Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter
2

Κάτω από κανονικές συνθήκες, μια συνέντευξη με τον Κρίστιαν Μπέϊλ και τη Νάταλι Πόρτμαν είναι δώρο, μεγάλο δώρο αν αναλογιστεί κανείς πόσο δύσκολο έχει γίνει για την Ελλάδα να συμμετέχει σε press junkets, ειδικά κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου φεστιβάλ, με δεδομένη την αφυδατωμένη αγορά της στο σινεμά και την αυξημένη ζήτηση από τις άλλες, πιο ανθηρές και μεγάλες, χώρες. Η συνάντηση με τους δυο Οσκαρούχους ηθοποιούς πήγε μια χαρά, αλλά η ειρωνεία στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η εξής: ενώ στη συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών, θες να μιλήσεις με έναν γνωστό πρωταγωνιστή, αλλά ο μόνος εύκαιρος είναι ο σκηνοθέτης, που δεν έχει και πολλά να προσθέσει στο έργο του, ακόμη κι αν ξέρει να μιλάει ωραία, στο Knight of Cups, καταλήγεις να εικάζεις με τον Μπέιλ και την Πόρτμαν για το μπορεί να είναι το φιλμ, ή ποιά ενδέχεται να είναι η πρόθεση και ο στόχος του, ενώ στην πραγματικότητα ο μόνος υπεύθυνος να σε διαφωτίσει θα ήταν ο αυτουργός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Τέρενς Μάλικ.

 

Ωστόσο, είναι πιο εύκολο να μιλήσεις με την Γκρέτα Γκάρμπο και τον Τσάρλι Τσάπλιν, παρά με τον πιο διαβόητο no show στην ιστορία της προώθησης των ταινιών, έναν αντίστοιχο του Πίντσον και του Σάλιντζερ, τον παραλήπτη, ερήμην, Χρυσού Φοίνικα για το Δέντρο της Ζωής και Χρυσής Άρκτου, εδώ στο Βερολίνο πριν από αρκετά χρόνια, για τη Λεπτή Κόκκινη Γραμμή.

 

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter

 

Φέτος επιστρέφει μετά απο την απογοήτευση του ακυκλοφόρητου στις περισσότερες αίθουσες του κόσμου, To the Wonder, με το Knight of Cups, που αντιστοιχεί με τον Βαλέ Κούπα. Είναι η υπαρξιακή αναζήτηση ενός επιτυχημένου χολιγουντιανού σεναριογράφου, του Κρίστιαν Μπέϊλ, σε μια κρίσιμη καμπή της ζωής του. Ψάχνει τον εαυτό του μέσα στις σκέψεις του, χάνεται στις μνήμες, οδηγείται από τη σχέση με τον πατέρα του και την ανεκπλήρωτη υπόσχεση του νεαρού πρίγκηπα που βρήκε το μαργαριτάρι, όπως του έλεγε στα παιδικά παραμύθια ο πατέρας/ Μπράϊαν Ντένεχι, αλλά ξέχασε ποιος πραγματικά είναι, δέχεται "επισκέψεις", τωρινές και παρελθούσες, από τις γυναίκες που τον σημάδεψαν, την Φρίντα Πίντο, την Κέϊτ Μπλάνσετ και την Νάταλι Πόρτμαν. Είναι το συμπίλημα του Σον Πεν από το Δέντρο της Ζωής και του Μπεν Άφλεκ από το Ως το Θαύμα, σε μια ταινία που όντως συνδυάζει το ερωτικό και το πατρικό στοιχείο, ως ανεπίλυτο μυστήριο, από τις δύο πρόσφατες ταινίες του Μάλικ.

Και, χωρίς να γυρίζει την πλάτη στις στιλιζαρισμένες υπερβολές που μαγεύουν (σε βαθμό νύστας, συγγνώμη κιόλας...), το Knight of Cups είναι η πιο συγκροτημένη, abstract βεβαίως, ταινία του Αμερικανού δημιουργού στο κεφάλαιο που άνοιξε τον 21ο αιώνα, με μια όψιμη παραγωγικότητα στον αντίποδα της 20ετούς σιωπής του ως την Κόκκινη Γραμμή.

Το ενδιαφέρον και φρέσκο εργαλείο προσέγγισης σε τούτο εδώ το φιλμ είναι η σαφέστερη, καθαρή δόμηση, με επικεφαλίδες δανεισμένες από τα χαρτιά ταρό, που συνοδεύονται από μια παραλλαγή μπολερό. Η ταινία, με θέμα έναν εντελώς δυτικό άνθρωπο μέσα σε ένα απολύτως δυτικοπρεπές πλαίσιο, ανάμεσα στο Μπέβερλι Χιλς της επιφανειακής τέχνης του εμπορικού θεάματος, τη Σάντα Μόνικα και τη γυμνή σάρκα του Λας Βέγκας αλλά και τη φτώχεια του κεντρικού Λος Άντζελες, ποτίζεται από έναν ανατολίτικο μύθο, που δεν έχει αρχή και τέλος, αλλά οφείλει να κάνει τον κύκλο του και να συνεχίζει από τη μέση, σα να βρίσκεται σε μυστικιστική εκκρεμότητα. Οι εικόνες εξακολουθούν να τρέχουν από την σταθερή κάμερα του μαέστρου οπερατέρ Εμάνουελ Λουμπέσκι, με έντεχνα κοψίματα της ροής, δηλωτικά των αντιθέσεων στο περιβάλλον και της κατακερματισμένης υπόστασης ενός πρωταγωνιστή σε μετέωρη διασταύρωση.

Τόσες ερωτήσεις που θα μπορούσε να απαντήσει ο Τέρενς Μάλικ.. Ή όχι; Αν πάρουμε ως παράδειγμα τον Ντέϊβιιντ Λιντς, που απαντάει πάνω στα μεταφυσικά, ή σουρεαλιστικά του παιχνίδια με μια αφοπλιστική ερώτηση για να ξεφύγει, φαντάζομαι πως ο ιδανικός τρόπος προσέγγισης στον Μάλικ θα ήταν μια κουβέντα για οτιδήποτε άλλο εκτός από τις ταινίες και τα θέματα που θίγει σε αυτές. Εφόσον και ο ίδιος αποφεύγει να δεσμευτεί, ακριβώς επειδή ακόμη "την ψάχνει", επιλέγει να μην μπει στη διαδικασία, ή μαρτύριο αν θέλετε, να υποβληθεί σε ερωτήσεις που θα τον έφερναν στην δύσκολη θέση όχι μόνο της αμηχανίας, αλλά και της αποκαθήλωσης των αεικίνητων εικόνων του- σαν την περίπτωση ενός γοητευτικού σταρ του βωβού που προδίδεται από τον ερχομό του ήχου και καταρρέει με το που διαβαίνει τον ομιλούντα.

Τέρενς Μάλικ ο Φαντομάς Facebook Twitter

Κανείς δεν γνωρίζει αν ο Μάλικ βρίσκεται καν στο Βερολίνο. Έχει να δηλώσει οτιδήποτε στα media εδώ και 30 και πλέον χρόνια. Οι συνεργάτες του, από τον σχεδιαστή παραγωγής Τζακ Φισκ μέχρι τους ηθοποιούς του, μιλάνε γι'αυτόν, τσοντάροντας σε ένα μυθικό παζλ τον θαυμασμό και τις απορίες τους. Ο Τζαφάρ Παναχί θέλε να επικοινωνήσει αλλά κωλύεται από τη χώρα που τον λογοκρίνει. Ο Μάλικ, με τον τρόπο του, αποτελεί το αμερικανικό αντίθετο του θεοκρατικού περιορισμού της ελευθερίας του λόγου: σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον που του παρέχει όλα τα μέσα, με ηθοποιούς που είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν μαζί του χωρίς να γνωρίζουν καμία λεπτομέρεια για το ρόλο και την ταινία, ακόμη και αν κοπούν στο τελικό μοντάζ, σε μια κοινότητα που τον σέβεται και τον βοηθά, σε μια χώρα με ανεξιθρησκεία και υγιές σινεμά, αλλά και ενθάρρυνση ενός ατομισμού που ξεπερνάει τα όρια και μας παίρνει τ' αυτιά με το αυτοδοξολόγημα του καθενός, εκείνος ψάχνει το Θεό στους ανθρώπους και την ψυχή του, και με τη δημόσια απουσία του, δηλώνει ταπεινός μπροστά στο ενδεχόμενο να πρέπει να εξηγήσει τις αιτίες και τις προθέσεις πίσω από τους ενδιάμεσους σταθμούς ενός άνισου, ατελούς, συναρπαστικού, κινηματογραφικού ταξιδιού, που δεν έχει ταίρι. 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Η πιο υπερτιμημενη περιπτωση σκηνοθετη τα τελευταια 40 (τουλαχιστον) χρονια. Καριερα: 2 χρυσες μετριοτητες, μια σκετη μετριοτητα και 2 απαραδεκτες ταινιες και ακομα συζηταμε λες και προκειται για τον Μεσσια του σινεμα