Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter
0

 

Η μόδα από μόνη της θα μπορούσε να διηγείται την σύγχρονη ιστορία καλύτερα από κάθε ιστορικό βιβλίο. Άλλωστε, ο τρόπος που ντύνονται οι άνθρωποι ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε εποχής είναι μέρος της urban κουλτούρας που συναντά κανείς στην καθημερινή ζωή.

Κι αν η ιστορία επαναλαμβάνεται, το ίδιο κάνει και η μόδα και κυρίως η γυναικεία που αποτελεί το ζητούμενο των περισσότερων σχεδιαστών και οίκων μόδας. Η δεκαετία του 1940 υπήρξε καθοριστική για τα ρούχα των γυναικών αφού ο πόλεμος έθεσε τους δικούς του κανόνες αλλά και τις δικές του ιδιαίτερες σχεδιαστικές γραμμές. Αν νομίζετε πως το militaire είναι σύγχρονο trend, ξανασκεφτείτε το. #Cuttypaizei με τη μόδα και την ιστορία της.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Αυτό που ίσως αναζητούσαν να λανσάρουν οι σχεδιαστές ρούχων τη δεκαετία του 40 το επέβαλε η πώληση του υφάσματος με δελτίο. Έτσι, τα φορέματα που μέχρι τότε ήταν μακριά κόντυναν για οικονομία και έφτασαν μέχρι λίγο κάτω από το γόνατο. Επίσης τα μοτίβα έγιναν λίγο πιο χαρούμενα (σαν απάντηση στο καταθλιπτικό πολεμικό σκηνικό), ενώ το επάνω μέρος των ρούχων έγινε πιο «σκληρό» και «στρατιωτικό» όπως επέβαλαν οι συνθήκες. Οι βάτες που έφταναν μέχρι λίγο πιο έξω από τους ώμους τετραγώνισαν τις μπλούζες και τα φουστάνια και τους έδωσαν κάτι από την στρατιωτική αισθητική που κυριαρχούσε σε όλη τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων.

Εκείνη την περίοδο εμφανίστηκαν τα ταγέρ. Τα φορέματα αντικαταστάθηκαν από φούστα με σακάκι που έδιναν στις γυναίκες τη δυνατότητα των πολλαπλών συνδυασμών. Σήμερα που αυτή η δυνατότητα είναι δεδομένη ακούγεται παράξενο αλλά η αλήθεια είναι πως μέχρι τότε οι γυναικείες ντουλάπες είχαν μόνο φορέματα. Μέσα από το urbanadventures.gr μπορούμε να ανακαλύψουμε χώρους στην Αθήνα που μας ταξιδεύουν σε περασμένες δεκαετίες και παρουσιάζουν τις τάσεις που επικρατούσαν τότε. To "Preloved" με τα second hand αντικείμενα μόδας, το "Yesterday’s bread" με ρούχα παπούτσια και αξεσουάρ, το "Woodpicker" όπου γίνονται και σεμινάρια αναπαλαίωσης, το "Lazy D" με τα χειροποίητα γοβάκια και το "Παλιοσυνήθειες" όπου μπορεί κανείς να βρει μικρούς θησαυρούς είναι ορισμένα από τα στέκια της urban κουλτούρας που μπορεί κανείς να βρει στο urbanadventures.gr

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Εξάλλου, κοιτώντας τα σημερινά editorial μόδας πέφτουμε πάνω στο military look που πρωτοεμφανίστηκε εκείνη τη δεκαετία και μεταμόρφωσε ακόμα και τα πιο θηλυκά κομμάτια της μόδας σε μαρτυρίες εκείνης της σκληρής πολεμικής περιόδου. Τότε ήταν που η γυναίκα απέκτησε και την επιλογή του παντελονιού. Αυτή η σημαντική εξέλιξη (για την οποία πρέπει καθημερινά όλες οι γυναίκες να είμαστε ευγνώμονες...) ήρθε όχι μόνο να προστεθεί στην τάση της εποχής αλλά και να εξυπηρετήσει τις γυναίκες που δούλευαν στα εργοστάσια και χρειάζονταν βολικά ρούχα για την καλύτερη εκτέλεση της εργασίας τους.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Μέχρι τότε τα παντελόνια ήταν αποκλειστικό «δικαίωμα» των αντρών και οι γυναίκες που ήθελαν κάτι για να τις βολεύει στη δουλειά φορούσαν αναγκαστικά τα ρούχα των συζύγων τους. Τη δεκαετία του ‘40 οι σχεδιαστές ρούχων έφτιαξαν τα πρώτα γυναικεία παντελόνια τα οποία είχαν σαν χαρακτηριστικό την ψηλή μέση (σας θυμίζει κάτι από τις σημερινές τάσεις; Μήπως μία retro κουλτούρα που αναβιώνει;) Και παρ'ότι αρχικά αυτό ήταν το ρούχο της δουλειάς, σύντομα το παντελόνι έγινε κομμάτι της καθημερινής γυναικείας γκαρνταρόμπας.

Η δεκαετία του 40 υπήρξε σημαντική και για έναν ακόμα λόγο: για πρώτη φορά τα ρούχα είχαν σκοπό να κολακεύουν τη γυναικεία σιλουέτα και όχι να την κρύψουν. Οι φούστες αγκάλιαζαν το σώμα και παρότι οι γραμμές είχαν επιρροές από τον στρατό, το συνολικό look ήταν θηλυκό με έντονο το στοιχείο της κομψότητας.

Είναι εντυπωσιακό το πως εκείνη η δεκαετία μέσα στη δίνη του Πολέμου ανέδειξε στοιχεία της μόδας που μέχρι σήμερα μπορούμε να αναγνωρίσουμε στην ντουλάπα μας. Κι αυτό είναι που κάνει τόσο ενδιαφέρον το ταξίδι πίσω σε εκείνη την εποχή, την τόσο δύσκολη και ταραγμένη που όμως έβαλε βάσεις σε καθημερινά στοιχεία του σύγχρονου πολιτισμού.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Σε αυτή την urban κουλτούρα μας ταξιδεύει το Cutty Sark προτείνοντας μαγαζιά με ρούχα περασμένων δεκαετιών, στέκια διασκέδασης όπου αναβιώνουν μουσικές εκείνης της εποχής, αλλά και ρετρό εμπορικά καταστήματα όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει αντικείμενα που θυμίζουν ταινίες με την Ava Gardner. O χάρτης του urbanadventures.gr μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε από την αρχή όλα εκείνα πάνω στα οποία βασίστηκε ο τρόπος που ντυνόμαστε, διασκεδάζουμε και ζούμε σήμερα. Μια βόλτα σε αυτά τα στέκια θα σας βάλει στην χρονομηχανή για το πιο συναρπαστικό ταξίδι. Πίσω στο μέλλον!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Μόδα & Στυλ / Saint Laurent: Αγάπη από νάιλον και δέρμα

Με σχεδιαστές και corporate στελέχη να αισθάνονται πάνω τους το εξαιρετικό ειδικό βάρος αυτής της παρισινής σεζόν, και τις επιδείξεις να μοιάζουν με διαγωνισμό εντυπώσεων, η εβδομάδα μόδας για την άνοιξη του 2026 εγκαινιάστηκε με μια σαγηνευτική επίδειξη του Anthony Vaccarello για τον οίκο Saint Laurent.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM