Mήπως ο Αi Weiwei το έχει τερματίσει; Από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο

Mήπως ο Αi Weiwei το έχει τερματίσει; Από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο Facebook Twitter
Το χθεσινό φιλανθρωπικό χάπενινγκ του Ai Weiwei στην Ειδομένη.. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ
18

Mήπως το έχει τερματίσει ο Αi Weiwei με τον ακτιβισμό του γύρω απ' τους πρόσφυγες; Το σημερινό του χάπενινγκ, να μεταφέρει ένα λευκό πιάνο στην Ειδομένη για να παίξει δυο νότες μια Σύρια πρόσφυγας, υπο βροχήν, παρουσία πέντε συμπατριωτών της (που χαμογελούσαν αμήχανα), αλλά δεκάδων δημοσιογράφων που αναμετάδωσαν το γεγονός με τις συνήθεις λυρικές σάλτσες, ήταν τόσο αμήχανο που σε έκανε να ντρέπεσαι.

Αμήχανο, όπως και το φιλανθρωπικό γκαλά που διοργάνωσε προ ημερών, στο οποίο έδωσε στους κοσμικούς από μια ισοθερμική κουβέρτα για να ρίξουν στους ώμους ενώ τσιμπολογάνε τη σφυρίδα τους συντετριμμένοι.

Αμήχανο, όπως η φωτογραφία του ως πνιγμένος Αϊλάν.

Και βεβαίως αμήχανο, όπως οι δεκάδες ανάλογες πράξεις περίβλεπτης φιλανθρωπίας― με κορυφαίο το πέρασμα της Βαρδινογιάννη και του Ρουβά από το λιμάνι του Πειραιά (ντυμένων σπορ), όπου εμβολίασαν ανεύθυνα και αβλεπί δεκάδες παιδιά προσφύγων, αφήνοντάς τα μετά να ψήνονται στον πυρετό. 


Φυσικά πάντα μπροστά στις κάμερες των καναλιών (των οποίων είναι ιδιοκτήτες). Ή μπροστά στους φωτορεπόρτερ που θα γεμίσουν μετά τα μεσημεριανάδικα ή τα λαϊκά περιοδικά με την πορνογραφία του πόνου.

Για ανέστιους ανθρώπους που κοιμούνται στις λάσπες, έχοντας για υπάρχοντά τους δυο κουβέρτες και ένα μπόγο ρούχα, οι κοσμικοί στο γκαλά με τις ισοθερμικές κουβέρτες και τα λευκά πιάνα υπό βροχήν, στερούνται σοβαρότητας. Φαντάζουν ως μια βλακώδης, ναρκισσιστική πολυτέλεια. Είναι ένα πυροτέχνημα― βούτυρο στο ψωμί των social media

Και καλά η πρέσβειρα και ο Σάκης― τι ντουέτο Θεέ μου! Αλλά ο Ai Weiwei; Τον παρακολουθούσα μέχρι πρότινος με θαυμασμό. Και για το ρωμαλέο έργο του και για την πολιτική του στάση απέναντι στους διωγμούς της Κίνας. Τι έπαθε ξαφνικά και παίζει έτσι με το μεγαλύτερο ανθρωπιστικό πρόβλημα που έχει ζήσει ο κόσμος προ πολλού; Πόσες χιλιάδες σέλφις θα βγάλει ακόμη, από κάθε δυνατή γωνία, στους τόπους της δυστυχίας; Πόσα χιλιόμετρα βίντεο θα τον τραβήξει ακόμα το ιδιωτικό του συνεργείο που τον ακολουθεί κατά πόδας, κινηματογραφώντας ακόμα και την πιό ιδιωτική στιγμή του;


Είναι αυτό ακτιβισμός ή καλλιτεχνικό τριπάκι; Και τι προσφέρει πραγματικά, επί της ουσίας, στους δυστυχισμένους;

Mήπως ο Αi Weiwei το έχει τερματίσει; Από τον Στάθη Τσαγκαρουσιάνο Facebook Twitter
Διασημότητες με ισοθερμικές κουβέρτες προσφύγων τραβάνε σέλφις στο φιλανθρωπικό γκαλά του Ai weiwei στο Βερολίνο!

Ας δεχτούμε ότι κάνει αυτά τα χάπενινγκ για να αφυπνίσει την συνείδηση του κόσμου και να στρέψει τα βλέμματα στο δράμα. Αν και δεν περίμενε κανείς τον Ai Weiwei για να πληροφορηθεί τη δυστυχία αυτή (μέχρι και drones πετάνε πάνω από την Ειδομένη και το RT δείχνει σε live streaming τον καταυλισμό!), θα έπρεπε κάποιος να του πεί ότι και τα χάπενινγκ πρέπει να είναι ανάλογα του γεγονότος που σχολιάζουν. Για ανέστιους ανθρώπους που κοιμούνται στις λάσπες, έχοντας για υπάρχοντά τους δυο κουβέρτες και ένα μπόγο ρούχα, οι κοσμικοί με τις ισοθερμικές κουβέρτες και τα λευκά πιάνα υπό βροχήν, στερούνται σοβαρότητας. Φαντάζουν ως μια βλακώδης, ναρκισσιστική πολυτέλεια― βούτυρο στο ψωμί των social media, που άγουρα ακόμα, μεγεθύνουν κάθε στερεότυπο, χαϊδεύονται με κάθε κολακεία του μέσου γούστου, ως προς το τι είναι ανθρωπιά, καλωσύνη κι ακτιβισμός του like. Θύμα αυτής της "κοινωνίας του θεάματος" είναι κι ο Ai Weiwei, που έχει αισθητικοποιήσει την πραγματικότητα, για να την φέρει στα μέτρα του, να την κάνει ένα σφοδρό, δραματικό φόντο στις σέλφις του.

Δεν μπορώ να μη θυμηθώ ένα επεισόδιο στα Ημερολόγια του Σεφέρη, επι Κατοχής, όταν τον είχε πλευρίσει ένας κοσμικός "πατριώτης" στο Κάϊρο όπου τον πληροφόρησε ότι θα διοργανώσει μια δεξίωση με πλούσιο μπουφέ όπου θα πουλήσει φωτογραφίες παιδιών της κατοχής που λιμοκτονούν, υπέρ του αγώνα. Είναι από τις ελάχιστες στιγμές που ο Σεφέρης παραφέρθηκε και σχεδόν εκπαραθύρωσε τον "πατριώτη", σπρώχνοντάς τον απ΄΄τις σκάλες. Γιατί το θεώρησε μέγιστη ύβρη το να χαϊδεύεσαι με τη δυστυχία των άλλων.

Τα λέει και η Μαρώ (λίγο παραλλαγμένα), στο 03:13''.

18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

12 σχόλια
Aνεξάρτητα με το υπόλοιπο άρθρο και την προηγούμενη ιστορία του Ai weiwei, ή τις προθέσεις του, τις αποτυχημένες ή τις επιτυχημένες προσπάθειες του, μόνο στην ελλάδα θα μπορούσε να γραφτεί ότι ένα μουσικό όργανο σε συνθήκες φρίκης, είναι θέμα πολυτέλειας.
ο Αi Weiwei γυρίζει στη Λέσβο και την Ειδωμένη για να ικανοποιήσει το ναρκισιστικό του σύνδρομο. Μάλιστα. Λοιπόν ακούστε όταν ύστερα απο 20 χρόνια η Ιστορία καταγράψει αυτό που ζούμε τώρα ώς μια ακόμα ντροπή για τον λεγόμενο Δυτικό πολιτισμό τα παιδιά του τότε μέλλοντος δεν θα αναρρωτούνται γιατί ένας ήδη παγκόσια γνωστός ακτιβιστής καλλιτέχνης γύριζε στις λάσπες για να τραβήξει το βλέμμα έστω και ενός ανθρώπου ακόμα σε αυτό το κομμάτι επίγειας κόλασης...αυτό που θα αναρρωτιούται είναι γιατί ήταν τόσο ΜΟΝΟΣ του... δυστυχώς οι ευαίσθητοι καλλιτέχνες του καναπέ, της ξάπλας και των ηλεκτρονικών δακρύων είναι αμέτρητοι. Αυτοί που είναι διατεθειμένοι να βάλουν το κεφάλι τους στη λαιμητόμο για μια ιδέα, ένα κάποιο ιδανικό, ελάχιστοι... Ένας απο αυτούς, τους μετρημένους στα δάχτυλα του ενός χεριού, είναι και ο συγκεκριμένος κύριος... Kαι η Ιστορία γράφει...
"Αυτοί που είναι διατεθειμένοι να βάλουν το κεφάλι τους στη λαιμητόμο για μια ιδέα, ένα κάποιο ιδανικό, ελάχιστοι... "Ναι το έβαλε στην λαιμητόμο περιφερόμενος στη Μυτιλήνη στην Ευρώπη στην Ειδομένη και μένοντας στα ακριβά του ξενοδοχεία.Σε λίγο θα μας πεις πως είναι ο Joseph Beuys.
α, καλά ! εσύ νομίζεις ότι ο ανθρωπος αυτός γεννήθηκε την ημέρα που εσύ έμαθες την ύπαρξη του . Τράβα διάβασε το σεντόνι που έχει για βιογραφικό στη wikipedia και μετά ελα να μου πεις για τη δική σου ζωή και τι έχεις κάνει και για ποιόν...και φυσικά οι βόλτες του ( για σένα) στη Λέσβο και στην Ειδωμένη φυσικά δεν είναι το μονο που έχει κανει για τους πρόσφυγες. Κατά τα άλλα το αμερικάνικο γνωμικό για τις "γνώμες" σου είναι γνωστό φαντάζομαι...
Επειδή οι γνώσεις σου περιορίζονται στο wikipedia που ελπίζω να μην έχεις γράψει και εσύ κάτι, θα σου πω πως το να συγκρίνει τον Joseph Beuys με τον Αi Weiwei δείχνει το μέγεθος της άγνοιας σου.Ο καλλιτέχνης δεν θεωρείτε σημαντικός μόνο από το βιογραφικό -ποιοι και πόσοι τον επέλεξαν να ενθέσει και ποιοι και πόσοι τον επέλεξαν μπει σε ένα κατάλαλο και δίπλα σε ποιους-αλλά και από το πόσους επηρέασε και ο Joseph Beuys είναι για την μεταπολεμική τέχνη η κορυφή για μένα.Οπότε διάβασε τίποτα πρώτα και μετά χρησιμοποίησε σωστά αυτό που λέει το αμερικανικό γνωμικό. Όπως δηλαδή αρμόζει σε σένα.Εγώ άλλωστε "Αγαπώ την Αμερική και η Αμερική αγαπά εμένα ".
Ο ένα λόγω κινέζος κύριος πιστεύει ότι προσφέρει στην Τέχνη, η ελληνική κυβέρνηση πιστεύει ότι προφέρει στους πρόσφυγες και στο διεθνές κίνημα αλληλεγγύης (sic), και οι Έλληνες (ψηφοφόροι και μη του ΣΥΡΙΖΑ) ξεπλένουν την ευθύνη τους (για τις πολιτικές τους "επιλογές" και "μη επιλογές", που έφεραν την κυρά-Τασία και τους ομοίους της να διαχειρίζονται την μεγαλύτερη ανθρωπιστική κριση των τελευταίων 60 ετών) με εράνους για ρούχα και είδη πρώτης ανάγκης....Και κανένας δεν καταλαβαίνει ότι συμβάλλει και συνέβαλε στην μεγαλύτερη "κονόμα" της μαφίας διακίνησης απόγνωσης που στήθηκε ποτέ γύρω από μια πολιτικ/πολεμική σύρραξη. Ούτε και η πολτικώς ορθή κεντρική εξουσία στις Βρυξέλλες το πήρε είδηση..... Και θεωρεί ότι χρωστάει και 3δις στο Οθωμανικό κράτος που ανέχεται και περιθάλπει αυτή την μπιζνα....Αν αυτό δεν ειναι βλακεία και όνειδος, τι ειναι;
Στη Μυτιλήνη πουλάνε εισιτήρια χωρίς αντίκρισμα για Ειδομένη προς 50 ευρώ, (προσεχώς κατευθείαν για Βερολίνο προς 200), στο Περαία πουλάνε νεράκια 5 ευρώ και στην Ειδομένη γαλότσες για τις λάσπες, μουσαμάδες από θερμοκήπια και ξυλοσομπες σε πολύ προσιτές τιμές και ναι ο Αi Weiwei και ίσως και η πλειοψηφία της σύγχρονης τέχνης που είναι συνώνυμο της επιτήδευσης έχει τερματίσει.Εγώ θα τελειώσω το σχόλιο μου με μια φράση από το βιβλίο του Maurice Attia, "το μαύρο Αλγέρι", με κάποιους άλλους πρόσφυγες και ανθρώπους χωρίς πατρίδα."Πάντα υπάρχει τρόπος να κερδίζεις κανείς από τη δυστυχία των ανθρώπων."
Στο προηγούμενο...χμ..."καλλιτεχνο-ακτιβιστικό δρώμενο" τού Ai Weiwei όπου μιμείτο το σώμα τού νεκρού Αιλάν (απίστευτη χοντράδα κατά την γνώμη μου) είχα πεί οτι αυτού τού είδους δηθενο-ακτιβισμός έχει καταντήσει μάστιγα.Πλέον κάνει μπάμ ότι αυτός ο τύπος αυτοπροβάλλεται στην τραγωδία άλλων στήνοντας φτηνά και ιδιαίτερα χαμηλού επιπέδου χάπενιγκ με τα οποία ταυτίζονται χιλιάδες θείτσες και θείτσοι εκ τού ασφαλούς μαζί με ορδές από άτομα με συναισθηματικό IQ πόμολου πόρτας.Το ότι σε τίποτα δεν βοηθάει αυτούς τούς ανθρώπους είναι καραμπινάτα προφανές.Ομως το προιόν του πουλάει. Κι αυτό είναι χωρίς αμφιβολία το χειρότερο.
Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι στην Ειδομένη κ σας γράφω από εκεί. Δεν τα ξέρω τα καλλιτεχνικά αλλά πραγματικά νομίζω δεν προσφέρει ουσιαστικά κ απορω πως αντέχει να τα κάνει αυτά όταν παρακαλάει ο κόσμος για ένα ζευγάρι παπούτσια. Νομιζω και αυτός όπως κ πολλοί άλλοι βρίσκουν ευκαιρία να προωθησουν δικα τους θέματα. Χθες ας πουμε ήταν γεμάτος ο καταυλισμός με πανακριβα ντυμένους μάρτυρες του Ιεχωβά που έλεγαν σε όλους ότι θα σωθούν με τη δύναμη της Αγ. Γραφής κ ότι αυτό ήρθαν να προσφέρουν. Σαν αυτόν δηλαδή που λέει ότι ή τέχνη θα σταματήσει τον πόλεμο. Ποια ή διάφορα; Καλή η ευαισθητοποίηση αλλά ας υπάρχει κ ουσία. Ωραιο το πιάνο αλλα αν θες happening ή installation στησε 30 πλυντήρια στεγνωτηρια να πιάσει κ τόπο.
Καλό κουράγιο εκεί πέρα...Μήπως εσείς ή κάποιος άλλος τηρείτε blog/twitter/facebook page κλπ με πρωτογενή ενημέρωση από τον καταυλισμό; Πάντα είναι χρήσιμο κάτι τέτοιο, χωρίς να αντικαθιστά τη δουλειά των δημοσιογράφων φυσικά. Ας πούμε, υπάρχει το fb group "Εθελοντές Κιλκίς Πρόσφυγες Ειδομένη/Volunteers Kilkis Refugees Idomeni", όπως επίσης και ο λογαριασμός στο twitter του κ. Babar Baloch, εκπροσώπου της Επιτροπής του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, ο οποίος βρίσκεται εκεί. Ευχαριστώ.
Σας ευχαριστω πολυ. Οντως σημερα ηταν εξαιρετικα δυσκολη μερα. Τοση βροχη....Πολυ ωραια ιδεα αυτο που λετε για την πρωτογενη ενημερωση. Θα πρεπει να το κανω αφου θα μεινω αρκετες ημερες ακομα. Καθε ανθρωπος ειναι κ μια αλλη ιστορια κ καθε μερα κατι νεο συμβαινει.
Ααχχ.. να είστε καλά κύριε Τσαγκαρουσιάνο! Και πάνω που εχθές καθώς διάβασα ένα άρθρο για τον Αi Weiwei και για τις δραστηριότητές του, σχετικές με τους πρόσφυγες στην χώρα μας, σκεφτόμενος μήπως ο άνθρωπος αυτός έχει, κάπου, ξεφύγει, με μεγάλη ικανοποίηση διάβασα το άρθρο σας. Δεν ήταν η ιδέα μου τελικά.....να είστε καλά.