«Να σου κάνω μια ερώτηση»; Ψαρεύοντας πελάτες στους δρόμους της Αθήνας

«Να σου κάνω μια ερώτηση»; Facebook Twitter
Συνήθως συχνάζουν χαμηλά στην Ερμού, αλλά περιφέρονται σε όλο το κέντρο, κυρίως έξω από καταστήματα καλλυντικών.
0

Ινστιτούτα αισθητικής και αδυνατίσματος (αρχή Ερμού, πλατεία Κηφισιάς)

Πρόκειται για τους πρώτους διδάξαντες, με λαμπρή ιστορία που κρατά τουλάχιστον είκοσι χρόνια. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί πλέον και, εκτός από την πιάτσα δίπλα στα ΜcDonald’s, δουλεύουν σε διάφορα πόστα στην Ερμού μέχρι το ύψος περίπου της οδού Βουλής. Συνήθως σε σταματάνε «για μια ερώτηση» ή «τραβάς έναν λαχνό;» και ως διά μαγείας κερδίζεις «γιατί είσαι γουρλού».

Έχουν γραφτεί πολλά σουρεαλιστικά ρεπορτάζ για το τι συμβαίνει προκειμένου να σε πείσουν να τους δώσεις χρήματα, αλλά και πάλι, αν δεν σου συμβεί, μάλλον δεν το πιστεύεις. Με το που καταφέρουν να σε ανεβάσουν στα γραφεία τους, ξεδιπλώνεται ένας κόσμος τρέλας. Μια κουστωδία χαρακτήρων επιστρατεύεται για να σε κρατήσει εκεί και να σε πείσει να υπογράψεις συμβόλαιο.

Παζαρεύουν ξεκινώντας γύρω στα 2.000 ευρώ και χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, από τη γλοιώδη κολακεία μέχρι τον οίκτο («Δεν σε νοιάζει καθόλου για την εμφάνισή σου, κορίτσι μου;»). Όλα αυτά, φυσικά, ντυμένοι με άσπρη ρόμπα, προκειμένου να πιστέψεις ότι είναι γιατροί, ενώ συστήνονται πάντα με τα μικρά τους ονόματα (π.χ. κυρία Γεωργία ή κύριος Παναγιώτης, γιατί, ως γνωστόν, αν είσαι γιατρός, συστήνεσαι σαν ψιλικατζής ως «κύριος Παναγιώτης»), και να κατεβάσεις πιο εύκολα το παντελόνι σου για να δουν αν έχεις κυτταρίτιδα «τύπου 4, που φτάνει μέχρι τις πιο βαθιές στιβάδες της επιδερμίδας» ή να σε επεξεργαστούν για να δουν ότι έχεις «αποχρωματισμό στο μουστάκι».

Τα 2.000 ευρώ γίνονται 800, μετά 200, μετά προσφορά για πιστωτική κάρτα, στο τέλος μόνο το πορτοφόλι δεν σου ανοίγουν να πάρουν τα δίευρα. Από δω φεύγεις μόνο με έναν τρόπο, τρέχοντας. 

Τα 2.000 ευρώ γίνονται 800, μετά 200, μετά προσφορά για πιστωτική κάρτα, στο τέλος μόνο το πορτοφόλι δεν σου ανοίγουν να πάρουν τα δίευρα. Από δω φεύγεις μόνο με έναν τρόπο, τρέχοντας.

«Επώνυμα» ρολόγια / κολόνιες / γυαλιά (πλατεία Καπνικαρέα, κέντρο Αθήνας)

Συνήθως συχνάζουν χαμηλά στην Ερμού, αλλά περιφέρονται σε όλο το κέντρο, κυρίως έξω από καταστήματα καλλυντικών. Για χρόνια ο αρχηγός τους ήταν ένας πολύ μελαχρινός κύριος που φορούσε κολλητό παντελόνι φόρμας και δερμάτινο τσαντάκι μπανάνα.

Συνήθως «κόβουν» τον υποψήφιο πελάτη με το μάτι. Κρύβουν κολόνιες, γυαλιά ηλίου και ρολόγια σε τσάντες δώρου τα οποία και σου δείχνουν μόνο στα γρήγορα, στο όρθιο, αν κρίνουν ότι υπάρχει περίπτωση να αγοράσεις.

Στα Ιλίσια υπάρχει κι ένας κύριος που πουλά ρολόγια τα οποία τα κρεμάει στο εσωτερικό μέρος της καμπαρντίνας του, την οποία ανοίγει κατά βούληση, όπως έκαναν στις βιντεοταινίες του ’80 με τον Μάρκο Λεζέ και τον Κώστα Βουτσά ως Σαουδάραβες. 

Απάτη με ψεύτικα καλλυντικά (Σταθμός μετρό Ριζάρη, πεζόδρομος Περιστερίου, πόρτα-πόρτα στα δυτικά προάστια)

Ζωηρή προσθήκη σε μια ακμάζουσα αγορά. Πρόκειται για απάτη με χαριτωμένες παραλλαγές. Δύο ή τρεις κοπέλες που συχνάζουν έξω από στάσεις του μετρό περιμένουν όλες μαζί το υποψήφιο θύμα. Εκεί σου λένε ότι σου δίνουν δωρεάν καλλυντικά ΜAC και όταν απλώνεις το χέρι να τα πάρεις σε παρακαλούν να τους δώσεις ό,τι έχεις ευχαρίστηση γιατί συμμετέχουν σε ριάλιτι και όποια πουλήσει λιγότερα απολύεται.

Η απάτη αυτή παίζει και πόρτα με πόρτα, μόνο που εκεί σου λένε ότι θέλουν «να ξεστοκάρουν για να μην απολυθούν». Τα καλλυντικά είναι (φυσικά) μαϊμού.

Έξτρα πόντοι για το ευφάνταστο σενάριο των εργασιακών hunger games που γίνονται μάλιστα και live σε ριάλιτι, αν και δεν είμαι σίγουρη για το ποιος ακριβώς θα πίστευε αυτή την ιστορία. Αν απολύονταν οι πωλητές κάθε φορά που «δεν ξεστοκάρουν» (τρομερός όρος), δεν θα υπήρχαν πια καταστήματα. Ούτε πωλητές.

Ειδική μνεία από τα χρόνια του χαλκού: Φυλλάδια πενταήμερης / ενημερωτικά φυλλάδια για το AIDS / τα ναρκωτικά/ τα κοινωνικά προβλήματα που μαστίζουν τη νεολαία

Γνώρισαν μεγάλες δόξες στη δεκαετία του ’90 και υπήρχαν σίγουρα μέχρι και την πανδημία. Συνήθως φοιτητές απαντούσαν σε «αφηρημένες» αγγελίες εργασίας και μετά βρίσκονταν να πουλάνε φυλλάδια αμφιβόλου ποιότητας για τα ναρκωτικά, το AIDS και τα κοινωνικά προβλήματα κυρίως σε εύπιστους έφηβους, λέγοντας ότι μαζεύουν λεφτά για να πάνε πενταήμερη.

Για πολλά χρόνια είχε μείνει ένας τελευταίος κουρασμένος κύριος γύρω στα τριάντα με αμφίεση ρέιβερ που πουλούσε φυλλάδια για να πάει πενταήμερη στην Ερμού. Καλά να ’ναι ο άνθρωπος, θα ’χει φτάσει τα σαράντα πλέον, ας ελπίζουμε πως τελικά τα κατάφερε και πήγε.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ