Deloitte: Αναβιώνοντας τον ιστορικό οικισμό Χωριό στη Χάλκη με άξονα ανάπτυξης τον πολιτισμό

Deloitte: Αναβιώνοντας τον ιστορικό οικισμό Χωριό στη Χάλκη με άξονα ανάπτυξης τον πολιτισμό Facebook Twitter
Τόσο η μελέτη βιώσιμης ανάπτυξης της Αστυπάλαιας όσο και ο στρατηγικός σχεδιασμός αναβίωσης του Χωριού της Χάλκης εντάσσονται στη στρατηγική μας εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Φωτ.: Γιώργος Ξανθινάκης/ LIFO
0

ADVERTORIAL

Μαρία Ζιούβελου

Chief Marketing Officer & CSR Leader, Deloitte

— Μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το ότι το στρατηγικό σας σχέδιο για τη μακροχρόνια και βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού της Χάλκης βασίζεται στην αναβίωση του ιστορικού οικισμού Χωριό, ενός τόπου με συναρπαστική ιστορία, ο οποίος παραμένει εγκαταλελειμμένος εδώ και πολλά χρόνια. Πώς και γιατί οδηγηθήκατε στην απόφαση να εκπονήσετε στρατηγικό σχέδιο για την αναβίωση του ιστορικού οικισμού;  

Το στρατηγικό σχέδιο για την αναβίωση του Χωριού της Χάλκης έρχεται ως συνέχεια της pro bono μελέτης μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Αστυπάλαιας. Αποτελεί, λοιπόν, τη δεύτερη από τις δράσεις μας με σκοπό την αύξηση του πληθυσμού απομακρυσμένων περιοχών. Η ιδέα να αναλάβουμε τον στρατηγικό σχεδιασμό για την αναβίωση του ιστορικού οικισμού Χωριό της Χάλκης γεννήθηκε πριν από δύο χρόνια.

Επισκεφθήκαμε τότε τη Χάλκη σε μία από τις αποστολές της Axion Hellas στο πλαίσιο της συνεργασίας μας για προσφορά υπηρεσιών στην κοινωνία, ειδικά σε δυσπρόσιτες περιοχές της Ελλάδας. Ο δήμαρχος της Χάλκης, κ. Ευάγγελος Φραγκάκης, μοιράστηκε μαζί μας το όραμά του να δει ξανά ζωντανό τον εγκαταλελειμμένο οικισμό, με σκοπό να αυξηθεί ο πληθυσμός ολόκληρου του νησιού. Ο οικισμός έχει ιστορία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και παλιότερα υπήρξε η πρωτεύουσα του νησιού με 52 οικογένειες και 287 κτίσματα. Στο πλαίσιο, λοιπόν, των δράσεών μας που υποστηρίζουν ακριτικές περιοχές αποφασίσαμε να δουλέψουμε αφιλοκερδώς για να βρούμε λύσεις που θα βοηθήσουν στη μακροπρόθεσμη αύξηση του μόνιμου πληθυσμού της Χάλκης, αξιοποιώντας τον παραδοσιακό αυτό οικισμό.

Το στρατηγικό σχέδιο προβλέπει την αναστήλωση του  οικισμού και τη δημιουργία ατελιέ, εργαστηρίων τέχνης, εκθέσεων και σχετικών καταστημάτων που θα συμβάλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην προσέλκυση νέων μόνιμων κατοίκων.

— Πριν από λίγα χρόνια είχατε πραγματοποιήσει αντίστοιχη αφιλοκερδή μελέτη βιώσιμης ανάπτυξης για την Αστυπάλαια. Τι ακριβώς περιλάμβανε εκείνο το έργο και πώς οι δράσεις αυτές συνδέονται με τη στρατηγική εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της Deloitte;

Η μελέτη και το στρατηγικό πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης «Αστυπάλαια 4.0» που εκπονήσαμε αφιλοκερδώς σε συνεργασία με τον δήμο Αστυπάλαιας έχουν στόχο την αύξηση του μόνιμου πληθυσμού του νησιού μέσω της ανάδειξής του σε έναν προορισμό οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμο για τους κατοίκους και τους τουρίστες. Το έργο, μεταξύ άλλων, πρότεινε την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών (π.χ. augmented reality, IoT, Blockchain, 5G) που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της Αστυπάλαιας και δημιουργούν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης, όπως στόχευση και προσέγγιση συγκεκριμένων τμημάτων πελατείας/αγορών (π.χ. Millenials / Gen Z, silver economy) και δυνατότητα εργασίας εξ αποστάσεως από ψηφιακούς νομάδες που συνδυάζουν την εργασία με το ταξίδι (workation).

Τόσο η μελέτη βιώσιμης ανάπτυξης της Αστυπάλαιας όσο και ο στρατηγικός σχεδιασμός αναβίωσης του Χωριού της Χάλκης εντάσσονται στη στρατηγική μας εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και συμπληρώνονται με μια σειρά από δράσεις οι οποίες σχεδιάζονται για να στηρίξουν τον εταιρικό μας σκοπό να δημιουργούμε θετικό αποτύπωμα στους πελάτες μας, στους ανθρώπους μας αλλά και στην κοινωνία. 

Αξιοποιώντας, λοιπόν, την τεχνογνωσία και την εμπειρία των ανθρώπων μας, υποστηρίζουμε έμπρακτα την τοπική κοινωνία ώστε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ένα βιώσιμο μέλλον. Έτσι κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας να δημιουργούμε θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία. 

Deloitte: Αναβιώνοντας τον ιστορικό οικισμό Χωριό στη Χάλκη με άξονα ανάπτυξης τον πολιτισμό Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Ξανθινάκης/ LIFO

Άγης Παπαστεργίου

Partner, Strategy Consulting Leader, Deloitte

— Απώτερος σκοπός του σχεδίου είναι η μετατροπή του οικισμού Χωριό σε ένα ενεργό οικοσύστημα πολιτισμού. Πώς επιλέξατε τον πολιτισμό ως κινητήριο μοχλό της ανάπτυξης του νησιού και ποια προβλέπετε πως θα είναι τα οφέλη για την κοινότητα του νησιού;  

Για την επιλογή του αναπτυξιακού μοντέλου που θα μπορούσε να εφαρμοστεί στη Χάλκη μελετήσαμε πολλές περιπτώσεις στρατηγικών αναβίωσης από το εξωτερικό και την Ελλάδα, εντοπίζοντας τις βέλτιστες πρακτικές για την ανάπτυξη οικονομικής δραστηριότητας και προσέλκυσης νέου πληθυσμού. Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες και τα εγγενή χαρακτηριστικά της Χάλκης, εστιάσαμε σε τρία υποψήφια αναπτυξιακά μοντέλα: 

Καινοτομία και εργασία από απόσταση: Ανάδειξη του νησιού σε προορισμό για ψηφιακούς νομάδες μέσω και της συνεργασίας με επιχειρήσεις, δίνοντας έμφαση στην πράσινη μετάβαση και αειφορία.

Πρωτογενής και δευτερογενής τομέας: Εστίαση στην ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα μέσω της αξιοποίησης των πρώτων υλών (π.χ., προϊόντα αλιείας, γεωργίας), καθώς επίσης και στην ανάπτυξη του τομέα της μεταποίησης. 

Ταυτότητα προορισμού: Ανάπτυξη μιας διακριτής ταυτότητας του νησιού που να διαφοροποιείται σημαντικά από την υπάρχουσα κατάσταση και να προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας προστιθέμενης αξίας.

Η επιλογή του πολιτισμού, της τέχνης και της δημιουργίας ως βασικών πυλώνων ανάπτυξης εντάσσεται στην τρίτη από τις παραπάνω κατηγορίες αναπτυξιακών μοντέλων και έγινε, πρώτον, προκειμένου το μοντέλο της εργασίας από απόσταση να λειτουργήσει υποστηρικτικά και όχι ως κύρια οικονομική δραστηριότητα για το νησί της Χάλκης, καθώς δεν διαθέτει την απαραίτητη κλίμακα – στον τομέα αυτό δραστηριοποιείται ήδη με επιτυχία η Ρόδος. Επιπρόσθετα, η εστίαση στην καινοτομία και αειφορία (π.χ. GR-eco island) εκτιμάται ότι δεν μπορεί από μόνη της να δημιουργήσει σημαντική διαφοροποίηση. Δεύτερον, η ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα συναντά αρκετούς περιορισμούς, κυρίως λόγω της μικρής έκτασης του νησιού και της απουσίας γεωργικών εκτάσεων, ενώ αντίστοιχα η μεταποίηση ευδοκιμεί σε μεγαλύτερα νησιά, όπως η Ρόδος.

Ως εκ τούτου, λοιπόν, επιλέχθηκε η ανάπτυξη μιας διακριτής ταυτότητας προορισμού που να διαφοροποιείται σημαντικά από την υπάρχουσα και διαχρονική ταυτότητα των ελληνικών νησιών που βασίζεται στον ήλιο και τη θάλασσα. Στο πλαίσιο αυτό και δεδομένης της ιστορίας του νησιού και της ύπαρξης του (εγκαταλελειμμένου σήμερα) οικισμού Χωριό, η επιλογή της τέχνης και του πολιτισμού ως άξονα ανάπτυξης κρίθηκε μονόδρομος.

Σε αυτό το πλαίσιο, το στρατηγικό σχέδιο προβλέπει την αναστήλωση του οικισμού και τη δημιουργία ατελιέ, εργαστηρίων τέχνης, εκθέσεων και σχετικών καταστημάτων που θα συμβάλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην προσέλκυση νέων μόνιμων κατοίκων. Οι στόχοι αυτοί φτάνουν σε βάθος δεκαετίας. 

Μέσα από αυτές τις σημαντικές παρεμβάσεις εκτιμούμε ότι μακροπρόθεσμα θα επιτευχθεί η δημιουργία 250 νέων θέσεων εργασίας από την οικονομική δραστηριότητα που θα δημιουργηθεί από το προτεινόμενο αναπτυξιακό μοντέλο, ενώ και η αύξηση της επισκεψιμότητας ετησίως στη Χάλκη θα φτάσει στις 300.000 επισκέψεις.

— Πότε εκτιμάτε ότι θα υπάρχουν νεότερα για την υλοποίηση του σχεδίου;

Εκτιμούμε ότι η υλοποίηση του σχεδιασμού θα ξεκινήσει σύντομα, καθώς το έργο έχει αποκτήσει ιδιαίτερη δυναμική και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των φορέων. Αυτήν τη στιγμή είναι σε εξέλιξη η χαρτογράφηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, καθώς και η οριοθέτηση, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων, των επιτρεπόμενων παρεμβάσεων, πάντα με σεβασμό προς την κληρονομιά του τόπου. Και τα δύο αυτά σημεία αποτελούν κομβικά προαπαιτούμενα. Υπάρχει αισιοδοξία για την εξέλιξη της υλοποίησης του έργου καθώς η πολιτεία φαίνεται πρόθυμη να τη στηρίξει και να την προωθήσει, κάτι που μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την ταχύτερη πορεία του.

Good Living
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Good Living / Don Julio Blanco & Reposado: Η διαχρονική κομψότητα της premium tequila και το νέο κεφάλαιο στο gifting

Από τις πρώτες φυτείες αγαύης στο Jalisco μέχρι τις σύγχρονες εγκαταστάσεις αποστακτηρίων, κάθε μπουκάλι κουβαλά την κληρονομιά ενός ανθρώπου που τόλμησε να ονειρευτεί διαφορετικά.
THE LIFO TEAM
Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Good Living / Η στιγμή, σου ανήκει: Πώς σχεδιάζεται η εμπειρία γύρω από τις μικρές, μεγάλες στιγμές των παικτών

Σε μια καθημερινότητα γεμάτη ερεθίσματα, η Stoiximan επιλέγει να επικεντρωθεί σε αυτό που τελικά μετρά περισσότερο: σε εκείνη τη μοναδική στιγμή που ο καθένας ζει με τον δικό του τρόπο.
THE LIFO TEAM
Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης και επιτυχίας που ενώνει γυναίκες και κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Good Living / Empower Forward – Women in Sports: Ένα ταξίδι έμπνευσης που ενώνει γυναίκες & κορίτσια σε όλη την Ελλάδα

Το πρόγραμμα, πρωτοβουλία εταιρικής υπευθυνότητας της Stoiximan σε συνεργασία με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, ολοκλήρωσε την πορεία του έχοντας βρεθεί σε 10 πόλεις και έχοντας κινητοποιήσει πάνω από 1000 συμμετέχουσες.
THE LIFO TEAM
L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Good Business Directory 6 / L’Oréal: H υπευθυνότητα γίνεται πυλώνας ομορφιάς, καινοτομίας και κοινωνικής δράσης

Ο μεγαλύτερος όμιλος καλλυντικών παγκοσμίως χτίζει πάνω στη φιλοσοφία ότι οι άνθρωποί του αποτελούν το θεμέλιο κάθε προόδου και δημιουργεί τεχνολογίες που καθορίζουν την επόμενη μέρα της ομορφιάς.
THE LIFO TEAM
Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Good Business Directory 6 / Deal maker και το 2025 ο κλάδος τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα

Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών δεν αποτελεί μόνο πεδίο επενδυτικής κινητικότητας αλλά είναι και ένας από τους πιο δραστήριους κλάδους στο πεδίο της έρευνας και της καινοτομίας.
ΑΝΝΑ ΔΙΑΝΑ
Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Good Business Directory 6 / Φυσικό αέριο: «Χρυσές» επενδύσεις για την ελληνική οικονομία

Η προοπτική ανάδειξης της χώρας σε δίαυλο εφοδιασμού της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης με φυσικό αέριο δημιουργεί έδαφος για νέες επενδύσεις στην επεξεργασία και μεταφορά του αερίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗΣ
Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Good Business Directory 6 / Rebrain Greece | Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα: Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα επαναπατρισμού στελεχών

Οι εκδηλώσεις Rebrain Greece και Ημέρα Καριέρας λειτουργούν ως δίαυλος μεταξύ των επιχειρήσεων και της ελληνικής διασποράς, παρουσιάζοντας αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον, φορολογικά κίνητρα και νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΑΥΡΟΥΛΗ
Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Good Business Directory 6 / Μανόλης Παπαπολύζος: Η δημιουργικότητα δεν χάθηκε, απλώς σταματήσαμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά

Ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος και πρόεδρος της DDB Athens βλέπει μια αγορά που προσπαθεί να ανασάνει μέσα σε νόμους, πίξελ και αλγόριθμους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ
Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Good Business Directory 6 / Δημήτρης Ψαλτούλης: Τεχνολογία και ελληνικό ταλέντο στο επίκεντρο της παγκόσμιας πορείας της Dialectica

Οι αξίες που οδήγησαν την εταιρεία στην κορυφή, ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης και η δύναμη του ελληνικού ταλέντου που στηρίζει την παγκόσμια ανάπτυξή της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ