ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Χειροποίητα τζιν από τη Θεσσαλονίκη, περιζήτητα σε ολόκληρο τον κόσμο

Χειροποίητα τζιν από τη Θεσσαλονίκη, περιζήτητα σε ολόκληρο τον κόσμο Facebook Twitter
Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του.
0

Έχουμε συνηθίσει τα jeans ως έναν από τους πιο casual τρόπους ντυσίματος. Είναι όμως εντυπωσιακό το πώς κατάφερε να ξεφύγει από τις φάρμες και τα ορυχεία όπου φοριόταν αρχικά, λόγω της ανθεκτικότητάς του, και να κυριαρχήσει στον γενικό πληθυσμό, διαμορφώνοντας το γούστο μας και προσφέροντάς μας παράλληλα μια τεράστια ποικιλία προϊόντων που σχετίζονται με αυτό. Ένα από τα είδη που ξεχωρίζουν τα τελευταία χρόνια είναι τα raw selvedge denims.

Το 2014 ο Κωνσταντίνος Μίχος ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη ένα μικρό εργαστήριο κατασκευής τέτοιων χειροποίητων raw selvedge denims. Πρόκειται για έναν τύπο denim υφάσματος που κατασκευάζεται με τη χρήση παραδοσιακών τεχνικών. Είναι βαρύ ύφασμα με natural υφές που φτιάχνεται από βαμβάκι, λινό και κάνναβη.

«Είναι υφάσματα που φτιάχνονταν σε αργαλειούς μέχρι το ’60», λέει ο Κωνσταντίνος. «Από κει και μετά σταμάτησαν να κατασκευάζονται τέτοιοι αργαλειοί. Το 90% το εισάγω από την Ιαπωνία. Όλη η φιλοσοφία του brand βασίζεται στο indigo χρώμα, μια φυσική βαφή που έχει τη μοναδική ιδιότητα να ξεβάφει και να δημιουργεί φυσικά εφέ πάνω στο ρούχο. Δεν υπάρχει τίποτα το χημικό πάνω σε αυτό και είναι πλήρως ανακυκλώσιμο».

«Το denim είναι ένα είδος το οποίο μεταμορφώνεται πάνω στο σώμα σου», εξηγεί ο Κωνσταντίνος. «Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του».

Οι αργαλειοί που υπήρχαν σε Αμερική και Ευρώπη έχουν αγοραστεί από τη δεκαετία του ’80 από Ιάπωνες, οι οποίοι επένδυσαν σε αυτούς κι έτσι έχουν καταφέρει αυτήν τη στιγμή να είναι οι καλύτεροι παγκοσμίως στην κατασκευή του denim.

fit and craft Facebook Twitter
O Κωνσταντίνος Μίχος έχει πάνω από είκοσι χρόνια εμπειρία στον τομέα της σχεδίασης ρούχων.

Τα ρούχα που δημιουργεί είναι στην πιο raw μορφή τους. «Το denim είναι ένα είδος το οποίο μεταμορφώνεται πάνω στο σώμα σου», εξηγεί ο Κωνσταντίνος. «Το raw είναι ακατέργαστο τελείως και φτιάχνεται ουσιαστικά πάνω στο σώμα σου, αυτή είναι η φιλοσοφία του. Καθώς το φοράς, ανάλογα με το πώς το χρησιμοποιείς, παίρνει τη μορφή του σώματος. Αν βάλεις ένα κινητό, ένα πορτοφόλι στην τσέπη σου, σιγά-σιγά θα πάρει το σχήμα του».

Ακούγοντάς τον, σκέφτομαι ότι αυτό μοιάζει με μια αντιστροφή της σχέσης μας με τα ρούχα. Εκεί που το σώμα έπρεπε ουσιαστικά να προσαρμοστεί σε ένα βιομηχανικά παραγόμενο ένδυμα, τώρα είναι το ένδυμα το οποίο προσαρμόζεται στο σώμα, όπως ίσως θα έπρεπε να συμβαίνει εξαρχής.

Με πάνω από είκοσι χρόνια εμπειρία στον τομέα της σχεδίασης ρούχων, έχοντας δουλέψει ως freelancer fashion designer με εξειδίκευση στο denim, το όνειρο του Κωνσταντίνου ήταν να κάνει κάτι δικό του. «Το Denim», λέει, «είναι πολύ εξειδικευμένο. Θέλει να έχεις πολύ μεγάλη πείρα για να μπορέσεις να το κάνεις. Επειδή ήμουν πολλά χρόνια σε αυτό και επειδή μου αρέσει πάρα πολύ, ασχολήθηκα με αυτό στο τέλος».

Έχει ονομάσει το brand του Fit & Craft και ως σύμβολό του έχει επιλέξει το κέντημα με το χέρι, «μια μικρογραφία του χεριού μου», τονίζει, «η σφραγίδα ότι όλα είναι χειροποίητα. Είναι ένα μοναδικό κέντημα το οποίο αποτελείται από 316 βελονιές».

Selvedge Denim Facebook Twitter
Ως κύριο υλικό χρησιμοποιεί το selvedge denim.
Χειροποίητα jeans Facebook Twitter
Τα ρούχα που δημιουργεί είναι στην πιο raw μορφή τους.

Εξάγει κυρίως στις βόρειες χώρες της Ευρώπης. «Δουλεύω πολύ με Γερμανία, Ολλανδία, Αγγλία, λίγο Γαλλία και μετά πηγαίνω Αμερική, Αυστραλία, σε τέτοια μέρη. Στη Μεσόγειο είναι λίγο πιο δύσκολο το προϊόν αυτό γιατί δεν το γνωρίζουν πολύ καλά, ενώ στις βόρειες χώρες έχουν μεγαλώσει με αυτό το είδος.»

Παρά τη χρήση αργαλειών, μου τονίζει ότι ως διαδικασία «σίγουρα δεν είναι παραγωγική», είναι όμως δημιουργική. «Όλα τα υλικά που χρησιμοποιώ φροντίζω να είναι στην πιο raw μορφή τους, ώστε να δέχονται μια φυσική παλαίωση σε βάθος χρόνου». Η διαδικασία γίνεται στο εργαστήριό του στη Θεσσαλονίκη, ένα-ένα, στο χέρι, «με απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια».

«Καταρχάς, δεν μπορείς να κόψεις πολλά ρούχα μαζί. Κόβονται ένα-ένα. Έχει πάρα πολύ σιδέρωμα, τεχνικές, πολλά πράγματα». Αξίζει να σημειωθεί ότι για την κατασκευή ενός παντελονιού denim χρειάζονται δώδεκα διαφορετικές μηχανές.

Όταν τον ρωτάω αν η όλη διαδικασία καταντά κάπως μονότονη, μου το αρνείται κάθετα. «Πώς να το εξηγήσω τώρα αυτό; Είναι πολύ δημιουργική δουλειά. Το ύφασμα αυτό είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Δεν είναι ότι κάνεις κάτι μονότονο. Τα υφάσματα έρχονται σε μικρά τόπια. Το φάρδος των υφασμάτων αυτών είναι στα ογδόντα εκατοστά. Δεν είναι αυτά που ξέρει ο κόσμος και έχουν ενάμιση και στα δύο μέτρα μήκος. Αυτά είναι πολύ μικρά γιατί είναι στενοί οι συγκεκριμένοι αργαλειοί. Κάθε τόπι που ανοίγεις μπορεί να είναι διαφορετικό από το άλλο. Συναντάς πολλά πράγματα κάθε μέρα σχετικά με αυτό».

Η συλλογή περιλαμβάνει τέσσερα διαφορετικά παντελόνια και ο σκοπός είναι να γίνουν πέντε, όσα και τα δάχτυλα του σήματος, και να φτιαχτούν κι άλλα είδη, όπως πουκάμισα, jacket, γιλέκα και T- shirts. Οι ονομασίες των ρούχων προέρχονται από την αρχαία ελληνική μυθολογία: Mneme vest, Aura jacket, Amalthea T-shirt κ.ά.

Ο ίδιος βιοπορίζεται από τη δουλειά του και φυσικά θα ήθελε να αναπτυχθεί περαιτέρω η επιχείρησή του, όμως ταυτόχρονα νιώθει ότι κάνει τέχνη που δεν μπορεί να υποκατασταθεί από μια πλήρως βιομηχανοποιημένη διαδικασία. Κατά μία έννοια η φιλοσοφία του είναι συνυφασμένη με το υλικό που χρησιμοποιεί και την περιποίηση που χρειάζεται το ρούχο το οποίο τελικά δημιουργεί.

Τα raw selvedge denims δεν είναι σαν τα συνηθισμένα jeans. Δεν είναι ένα ρούχο που το φοράς και το πετάς ή που πας και το πλένεις με το που το αγοράζεις. Είναι ένα ρούχο ζωντανό το οποίο προορίζεται να διαρκέσει και σε καλεί να αναπτύξεις μια σχέση συμβιωτική μαζί του. Οι λάτρεις του είδους λένε ότι στην αρχή δεν πρέπει να πλυθεί για ένα εξάμηνο, έτσι ώστε η βαφή του να μην ξεθωριάσει ομοιόμορφα αλλά μέσω της χρήσης του να δημιουργήσει το ίδιο τη μορφή και την ιστορία του. (Εγώ λέω ότι λίγο νεράκι και λίγο σαπουνάκι πού και πού δεν βλάπτει, οι φίλοι σου που μπορεί να μη θέλουν να υποστούν τέτοιου είδους φετιχισμούς).

Το πλύσιμό του γίνεται στο χέρι, σε χαμηλές θερμοκρασίες. Ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο θα φυλαχθεί γίνεται μέρος της ιστορίας του. Μπορείς, επίσης, πάντα να το βάλεις σε μια αεροστεγή συσκευασία και να το τοποθετήσεις στην κατάψυξη για ένα 24ωρο, έτσι ώστε να σκοτωθούν τα όποια βακτήρια.

fit and craft Facebook Twitter
Το πλύσιμό του γίνεται στο χέρι, σε χαμηλές θερμοκρασίες.

Όταν λέμε ότι είναι ένα ζωντανό ρούχο, μπορεί φυσικά να μην κυριολεκτούμε, όμως η περιποίηση που χρειάζεται δεν το καθιστά ένα τυχαίο και ασήμαντο αντικείμενο. Ο ιδιοκτήτης ή η ιδιοκτήτριά του καλείται να το μορφοποιήσει με το σώμα και την κίνησή του. Τελικά γίνεται ένα κομμάτι της ζωής του. Κι αυτή είναι και η μεγαλύτερη χαρά για τον σχεδόν 49χρονο Κωνσταντίνο, γιατί και ο ίδιος επενδύει στην εργασία και στη δημιουργία ενός μοναδικού τελικού αποτελέσματος.

«Γενικά, το να κρατήσεις ζωντανό το όνειρό σου και την επιχείρησή σου στην Ελλάδα του σήμερα απαιτεί υπομονή, επιμονή και πίστη σε αυτό που κάνεις» μου επισημαίνει, μεταδίδοντάς μου και με λέξεις αυτό που καταλαβαίνει κανείς από τις κινήσεις, ακόμα και από τη χροιά της φωνής του όταν μιλά για τη δουλειά του. «Στη Fit & Craft κάνουμε μόνο την αρχή. Την υπόλοιπη ιστορία του denim τη γράφει αυτός που το φοράει».

Δείτε περισσότερα στο site της Fit & Craft και στο Instagram της.

Μόδα & Στυλ
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης και Μάριος Τόγκος: Δυο γενιές σχεδιαστών που τιμούν την ελληνική μόδα

Radio Lifo / Γιάννης και Μάριος Τόγκος: Δυο γενιές σχεδιαστών της ελληνικής μόδας

Ο Γιάννης Τόγκος, γιος της δημιουργού του διαχρονικού οίκου μόδας Kathy Heyndels, και ο Μάριος Τόγκος, που εκπροσωπεί τη νέα γενιά, μιλούν στα podcasts της LiFO με αφορμή τη συμμετοχή τους στην πρόσφατη Athens Xclusive Designers Week.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Μόδα & Στυλ / Rachel Scott: Η ωμή ενέργεια των Τροπικών στη Νέα Υόρκη

Η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια του cult brand Diotima μόλις ανέλαβε τα καλλιτεχνικά ηνία στους Proenza Schouler, φέρνοντας ανάγλυφες υφές, χειροποίητες λεπτομέρειες και ένα διάχυτο sexiness, και παράλληλα μια ιδέα για το τι περιμένουμε από τη μόδα σήμερα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Collection D: H νέα συλλογή της Phoebe Philo προοιωνίζεται τη μεγάλη επιστροφή της Couture στη μόδα

Μόδα & Στυλ / Phoebe Philo: H ιέρεια της ήσυχης πολυτέλειας ανεβάζει την ένταση

​Με γλυπτικά τζάκετ, φραμπαλάδες και παντελόνια που σέρνονται, η σχεδιάστρια που ξέρει πώς να δίνει στις γυναίκες κάτι κομψό και συνάμα στραπατσαρισμένο ξαναδείχνει τον παλιό της ατρόμητο ’90s εαυτό και ανοίγει τον δρόμο για τη μεγάλη επιστροφή της couture στη μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει.

Μόδα & Στυλ / Είναι καλή στιγμή για ένα κραγιόν να κοστίζει 160 δολάρια; Η Louis Vuitton έτσι νομίζει

Το λανσάρισμα της πρώτης συλλογής μακιγιάζ του οίκου μόδας πυροδότησε μια ζωηρή συζήτηση για τις τιμές των εταιρειών και τα όριά τους. Θα μεταφραστεί αυτός ο θόρυβος σε πωλήσεις; Μήπως το μεγαλύτερο brand πολυτελείας έκανε λανθασμένους υπολογισμούς;  
THE LIFO TEAM
Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Μόδα & Στυλ / Yves Saint Laurent: «Το Μαρακές άνοιξε τα μάτια μου στο χρώμα»

Σήμερα, στα γενέθλιά του, θυμόμαστε τον μελαγχολικό βασιλιά της γαλλικής couture μέσα από τη διαδρομή του στο Μαρόκο, που δεν υπήρξε απλώς ένας τόπος ελευθερίας αλλά και η μούσα του στη ζωή και στη δουλειά.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ελληνικό design: Υπάρχει και αυτή είναι η ιστορία του

Μόδα & Στυλ / Η ιδέα της Ελλάδας στη μόδα: ένα στοίχημα που επιτέλους αποδίδει

Πώς μια χούφτα brands και fashion insiders πήραν την απόφαση να χτίσουν πάνω στα αχαρτογράφητα νερά της «ελληνικότητας» και να μιλήσουν με όρους σύγχρονου design και marketing γι’ αυτό που θα μπορούσε να είναι το ελληνικό προϊόν στη διεθνή μόδα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ