"Ας φάνε παντεσπάνι"

Facebook Twitter
1

Τα χρόνια που οδήγησαν στην γαλλική επανάσταση ήταν χρόνια πείνας, αληθινής πείνας.

«Στη Γαλλία για πρώτη φορά η κυβέρνηση αναμίχθηκε στο θέμα της διανομής ψωμιού που μέχρι τότε ήταν ευθύνη της κάθε πόλης. Οι γάλλοι μονάρχες του 18ου αιώνα άρχισαν να συνειδητοποιούν το ενδεχόμενο της κοινωνικής αναταραχής λόγω έλλειψης τροφής. Προκειμένου να κερδίσουν χρόνο αποθήκευσαν σιτάρι και έφτιαξαν νέους νόμους σχετικά με την πώλησή του. Τα μέτρα αρχικά βελτίωσαν την κατάσταση αλλά δεν ήταν όλοι σύμφωνοι για την τακτική που ακολουθήθηκε. Οι φούρνοι που ακολούθησαν τις εντολές του βασιλιά αμφισβητήθηκαν και η συμμόρφωσή τους στο νόμο ερμηνεύτηκε ως προσπάθεια να ελέγξουν την αγορά και να ανεβάσουν τις τιμές."

"Η αλήθεια είναι ότι οι μεγάλες αγορές σιταριού αύξησαν τις τιμές σε τοπικές αγορές και οι άνθρωποι άρχισαν να πεινούν και ο κόσμος άρχισε να μιλάει για «συνομωσία». Επιπλέον, οι νόμοι που επέτρεπαν το ελεύθερο εμπόριο (καπιταλιστικής μορφής) του σιταριού, οι οποίοι ευνοούσαν τη νέα παραγωγή λόγω ζήτησης, τροποποιήθηκαν πολλές φορές λόγω διαμαρτυριών από διάφορες ομάδες. Η πιο γνωστή αντίδραση προκάλεσε τον «πόλεμο για το αλεύρι» του 1775. Είχε δίκιο η γαλλική κυβέρνηση όταν αποφάσισε να επέμβει στη διανομή της τροφής αντί να αφήσει το σύστημα να αυτοσυντηρείται, όπως γινόταν στο παρελθόν και σε άλλες χώρες, στα χέρια τοπικής αυτοδιοίκησης και στα χέρια ιδιωτών; Θα ήταν δύσκολο να κάνει κάτι διαφορετικό. Ενώ ως τότε οι διαμαρτυρίες ήταν λόγω της φορολογίας, κατά το 18ο αιώνα γινόταν κυρίως λόγω της έλλειψης ψωμιού. Αν και οι διαμαρτυρίες δεν ήταν διαφορετικές από τα προηγούμενα χρόνια, δεν γινόταν να παραβλεφθούν.» (από το Food: A Culinary History, Jean-Louis Flandrin & Massimo Montanari)


«Ας φάνε παντεσπάνι» είναι η πασίγνωστη φράση που αποδίδεται στην Μαρία Αντουανέτα, μετάφραση από το γαλλικό  "Qu'ils mangent de la brioche". Τώρα που μεγαλώσατε θα έχετε ασφαλώς ξανακούσει ότι μπορεί να ήταν πολλά η Αντουανέτα αλλά όχι εντελώς ηλίθια (δε φαντάζομαι η άποψή σας να βασίζεται μόνο στην ταινία της Copolla έτσι;) και τέτοιο πράγμα μάλλον δεν είπε ποτέ.

Αυτή η φράση εμφανίστηκε πρώτη φορά στην αυτοβιογραφία του Ζακ Ρουσώ  την οποία έγραψε το 1765, όταν η Μαρία Αντουανέτα ήταν 9 χρονών και όχι ακόμα βασίλισσα. Αν το είχε πει στις δύσκολες μέρες πριν τη γαλλική επανάσταση είναι βέβαιο ότι οι αντίπαλοι της μοναρχίας δεν θα είχαν αφήσει τέτοιο διαμάντι να μείνει ανεκμετάλλευτο. Επίσης, παρόμοια ιστορία υπάρχει στην κινέζικη κουλτούρα με ρύζι και κρέας: «ένας αρχαίος αυτοκράτορας, όταν έμαθε ότι ο λαός του δεν είχε αρκετό ρύζι για να φάει, είπε: γιατί δεν τρώνε κρέας;»

Και τέλος, αντίθετα με την επικρατούσα άποψη, η βασίλισσα ήταν προστατευμένη και άπειρη, όμως ήξερε ότι υπάρχουν επαναστάτες και λαός πεινασμένος και έτοιμος για όλα. Στα γράμματα που έστελνε στους γονείς της στην Αυστρία οι ανησυχίες του παλατιού ήταν έκδηλες και μάλιστα η ίδια συμμετείχε σε προσπάθειες φιλανθρωπίας. Δε θα τη βγάλω και Αγία εννοείται, αλλά η θέση της στην ιστορία έχει παρασυρθεί από το λαϊκό αίσθημα σε όχι απόλυτα σωστή θέση.

Τι μαθαίνουμε από αυτή την υπόθεση; Ότι τα γραπτά μένουν αλλά αν σου βγει το όνομα, τα λόγια υπερισχύουν. Ότι μία καλή φήμη εξαπλώνεται καλύτερα από την αλήθεια.  Ότι ο κόσμος προτιμάει να πιστέψει μονοσήμαντες δηλώσεις παρά να αντιμετωπίσει το πρίσμα που πλησιάζει και δεν φτάνει ποτέ την αλήθεια. Ότι ο άνθρωπος θα διαλέξει κάτι πιασάρικο από κάτι ασαφές, ότι θα κάνει στην άκρη τις αμφιβολίες του προκειμένου να ασχοληθεί με τα υπόλοιπα (το σπίτι, τη γυναίκα του, το καφενείο) ή για καιροσκοπικούς λόγους (για να προωθήσει αυτό που νομίζει κάθε φορά ότι είναι τα συμφέροντά του). Ότι συχνά θυσιάζονται τυχαία πρόσωπα στο όνομα μιας ιδέας ενώ όσοι υποδαυλίζουν τα κακώς κείμενα παραμένουν ανώνυμοι και ασφαλείς από τον διασυρμό, μερικές φορές μάλιστα ανταμείβονται σε άλλες θέσεις. Ότι οι ψεύτικες ειδήσεις ανάβουν τα αίματα όσο και οι αληθινές. Ότι μία καλή ατάκα αρκεί για να σε κάνει διάσημο.

 

 

Γεύση
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema, στις Βρυξέλλες, κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Το κρασί με απλά λόγια / Μάνος Μακρυγιαννάκης: «Στο Philema κάνουν ουρά για ξινόμαυρο και ξινόχοντρο»

Ο «πρεσβευτής» της ελληνικής κουζίνας στις Βρυξέλλες, αναπολεί τα παιδικά του Χριστούγεννα στην Κρήτη και μιλά για τον ρόλο του Philema – του εστιατορίου που εδώ και έντεκα χρόνια προσφέρει στους «καλεσμένους» του αποκλειστικά ελληνικά προϊόντα και ελληνικά κρασιά.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Στον «Σήφη» ξέρουν από καλή κρητική κουζίνα

Γεύση / Στον «Σήφη» για γαμοπίλαφο και αυγά με στάκα και απάκι

Εδώ και σχεδόν πέντε δεκαετίες, μια οικογενειακή ταβέρνα στον Άγιο Δημήτριο, με την κυρά-Φωφώ σταθερά στο τιμόνι, σερβίρει φαγητά και μεζέδες όπως ακριβώς θα τους έβρισκες σε ένα αυθεντικό κρητικό καφενείο.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Χριστουγεννιάτικος κορμός, μια γλυκιά ιστορία που συνεχίζεται στα καλύτερα ζαχαροπλαστεία της πόλης

Γεύση / Χριστουγεννιάτικος κορμός, ένα σοκολατένιο έπος. Εδώ οι καλύτεροι

Ξεκίνησε ως ένα ρολό παντεσπάνι με αφράτη σοκολάτα γκανάς και ζάχαρη άχνη, σύμβολο της καλοτυχίας. Πλέον κάθε ζαχαροπλάστης κάνει μια δική του παραλλαγή, μετατρέποντάς το σε γλυκό έργο τέχνης.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
«Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το Αμύνταιο είναι το El Dorado της ελληνικής αμπελουργίας»

Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης η εμβληματική προσωπικότητα του ελληνικού κρασιού, ο Άγγελος Ιατρίδης, εξηγεί ότι πήγε στο Αμύνταιο πριν από τριάντα χρόνια επειδή είδε ότι θα άντεχε στην κλιματική αλλαγή και μιλάει για τη μεγάλη ανάπτυξη του Κτήματος Άλφα από τα 4.000 στρέμματα στα 14.000.
ΥΡΩ ΚΟΛΙΑΚΟΥΔΑΚΗ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ
Η εποχή του Ευχέλαιου της μεσογειακής διατροφής ή Τα μυστήρια της εποχής της ελιάς

Γεύση / Ελιές με χταπόδι: Στο Αιγαίο τις φτιάχνουν απλά, όπως τις μαντινάδες

Κολυμπάτες, ελίδια, κλαστάδες, σταφιδολιές, ψαρολιές, κουροπολιές, νερατζολιές: όπως και να την πεις, η ελιά παραμένει ένα μικρό σύμβολο του μεσογειακού πολιτισμού. Mε το χταπόδι πώς ταιριάζει;
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια