Γιατί αυτά τα παπούτσια είναι το απόλυτο fashion trend;

Γιατί τα γιγάντια παπούτσια ήταν το απόλυτο fashion trend για το 2023; Facebook Twitter
Η τεράστια κόκκινη μπότα της MSCHF φαίνεται να έχει ξεπηδήσει κατευθείαν μέσα από το σύμπαν του ιαπωνικού manga Astro Boy των '90s. Φωτ.: MSCHF
0

ΚΑΟΥΜΠΟΪΚΕΣ ΜΠΟΤΕΣ, kitten heels, mary janes και court shoes, το 2023 ήταν η χρονιά της αναβίωσης πολλών στυλ παπουτσιών που είχαν ξεχαστεί από τις πασαρέλες εδώ και χρόνια.

Όμως εκτός από τις παραπάνω επιστροφές, το 2023 σημαδεύτηκε και από ένα άλλο fashion trend: αυτό των γιγαντιαίων παπουτσιών.

Η μαξιμαλιστική εμφάνιση στα υποδήματα ξεκίνησε το 2020 όταν ο οίκος μόδας Bottega Veneta λάνσαρε το μοντέλο της BV puddle boot, μια υπερμεγέθη λαστιχένια γαλότσα. Έπειτα, το 2021 η Adidas συνεργάστηκε με τον streetwear σχεδιαστή Kerwin Frost, δημιουργώντας μια εξωφρενικά μεγάλη εκδοχή του κλασικού μοντέλου της, Adidas Superstar – τo αειθαλές sneaker απέκτησε μέγεθος παπουτσιού κλόουν.

Τον Φεβρουάριο του 2023 η καλλιτεχνική κολεκτίβα MSCHF κυκλοφόρησε το μοντέλο big red boot κάνοντας ξεκάθαρο ότι τα γιγάντια παπούτσια ήταν το απόλυτο it product για τη χρονιά.

Είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τους τρόπους με τους οποίους η παράλογη, μαξιμαλιστική φύση του παπουτσιού σε στυλ καρτούν φαίνεται να συσχετίζεται με ένα ευρύτερο κίνημα της μόδας: το clowncore, μια αισθητική εμπνευσμένη από το τσίρκο.

Η τεράστια κόκκινη μπότα της MSCHF φαίνεται να έχει ξεπηδήσει κατευθείαν μέσα από το σύμπαν του ιαπωνικού manga Astro Boy των '90s. Αν και παντελώς παράλογος και εξωφρενικός, ο σχεδιασμός των συγκεκριμένων παπουτσιών ισορροπεί επιτυχώς μεταξύ νοσταλγίας και φουτουρισμού.

Γιατί τα γιγάντια παπούτσια ήταν το απόλυτο fashion trend για το 2023; Facebook Twitter
Το trend αυτό επικράτησε σε κάθε πασαρέλα και πυροδότησε διάφορες συνεργασίες όπως αυτή της MSCHF και της διάσημης εταιρίας Crocs. Φωτ.: Getty Images/ ideal Image

Η ίδια η κολεκτίβα προωθεί το παιγνιώδες στυλ των παπουτσιών της μέσα από το δελτίο τύπου της γράφοντας: «Αν κλοτσήσεις κάποιον με αυτές τις μπότες, κάνουν boing! Η γελοιότητα είναι μια αφαίρεση που μας απελευθερώνει από τους περιορισμούς της πραγματικότητας».

Παρά τον καρτουνίστικο σχεδιασμό και τα διάφορα προβλήματα κατά την αφαίρεση τους, οι τεράστιες unisex μπότες της MSCHF φορέθηκαν από τους πάντες, συμπεριλαμβανομένης της Doja Cat, του Lil Nas X, της Iggy Azalea και της Janelle Monáe.

Με το λανσάρισμα της καλοκαιρινής τους κολεξιόν, διάφοροι οίκοι μόδας προσπάθησαν να συμπεριλάβουν μια πιο ραφιναρισμένη εκδοχή των γιγαντιαίων παπουτσιών στις συλλογές τους. Η Prada λάνσαρε φουσκωτά loafers από δέρμα νάπα, o οίκος Loewe κυκλοφόρησε ένα μοντέλο τακουνιών εμπνευσμένο από τις γόβες της Minnie Mouse, η Proenza Schouler σχεδίασε ένα ζευγάρι mules που θυμίζουν φουσκωτό μαξιλάρι.

Το trend αυτό επικράτησε σε κάθε πασαρέλα και πυροδότησε διάφορες συνεργασίες όπως αυτή της MSCHF και της διάσημης εταιρίας Crocs, δημιουργώντας ένα νέο ζευγάρι παπουτσιών παρόμοιων με τις original big red boots της που τώρα έφεραν το trademark της Crocs – τις τρύπες και τον ιμάντα στη φτέρνα. Ακολούθησε ο οίκος Marni με το λανσάρισμα των big foot 2.0 στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, ενός φουσκωτού sneaker εμπνευσμένου από τα αθλητικά παπούτσια των ιταλικών οίκων μόδας από το 2018.

Γιατί τα γιγάντια παπούτσια ήταν το απόλυτο fashion trend για το 2023; Facebook Twitter
Ένα φουσκωτό sneaker εμπνευσμένο από τα αθλητικά παπούτσια των ιταλικών οίκων μόδας από το 2018. Φωτ.: Marni

Τι συμβολίζει όμως αυτός ο παροξυσμός με τα γιγαντιαία υποδήματα; Η Δρ. Carolyn Mair, γνωσιακή ψυχολόγος, σύμβουλος επιχειρήσεων μόδας και συγγραφέας του βιβλίου The Psychology of Fashion, υποστηρίζει ότι η προτίμηση αυτού του trend επικοινωνεί την επιθυμία των καταναλωτών για επανάσταση και ελεύθερη προσωπική έκφραση. Αυτές οι επιθυμίες ευθυγραμμίζονται με τις σύγχρονες αξίες περί ανακάλυψης του εαυτού, σεβασμού της ατομικότητας και άνθισης της αυτοπεποίθησης του ατόμου.

Ταυτόχρονα, σύμφωνα με την Mair, η νοσταλγία μας συνδέει με παιδικές αναμνήσεις, προκαλώντας μια αίσθηση οικειότητας, ζεστασιάς και ανεμελιάς. Η Mair προσθέτει ότι το συγκεκριμένο trend ανατρέπει τα πιο παραδοσιακά ιδανικά της ομορφιάς, προτιμώντας μια νέα, αντισυμβατική αισθητική.

Η ιστορικός πολιτισμού Annebella Pollen συμφωνεί. Σύμφωνα με την ίδια, τα γιγαντιαία παπούτσια παραπέμπουν στα υποδήματα που σχεδίασαν οι φεμινίστριες του δεύτερου κύματος τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, ως αντίσταση στις γόβες στιλέτο και στην καθήλωση που υπότασσαν τις γυναίκες. Οι φεμινίστριες δημιούργησαν χειροποίητα παπούτσια, εμπνευσμένα από τις ανδρικές μπότες εργασίας που έμειναν στην ιστορία για το ηχηρό anti-fashion συμβολισμό τους ως μια μορφή αντίστασης. Με πλούσιες διακοσμητικές λεπτομέρειες, όπως φιόγκους αντί κορδόνια και έντονα μοβ, πράσινα και ροζ χρώματα, τα παπούτσια αυτά ήταν ταυτόχρονα σκληροτράχηλα και ανθεκτικά αλλά λειτούργησαν και ως statement. Επέτρεπαν στις γυναίκες να καταλαμβάνουν χώρο και τους έδιναν ελευθερία κινήσεων.

Όσον αφορά τη λειτουργικότητα, η Caroline Stevenson, διευθύντρια πολιτιστικών και ιστορικών σπουδών στο London College of Fashion, δηλώνει ότι υπάρχουν παρόμοιες εκδηλώσεις του φαινομένου των γιγαντιαίων παπουτσιών στο παρελθόν.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα chopine, μια πρώιμη εκδοχή της πλατφόρμας, που φοριούνταν από τις γυναίκες ευγενείς στη Βενετίας μεταξύ 15ου και 17ου αιώνα. Τα συγκεκριμένα παπούτσια κατασκευάστηκαν αρχικά ως προστατευτικά των πραγματικών παπουτσιών. Οι γυναίκες τα φορούσαν πάνω από τα κανονικά τους παπούτσια προκειμένου να προστατεύουν τα πόδια τους και να τα κρατούν καθαρά από τους βρόμικους δρόμους. Δεν άργησαν να γίνουν σύμβολα της κοινωνικής θέσης αυτού που τα φορούσε λόγω του ύψους που χάριζαν (μερικά είχαν ύψος τουλάχιστον 20 ίντσες), ακόμη και αν ήταν εξαιρετικά άβολα στη χρήση τους.

Γιατί τα γιγάντια παπούτσια ήταν το απόλυτο fashion trend για το 2023; Facebook Twitter
Δεν άργησαν να γίνουν σύμβολα της κοινωνικής θέσης αυτού που τα φορούσε λόγω του ύψους που χάριζαν (μερικά είχαν ύψος τουλάχιστον 20 ίντσες), ακόμη και αν ήταν εξαιρετικά άβολα στη χρήση τους. Φωτ.: Victoria and Albert Museum

Σύμφωνα με τη Stevenson, μια πιο ισχυρή αναφορά είναι στα trainers της δεκαετίας του ’90, στα οποία φαίνεται να βασίζονται πολλά από τα σημερινά υπερμεγέθη παπούτσια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα αθλητικά Buffalo. «Είναι αντιπροσωπευτικά μιας επαναστατικής διάθεσης κόντρα στο πολιτικό κατεστημένο και της γυναικείας ενδυνάμωσης, ενώ έχουν unisex απήχηση. Αφορούν επίσης την rave κουλτούρα των ‘90s μιας και έχουν αυτό το στοιχείο της πρακτικότητας για ανθρώπους που χορεύουν μέσα σε λασπωμένα χωράφια μέχρι το πρωί», δηλώνει η ίδια.

Τα υπερυψωμένα αθλητικά παπούτσια έχουν εμπνευστεί και από τις πλατφόρμες της δεκαετίας του ‘70, σημειώνει η Stevenson, οι οποίες ήταν επίσης σχεδιασμένες για χορό και για να κάνουν τους χρήστες τους να ξεχωρίζουν μέσα στη λάμψη της εποχής της disco. Στην περίπτωση του trend που μεσουράνησε το 2023, το να ξεχωρίζεις είναι το απόλυτο ζητούμενο.

Όπως εξηγεί η Mair, «η όρασή μας έχει εξελιχθεί έτσι ώστε να μας επιτρέπει να επεξεργαζόμαστε αυτόματα, χωρίς προσοχή, αντικείμενα που είναι τυπικά ή αντιπροσωπευτικά της κατηγορίας τους, ώστε να μπορούμε να χρησιμοποιούμε τους περιορισμένους γνωστικούς μας πόρους για να δίνουμε προσοχή σε ασυνήθιστα αντικείμενα που [με την εξελικτική έννοια] μπορεί να αποτελούν απειλή. Η αισθητική των σημερινών γιγαντιαίων παπουτσιών μπορεί να μην αρέσει σε όλους, αλλά σίγουρα θα τραβήξουν την προσοχή και, ως εκ τούτου, είναι πιθανό γι’ αυτούς που τα επιλέγουν να προβάλλουν μια περιπετειώδη και διασκεδαστική εικόνα».

Σε αυτό το πνεύμα, είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσει κανείς τους τρόπους με τους οποίους η παράλογη, μαξιμαλιστική φύση του παπουτσιού σε στυλ καρτούν φαίνεται να συσχετίζεται με ένα ευρύτερο κίνημα της μόδας: το clowncore, μια αισθητική εμπνευσμένη από το τσίρκο, η οποία κέρδισε έδαφος στο TikTok το 2020 και έκτοτε έχει περάσει στην υψηλή μόδα – με οίκους από τον Dior και τον Armani Privé μέχρι τη Chanel να αγκαλιάζουν την τάση.

Το clowncore συνδέεται με το παιχνίδι και την απόδραση, κάτι απολύτως λογικό αν σκεφτεί κανείς τον εγκλεισμό, το χάος και την αβεβαιότητα που ακολούθησε το ξέσπασμα της πανδημίας Covid σε όλον τον κόσμο.

Με στοιχεία από το BBC Culture

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παρίσι, ανδρικές συλλογές, Άνοιξη/Καλοκαίρι 2026: Σορτς και see through 

Μόδα & Στυλ / Πιτζάμες, διαφάνειες, κοντά σορτς: Το Παρίσι δείχνει τον δρόμο για τον άνδρα του 2026

Πέντε σχεδιαστές με διαφορετική ματιά για τον νέο άντρα σχεδίασαν τη φιγούρα του για το ερχόμενο καλοκαίρι με παστέλ αλλά και έντονους τόνους, με τολμηρές duffle bags και μια διάχυτη θηλυκότητα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

Μόδα & Στυλ / Ποιος πιστεύει στον Jonathan Anderson;

H πρώτη επαφή του Jonathan Anderson −χαρισματικού ανανεωτή της Loewe και εν δυνάμει σωτήρα του Dior− με την premiere league της μόδας έγινε την Πέμπτη, και χαρακτηρίστηκε από τους πάντες ως «ιστορική», ως αρχή ενός νέου ελπιδοφόρου κεφαλαίου στην παγκόσμια μόδα. Είναι όντως έτσι; 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Μόδα & Στυλ / Demna Gvasalia: Μια έκθεση για τον σχεδιαστή που έφερε τα πάνω κάτω στον οίκο Balenciaga

Με το γνωστό περιπαικτικό του χιούμορ, ο Demna (Gvasalia) αποχαιρετά τον κόσμο που δημιούργησε για τον οίκο Balenciaga, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας μια έκθεση-αρχείο με τις πιο χαρακτηριστικές και διχαστικές δημιουργίες του.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Η νοσταλγία του καλοκαιριού

Μόδα & Στυλ / Jacquemus: Ο μοντερνιστής με καρδιά μικρού παιδιού, έφερε τη μόδα του στην Ελλάδα

Με το ολοκαίνουριο κατάστημά του στο Nammos Beach της Μυκόνου, τον χαιρετίζουμε, αναγνωρίζοντάς τον ως βασιλιά της καλοκαιρινής ανεμελιάς σε κάθε σικ προορισμό στη Μεσόγειο.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Το ήθος της χειρονομίας

Μόδα & Στυλ / Η νέα καμπάνια της Bottega Veneta και το ήθος της χειρονομίας

Καλλιτέχνες και τεχνίτες μπλέκουν τα χέρια τους για χάρη του οίκου, δημιουργώντας ένα εγχειρίδιο χειρονομιών γεμάτο εσωτερικότητα, χορογραφημένο από τη Λενιώ Κακλέα, που μιλά στη LiFO από το Παρίσι.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
ΕΠΕΞ Σοφία Κοκοσαλάκη: Η Κρήτη μέσα της (or Greek Drama)

Μόδα & Στυλ / Η Σοφία Κοκοσαλάκη που πορεύτηκε χωρίς logos, εντυπωσιασμούς και εύκολο marketing

Το ανεξάρτητο κορίτσι της μόδας από την Κρήτη, που δημιούργησε το δικό της Grecian chic στυλ, με αναφορές στην ελληνική ιστορία, τη λαϊκή παράδοση και τον μινωικό πολιτισμό, άφησε πίσω της μια διαχρονική κληρονομιά που αξίζει να γιορτάζεται.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Μόδα & Στυλ / H Soraya Oronti φαίνεται να έχει μια κάποια εμμονή με τα αμάξια

Η Soraya Oronti είναι μια σχεδιάστρια 25 ετών που κατάγεται από τη Λεμεσό της Κύπρου. Μένει σε ένα διαμέρισμα στην Κυψέλη, αλλά έχει αλλού το ατελιέ της. Εμπνέεται από την αισθητική και το ήθος των Iannis Xenakis, Hussein Chalayan και HR Giger. Σπούδασε στο Λονδίνο και ήταν από τους βασικούς διοργανωτές του pop-up φεστιβάλ εγχώριας μόδας και τέχνης SOLACE. Μέσα από τις σουέντ μαύρες μπότες πυγμαχίας φοράει νέον πρασινο-πορτοκαλί κάλτσες.
ΠΕΤΡΙΝΑ ΚΙΤΗ
75’ με τη Lysa Cooper

Μόδα & Στυλ / «Αν ζούσαν άνθρωποι σαν τον Basquiat, δεν θα υπήρχε όλη αυτή η μετριότητα»

Προσωπική φίλη του Jean-Michel Basquiat και θρυλική στυλίστρια, η Lysa Cooper, σε μια συνέντευξη-χείμαρρο στη LIFO, περιγράφει την εποχή όπου η τέχνη δεν κυνηγούσε νούμερα, αναγγέλλει την επικράτηση της ασημαντότητας, κατακεραυνώνει τον Τραμπ και παραδέχεται πως η ίδια απλώς ήταν εκεί «όταν συνέβαιναν όλα, στο σωστό μέρος, τη σωστή στιγμή».
M. HULOT
Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ