Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Η Πάολα και η Νανά στο ντοκιμαντέρ
5

 

Το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της Πάολας Ρεβενιώτη και του Paola Team Documentaries, τα ''Καλιαρντά'', προβλήθηκε χθες βράδυ σε μια κατάμεστη Όπερα 1 του Odeon, στο πλαίσιο του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας που οδεύει προς το τέλος του. Τελευταία στιγμή μπόρεσα να εξασφαλίσω ένα εισιτήριο και να χωθώ στη σκοτεινή αίθουσα με οξυμένη την περιέργεια μου. Όχι μόνο για το θέμα του ντοκιμαντέρ (όλοι το γνωρίζουμε λίγο-πολύ, άλλος από το περίφημο βιβλίο του ανατρεπτικού λαογράφου Ηλία Πετρόπουλου και άλλος από τα ''καλιαρντά του Κολωνακίου'' της Μαλβίνας Κάραλη, όπως εύστοχα σχολίασε μεσ' στην ταινία ο ποιητής George Le Nonce), αλλά κυρίως για την κινηματογραφική δομή του.

 

Ας το γράψω λοιπόν εξ αρχής: Η Ρεβενιώτη και η ομάδα της έκαναν καλή δουλειά! Έφτιαξαν ένα ωριαίο ντοκιμαντέρ που δεν κάνει καμία ''κοιλιά'' και βασικά δεν έχει ίχνος ''κουλτουριάρικης'' (δε μ'αρέσει καθόλου αυτή η λέξη και τη χρησιμοποιώ χάριν συνεννόησης) επίφασης. Ένα ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκε επίσης από τους κατάλληλους ανθρώπους και που διαφορετικά θα ήταν κάτι άλλο, ενδεχομένως fake και προς τηλεοπτική κατανάλωση. Όπως πολύ σωστά είπε η ίδια η Πάολα στο Q & A με το κοινό, αμέσως μετά το τέλος της προβολής, το όλο project προέκυψε από τη θέληση της να διασώσει ένα γλωσσικό ιδίωμα που αργοπεθαίνει, αφού πλέον ακούγεται μόνο σε συζητήσεις ηλικιωμένων ομοφυλόφιλων πέριξ της Ομόνοιας.

 

Τα "Καλιαρντά" είναι μια παραγωγή προσεγμένη και ένα ντοκιμαντέρ πολύτιμο που έχει όλα τα εχέγγυα για να μείνει μαζί με το θρυλικό λεξικό του Πετρόπουλου ως οι δύο μοναδικές καταγραφές ενός ευφυέστατου και ευφάνταστου γλωσσικού ιδιώματος.

 

Η ιστορία των καλιαρντών είναι εντυπωσιακή και η ταινία φροντίζει να μας τη μάθει με το νι και με το σίγμα: Πώς από γλώσσα των απόκληρων του περιθωρίου πέρασαν μέσα σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα στην καθημερινότητα ανθρώπων της καθορισμένης κοινωνικής ''κανονικότητας'', κάτι παρεμφερές δηλαδή με το ρεμπέτικο που μεταφέρθηκε από τα πειραιώτικα καταγώγια στα σαλόνια, χάνοντας κάπου τη γοητεία του - τη σύνδεση καλιαρντών και ρεμπέτικου επιχειρεί μπροστά στο φακό ο συγγραφέας και τραγουδοποιός Θωμάς Κοροβίνης.

 

 

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Η Πάολα και ο ποιητής George Le Nonce στο ντοκιμαντέρ

 

Τα ''Καλιαρντά'' κερδίζουν σε επίπεδο έρευνας, αλλά και μοντάζ! Οι μαρτυρίες των ανθρώπων αλληλοσυμπληρώνονται - από τους ποιητές Ντίνο Χριστιανόπουλο, George Le Nonce, τον σκηνοθέτη Παναγιώτη Ευαγγελίδη, τους συγγραφείς Θανάση Σκρουμπέλο, Θωμά Κοροβίνη μέχρι τη Νανά, εμβληματική τρανς της Θεσσαλονίκης που πέθανε πρόσφατα και τον ακτιβιστή δημοσιογράφο Γιώργο Τσιτιρίδη -, συναρμολογώντας το παζλ μιας γλώσσας που τείνει να χαθεί, κομμάτι κι αυτή της Ελλάδας μιας επίπλαστης κοινωνικής, οικονομικής και τεχνολογικής ευμάρειας.

 

Το χιούμορ είναι αναπόσπαστο στοιχείο του ντοκιμαντέρ κι εδώ έγκειται η αξία του ως ντοκουμέντο! Χίλιες φορές δηλαδή να ακούμε τον γλωσσολόγο Κώστα Κανάκη να κάνει τη δική του ανάλυση για τα καλιαρντά εν είδει συζήτησης με την Πάολα ή τις ξεκαρδιστικές ιστορίες της Νανάς απ' το νά'χουμε απέναντι, στη μεγάλη οθόνη, κάποιον που απλά θα έδινε ''κύρος'' στο όλο εγχείρημα δίχως όμως να είχε ουδεμία σχέση με την αντισυμβατικότητα του περιθωρίου. Γέλασα πολύ, πραγματικά, με τις ιστορίες της ίδιας της Πάολας για τις δύο ''αδερφές'' - παπάδες που έκαναν στον Πειραιά ολόκληρη λειτουργία στα καλιαρντά ή της Νανάς για μια παλιά τρανς, γνωστή στην πιάτσα ως...KGB, επειδή ψήφιζε ΚΚΕ!

 

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Ο γλωσσολόγος Κώστας Κανάκης μπροστά στο φακό του Paola Team Documentaries

 

Ενδιαμέσως, για να εμπλουτιστεί το concept και με άλλο υλικό, παρακολουθήσαμε μικρές δραματοποιημένες σκηνές με γκέι αγόρια που εξακολουθούν να ομιλούν τα καλιαρντά στην καθημερινότητα τους. Προβλέψιμο ως εύρημα σκηνοθετικό, αλλά απαραίτητο για να σπάσει η μονοτονία των ''talking heads'' - παρ' όλο που λόγω του θέματος και της απόδοσης του, η μονοτονία αποφεύχθηκε απόλυτα.

 

Εν κατακλείδι, τα ''Καλιαρντά'' είναι μια παραγωγή προσεγμένη και ένα ντοκιμαντέρ πολύτιμο που έχει όλα τα εχέγγυα για να μείνει μαζί με το θρυλικό λεξικό του Πετρόπουλου ως οι δύο μοναδικές καταγραφές ενός ευφυέστατου και ευφάνταστου γλωσσικού ιδιώματος. Καταγραφές σοβαρές, όμως, όχι με τη λογική του mainstream και του κωστοπούλειου life style, που ουσιαστικά έβαλαν στα καλιαρντά την ταφόπλακα.

 

Η Πάολα Ρεβενιώτη δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξη της, με τον δικό της τρόπο, πως στην ηλικία που βρίσκεται, πρέπει να κάνει κάτι δημιουργικό ώστε να μη σκουριάσει. Της αξίζουν συγχαρητήρια, λοιπόν, που παραμένει δημιουργική και που αυτή τη χαρά της δημιουργίας θέλει να μοιράζεται μονίμως με τον κόσμο. Η Πάολα και οι κινηματογραφικές της απόπειρες είναι η φωτεινή πλευρά της δύσκολης ζωής σ' αυτή την πόλη, ο πιο γόνιμος οπτιμισμός μετουσιωμένος σε μια φιγούρα - σύμβολο του αθηναϊκού αντεργκράουντ και των δικαιωμάτων της LGBT κοινότητας στην Ελλάδα, όπως και γενικά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Θα συμβούλευα την ίδια και το team της να μην ''κάψουν'' το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ σε άλλες ''περιφερειακές'' προβολές - παρουσιάσεις του, αλλά να βάλουν πλώρη για τα μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ του εξωτερικού.

 

 

Βγαίνοντας στην Ακαδημίας έπεσα πάνω στην κριτικό θεάτρου Σωτηρία Ματζίρη, τη γυναίκα του Νίκου Κούνδουρου, που επίσης παρακολούθησε την προβολή. ''Την πάω πολύ αυτή την Πάολα'' μου είπε, ''νομίζω πως θα γινόταν άνετα φίλη μου''.

 

Υ.Γ. Ποιος είναι αυτός ο Φώτης, ο οποίος κλείνει την ταινία με την κιθάρα του, ερμηνεύοντας σπαρακτικά μία ακουστική μπαλάντα στα καλιαρντά, κάτι μεταξύ Dylan, Phranc και Άσιμου; Ολόκληρο ντοκιμαντέρ θα μπορούσε να γίνει πάνω του! 

5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
το έστελνε με χαμηλή τιμή σε DVD μέσω της σελίδας στο facebook και αν θυμάμαι καλά σκοπεύει να το βγάλει και στο youtube αργότερα. Η πρότασή μου θα ήταν να το αποκτήσετε σε dvd μιας και κάποιες προσπάθειες (πόσο μάλλον σε αυτή την περίπτωση που έχει και καλό αποτέλεσμα) πρέπει να επιβραβεύονται.
Μάλιστα, Νίκο Α., ήταν κάτι που δεν ήξερα. Άρα χάνει μάλλον το δικαίωμα διαγωνιστικής συμμετοχής σε κάποιο μεγάλο φεστιβάλ στο εξωτερικό, παρ' όλο που υπάρχουν εκατοντάδες άλλα διεθνή φεστιβάλ αμιγώς γκέι θεματικής. Ας είναι! Το ντοκιμαντέρ αξίζει και σίγουρα θα βρει το δρόμο του.