«Να σου κάνω μια ερώτηση»; Ψαρεύοντας πελάτες στους δρόμους της Αθήνας

«Να σου κάνω μια ερώτηση»; Facebook Twitter
Συνήθως συχνάζουν χαμηλά στην Ερμού, αλλά περιφέρονται σε όλο το κέντρο, κυρίως έξω από καταστήματα καλλυντικών.
0

Ινστιτούτα αισθητικής και αδυνατίσματος (αρχή Ερμού, πλατεία Κηφισιάς)

Πρόκειται για τους πρώτους διδάξαντες, με λαμπρή ιστορία που κρατά τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί πλέον και, εκτός από την πιάτσα δίπλα στα ΜcDonald’s, δουλεύουν σε διάφορα πόστα στην Ερμού μέχρι το ύψος περίπου της οδού Βουλής. Συνήθως σε σταματάνε «για μια ερώτηση» ή «τραβάς έναν λαχνό;» και ως διά μαγείας κερδίζεις «γιατί είσαι γουρλού».

Έχουν γραφτεί πολλά σουρεαλιστικά ρεπορτάζ για το τι συμβαίνει προκειμένου να σε πείσουν να τους δώσεις χρήματα, αλλά και πάλι, αν δεν σου συμβεί, μάλλον δεν το πιστεύεις. Με το που καταφέρουν να σε ανεβάσουν στα γραφεία τους, ξεδιπλώνεται ένας κόσμος τρέλας. Μια κουστωδία χαρακτήρων επιστρατεύεται για να σε κρατήσει εκεί και να σε πείσει να υπογράψεις συμβόλαιο.

Παζαρεύουν ξεκινώντας γύρω στα 2.000 ευρώ και χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, από τη γλοιώδη κολακεία μέχρι τον οίκτο («Δεν σε νοιάζει καθόλου για την εμφάνισή σου, κορίτσι μου;»). Όλα αυτά, φυσικά, ντυμένοι με άσπρη ρόμπα, προκειμένου να πιστέψεις ότι είναι γιατροί, ενώ συστήνονται πάντα με τα μικρά τους ονόματα (π.χ. κυρία Γεωργία ή κύριος Παναγιώτης, γιατί, ως γνωστόν, αν είσαι γιατρός, συστήνεσαι σαν ψιλικατζής ως «κύριος Παναγιώτης»), και να κατεβάσεις πιο εύκολα το παντελόνι σου για να δουν αν έχεις κυτταρίτιδα «τύπου 4, που φτάνει μέχρι τις πιο βαθιές στιβάδες της επιδερμίδας» ή να σε επεξεργαστούν για να δουν ότι έχεις «αποχρωματισμό στο μουστάκι».

Τα 2.000 ευρώ γίνονται 800, μετά 200, μετά προσφορά για πιστωτική κάρτα, στο τέλος μόνο το πορτοφόλι δεν σου ανοίγουν να πάρουν τα δίευρα. Από δω φεύγεις μόνο με έναν τρόπο, τρέχοντας. 

Τα 2.000 ευρώ γίνονται 800, μετά 200, μετά προσφορά για πιστωτική κάρτα, στο τέλος μόνο το πορτοφόλι δεν σου ανοίγουν να πάρουν τα δίευρα. Από δω φεύγεις μόνο με έναν τρόπο, τρέχοντας.

«Επώνυμα» ρολόγια / κολόνιες / γυαλιά (πλατεία Καπνικαρέα, κέντρο Αθήνας)

Συνήθως συχνάζουν χαμηλά στην Ερμού, αλλά περιφέρονται σε όλο το κέντρο, κυρίως έξω από καταστήματα καλλυντικών. Για χρόνια ο αρχηγός τους ήταν ένας πολύ μελαχρινός κύριος που φορούσε κολλητό παντελόνι φόρμας και δερμάτινο τσαντάκι μπανάνα.

Συνήθως «κόβουν» τον υποψήφιο πελάτη με το μάτι. Κρύβουν κολόνιες, γυαλιά ηλίου και ρολόγια σε τσάντες δώρου τα οποία και σου δείχνουν μόνο στα γρήγορα, στο όρθιο, αν κρίνουν ότι υπάρχει περίπτωση να αγοράσεις.

Στα Ιλίσια υπάρχει κι ένας κύριος που πουλά ρολόγια τα οποία τα κρεμάει στο εσωτερικό μέρος της καμπαρντίνας του, την οποία ανοίγει κατά βούληση, όπως έκαναν στις βιντεοταινίες του ’80 με τον Μάρκο Λεζέ και τον Κώστα Βουτσά ως Σαουδάραβες. 

Απάτη με ψεύτικα καλλυντικά (Σταθμός μετρό Ριζάρη, πεζόδρομος Περιστερίου, πόρτα-πόρτα στα δυτικά προάστια)

Ζωηρή προσθήκη σε μια ακμάζουσα αγορά. Πρόκειται για απάτη με χαριτωμένες παραλλαγές. Δύο ή τρεις κοπέλες που συχνάζουν έξω από στάσεις του μετρό περιμένουν όλες μαζί το υποψήφιο θύμα. Εκεί σου λένε ότι σου δίνουν δωρεάν καλλυντικά ΜAC και όταν απλώνεις το χέρι να τα πάρεις σε παρακαλούν να τους δώσεις ό,τι έχεις ευχαρίστηση γιατί συμμετέχουν σε ριάλιτι και όποια πουλήσει λιγότερα απολύεται.

Η απάτη αυτή παίζει και πόρτα με πόρτα, μόνο που εκεί σου λένε ότι θέλουν «να ξεστοκάρουν για να μην απολυθούν». Τα καλλυντικά είναι (φυσικά) μαϊμού.

Έξτρα πόντοι για το ευφάνταστο σενάριο των εργασιακών hunger games που γίνονται μάλιστα και live σε ριάλιτι, αν και δεν είμαι σίγουρη για το ποιος ακριβώς θα πίστευε αυτή την ιστορία. Αν απολύονταν οι πωλητές κάθε φορά που «δεν ξεστοκάρουν» (τρομερός όρος), δεν θα υπήρχαν πια καταστήματα. Ούτε πωλητές.

Ειδική μνεία από τα χρόνια του χαλκού: Φυλλάδια πενταήμερης / ενημερωτικά φυλλάδια για το AIDS / τα ναρκωτικά/ τα κοινωνικά προβλήματα που μαστίζουν τη νεολαία

Γνώρισαν μεγάλες δόξες στη δεκαετία του ’90 και υπήρχαν σίγουρα μέχρι και την πανδημία. Συνήθως φοιτητές απαντούσαν σε «αφηρημένες» αγγελίες εργασίας και μετά βρίσκονταν να πουλάνε φυλλάδια αμφιβόλου ποιότητας για τα ναρκωτικά, το AIDS και τα κοινωνικά προβλήματα κυρίως σε εύπιστους έφηβους, λέγοντας ότι μαζεύουν λεφτά για να πάνε πενταήμερη.

Για πολλά χρόνια είχε μείνει ένας τελευταίος κουρασμένος κύριος γύρω στα τριάντα με αμφίεση ρέιβερ που πουλούσε φυλλάδια για να πάει πενταήμερη στην Ερμού. Καλά να ’ναι ο άνθρωπος, θα ’χει φτάσει τα σαράντα πλέον, ας ελπίζουμε πως τελικά τα κατάφερε και πήγε.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ