Από τα mules του 1690 μέχρι τα Dr. Martens και τα Manolo Blahnik: η μόδα στα παπούτσια

Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
0

Στο Μουσείο Μόδας του Μπαθ μετά από καθυστέρηση ενός ολόκληρου χρόνου ξεκινά η έκθεση Shoephoria, ή αλλιώς «Η ευφορία των παπουτσιών», μια έκθεση για το πιο σοβαρό φετίχ της ένδυσης και της μόδας που συμπεριλαμβάνει από τις παντόφλες με μονόγραμμα που φορούσε ο Νοελ Κάουαρντ μέχρι τα λευκά τσόκαρα Toffeln που φοριούνται από τους επαγγελματίες της υγείας και θα διαρκέσει από τις 18 Μαΐου μέχρι το 2022.

Το σόου, το οποίο θα ανοίξει την επόμενη εβδομάδα, θα περιλαμβάνει επίσης τα trainers Yeezy που έχουν σχεδιαστεί από τον Kanye West, ένα κρεμ παντελόνι που μεταμορφώνεται σε μπότες από τον Gareth Pugh και 36 ζευγάρια Manolo Blahnik.

Στον χρόνο που το μουσείο έμεινε κλειστό οι επιμελητές κατάφεραν να αυξήσουν τα ζευγάρια της έκθεσης από 100 σε 350. Άρχισαν να κατασκευάζουν νέες θέσεις στην ήδη υπάρχουσα έκθεση A History of Fashion in 100 Objects. Οι μοναδικές προσθήκες είναι μια πελώρια συλλογή που ξεκινά από τις λευκές μπότες Clarks εμπνευσμένες από τον André Courrèges που βρίσκονται δίπλα σε ένα ζευγάρι γόβες του Yves Saint Laurent του 1965 και στο περίφημο φόρεμα «Mondrian» του σχεδιαστή.

Η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη και καλύπτει τρεις αιώνες. Το πρώτο και το τρίτο είναι χρονολογικά. Ξεκινώντας με τα παλαιότερα παπούτσια της συλλογής –κόκκινο βελούδο mule με χρυσό κέντημα από τη δεκαετία του 1690– τελειώνει με την Αγγλία της εποχής της Jane Austen, δείχνοντας τη μετάβαση από τα τακούνια σε παπούτσια χωρίς τακούνι και τη σιλουέτα του 19ου αιώνα.

Ξεκινώντας με τα παλαιότερα παπούτσια της συλλογής –κόκκινο βελούδο mule με χρυσό κέντημα από τη δεκαετία του 1690– τελειώνει με την Αγγλία της εποχής της Jane Austen, δείχνοντας τη μετάβαση από τα τακούνια σε παπούτσια χωρίς τακούνι και τη σιλουέτα του 19ου αιώνα.

Το τρίτο και τελευταίο μέρος είναι ένα χάος στις υπόλοιπες δεκαετίες. Στην έξαλλα δημιουργική δεκαετία '20 υπήρχαν σκασμένα δερμάτινα παπούτσια σαν από σκασμένο δέρμα με αγκράφες. Το άλμα από τη μεταπολεμική λιτότητα στη νεωτερικότητα της δεκαετίας του '50 παρουσιάζεται από σόλες από ξύλο ή δαντέλα τοποθετημένες δίπλα σε ένα ζευγάρι χρυσών και πλαστικών παπουτσιών από το 1949 που αψηφούν τη φυσική και τους νόμους της βαρύτητας. Οι δεκαετίες του '60 και του '70 αντιπροσωπεύονται από μποτάκια και πλατφόρμες στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Όπως είναι αναμενόμενο, η έκθεση τελειώνει με τα πιο δημοφιλή παπούτσια της εποχής μας, τα πάνινα παπούτσια.

Για όσους αναρωτηθούν γιατί υπάρχουν τόσα Manolo Blahnik στην έκθεση η απάντηση είναι απλή, ο Blahnik είναι κάτοικος του Μπαθ, ενώ σε διπλανές βιτρίνες είναι μοντέλα που ανήκαν στην Ginger Rogers και τη Margot Fonteyn.

Το περπάτημα, το φετίχ και τα παπούτσια της δουλειάς ανήκουν σε μια θεματική που προσεγγίζει τη μόδα με τον τρόπο της ταινίας «Ο Διάβολος φορούσε Πράντα», με την ιδέα να δείξουμε γιατί φοράμε αυτό που φοράμε. Έτσι, τα απομεινάρια από ρωμαϊκά σανδάλια βρίσκονται δίπλα σε ένα ζευγάρι με ροζ σόλες Balenciaga από το 2010 και ένα ζευγάρι παπούτσια από αυτά που φορούν οι ντόπιοι ψαράδες πέστροφας είναι δίπλα σε καφέ μπότες με δίχτυ του Herbert Levine.

Δυστυχώς, όπως λένε οι επιμελητές, ήταν δύσκολο να δανειστούν Birkenstocks και τα περίφημα McQueen Armadillo που λείπουν από την έκθεση. Ωστόσο η έκθεση Shoephoria, μια γιορτή του παπουτσιού, δεν παραλείπει να διερευνήσει τη μανία του logo που ακολούθησε την οικονομική κρίση του 2008 και διαμόρφωσε τη μόδα στα πόδια των γυναικών με πολλά γράμματα και πολλή πληροφορία, που σήμαινε την κοινωνική και οικονομική τάξη στην οποία ανήκαν ή ήθελαν να ανήκουν.

Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ένα κόκκινο βελούδινο mule με χρυσά και ασημένια διακοσμητικά στοιχεία, περ. 1690. Είναι το παλαιότερο κομμάτι της συλλογής του μουσείου. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ζευγάρι μεταξωτά παπούτσια, με ξύλινο τακούνι σε δέρμα, περ. 1740. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Παπούτσι με τακούνι, διακοσημένο με κεντητά λουλούδια, περ. 1760. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Υφαντό μεταξωτό παπούτσι, με χρυσή δερμάτινη επένδυση και διαμαντένιο κλιπ του 1930 από τους Hellstern & Sons. Το φορούσε η Lady Ward. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ζευγάρι από μεταξωτό σατέν, με κέντημα, Ferragamo, Φλωρεντία. Φορέθηκε από την χορεύτρια Alicia Markova, 1950. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Δερμάτινα Dr. Martens, 2015. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Δερμάτινο παπούτσι στο χρώμα του χρυσού απο τον Joseph Box, δεκαετία 1920. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Xρυσό παπούτσι με πλαστικό τακούνι, 1949. Κατασκευασμένο από τον Rayne. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Πράσινο μεταξωτό παπούτσι διακοσμημένο με πλεξούδα από χρυσό, 1730. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
© Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Κόκκινα δερμάτινα μποτάκια με ελαστικές πλευρές, 1840. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Τα μποτάκια της βασίλισσας Βικτώριας, περ. 1850s, από τον Joseph Box. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Κοκκινα σατέν παπούτσια κεντημένα με χάντρες, 1905. Κατασκευασμένα από τον οίκο Stagg Mantle. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Χρυσά σανδάλια της δεκαετίας του '30. Κατασκευασμενα από τον N Greco. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ασημένια παπούτσια χορού της Mary Buckley, περ. 1940. Κατασκευασμένα από τον Dolcis. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Ανδρικό Nike Air Jordan, 1990s. Φωτο: Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Crocs 2020. © Fashion Museum Bath
Η ευτυχία του κόσμου των παπουτσιών σε μια έκθεση με 350 απίθανα ζευγάρια Facebook Twitter
Μπότες-πλατφόρμες με κοκκινο και κίτρινο δέρμα, 1973. © Fashion Museum Bath
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ