30 χρόνια μετά τη γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals;

30 χρόνια μετά την γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals; Facebook Twitter
O Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ στην πρόσφατη καμπάνια του Calvin Klein. Φωτ.: Mert Alas/ Calvin Klein
0

ΤΟ 1994, Ο ΒΡΕΤΑΝΟΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ Μαρκ Σίμσον –58 ετών σήμερα– εισήγαγε έναν όρο για όλους εκείνους τους νεαρούς άνδρες που είχαν αρχίσει να φροντίζουν το δέρμα τους, τα μαλλιά τους, τα ρούχα τους και την αισθητική τους, με σκοπό να γίνουν αντικείμενο θαυμασμού και να ξυπνήσουν την επιθυμία των γυναικών... αλλά και των ανδρών: Metrosexuals. Μερικά χρόνια αργότερα, σε ένα δεύτερο άρθρο του για το ίδιο θέμα, επέλεξε ένα πρόσωπο που κατά τη γνώμη του ανταποκρινόταν πλήρως στον όρο: τον Ντέιβιντ Μπέκαμ.

«Στα (βρετανικά) ανδρικά περιοδικά της δεκαετίας του 1990, όπως το Loaded ή το FHM, υπήρχε ήδη όλη αυτή η κουλτούρα του θαυμασμού για την ομορφιά του ανδρικού σώματος. (Υπήρχαν πολλές) διαφημίσεις για κρέμες, κολόνιες και ρούχα. Αλλά (τα περιοδικά) ήθελαν επίσης να καταστήσουν σαφές ότι δεν ήταν γκέι. Και ο τρόπος που το κάνεις αυτό στη βρετανική κουλτούρα είναι να βάλεις στην εξίσωση το ποδόσφαιρο», εξηγεί σήμερα ο Σίμσον μιλώντας στην El País.

Χρόνια μετά την εμφάνιση του όρου metrosexual, ο ίδιος εντόπισε και κατονόμασε τη δεύτερη γενιά αυτής της «φυλής», τους spornosexuals (μια σύνθεση των σπορ, της πορνογραφίας και της σεξουαλικότητας), όρος που αναφερόταν σε έναν νέο τύπο άνδρα, ο οποίος περνάει πολλές ώρες στο γυμναστήριο, διαμορφώνει το σώμα του με ακραία αφοσίωση (και πρωτεϊνική ενίσχυση) και έχει συνειδητοποιήσει ότι η εικόνα του είναι η ταυτότητά του, η υπογραφή του και το βασικό ατού του. Το είδωλο αυτής της κατηγορίας ήταν ο Κριστιάνο Ρονάλντο.

Στην ερώτηση αν υπάρχει ακόμη ένας κανόνας για την ανδρική ομορφιά, ο Σίμσον απαντά ότι «η ανδρική ομορφιά δεν είναι πλέον κάτι συνεκτικό και συμπαγές, αλλά μάλλον κάτι θρυμματισμένο και κατακερματισμένο. Δεν έχει πια νόημα να προσδιορίσουμε κάποιον ως metrosexual». 

«Σήμερα, ζούμε σε ένα οπτικό σύμπαν, στο οποίο ο καθένας έχει καταστεί εμπορεύσιμο είδος», σημειώνει. «Και, ως "νονός" της μετροσεξουαλικότητας, δεν μπορώ να παραπονεθώ γι' αυτό».

30 χρόνια μετά την γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals; Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ το 1998. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Δεν βλέπει μια υπερβολική ματαιοδοξία σε όλο αυτό; «Όχι απαραίτητα. Πρόκειται στην πραγματικότητα για ανθρώπους που κατάφεραν να προσαρμοστούν σε έναν δαρβινικό κόσμο, στον οποίο πρέπει να χρησιμοποιήσεις όλα τα μέσα που έχεις στη διάθεσή σου για να τραβήξεις την προσοχή. Με άλλα λόγια, πρέπει να κάνεις τα πάντα για να μην εξαφανιστείς. Το χειρότερο πράγμα που μπορεί να σου συμβεί τώρα είναι να γίνεις αόρατος».

Νωρίτερα φέτος, η Calvin Klein παρουσίασε την ανοιξιάτικη συλλογή ανδρικών εσωρούχων 2024 με μια καμπάνια στην οποία πρωταγωνιστούσε ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ, πρωταγωνιστής επιτυχημένων σειρών όπως το The Bear πρόσφατα και το Shameless παλιότερα. Ο ηθοποιός επιδεικνύει ένα αγαλματένιο σώμα με φόντο τους ουρανοξύστες του Μανχάταν. Η κάμερα δείχνει πλάνα από χαμηλή γωνία, με τον Άλεν Γουάιτ να παίρνει αισθησιακές πόζες, μέχρι που πέφτει εξαντλημένος σε έναν καναπέ, με τη νωθρότητα ενός εφήβου, προστατεύοντας με το χέρι του τα μάτια του από τον ήλιο.

Ο αντίκτυπος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημιούργησε αξία 12,7 εκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε 48 ώρες μόλις, σύμφωνα με τη Launchmetrics, μια εταιρεία που ασχολείται με τη μέτρηση των διαφημιστικών αποδόσεων. «Με αυτή την καμπάνια, δεν υπήρχε πλέον καμία ανάγκη να επιβεβαιωθεί η ετεροκανονικότητα (του Άλεν Γουάιτ), όπως προ εικοσαετίας με την αντίστοιχη καμπάνια της Calvin Klein με τον Μαρκ Γουόλμπεργκ... Όμως ο αντίκτυπος αυτής της νέας καμπάνιας υπήρξε εφήμερος, διήρκεσε μόνο μερικές εβδομάδες», σημειώνει ο Σίμσον. «Τις διαφημίσεις με τον Γουόμπεργκ και την Κέιτ Μος τις συζητούσαν τα media για χρόνια. Είχαν κάνει μια αίσθηση που είναι δύσκολο να επαναληφθεί σήμερα».

Ο Μαρκ Σίμσον –ο οποίος είναι γκέι– προσέχει να μην εμπλακεί στη θολούρα της συζήτησης για τις έμφυλες ταυτότητες, θεωρεί όμως ότι είναι οπωσδήποτε πολύ θετικό το γεγονός ότι «έχουν καταρρεύσει οι βεβαιότητες σχετικά με τη σεξουαλικότητα και το φύλο. Υπήρχε η ιδέα της παραδοσιακής αρρενωπότητας –που ήταν βασικά η ετεροφυλοφιλία, με όλα τα χαρακτηριστικά που αυτή ενσωμάτωνε– και της «ανωμαλίας», που στην πραγματικότητα ήταν απλώς η ομοφυλοφιλία.

30 χρόνια μετά την γέννηση του όρου, έχει νόημα σήμερα να μιλάμε για metrosexuals; Facebook Twitter
Ο Μαρκ Σίμσον, «νονός» του όρου metrosexual, σήμερα. Φωτ.: Wolfgang Tillmans

Αλλά για τη νεότερη γενιά, η ιδέα της μονοσεξουαλικότητας είναι εντελώς ξεπερασμένη… Πάνω απ' όλα, αυτό που συνέβη είναι ότι μια νεότερη γενιά ανδρών ανακάλυψε την αγάπη της για το ανδρικό σώμα, κάτι που, μέχρι πρόσφατα, ενέπιπτε στην κατηγορία της "παθολογίας", αν ήσουν στρέιτ άνδρας. (Αυτή η αγάπη) δεν αποτελεί πλέον αποκλειστικά ιδιοκτησία των γκέι ανδρών».

Στην ερώτηση αν υπάρχει ακόμη ένας κανόνας για την ανδρική ομορφιά, ο Σίμσον απαντά ότι «η ανδρική ομορφιά δεν είναι πλέον κάτι συνεκτικό και συμπαγές, αλλά μάλλον κάτι θρυμματισμένο και κατακερματισμένο. Δεν έχει πια νόημα να προσδιορίσουμε κάποιον ως metrosexual. Όταν το έκανα οι άνθρωποι βρίσκονταν ακόμη σε άρνηση, ανίκανοι να αφομοιώσουν αυτό που συνέβαινε γύρω τους.

Σήμερα, είναι απλά ο κανόνας… Φοβάμαι όμως ότι ζούμε σε εποχές πολύ επιφανειακές. Είναι προφανές ότι η ομορφιά εκδηλώνεται σε πολλές μορφές, και όχι μόνο σε αυτές που καταφέρνουν να επικρατήσουν στο Instagram. Είναι ένας ανελέητος κόσμος. Ίσως έχω ζήσει πολύ καιρό, αλλά όλη αυτή η επιφανειακή ομορφιά μπορεί να καταντήσει ασχήμια τελικά».

Με στοιχεία από El País

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεμνά και ταπεινά

Μόδα & Στυλ / Κάννες: Σεμνά και ταπεινά στο κόκκινο χαλί

Ένα φεστιβάλ που χρωστά τη φήμη του στις σκανδαλιστικές εμφανίσεις υπό τον ήλιο σχεδόν όσο και στην καλλιτεχνική τόλμη του, βιώνει φέτος μια κρίση αισθητικής ταυτότητας με την τελευταίας στιγμής απαγόρευση «γυμνών και υπερβολικών σε όγκο εμφανίσεων».
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Μόδα & Στυλ / Ντομάτες υψηλής ραπτικής, viral ποτά και high fashion ψωμιά: Το φαγητό είναι το νέο trend

Λεμόνια, κεράσια και ζαχαρωτά μεταμορφώνονται από την υψηλή μόδα σε ρούχα και αξεσουάρ, εδώδιμες ύλες πρωταγωνιστούν σε καμπάνιες και επίσημα δείπνα των luxury brands, ενώ χυμοί και πίκλες αναβαθμίζονται σε σύμβολα κοινωνικής υπεροχής. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

Μόδα & Στυλ / Ποιοι είναι οι Μαύροι Δανδήδες του φετινού Met Gala;

H πιο ισχυρή παρέλαση διασημοτήτων και brands στον κόσμο ή, για άλλους, η άποψη της «Vogue» για τον κόσμο, τιμά σήμερα τους Μαύρους Δανδήδες της ιστορίας με ένα show που υπόσχεται άψογο tailoring, διαμάντια και φρου φρου. Λίγο πριν συντονιστείτε στο livestreaming της βραδιάς, δείτε μαζί μας τι σημαίνει το φετινό θέμα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Μόδα & Στυλ / «Δεν ήξερα πού θα με πάει, ξεκίνησα με ένα σορτς και έφτιαξα δύο επιχειρήσεις»

Η Μιρκέτα Βιδάλη, δημιουργός των brands «No Thinkin» και «Tanpire», μιλά για την εμπειρία της από τον κόσμο της επιχειρηματικότητας και τις προκλήσεις που αντιμετώπισε. Πώς διαχειρίστηκε τα hate comments στα social media και τι συμβουλεύει άλλες γυναίκες που θέλουν να ακολουθήσουν τον δρόμο της;
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ