Δίκαιο των Ζώων: Ο σκύλος του Ντελόν είναι πρόσωπο ή πράγμα;

Δίκαιο των Ζώων: Ο σκύλος του Ντελόν είναι πρόσωπο ή πράγμα; Facebook Twitter
Ο ηθοποιός ήταν 78 χρονών όταν η χώρα του άλλαξε τον τρόπο που βλέπει τα ζώα και τα αναβάθμισε σε «ζωντανά όντα προικισμένα με ευαισθησία». Φωτ.: Gisela Schober/Getty Images/Ideal Image
0


ΕΙΧΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ 
μια ιστορία που πήγαινε κάπως έτσι: ένας άντρας φυλακίστηκε από μια εξωγήινη μορφή ζωής που τον θεώρησε «ζώο». Κλεισμένος στο κλουβί του, έψαχνε να βρει τρόπους να δείξει στον φύλακά του ότι ανήκει σε ευφυές είδος και αξίζει να ελευθερωθεί. Για να το πετύχει, άρχισε να γράφει στο χώμα μαθηματικούς τύπους και σύμβολα χημείας. Ήλπιζε ότι αποδεικνύοντας γνώση, αποδεικνύει ταυτόχρονα και ότι είναι ανώτερο ον και άρα ίσο με αυτούς που τον αιχμάλωσαν. Παρά τις επίμονες προσπάθειές του, δεν τα κατάφερε. Αργότερα, για να σκοτώσει χρόνο, άρχισε να εκπαιδεύει κάτι ποντίκια που βρίσκονταν στη φυλακή του. Τους έφτιαξε ένα κλουβί για να τα κρατήσει κοντά του. Έτσι, τελειώνει η ιστορία, κέρδισε την ελευθερία του. Βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά, οι εξωγήινοι πείστηκαν. Έκριναν ότι μόνο μια ευφυής μορφή ζωής μπορεί να αιχμαλωτίσει μια άλλη. 

Στην κουλτούρα μας το ζώο είναι αντικείμενο. Είναι κάτι που τρώμε, κάτι που αγοράζουμε, κάτι που πουλάμε, κάτι απ’το οποίο φτιάχνουμε ρούχα και κάτι που χρησιμοποιούμε για να τεστάρουμε τα καλλυντικά μας. Και ενώ αυτό ισχύει γενικά, ισχύει επίσης ότι τα ζώα συντροφιάς πλέον έχουν αποκτήσει τόσο κεντρική θέση στη ζωή μας που οι ιδιοκτήτες τους τα αντιμετωπίζουν σαν παιδιά.

Αν ρωτήσεις έναν νομικό «τι θεωρείται το ζώο στην Ελλάδα», η σύντομη απάντηση (σύντομη και κατά τι παραπλανητική) είναι «πράγμα». Η μακρύτερη απάντηση είναι ότι απαντώντας σ’ αυτή την ερώτηση με νομική συνέπεια, θα δούμε να αποκαλύπτεται μπροστά μας μια ταύτιση του κοινού αισθήματος με το νομικό γίγνεσθαι: και στα δύο, το «τι είναι» το ζώο φαίνεται να προκαλεί σύγχυση. 

Η επιθυμία του Ντελόν ωστόσο έγινε γνωστή σε μια χρονική συγκυρία πολύ σημαντική: τα ευρωπαϊκά δίκαια αλλάζουν. Ενώ ακόμη δεν ξέρουν με σιγουριά πού πάνε, ολοένα και περισσότερες χώρες λένε «τα ζώα δεν είναι αντικείμενα και το ξέρουμε, δεν μπορούμε όμως να τα πούμε υποκείμενα, επομένως τι κάνουμε;». Προς το παρόν δημιουργούν ενδιάμεσες νομικές έννοιες που καθιστούν τα ζώα «όντα» που έχουν δικαίωμα στη ζωή τους.

Ενώ για τον Αστικό Κώδικα το ζώο είναι πράγμα, μετέπειτα νομοθεσίες και ειδικά ο νόμος «Άργος» (4830/2021) , δείχνουν με αυξανόμενη καθαρότητα ότι την ταύτιση με το αντικείμενο δεν μπορούμε πια να την υποστηρίξουμε. Γι’αυτό μιλάμε πια για «ευζωία». Αυτή η νομική σύγχυση μας δείχνει ότι είμαστε σε μια φάση αλλαγής. Τα ζώα αρχίζουν να εντάσσονται στη νομική προσωπικότητα σαν φορείς δικαιωμάτων και τα αντικείμενα, φυσικά, δεν έχουν δικαιώματα. 

H είδηση σχετικά με την επιθυμία του Αλέν Ντελόν για τη θανάτωση του σκύλου του είναι πολύ ταιριαστή στην εποχή μας. Αν δεχτούμε ότι το ζώο είναι απλώς ένα αντικείμενο, η επιθυμία της θανάτωσης και κοινής ταφής δεν είναι κάτι το παράλογο. Το πράγμα ανήκει στον ιδιοκτήτη του. Ο ηθοποιός ήταν 78 χρονών όταν η χώρα του άλλαξε τον τρόπο που βλέπει τα ζώα και τα αναβάθμισε σε «ζωντανά όντα προικισμένα με ευαισθησία». Αν μπορώ άλλωστε να σφάξω ένα κατσίκι που μεγάλωσα με κόπο και φροντίδα στην αυλή μου, γιατί να μην ζητήσω να θανατωθεί το σκυλί μου για να περάσουμε μαζί στην αιωνιότητα; Πολιτισμικά, μας αρέσει να θαβόμαστε με όσα μας ανήκουν. Ενώ αυτό είναι σκληρό και απάνθρωπο αν βλέπεις τα ζώα σαν πλάσματα αυθύπαρκτα που αξίζουν προστασία, παραμένει συνεπές με τα πιστεύω σου αν τα βλέπεις σαν ένα οικογενειακό κειμήλιο ή ένα συναισθηματικά φορτισμένο αντικείμενο. 

Η επιθυμία του Ντελόν ωστόσο έγινε γνωστή σε μια χρονική συγκυρία πολύ σημαντική: τα ευρωπαϊκά δίκαια αλλάζουν. Ενώ ακόμη δεν ξέρουν με σιγουριά πού πάνε, ολοένα και περισσότερες χώρες λένε «τα ζώα δεν είναι αντικείμενα και το ξέρουμε, δεν μπορούμε όμως να τα πούμε υποκείμενα, επομένως τι κάνουμε;». Προς το παρόν δημιουργούν ενδιάμεσες νομικές έννοιες που καθιστούν τα ζώα «όντα» που έχουν δικαίωμα στη ζωή τους. Αυτό, βέβαια, αφορά κυρίως τα ζώα συντροφιάς. Δηλαδή, στην αυξανόμενη  φιλοζωία μας, η στάση μας –τουλάχιστον νομικά– είναι ανθρωποκεντρική. Όσο πιο κοντά είναι το ζώο στον άνθρωπο τόσo περισσότερο αξίζει να ζήσει. Αυτά και άλλα θέματα τέτοιου είδους πραγματεύεται ο ανερχόμενος νομικός τομέας «δίκαιο των ζώων». Πρόκειται για ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της νομικής επιστήμης, όχι μόνο επειδή είναι καινούργιο αλλά επειδή αναγκάζει το νόμο να πάρει πολύ δύσκολες αποφάσεις. Αν τα ζώα αναγνωριστούν καθολικά σαν κάτι παραπάνω από πράγματα, θα είναι πολύ δύσκολο να μείνει η αναγνώριση αυτή στα ζώα συντροφιάς (κυρίως γατόσκυλα). Μια τέτοια αναβάθμιση θα είχε επιπτώσεις στην οικονομία, τέτοιας έκτασης που αυτή τη στιγμή, είναι μάλλον αφάνταστη. Στο παρελθόν, η αναγνώριση δικαιώματος σε ομάδες προσώπων έφερε οικονομικές αναταραχές, από την απαγόρευση της δουλείας μέχρι την απαγόρευση της παιδικής εργασίας. Η χρήση των ζώων για δικό μας όφελος είναι τόσο παγκόσμια και βαθιά ενταγμένη στην καθημερινότητα που μια συνθήκη που «απαγορεύει τη θανάτωση», όχι μόνο σε ζώα συντροφιάς αλλά σε ζώα σκέτο, θ’άλλαζε την ανθρωπότητα απ’τα θεμέλια. 

Δεν γράφω ότι είμαστε κοντά σε κάτι τέτοιο. Δεν είμαστε. Γράφω ότι δηλώσεις σαν αυτές του ηθοποιού φέρνουν στην επιφάνεια, με λίγες λέξεις, διλήμματα και προβληματισμούς του καιρού μας που ξεπερνάνε κατά πολύ την αφορμή με την οποία ειπώθηκαν. Στην προκειμένη περίπτωση, η δήλωση αυτή ανοίγει το κεφάλαιο «μέχρι πού μπορεί να μου ανήκει μια άλλη ζωή» και «αν ένα είδος ζώου αξίζει να ζήσει, γιατί δεν φερόμαστε με τον ίδιο τρόπο σ’ένα άλλο είδος;».

Σε κάποιο απροσδιόριστο μέλλον, εφόσον πια αναγνωρίζουμε τα ζώα σαν συναισθανόμενα όντα με δικαίωμα στη ζωή τους, θα τεθεί αναπόφευκτα το ζήτημα: 

Μπορούμε να εκμεταλλευόμαστε και να θανατώνουμε κάτι που εν γνώσει μας έχει «ψυχή» κι ευφυία; Κι αν μπορούμε, τι σημαίνει αυτό για τη θέση της «ψυχής» και της ευφυίας στον πολιτισμό μας; 

Σημείωση: Πρόσφατα εκδόθηκε το πρώτο τεύχος του περιοδικού «Δίκαιο και Ζώα» από τη Νομική Βιβλιοθήκη. Δίνει απαντήσεις σε ζητήματα που αφορούν τη νομική κατάσταση των ζώων συντροφιάς στην Ελλάδα. Είναι δωρεάν και ανοιχτό στο κοινό. Είναι χρήσιμο εργαλείο για κάθε πρόσωπο που ενδιαφέρεται για την προστασία των ζώων συντροφιάς στη χώρα μας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνατος Αλέν Ντελόν: Ανησυχία για την τύχη του σκύλου του, Λούμπο - Θα υποβληθεί σε ευθανασία όπως ήθελε ο ηθοποιός;

Διεθνή / Θάνατος Αλέν Ντελόν: Ανησυχία για την τύχη του σκύλου του, Λούμπο - Θα υποβληθεί σε ευθανασία όπως ήθελε ο ηθοποιός;

Μια δήλωση του Αλέν Ντελόν το 2018 για τον πιστό του σκύλο, Λούμπο, έχει γίνει αντικείμενο συζητήσεων μετά τον θάνατο του ηθοποιού - Οι ανακοινώσεις φιλοζωικών οργανώσεων
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ