Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Η Πάολα και η Νανά στο ντοκιμαντέρ
5

 

Το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της Πάολας Ρεβενιώτη και του Paola Team Documentaries, τα ''Καλιαρντά'', προβλήθηκε χθες βράδυ σε μια κατάμεστη Όπερα 1 του Odeon, στο πλαίσιο του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας που οδεύει προς το τέλος του. Τελευταία στιγμή μπόρεσα να εξασφαλίσω ένα εισιτήριο και να χωθώ στη σκοτεινή αίθουσα με οξυμένη την περιέργεια μου. Όχι μόνο για το θέμα του ντοκιμαντέρ (όλοι το γνωρίζουμε λίγο-πολύ, άλλος από το περίφημο βιβλίο του ανατρεπτικού λαογράφου Ηλία Πετρόπουλου και άλλος από τα ''καλιαρντά του Κολωνακίου'' της Μαλβίνας Κάραλη, όπως εύστοχα σχολίασε μεσ' στην ταινία ο ποιητής George Le Nonce), αλλά κυρίως για την κινηματογραφική δομή του.

 

Ας το γράψω λοιπόν εξ αρχής: Η Ρεβενιώτη και η ομάδα της έκαναν καλή δουλειά! Έφτιαξαν ένα ωριαίο ντοκιμαντέρ που δεν κάνει καμία ''κοιλιά'' και βασικά δεν έχει ίχνος ''κουλτουριάρικης'' (δε μ'αρέσει καθόλου αυτή η λέξη και τη χρησιμοποιώ χάριν συνεννόησης) επίφασης. Ένα ντοκιμαντέρ που δημιουργήθηκε επίσης από τους κατάλληλους ανθρώπους και που διαφορετικά θα ήταν κάτι άλλο, ενδεχομένως fake και προς τηλεοπτική κατανάλωση. Όπως πολύ σωστά είπε η ίδια η Πάολα στο Q & A με το κοινό, αμέσως μετά το τέλος της προβολής, το όλο project προέκυψε από τη θέληση της να διασώσει ένα γλωσσικό ιδίωμα που αργοπεθαίνει, αφού πλέον ακούγεται μόνο σε συζητήσεις ηλικιωμένων ομοφυλόφιλων πέριξ της Ομόνοιας.

 

Τα "Καλιαρντά" είναι μια παραγωγή προσεγμένη και ένα ντοκιμαντέρ πολύτιμο που έχει όλα τα εχέγγυα για να μείνει μαζί με το θρυλικό λεξικό του Πετρόπουλου ως οι δύο μοναδικές καταγραφές ενός ευφυέστατου και ευφάνταστου γλωσσικού ιδιώματος.

 

Η ιστορία των καλιαρντών είναι εντυπωσιακή και η ταινία φροντίζει να μας τη μάθει με το νι και με το σίγμα: Πώς από γλώσσα των απόκληρων του περιθωρίου πέρασαν μέσα σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα στην καθημερινότητα ανθρώπων της καθορισμένης κοινωνικής ''κανονικότητας'', κάτι παρεμφερές δηλαδή με το ρεμπέτικο που μεταφέρθηκε από τα πειραιώτικα καταγώγια στα σαλόνια, χάνοντας κάπου τη γοητεία του - τη σύνδεση καλιαρντών και ρεμπέτικου επιχειρεί μπροστά στο φακό ο συγγραφέας και τραγουδοποιός Θωμάς Κοροβίνης.

 

 

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Η Πάολα και ο ποιητής George Le Nonce στο ντοκιμαντέρ

 

Τα ''Καλιαρντά'' κερδίζουν σε επίπεδο έρευνας, αλλά και μοντάζ! Οι μαρτυρίες των ανθρώπων αλληλοσυμπληρώνονται - από τους ποιητές Ντίνο Χριστιανόπουλο, George Le Nonce, τον σκηνοθέτη Παναγιώτη Ευαγγελίδη, τους συγγραφείς Θανάση Σκρουμπέλο, Θωμά Κοροβίνη μέχρι τη Νανά, εμβληματική τρανς της Θεσσαλονίκης που πέθανε πρόσφατα και τον ακτιβιστή δημοσιογράφο Γιώργο Τσιτιρίδη -, συναρμολογώντας το παζλ μιας γλώσσας που τείνει να χαθεί, κομμάτι κι αυτή της Ελλάδας μιας επίπλαστης κοινωνικής, οικονομικής και τεχνολογικής ευμάρειας.

 

Το χιούμορ είναι αναπόσπαστο στοιχείο του ντοκιμαντέρ κι εδώ έγκειται η αξία του ως ντοκουμέντο! Χίλιες φορές δηλαδή να ακούμε τον γλωσσολόγο Κώστα Κανάκη να κάνει τη δική του ανάλυση για τα καλιαρντά εν είδει συζήτησης με την Πάολα ή τις ξεκαρδιστικές ιστορίες της Νανάς απ' το νά'χουμε απέναντι, στη μεγάλη οθόνη, κάποιον που απλά θα έδινε ''κύρος'' στο όλο εγχείρημα δίχως όμως να είχε ουδεμία σχέση με την αντισυμβατικότητα του περιθωρίου. Γέλασα πολύ, πραγματικά, με τις ιστορίες της ίδιας της Πάολας για τις δύο ''αδερφές'' - παπάδες που έκαναν στον Πειραιά ολόκληρη λειτουργία στα καλιαρντά ή της Νανάς για μια παλιά τρανς, γνωστή στην πιάτσα ως...KGB, επειδή ψήφιζε ΚΚΕ!

 

Τα ''Καλιαρντά'' της Πάολας είναι ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τους σεξουαλικούς αποσυνάγωγους της κοινωνίας Facebook Twitter
Ο γλωσσολόγος Κώστας Κανάκης μπροστά στο φακό του Paola Team Documentaries

 

Ενδιαμέσως, για να εμπλουτιστεί το concept και με άλλο υλικό, παρακολουθήσαμε μικρές δραματοποιημένες σκηνές με γκέι αγόρια που εξακολουθούν να ομιλούν τα καλιαρντά στην καθημερινότητα τους. Προβλέψιμο ως εύρημα σκηνοθετικό, αλλά απαραίτητο για να σπάσει η μονοτονία των ''talking heads'' - παρ' όλο που λόγω του θέματος και της απόδοσης του, η μονοτονία αποφεύχθηκε απόλυτα.

 

Εν κατακλείδι, τα ''Καλιαρντά'' είναι μια παραγωγή προσεγμένη και ένα ντοκιμαντέρ πολύτιμο που έχει όλα τα εχέγγυα για να μείνει μαζί με το θρυλικό λεξικό του Πετρόπουλου ως οι δύο μοναδικές καταγραφές ενός ευφυέστατου και ευφάνταστου γλωσσικού ιδιώματος. Καταγραφές σοβαρές, όμως, όχι με τη λογική του mainstream και του κωστοπούλειου life style, που ουσιαστικά έβαλαν στα καλιαρντά την ταφόπλακα.

 

Η Πάολα Ρεβενιώτη δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξη της, με τον δικό της τρόπο, πως στην ηλικία που βρίσκεται, πρέπει να κάνει κάτι δημιουργικό ώστε να μη σκουριάσει. Της αξίζουν συγχαρητήρια, λοιπόν, που παραμένει δημιουργική και που αυτή τη χαρά της δημιουργίας θέλει να μοιράζεται μονίμως με τον κόσμο. Η Πάολα και οι κινηματογραφικές της απόπειρες είναι η φωτεινή πλευρά της δύσκολης ζωής σ' αυτή την πόλη, ο πιο γόνιμος οπτιμισμός μετουσιωμένος σε μια φιγούρα - σύμβολο του αθηναϊκού αντεργκράουντ και των δικαιωμάτων της LGBT κοινότητας στην Ελλάδα, όπως και γενικά των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Θα συμβούλευα την ίδια και το team της να μην ''κάψουν'' το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ σε άλλες ''περιφερειακές'' προβολές - παρουσιάσεις του, αλλά να βάλουν πλώρη για τα μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ του εξωτερικού.

 

 

Βγαίνοντας στην Ακαδημίας έπεσα πάνω στην κριτικό θεάτρου Σωτηρία Ματζίρη, τη γυναίκα του Νίκου Κούνδουρου, που επίσης παρακολούθησε την προβολή. ''Την πάω πολύ αυτή την Πάολα'' μου είπε, ''νομίζω πως θα γινόταν άνετα φίλη μου''.

 

Υ.Γ. Ποιος είναι αυτός ο Φώτης, ο οποίος κλείνει την ταινία με την κιθάρα του, ερμηνεύοντας σπαρακτικά μία ακουστική μπαλάντα στα καλιαρντά, κάτι μεταξύ Dylan, Phranc και Άσιμου; Ολόκληρο ντοκιμαντέρ θα μπορούσε να γίνει πάνω του! 

5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

2 σχόλια
το έστελνε με χαμηλή τιμή σε DVD μέσω της σελίδας στο facebook και αν θυμάμαι καλά σκοπεύει να το βγάλει και στο youtube αργότερα. Η πρότασή μου θα ήταν να το αποκτήσετε σε dvd μιας και κάποιες προσπάθειες (πόσο μάλλον σε αυτή την περίπτωση που έχει και καλό αποτέλεσμα) πρέπει να επιβραβεύονται.
Μάλιστα, Νίκο Α., ήταν κάτι που δεν ήξερα. Άρα χάνει μάλλον το δικαίωμα διαγωνιστικής συμμετοχής σε κάποιο μεγάλο φεστιβάλ στο εξωτερικό, παρ' όλο που υπάρχουν εκατοντάδες άλλα διεθνή φεστιβάλ αμιγώς γκέι θεματικής. Ας είναι! Το ντοκιμαντέρ αξίζει και σίγουρα θα βρει το δρόμο του.