Δίκαιο των Ζώων: Ο σκύλος του Ντελόν είναι πρόσωπο ή πράγμα;

Δίκαιο των Ζώων: Ο σκύλος του Ντελόν είναι πρόσωπο ή πράγμα; Facebook Twitter
Ο ηθοποιός ήταν 78 χρονών όταν η χώρα του άλλαξε τον τρόπο που βλέπει τα ζώα και τα αναβάθμισε σε «ζωντανά όντα προικισμένα με ευαισθησία». Φωτ.: Gisela Schober/Getty Images/Ideal Image
0


ΕΙΧΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ 
μια ιστορία που πήγαινε κάπως έτσι: ένας άντρας φυλακίστηκε από μια εξωγήινη μορφή ζωής που τον θεώρησε «ζώο». Κλεισμένος στο κλουβί του, έψαχνε να βρει τρόπους να δείξει στον φύλακά του ότι ανήκει σε ευφυές είδος και αξίζει να ελευθερωθεί. Για να το πετύχει, άρχισε να γράφει στο χώμα μαθηματικούς τύπους και σύμβολα χημείας. Ήλπιζε ότι αποδεικνύοντας γνώση, αποδεικνύει ταυτόχρονα και ότι είναι ανώτερο ον και άρα ίσο με αυτούς που τον αιχμάλωσαν. Παρά τις επίμονες προσπάθειές του, δεν τα κατάφερε. Αργότερα, για να σκοτώσει χρόνο, άρχισε να εκπαιδεύει κάτι ποντίκια που βρίσκονταν στη φυλακή του. Τους έφτιαξε ένα κλουβί για να τα κρατήσει κοντά του. Έτσι, τελειώνει η ιστορία, κέρδισε την ελευθερία του. Βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά, οι εξωγήινοι πείστηκαν. Έκριναν ότι μόνο μια ευφυής μορφή ζωής μπορεί να αιχμαλωτίσει μια άλλη. 

Στην κουλτούρα μας το ζώο είναι αντικείμενο. Είναι κάτι που τρώμε, κάτι που αγοράζουμε, κάτι που πουλάμε, κάτι απ’το οποίο φτιάχνουμε ρούχα και κάτι που χρησιμοποιούμε για να τεστάρουμε τα καλλυντικά μας. Και ενώ αυτό ισχύει γενικά, ισχύει επίσης ότι τα ζώα συντροφιάς πλέον έχουν αποκτήσει τόσο κεντρική θέση στη ζωή μας που οι ιδιοκτήτες τους τα αντιμετωπίζουν σαν παιδιά.

Αν ρωτήσεις έναν νομικό «τι θεωρείται το ζώο στην Ελλάδα», η σύντομη απάντηση (σύντομη και κατά τι παραπλανητική) είναι «πράγμα». Η μακρύτερη απάντηση είναι ότι απαντώντας σ’ αυτή την ερώτηση με νομική συνέπεια, θα δούμε να αποκαλύπτεται μπροστά μας μια ταύτιση του κοινού αισθήματος με το νομικό γίγνεσθαι: και στα δύο, το «τι είναι» το ζώο φαίνεται να προκαλεί σύγχυση. 

Η επιθυμία του Ντελόν ωστόσο έγινε γνωστή σε μια χρονική συγκυρία πολύ σημαντική: τα ευρωπαϊκά δίκαια αλλάζουν. Ενώ ακόμη δεν ξέρουν με σιγουριά πού πάνε, ολοένα και περισσότερες χώρες λένε «τα ζώα δεν είναι αντικείμενα και το ξέρουμε, δεν μπορούμε όμως να τα πούμε υποκείμενα, επομένως τι κάνουμε;». Προς το παρόν δημιουργούν ενδιάμεσες νομικές έννοιες που καθιστούν τα ζώα «όντα» που έχουν δικαίωμα στη ζωή τους.

Ενώ για τον Αστικό Κώδικα το ζώο είναι πράγμα, μετέπειτα νομοθεσίες και ειδικά ο νόμος «Άργος» (4830/2021) , δείχνουν με αυξανόμενη καθαρότητα ότι την ταύτιση με το αντικείμενο δεν μπορούμε πια να την υποστηρίξουμε. Γι’αυτό μιλάμε πια για «ευζωία». Αυτή η νομική σύγχυση μας δείχνει ότι είμαστε σε μια φάση αλλαγής. Τα ζώα αρχίζουν να εντάσσονται στη νομική προσωπικότητα σαν φορείς δικαιωμάτων και τα αντικείμενα, φυσικά, δεν έχουν δικαιώματα. 

H είδηση σχετικά με την επιθυμία του Αλέν Ντελόν για τη θανάτωση του σκύλου του είναι πολύ ταιριαστή στην εποχή μας. Αν δεχτούμε ότι το ζώο είναι απλώς ένα αντικείμενο, η επιθυμία της θανάτωσης και κοινής ταφής δεν είναι κάτι το παράλογο. Το πράγμα ανήκει στον ιδιοκτήτη του. Ο ηθοποιός ήταν 78 χρονών όταν η χώρα του άλλαξε τον τρόπο που βλέπει τα ζώα και τα αναβάθμισε σε «ζωντανά όντα προικισμένα με ευαισθησία». Αν μπορώ άλλωστε να σφάξω ένα κατσίκι που μεγάλωσα με κόπο και φροντίδα στην αυλή μου, γιατί να μην ζητήσω να θανατωθεί το σκυλί μου για να περάσουμε μαζί στην αιωνιότητα; Πολιτισμικά, μας αρέσει να θαβόμαστε με όσα μας ανήκουν. Ενώ αυτό είναι σκληρό και απάνθρωπο αν βλέπεις τα ζώα σαν πλάσματα αυθύπαρκτα που αξίζουν προστασία, παραμένει συνεπές με τα πιστεύω σου αν τα βλέπεις σαν ένα οικογενειακό κειμήλιο ή ένα συναισθηματικά φορτισμένο αντικείμενο. 

Η επιθυμία του Ντελόν ωστόσο έγινε γνωστή σε μια χρονική συγκυρία πολύ σημαντική: τα ευρωπαϊκά δίκαια αλλάζουν. Ενώ ακόμη δεν ξέρουν με σιγουριά πού πάνε, ολοένα και περισσότερες χώρες λένε «τα ζώα δεν είναι αντικείμενα και το ξέρουμε, δεν μπορούμε όμως να τα πούμε υποκείμενα, επομένως τι κάνουμε;». Προς το παρόν δημιουργούν ενδιάμεσες νομικές έννοιες που καθιστούν τα ζώα «όντα» που έχουν δικαίωμα στη ζωή τους. Αυτό, βέβαια, αφορά κυρίως τα ζώα συντροφιάς. Δηλαδή, στην αυξανόμενη  φιλοζωία μας, η στάση μας –τουλάχιστον νομικά– είναι ανθρωποκεντρική. Όσο πιο κοντά είναι το ζώο στον άνθρωπο τόσo περισσότερο αξίζει να ζήσει. Αυτά και άλλα θέματα τέτοιου είδους πραγματεύεται ο ανερχόμενος νομικός τομέας «δίκαιο των ζώων». Πρόκειται για ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της νομικής επιστήμης, όχι μόνο επειδή είναι καινούργιο αλλά επειδή αναγκάζει το νόμο να πάρει πολύ δύσκολες αποφάσεις. Αν τα ζώα αναγνωριστούν καθολικά σαν κάτι παραπάνω από πράγματα, θα είναι πολύ δύσκολο να μείνει η αναγνώριση αυτή στα ζώα συντροφιάς (κυρίως γατόσκυλα). Μια τέτοια αναβάθμιση θα είχε επιπτώσεις στην οικονομία, τέτοιας έκτασης που αυτή τη στιγμή, είναι μάλλον αφάνταστη. Στο παρελθόν, η αναγνώριση δικαιώματος σε ομάδες προσώπων έφερε οικονομικές αναταραχές, από την απαγόρευση της δουλείας μέχρι την απαγόρευση της παιδικής εργασίας. Η χρήση των ζώων για δικό μας όφελος είναι τόσο παγκόσμια και βαθιά ενταγμένη στην καθημερινότητα που μια συνθήκη που «απαγορεύει τη θανάτωση», όχι μόνο σε ζώα συντροφιάς αλλά σε ζώα σκέτο, θ’άλλαζε την ανθρωπότητα απ’τα θεμέλια. 

Δεν γράφω ότι είμαστε κοντά σε κάτι τέτοιο. Δεν είμαστε. Γράφω ότι δηλώσεις σαν αυτές του ηθοποιού φέρνουν στην επιφάνεια, με λίγες λέξεις, διλήμματα και προβληματισμούς του καιρού μας που ξεπερνάνε κατά πολύ την αφορμή με την οποία ειπώθηκαν. Στην προκειμένη περίπτωση, η δήλωση αυτή ανοίγει το κεφάλαιο «μέχρι πού μπορεί να μου ανήκει μια άλλη ζωή» και «αν ένα είδος ζώου αξίζει να ζήσει, γιατί δεν φερόμαστε με τον ίδιο τρόπο σ’ένα άλλο είδος;».

Σε κάποιο απροσδιόριστο μέλλον, εφόσον πια αναγνωρίζουμε τα ζώα σαν συναισθανόμενα όντα με δικαίωμα στη ζωή τους, θα τεθεί αναπόφευκτα το ζήτημα: 

Μπορούμε να εκμεταλλευόμαστε και να θανατώνουμε κάτι που εν γνώσει μας έχει «ψυχή» κι ευφυία; Κι αν μπορούμε, τι σημαίνει αυτό για τη θέση της «ψυχής» και της ευφυίας στον πολιτισμό μας; 

Σημείωση: Πρόσφατα εκδόθηκε το πρώτο τεύχος του περιοδικού «Δίκαιο και Ζώα» από τη Νομική Βιβλιοθήκη. Δίνει απαντήσεις σε ζητήματα που αφορούν τη νομική κατάσταση των ζώων συντροφιάς στην Ελλάδα. Είναι δωρεάν και ανοιχτό στο κοινό. Είναι χρήσιμο εργαλείο για κάθε πρόσωπο που ενδιαφέρεται για την προστασία των ζώων συντροφιάς στη χώρα μας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνατος Αλέν Ντελόν: Ανησυχία για την τύχη του σκύλου του, Λούμπο - Θα υποβληθεί σε ευθανασία όπως ήθελε ο ηθοποιός;

Διεθνή / Θάνατος Αλέν Ντελόν: Ανησυχία για την τύχη του σκύλου του, Λούμπο - Θα υποβληθεί σε ευθανασία όπως ήθελε ο ηθοποιός;

Μια δήλωση του Αλέν Ντελόν το 2018 για τον πιστό του σκύλο, Λούμπο, έχει γίνει αντικείμενο συζητήσεων μετά τον θάνατο του ηθοποιού - Οι ανακοινώσεις φιλοζωικών οργανώσεων
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Social Media / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ