυτό το ρούχο, που ναι μεν έχει χαρακτηριστεί ως basic κομμάτι μιας γκαρνταρόμπας, αλλά την ίδια στιγμή η ιστορία του παρουσιάζει τεράστιο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι έχει αποτελέσει σύμβολο της χιπ-χοπ κουλτούρας, αντικείμενο κοινωνικού στιγματισμού, αλλά και item, του οποίου η αξία είναι «αναγνωρισμένη» ακόμη και από τους μεγάλους οίκους μόδας παγκοσμίως.

Αναλυτικότερα, τον Σεπτέμβριο του 2019, ο Αμερικανός καλλιτέχνης Kehinde Wiley εγκαινίασε το νέο του άγαλμα με τίτλο «Rumors of war». Το άγαλμα αυτό, που βρίσκεται στην Times Square της Νέας Υόρκης, έχει ύψος οκτώ μέτρων και ουσιαστικά πρόκειται για έναν Αφροαμερικανό κατακτητή πάνω στο άλογό του, που φοράει ένα hoodie. Ωστόσο, από τον επόμενο κιόλας μήνα, το «Rumors of war» θα εκτίθεται στο Virginia Museum of Fine Arts.

«Το hoodie, το οποίο μέχρι να γίνει μέρος της χιπ-χοπ κουλτούρας θεωρούνταν απλώς ένα ρούχο για γυμναστική, σήμερα αποτελεί ένα από τα πλέον «πολιτικά» ρούχα, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας».

Βέβαια, όπως ανέφερε ο Kehinde Wiley στο New York Magazine, αυτή η ενδυματολογική επιλογή του αγάλματος δεν είναι τυχαία. «Το hoodie, το οποίο μέχρι να γίνει μέρος της χιπ-χοπ κουλτούρας θεωρούνταν απλώς ένα ρούχο για γυμναστική, σήμερα αποτελεί ένα από τα πλέον "πολιτικά" ρούχα, αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ κουλτούρας». 

Από τα γήπεδα στον κόσμο του χιπ-χοπ

«Ασφαλώς, ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας των hoodies συνδέεται με τις ευρύτερες αλλαγές στο περιβάλλον» εξηγεί η Lou Stoppard, η οποία την 1η Δεκεμβρίου εγκαινίασε την έκθεση «The Hoodie» στο Ινστιτούτο Het Nieuwe. Μέσα απ'αυτήν την έκθεση, η Stoppard εξηγεί τον ρόλο που έχει αυτό το ρούχο ως πολιτικό και κοινωνικό σύμβολο με ξεχωριστά κομμάτια από Campbell Haddy, Devan Shimoyama, Lucy Orta, Rick Owens, Off-White και Vetements

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Το hoodie είναι πολιτικό και κοινωνικό σύμβολο. Φωτο: Elle Perez

Παρόλο που τα πρώτα ρούχα με κουκούλα χρονολογούνται περίπου τον 12ο αιώνα στην Ευρώπη, η δημιουργία των hoodies, όπως τα ξέρουμε σήμερα, ξεκίνησε το 1930, όταν η εταιρία Champion σχεδίασε μία μπλούζα με κουκούλα για τους Αμερικανούς αθλητές. Με την πάροδο, όμως, των δεκαετιών, έχασε τον αμιγώς λειτουργικό του χαρακτήρα και τη δεκαετία του '80 έγινε το αγαπημένο ένδυμα της αμερικανικής χιπ-χοπ σκηνής – αρχικά τον ράπερ και έπειτα των σκεϊτάδων. 

Από τη mainstream μόδα στους πολυτελείς οίκους

«Πιστεύω ότι η τόση μεγάλη απήχηση των hoodies κατά βάση τροφοδοτήθηκε από τη σημαντική επιρροή του χιπ-χοπ στη μόδα και την κουλτούρα, αλλά επίσης και από το πόσο πολύ φοριούνται σήμερα τα casual, αθλητικά ρούχα» συνεχίζει η Lou Stoppard. Σταδιακά, από το 2010 κι έπειτα, που η δημοτικότητα της ραπ μουσικής είναι ολοένα κι αυξανόμενη, οι συνεργασίες ανάμεσα σε ράπερ και οίκους μόδας είναι αρκετά συχνές, π.χ. η συνεργασία του Pharrell Williams με τη Louis Vuitton ή του Kanye West με την adidas. 

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
To μοντέλο Adut Akech φοράει hoodie του οίκου Balenciaga (2018) / Φωτο: Campbell Addy

Ένα «πολιτικό« ρούχο

Ο σχεδιασμός του hoodie, δηλαδή το γεγονός ότι μπορεί να καλύψει το πρόσωπό αυτού που το φοράει, προσφέρει μια σχετική «ανωνυμία». Αυτός, άλλωστε, ήταν και ο λόγος που θεωρήθηκε ως πολιτικά στιγματισμένο ένδυμα. «Στο Ηνωμένο Βασίλειο, στα μέσα των 00s, υπήρξε μια περίοδος ηθικού πανικού γύρω από το hoodie» ισχυρίζεται η Stoppard. «Οι νέοι υποχρεούνταν να υπακούουν στις εντολές των δικαστηρίων, τα οποία τους απαγόρευαν να τα φορούν σε συγκεκριμένα μέρη, όπως τα εμπορικά κέντρα, ή και σε συγκεκριμένες ώρες«. 

Η ιστορία των hoodies: ένας συνδυασμός μόδας, πολιτικής και ποπ κουλτούρας Facebook Twitter
Φωτο: Devan Shimoyama

Μάλιστα, όταν στις 26 Φεβρουαρίου του 2012 ο 17χρονος Αφροαμερικανός Trayvon Martin δολοφονήθηκε από τον George Zimmerman, εκ των υστέρων απάντησε στην αστυνομία ότι ο λόγος που τον σκότωσε ήταν επειδή πίστευε ότι ετοιμαζόταν να του κάνει «κάτι κακό» και ήταν κρυμμένος μέσα στο σκουρόχρωμο hoodie του. 

Με πληροφορίες από Vogue 

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ