Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» Facebook Twitter
«Εμείς οι Σλοβένοι είμαστε μανιοκαταθλιπτικοί. Έχω αυτά τα ξεσπάσματα αλλά μετά έχω μεγάλες περιόδους κόπωσης και αδράνειας. Και τώρα έχω και διαβήτη, είμαι γέρος πια». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ κύριους λόγους που ο 75χρονος φιλόσοφος είναι τόσο δημοφιλής παγκοσμίως – τον έχουν αποκαλέσει «Έλβις της φιλοσοφίας» και είναι δεύτερος στη λίστα της Google με τους πιο διάσημους εν ζωή Σλοβένους μετά τη Μελάνια Τραμπ – είναι ο αντισυμβατικός τρόπος με τον οποίο συνδυάζει την υψηλή θεωρία με το χιούμορ, που συχνά μάλιστα είναι και μη πολιτικά ορθό. Αυτό που ο ίδιος περιγράφει ως την «εκφυλισμένη» προσωπικότητά του είναι τόσο δημοφιλής στο κοινό που αναρωτιέται κανείς μήπως είναι απλά μια δημόσια εικόνα που χρησιμοποιεί.

«Όχι!», απαντά ο ίδιος. «Για παράδειγμα, ποτέ δεν λέω στη γυναίκα μου όταν πέφτω για ύπνο, "καληνύχτα, αγάπη μου". Της λέω "ψόφα τώρα, σκύλα» ή κάτι τέτοιο. Κάποτε, ήμουν πολύ κουρασμένος για τέτοια παιχνίδια και της είπα απλά μια μέρα όταν μπήκε στο σπίτι: "Γεια σου αγάπη μου, χαίρομαι που σε βλέπω". Είχε πανικοβληθεί! "Τι συνέβη" μου είπε. "Με χωρίζεις; Είσαι άρρωστος;"».

Ο Σλάβοϊ Ζίζεκ ζει ακόμα στη Σλοβενία, όπου μεγάλωσε, όπως λέει ως «ο μόνος στη γενιά μου που δεν κάπνισε ποτέ, δεν μέθυσε ποτέ, δεν δοκίμασε ποτέ ούτε καν ελαφρά ναρκωτικά. Ήμουν ο τρελός που ενδιαφερόταν μόνο για τα βιβλία και την πολιτική». Αυτές τις μέρες βρίσκεται στο Λονδίνο για να παρουσιάσει το τελευταίο από τα περίπου 50 βιβλία του, το οποίο έχει τίτλο «Ενάντια στην πρόοδο», το πρώτο από μια νέα σειρά συλλογών με σύντομα δοκίμια.

Ερωτώμενος πώς αισθάνεται που είναι μια διασημότητα, επιμένει ότι δεν είναι, και λέει ότι απορρίπτει όλες τις προσκλήσεις να συναντήσει διάσημους ανθρώπους, «εκτός από τον (γνωστό ηθοποιό) Ρέιφ Φάινς με τον οποίον βρισκόμαστε συχνά και μιλάμε».

«Νομίζω ότι όλα αυτά που αντιμετωπίζουμε σήμερα –η οικολογική κρίση, η τεχνητή νοημοσύνη και ούτω καθεξής–  δεν μπορούν να επιλυθούν ή έστω να αντιμετωπιστούν μέσω των υφιστάμενων φιλελεύθερων εθνοκρατικών επιταγών. Θα χρειαστούν ισχυρότερες συνιστώσες διεθνούς συνεργασίας και το πρόβλημα είναι πώς θα γίνει αυτό χωρίς να υποτροπιάσουμε σε αυταρχικά συστήματα. Η άποψή μου για το μέλλον είναι απαισιόδοξη: πλησιάζουμε σε αυτό που στο βιβλίο ονομάζω ήπιο φασισμό. Στην Κίνα, ξέρετε τι είπε ο Πρόεδρος Σι πριν από μερικές εβδομάδες; Ότι η νέα γενιά πρέπει να διαπαιδαγωγηθεί εξαρχής – όχι, όπως περίμενα να πει, διαβάζοντας Μάο ή Μαρξ, αλλά σύμφωνα με τα πρότυπα της κομφουκιανής παράδοσης. Δεν θέλει δηλαδή τον κομμουνισμό, αλλά ένα ισχυρό καθεστώς βασισμένο σε κάποια παραδοσιακή ιεραρχική ιδεολογία».

Ερωτώμενος πώς αισθάνεται που είναι μια διασημότητα, επιμένει ότι δεν είναι, και λέει ότι απορρίπτει όλες τις προσκλήσεις να συναντήσει διάσημους ανθρώπους, «εκτός από τον (γνωστό ηθοποιό) Ρέιφ Φάινς με τον οποίον βρισκόμαστε συχνά και μιλάμε». (Η αδελφή του ηθοποιού, η σκηνοθέτρια Σόφι Φάινς, έχει συνεργαστεί με τον Ζίζεκ σε ντοκιμαντέρ όπως το The Pervert's Guide to Ideology).

Αν και η στάση του για τη φλεγόμενη Μέση Ανατολή –«Το μόνο ηθικό πράγμα είναι να βλέπουμε τη φρίκη από όλες τις πλευρές»– έχει ως αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται τόσο ως αντισημίτης όσο και ως φιλοσιωνιστής, όταν πρόκειται για την Ουκρανία είναι ξεκάθαρος. «Η Αριστερά πιστεύει ότι οι Ουκρανοί είναι τόσο ηλίθιοι ώστε να διεξάγουν έναν "proxy" όπως λέγεται πόλεμο για λογαριασμό του ΝΑΤΟ; Ξέρουν ότι αν παραδοθούν θα εξαφανιστούν ως έθνος. Νομίζω ότι αυτός ο αποπροσανατολισμός σχετικά με την Ουκρανία θα είναι το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της Αριστεράς – θα πρέπει να επανεφεύρει ριζικά τον εαυτό της».

Τακτικός συνεργάτης κάποτε σε διάφορα μέσα της mainstream Αριστεράς, ο Ζίζεκ δηλώνει ότι ο αριστερός Τύπος τώρα τον έχει «ακυρώσει». Δεν λέει πια ούτε «καλημέρα» με το Κέντρο Κριτικής Ιδεολογίας και Σπουδών του Ζίζεκ του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, ο διευθυντής του οποίου παραπονέθηκε για τον αυξανόμενο «συντηρητισμό» του.

Ο Ζίζεκ αποδοκιμάζει τις «ηλίθιες φιλελεύθερες αντιλήψεις του τύπου – "ας ανοίξουμε τα σύνορα και οι μετανάστες θα ενσωματωθούν"», οι οποίες, όπως λέει, «γίνονται παιχνίδι στα χέρια ενός τέρατος όπως ο Τραμπ» (παρότι ο ίδιος είχε δηλώσει, μεταξύ αστείου και σοβαρού, την στήριξή του στην υποψηφιότητα του Τραμπ το 2016, υποστηρίζοντας ότι η νίκη του θα ανάγκαζε τους Δημοκρατικούς να γίνουν πιο ριζοσπαστικοί ως αντίδραση).

Αποδοκιμάζει επίσης «τον νέο φεμινισμό του MeToo, όπου η Αριστερά υποβαθμίζεται σε μια αυστηρά ακαδημαϊκή υπόθεση της ανώτερης μεσαίας τάξης. Συχνά αναρωτιέμαι όταν διαβάζω κάποια δήθεν ριζοσπαστικά κείμενα που χρησιμοποιούν ως αιχμή την λεγόμενη κουλτούρα ακύρωσης: έχουν γνωρίσει ποτέ αυτοί που τα γράφουν πραγματικούς, φτωχούς ανθρώπους;».

Σημειώνει ακόμα ότι «όλοι οι μαύροι και οι αυτόχθονες Αμερικανοί με τους οποίους μιλάω στις ΗΠΑ μισούν αυτούς τους συγκαταβατικούς λευκούς φιλελεύθερους, δήθεν αντιρατσιστές. Συνάντησα μια ομάδα των λεγόμενων ιθαγενών Αμερικανών σε ένα στρογγυλό τραπέζι στη Μισούλα της Μοντάνα και αναφέρθηκαν στους εαυτούς τους ως Ινδιάνοι και φυσικά ένας λευκός φιλελεύθερος πετάχτηκε αμέσως και είπε: «Ταπεινώνετε τον εαυτό σας με τέτοιους χαρακτηρισμούς!». Και ο Ινδιάνος αποκρίθηκε: "Όχι, καλύτερα να μας λέτε Ινδιάνους, ως μνημείο της βλακείας των λευκών που νόμισαν ότι βρίσκονταν στην Ινδία". Έτσι μπράβο!»

Μιλάει άραγε έτσι ασταμάτητα και στο σπίτι με την οικογένειά του; (Μετά από τρία διαζύγια – το ένα από ένα μοντέλο από την Αργεντινή, 30 χρόνια νεότερή του – είναι πλέον με την τέταρτη σύζυγό του και έχει δύο ενήλικες γιους). «Αυτό είναι μόνο ένα μέρος του εαυτού μου. Εμείς οι Σλοβένοι είμαστε μανιοκαταθλιπτικοί. Έχω αυτά τα ξεσπάσματα αλλά μετά έχω μεγάλες περιόδους κόπωσης και αδράνειας. Και τώρα έχω και διαβήτη, είμαι γέρος πια. Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος».

Δεν φέρνει η ηλικία τη σοφία όμως; «Όχι! Μόνο που τώρα έχω μάθει να μην εμπιστεύομαι την ψυχανάλυση, γιατί δεν πιστεύω στην εσωτερική αλήθεια. Το ηθικό σου καθήκον είναι να βρεις έναν καλό σκοπό έξω από τον εαυτό σου και να επιμείνεις σε αυτόν: προσποιήσου ότι είσαι καλός και πράξε ανάλογα και ίσως υπάρχει περίπτωση να γίνεις καλός. Αλλά μην κοιτάς βαθιά μέσα σου. Θα ανακαλύψεις μόνο σκατά».

Με στοιχεία από The Telegraph.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ρατσιστής, αντιδραστικός, τσαρλατάνος, clickbait φιλόσοφος»: Ένα δριμύ κατηγορητήριο για τον Ζίζεκ

Ιδέες / «Ρατσιστής, αντιδραστικός, τσαρλατάνος, clickbait φιλόσοφος»: Ένα δριμύ κατηγορητήριο για τον Ζίζεκ

Δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες στην πολιτική επιθεώρηση Current Affairs, ένα άρθρο βαρύτατα επικριτικό για τον διάσημο Σλοβένο στοχαστή και έγινε γρήγορα viral στους θεωρητικούς κύκλους και όχι μόνο.
«Χρειαζόμαστε μια νέα μορφή κομμουνισμού»: Ο Ζίζεκ πρόλαβε κι έβγαλε βιβλίο για την πανδημία

Culture / «Χρειαζόμαστε μια νέα μορφή κομμουνισμού»: Ο Ζίζεκ πρόλαβε κι έβγαλε βιβλίο για την πανδημία

Αυτό που είναι δύσκολο να αποδεχτούμε, σημειώνει ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος στο νέο βιβλίο του που έχει τίτλο “Pandemic!”, είναι ότι αυτός ο «ηλίθιος αυτο-αναπαραγόμενος μηχανισμός», όπως αποκαλεί τον ιό, «δεν κρύβει κανένα απολύτως βαθύτερο νόημα».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ