Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις

Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δωμάτιο Facebook Twitter
Το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε
0

Από τον Σάμιουελ Μπέκετ, τον Ρενέ Μαγκρίτ, τον Τζέιμς Μπόλντγουιν και τον Μπάστερ Κίτον μέχρι τον Μοχάμεντ Άλι, τον Μπράντο, την Μπάρμπρα Στράισαντ, τους Velvet Underground και τoν Bowie, ο σπουδαίος λειτουργός του φωτογραφικού φακού Στιβ Σαπίρο, που πέθανε χθες στα 87 του, υπήρξε αδιαμφισβήτητα ένας ιδιοφυής πορτρετίστας επιφανών μορφών του 20ού αιώνα.

Το εξαιρετικό όμως στην περίπτωση αυτού του μεγάλου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από τη δημοσιότητα το όνομά του είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Το ακόμα πιο εξαιρετικό ίσως είναι ότι ο ίδιος θεωρούσε ως το πιο σημαντικό «πορτρέτο» του μια φωτογραφία όπου δεν υπάρχει πρόσωπο, μόνο ένα άδειο δωμάτιο. 

Το εξαιρετικό στην περίπτωση αυτού του εξαίρετου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από την δημοσιότητα το όνομά του, είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Πρόκειται για το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε, και όταν έφτασε το ίδιο βράδυ στην πόλη ο Σαπίρο ως απεσταλμένος του περιοδικού Life, ζήτησε να το επισκεφτεί. Δεκαετίες αργότερα θα περιέγραφε κάπως έτσι την «απόκοσμη» εικόνα που συνάντησε και επιχείρησε να απαθανατίσει: 

«Είδα τη βαλίτσα στο τραπεζάκι, τα ανακατωμένα πουκάμισα, τα πλαστικά κύπελλα του καφέ. Τότε ξαφνικά εμφανίστηκε η μορφή του στην τηλεόραση που ήταν κολλημένη στον τοίχο. Μου φάνηκε εξαιρετικά συμβολική η στιγμή. Ο άνθρωπος ως φυσική παρουσία είχε χαθεί για πάντα, κι όμως τα πράγματά του τον περίμεναν εκεί. Η αίσθηση ήταν ότι το πνεύμα του περιφερόταν από πάνω μας στο δωμάτιο. Ήταν μια από τις πολύ σπάνιες στιγμές που ένιωσα ότι έβγαζα μια πραγματικά σημαντική φωτογραφία. Το Life όμως τότε δεν τη βρήκε αρκετά ενδιαφέρουσα για δημοσίευση τη συγκεκριμένη εικόνα. Όπως έχω ξαναπεί, ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις τη σημασία μιας εικόνας την ώρα που την τραβάς. Ακόμα και τούτη την ώρα, μου είναι αδύνατο να κοιτάξω αυτήν τη φωτογραφία χωρίς να νιώσω ρίγος. Ένας σπουδαίος άνθρωπος είχε μόλις χαθεί, κι εγώ προσπάθησα να συλλάβω με τον φακό μου την απώλεια. Μάταιο, φυσικά.» 

Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις Facebook Twitter
Ο 21χρονος Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς.

«Απόκοσμες» διαστάσεις –αν και σε πολύ φωτεινότερους τόνους αυτήν τη φορά– είχε λάβει με το πέρας του χρόνου και μια άλλη φωτογραφία του Σαπίρο που απεικονίζει έναν 21χρονο Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) να κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς, ανάμεσά τους κι ένα 6χρονο κοριτσάκι που τον κοιτά με δέος στα μάτια. Είκοσι τρία ολόκληρα χρόνια μετά, η μικρή τότε Λόνι θα γινόταν η τέταρτη και τελευταία σύζυγος του.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

Απώλειες / Η Φρανσουάζ Αρντί από εδώ στην αιωνιότητα 

«Θέλω να πιστεύω ότι οι ισχυρότεροι δεσμοί διατηρούνται για πάντα, ό,τι κι αν συμβεί και όπου κι αν βρισκόμαστε», είχε πει μερικούς μήνες πριν από τον θάνατό της η γυναίκα που υπήρξε αιώνιο κι απαράμιλλο σύμβολο ομορφιάς, έκφρασης, ερμηνείας, ελευθερίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ