Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» Facebook Twitter
«Εμείς οι Σλοβένοι είμαστε μανιοκαταθλιπτικοί. Έχω αυτά τα ξεσπάσματα αλλά μετά έχω μεγάλες περιόδους κόπωσης και αδράνειας. Και τώρα έχω και διαβήτη, είμαι γέρος πια». Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ κύριους λόγους που ο 75χρονος φιλόσοφος είναι τόσο δημοφιλής παγκοσμίως – τον έχουν αποκαλέσει «Έλβις της φιλοσοφίας» και είναι δεύτερος στη λίστα της Google με τους πιο διάσημους εν ζωή Σλοβένους μετά τη Μελάνια Τραμπ – είναι ο αντισυμβατικός τρόπος με τον οποίο συνδυάζει την υψηλή θεωρία με το χιούμορ, που συχνά μάλιστα είναι και μη πολιτικά ορθό. Αυτό που ο ίδιος περιγράφει ως την «εκφυλισμένη» προσωπικότητά του είναι τόσο δημοφιλής στο κοινό που αναρωτιέται κανείς μήπως είναι απλά μια δημόσια εικόνα που χρησιμοποιεί.

«Όχι!», απαντά ο ίδιος. «Για παράδειγμα, ποτέ δεν λέω στη γυναίκα μου όταν πέφτω για ύπνο, "καληνύχτα, αγάπη μου". Της λέω "ψόφα τώρα, σκύλα» ή κάτι τέτοιο. Κάποτε, ήμουν πολύ κουρασμένος για τέτοια παιχνίδια και της είπα απλά μια μέρα όταν μπήκε στο σπίτι: "Γεια σου αγάπη μου, χαίρομαι που σε βλέπω". Είχε πανικοβληθεί! "Τι συνέβη" μου είπε. "Με χωρίζεις; Είσαι άρρωστος;"».

Ο Σλάβοϊ Ζίζεκ ζει ακόμα στη Σλοβενία, όπου μεγάλωσε, όπως λέει ως «ο μόνος στη γενιά μου που δεν κάπνισε ποτέ, δεν μέθυσε ποτέ, δεν δοκίμασε ποτέ ούτε καν ελαφρά ναρκωτικά. Ήμουν ο τρελός που ενδιαφερόταν μόνο για τα βιβλία και την πολιτική». Αυτές τις μέρες βρίσκεται στο Λονδίνο για να παρουσιάσει το τελευταίο από τα περίπου 50 βιβλία του, το οποίο έχει τίτλο «Ενάντια στην πρόοδο», το πρώτο από μια νέα σειρά συλλογών με σύντομα δοκίμια.

Ερωτώμενος πώς αισθάνεται που είναι μια διασημότητα, επιμένει ότι δεν είναι, και λέει ότι απορρίπτει όλες τις προσκλήσεις να συναντήσει διάσημους ανθρώπους, «εκτός από τον (γνωστό ηθοποιό) Ρέιφ Φάινς με τον οποίον βρισκόμαστε συχνά και μιλάμε».

«Νομίζω ότι όλα αυτά που αντιμετωπίζουμε σήμερα –η οικολογική κρίση, η τεχνητή νοημοσύνη και ούτω καθεξής–  δεν μπορούν να επιλυθούν ή έστω να αντιμετωπιστούν μέσω των υφιστάμενων φιλελεύθερων εθνοκρατικών επιταγών. Θα χρειαστούν ισχυρότερες συνιστώσες διεθνούς συνεργασίας και το πρόβλημα είναι πώς θα γίνει αυτό χωρίς να υποτροπιάσουμε σε αυταρχικά συστήματα. Η άποψή μου για το μέλλον είναι απαισιόδοξη: πλησιάζουμε σε αυτό που στο βιβλίο ονομάζω ήπιο φασισμό. Στην Κίνα, ξέρετε τι είπε ο Πρόεδρος Σι πριν από μερικές εβδομάδες; Ότι η νέα γενιά πρέπει να διαπαιδαγωγηθεί εξαρχής – όχι, όπως περίμενα να πει, διαβάζοντας Μάο ή Μαρξ, αλλά σύμφωνα με τα πρότυπα της κομφουκιανής παράδοσης. Δεν θέλει δηλαδή τον κομμουνισμό, αλλά ένα ισχυρό καθεστώς βασισμένο σε κάποια παραδοσιακή ιεραρχική ιδεολογία».

Ερωτώμενος πώς αισθάνεται που είναι μια διασημότητα, επιμένει ότι δεν είναι, και λέει ότι απορρίπτει όλες τις προσκλήσεις να συναντήσει διάσημους ανθρώπους, «εκτός από τον (γνωστό ηθοποιό) Ρέιφ Φάινς με τον οποίον βρισκόμαστε συχνά και μιλάμε». (Η αδελφή του ηθοποιού, η σκηνοθέτρια Σόφι Φάινς, έχει συνεργαστεί με τον Ζίζεκ σε ντοκιμαντέρ όπως το The Pervert's Guide to Ideology).

Αν και η στάση του για τη φλεγόμενη Μέση Ανατολή –«Το μόνο ηθικό πράγμα είναι να βλέπουμε τη φρίκη από όλες τις πλευρές»– έχει ως αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται τόσο ως αντισημίτης όσο και ως φιλοσιωνιστής, όταν πρόκειται για την Ουκρανία είναι ξεκάθαρος. «Η Αριστερά πιστεύει ότι οι Ουκρανοί είναι τόσο ηλίθιοι ώστε να διεξάγουν έναν "proxy" όπως λέγεται πόλεμο για λογαριασμό του ΝΑΤΟ; Ξέρουν ότι αν παραδοθούν θα εξαφανιστούν ως έθνος. Νομίζω ότι αυτός ο αποπροσανατολισμός σχετικά με την Ουκρανία θα είναι το τελευταίο καρφί στο φέρετρο της Αριστεράς – θα πρέπει να επανεφεύρει ριζικά τον εαυτό της».

Τακτικός συνεργάτης κάποτε σε διάφορα μέσα της mainstream Αριστεράς, ο Ζίζεκ δηλώνει ότι ο αριστερός Τύπος τώρα τον έχει «ακυρώσει». Δεν λέει πια ούτε «καλημέρα» με το Κέντρο Κριτικής Ιδεολογίας και Σπουδών του Ζίζεκ του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ, ο διευθυντής του οποίου παραπονέθηκε για τον αυξανόμενο «συντηρητισμό» του.

Ο Ζίζεκ αποδοκιμάζει τις «ηλίθιες φιλελεύθερες αντιλήψεις του τύπου – "ας ανοίξουμε τα σύνορα και οι μετανάστες θα ενσωματωθούν"», οι οποίες, όπως λέει, «γίνονται παιχνίδι στα χέρια ενός τέρατος όπως ο Τραμπ» (παρότι ο ίδιος είχε δηλώσει, μεταξύ αστείου και σοβαρού, την στήριξή του στην υποψηφιότητα του Τραμπ το 2016, υποστηρίζοντας ότι η νίκη του θα ανάγκαζε τους Δημοκρατικούς να γίνουν πιο ριζοσπαστικοί ως αντίδραση).

Αποδοκιμάζει επίσης «τον νέο φεμινισμό του MeToo, όπου η Αριστερά υποβαθμίζεται σε μια αυστηρά ακαδημαϊκή υπόθεση της ανώτερης μεσαίας τάξης. Συχνά αναρωτιέμαι όταν διαβάζω κάποια δήθεν ριζοσπαστικά κείμενα που χρησιμοποιούν ως αιχμή την λεγόμενη κουλτούρα ακύρωσης: έχουν γνωρίσει ποτέ αυτοί που τα γράφουν πραγματικούς, φτωχούς ανθρώπους;».

Σημειώνει ακόμα ότι «όλοι οι μαύροι και οι αυτόχθονες Αμερικανοί με τους οποίους μιλάω στις ΗΠΑ μισούν αυτούς τους συγκαταβατικούς λευκούς φιλελεύθερους, δήθεν αντιρατσιστές. Συνάντησα μια ομάδα των λεγόμενων ιθαγενών Αμερικανών σε ένα στρογγυλό τραπέζι στη Μισούλα της Μοντάνα και αναφέρθηκαν στους εαυτούς τους ως Ινδιάνοι και φυσικά ένας λευκός φιλελεύθερος πετάχτηκε αμέσως και είπε: «Ταπεινώνετε τον εαυτό σας με τέτοιους χαρακτηρισμούς!». Και ο Ινδιάνος αποκρίθηκε: "Όχι, καλύτερα να μας λέτε Ινδιάνους, ως μνημείο της βλακείας των λευκών που νόμισαν ότι βρίσκονταν στην Ινδία". Έτσι μπράβο!»

Μιλάει άραγε έτσι ασταμάτητα και στο σπίτι με την οικογένειά του; (Μετά από τρία διαζύγια – το ένα από ένα μοντέλο από την Αργεντινή, 30 χρόνια νεότερή του – είναι πλέον με την τέταρτη σύζυγό του και έχει δύο ενήλικες γιους). «Αυτό είναι μόνο ένα μέρος του εαυτού μου. Εμείς οι Σλοβένοι είμαστε μανιοκαταθλιπτικοί. Έχω αυτά τα ξεσπάσματα αλλά μετά έχω μεγάλες περιόδους κόπωσης και αδράνειας. Και τώρα έχω και διαβήτη, είμαι γέρος πια. Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος».

Δεν φέρνει η ηλικία τη σοφία όμως; «Όχι! Μόνο που τώρα έχω μάθει να μην εμπιστεύομαι την ψυχανάλυση, γιατί δεν πιστεύω στην εσωτερική αλήθεια. Το ηθικό σου καθήκον είναι να βρεις έναν καλό σκοπό έξω από τον εαυτό σου και να επιμείνεις σε αυτόν: προσποιήσου ότι είσαι καλός και πράξε ανάλογα και ίσως υπάρχει περίπτωση να γίνεις καλός. Αλλά μην κοιτάς βαθιά μέσα σου. Θα ανακαλύψεις μόνο σκατά».

Με στοιχεία από The Telegraph.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ρατσιστής, αντιδραστικός, τσαρλατάνος, clickbait φιλόσοφος»: Ένα δριμύ κατηγορητήριο για τον Ζίζεκ

Ιδέες / «Ρατσιστής, αντιδραστικός, τσαρλατάνος, clickbait φιλόσοφος»: Ένα δριμύ κατηγορητήριο για τον Ζίζεκ

Δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες στην πολιτική επιθεώρηση Current Affairs, ένα άρθρο βαρύτατα επικριτικό για τον διάσημο Σλοβένο στοχαστή και έγινε γρήγορα viral στους θεωρητικούς κύκλους και όχι μόνο.
«Χρειαζόμαστε μια νέα μορφή κομμουνισμού»: Ο Ζίζεκ πρόλαβε κι έβγαλε βιβλίο για την πανδημία

Culture / «Χρειαζόμαστε μια νέα μορφή κομμουνισμού»: Ο Ζίζεκ πρόλαβε κι έβγαλε βιβλίο για την πανδημία

Αυτό που είναι δύσκολο να αποδεχτούμε, σημειώνει ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος στο νέο βιβλίο του που έχει τίτλο “Pandemic!”, είναι ότι αυτός ο «ηλίθιος αυτο-αναπαραγόμενος μηχανισμός», όπως αποκαλεί τον ιό, «δεν κρύβει κανένα απολύτως βαθύτερο νόημα».

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η φαντασίωση της «Ωραίας Κοιμωμένης»

Lifo Videos / Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει ένα διήγημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει στη LiFO «Το αεροπλάνο της Ωραίας Κοιμωμένης» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες από τη συλλογή «Δώδεκα διηγήματα περιπλανώμενα» σε μετάφραση Κλαίτης Σωτηριάδου-Μπαράχας (εκδ. Λιβάνης, 1993). Ο πρωτότυπος τίτλος της είναι «Doce cuentos peregrinos» και εκδόθηκε αρχικά το 1992, δέκα χρόνια αφότου ο συγγραφέας είχε τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Ψυχή & Σώμα / Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Πόσες ώρες περνάμε μπροστά σε μια οθόνη κάθε μέρα, και τι σημαίνει αυτό για τη σκέψη, τη μνήμη και τη συγκέντρωσή μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον νευρολόγο Οδυσσέα Παζιώνη για το πώς επηρεάζουν την εγκεφαλική μας λειτουργία πρακτικές όπως το απλό multitasking, το binge watching και το endless scrolling.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Άκου την επιστήμη / Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Πώς επηρεάζουν τα social media την αυτοεικόνα των νέων σήμερα; Ποιον ρόλο παίζει η ανάγκη για αποδοχή και η εργασιακή αβεβαιότητα στη διαμόρφωση της ψυχικής τους ανθεκτικότητας; Ο ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής Βασίλης Κιοσσές μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Μου έλεγαν “ωραία φωνή, αλλά δεν το έχεις καθόλου, ρε φίλε”»

Lifo Videos / «Μου έλεγαν “ωραία φωνή, αλλά δεν το έχεις καθόλου, ρε φίλε”»

Ο Ορέστης Μήλιος είναι voice artist, συγγραφέας του βιβλίου «Άσε κάτω το ρημάδι, μιλάω» και απόφοιτος του Πολυτεχνείου. Με μια φωνή που την αμφισβήτησαν αλλά δεν ξέχασε ποτέ, χτίζει μια πορεία σε στούντιο, βιβλία και σκηνές, κόντρα στις κρίσεις πανικού και το χρόνιο άγχος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διακοπές χωρίς εμπόδια: Χρήσιμες συμβουλές για ΑμεΑ

Ζούμε, ρε! / Διακοπές χωρίς εμπόδια: Χρήσιμες συμβουλές για ΑμεΑ

Από την επιβίβαση στο πλοίο και την αναζήτηση προσβάσιμου καταλύματος μέχρι την είσοδο στη θάλασσα και τη βραδινή έξοδο για ένα ποτό, τα αυτονόητα για τους περισσότερους μπορεί να κρύβουν απρόβλεπτες δυσκολίες για τα άτομα με αναπηρία. Πώς μπορούν, λοιπόν, να οργανώσουν τις διακοπές τους με μεγαλύτερη αυτονομία και ασφάλεια;
THE LIFO TEAM
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ