Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter
0

 

Η μόδα από μόνη της θα μπορούσε να διηγείται την σύγχρονη ιστορία καλύτερα από κάθε ιστορικό βιβλίο. Άλλωστε, ο τρόπος που ντύνονται οι άνθρωποι ανάλογα με τις συνθήκες της κάθε εποχής είναι μέρος της urban κουλτούρας που συναντά κανείς στην καθημερινή ζωή.

Κι αν η ιστορία επαναλαμβάνεται, το ίδιο κάνει και η μόδα και κυρίως η γυναικεία που αποτελεί το ζητούμενο των περισσότερων σχεδιαστών και οίκων μόδας. Η δεκαετία του 1940 υπήρξε καθοριστική για τα ρούχα των γυναικών αφού ο πόλεμος έθεσε τους δικούς του κανόνες αλλά και τις δικές του ιδιαίτερες σχεδιαστικές γραμμές. Αν νομίζετε πως το militaire είναι σύγχρονο trend, ξανασκεφτείτε το. #Cuttypaizei με τη μόδα και την ιστορία της.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Αυτό που ίσως αναζητούσαν να λανσάρουν οι σχεδιαστές ρούχων τη δεκαετία του 40 το επέβαλε η πώληση του υφάσματος με δελτίο. Έτσι, τα φορέματα που μέχρι τότε ήταν μακριά κόντυναν για οικονομία και έφτασαν μέχρι λίγο κάτω από το γόνατο. Επίσης τα μοτίβα έγιναν λίγο πιο χαρούμενα (σαν απάντηση στο καταθλιπτικό πολεμικό σκηνικό), ενώ το επάνω μέρος των ρούχων έγινε πιο «σκληρό» και «στρατιωτικό» όπως επέβαλαν οι συνθήκες. Οι βάτες που έφταναν μέχρι λίγο πιο έξω από τους ώμους τετραγώνισαν τις μπλούζες και τα φουστάνια και τους έδωσαν κάτι από την στρατιωτική αισθητική που κυριαρχούσε σε όλη τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων.

Εκείνη την περίοδο εμφανίστηκαν τα ταγέρ. Τα φορέματα αντικαταστάθηκαν από φούστα με σακάκι που έδιναν στις γυναίκες τη δυνατότητα των πολλαπλών συνδυασμών. Σήμερα που αυτή η δυνατότητα είναι δεδομένη ακούγεται παράξενο αλλά η αλήθεια είναι πως μέχρι τότε οι γυναικείες ντουλάπες είχαν μόνο φορέματα. Μέσα από το urbanadventures.gr μπορούμε να ανακαλύψουμε χώρους στην Αθήνα που μας ταξιδεύουν σε περασμένες δεκαετίες και παρουσιάζουν τις τάσεις που επικρατούσαν τότε. To "Preloved" με τα second hand αντικείμενα μόδας, το "Yesterday’s bread" με ρούχα παπούτσια και αξεσουάρ, το "Woodpicker" όπου γίνονται και σεμινάρια αναπαλαίωσης, το "Lazy D" με τα χειροποίητα γοβάκια και το "Παλιοσυνήθειες" όπου μπορεί κανείς να βρει μικρούς θησαυρούς είναι ορισμένα από τα στέκια της urban κουλτούρας που μπορεί κανείς να βρει στο urbanadventures.gr

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Εξάλλου, κοιτώντας τα σημερινά editorial μόδας πέφτουμε πάνω στο military look που πρωτοεμφανίστηκε εκείνη τη δεκαετία και μεταμόρφωσε ακόμα και τα πιο θηλυκά κομμάτια της μόδας σε μαρτυρίες εκείνης της σκληρής πολεμικής περιόδου. Τότε ήταν που η γυναίκα απέκτησε και την επιλογή του παντελονιού. Αυτή η σημαντική εξέλιξη (για την οποία πρέπει καθημερινά όλες οι γυναίκες να είμαστε ευγνώμονες...) ήρθε όχι μόνο να προστεθεί στην τάση της εποχής αλλά και να εξυπηρετήσει τις γυναίκες που δούλευαν στα εργοστάσια και χρειάζονταν βολικά ρούχα για την καλύτερη εκτέλεση της εργασίας τους.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Μέχρι τότε τα παντελόνια ήταν αποκλειστικό «δικαίωμα» των αντρών και οι γυναίκες που ήθελαν κάτι για να τις βολεύει στη δουλειά φορούσαν αναγκαστικά τα ρούχα των συζύγων τους. Τη δεκαετία του ‘40 οι σχεδιαστές ρούχων έφτιαξαν τα πρώτα γυναικεία παντελόνια τα οποία είχαν σαν χαρακτηριστικό την ψηλή μέση (σας θυμίζει κάτι από τις σημερινές τάσεις; Μήπως μία retro κουλτούρα που αναβιώνει;) Και παρ'ότι αρχικά αυτό ήταν το ρούχο της δουλειάς, σύντομα το παντελόνι έγινε κομμάτι της καθημερινής γυναικείας γκαρνταρόμπας.

Η δεκαετία του 40 υπήρξε σημαντική και για έναν ακόμα λόγο: για πρώτη φορά τα ρούχα είχαν σκοπό να κολακεύουν τη γυναικεία σιλουέτα και όχι να την κρύψουν. Οι φούστες αγκάλιαζαν το σώμα και παρότι οι γραμμές είχαν επιρροές από τον στρατό, το συνολικό look ήταν θηλυκό με έντονο το στοιχείο της κομψότητας.

Είναι εντυπωσιακό το πως εκείνη η δεκαετία μέσα στη δίνη του Πολέμου ανέδειξε στοιχεία της μόδας που μέχρι σήμερα μπορούμε να αναγνωρίσουμε στην ντουλάπα μας. Κι αυτό είναι που κάνει τόσο ενδιαφέρον το ταξίδι πίσω σε εκείνη την εποχή, την τόσο δύσκολη και ταραγμένη που όμως έβαλε βάσεις σε καθημερινά στοιχεία του σύγχρονου πολιτισμού.

Η δεκαετία του 1940 κλεισμένη στην ντουλάπα Facebook Twitter

Σε αυτή την urban κουλτούρα μας ταξιδεύει το Cutty Sark προτείνοντας μαγαζιά με ρούχα περασμένων δεκαετιών, στέκια διασκέδασης όπου αναβιώνουν μουσικές εκείνης της εποχής, αλλά και ρετρό εμπορικά καταστήματα όπου μπορεί κανείς να ανακαλύψει αντικείμενα που θυμίζουν ταινίες με την Ava Gardner. O χάρτης του urbanadventures.gr μας δίνει τη δυνατότητα να ανακαλύψουμε από την αρχή όλα εκείνα πάνω στα οποία βασίστηκε ο τρόπος που ντυνόμαστε, διασκεδάζουμε και ζούμε σήμερα. Μια βόλτα σε αυτά τα στέκια θα σας βάλει στην χρονομηχανή για το πιο συναρπαστικό ταξίδι. Πίσω στο μέλλον!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ