Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις

Μάρτιν Λούθερ Κινγκ δωμάτιο Facebook Twitter
Το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε
0

Από τον Σάμιουελ Μπέκετ, τον Ρενέ Μαγκρίτ, τον Τζέιμς Μπόλντγουιν και τον Μπάστερ Κίτον μέχρι τον Μοχάμεντ Άλι, τον Μπράντο, την Μπάρμπρα Στράισαντ, τους Velvet Underground και τoν Bowie, ο σπουδαίος λειτουργός του φωτογραφικού φακού Στιβ Σαπίρο, που πέθανε χθες στα 87 του, υπήρξε αδιαμφισβήτητα ένας ιδιοφυής πορτρετίστας επιφανών μορφών του 20ού αιώνα.

Το εξαιρετικό όμως στην περίπτωση αυτού του μεγάλου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από τη δημοσιότητα το όνομά του είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Το ακόμα πιο εξαιρετικό ίσως είναι ότι ο ίδιος θεωρούσε ως το πιο σημαντικό «πορτρέτο» του μια φωτογραφία όπου δεν υπάρχει πρόσωπο, μόνο ένα άδειο δωμάτιο. 

Το εξαιρετικό στην περίπτωση αυτού του εξαίρετου Αμερικανού φωτογράφου που φρόντιζε πάντα να κρατά μακριά από την δημοσιότητα το όνομά του, είναι ότι υπήρξε συγχρόνως και ο πιο σημαντικός φωτορεπόρτερ στα διάφορα συνταρακτικά επεισόδια του κινήματος για τα πολιτικά δικαιώματα στις ΗΠΑ.

Πρόκειται για το δωμάτιο του Lorraine Motel στο Μέμφις, όπου διέμενε ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ όταν δολοφονήθηκε, και όταν έφτασε το ίδιο βράδυ στην πόλη ο Σαπίρο ως απεσταλμένος του περιοδικού Life, ζήτησε να το επισκεφτεί. Δεκαετίες αργότερα θα περιέγραφε κάπως έτσι την «απόκοσμη» εικόνα που συνάντησε και επιχείρησε να απαθανατίσει: 

«Είδα τη βαλίτσα στο τραπεζάκι, τα ανακατωμένα πουκάμισα, τα πλαστικά κύπελλα του καφέ. Τότε ξαφνικά εμφανίστηκε η μορφή του στην τηλεόραση που ήταν κολλημένη στον τοίχο. Μου φάνηκε εξαιρετικά συμβολική η στιγμή. Ο άνθρωπος ως φυσική παρουσία είχε χαθεί για πάντα, κι όμως τα πράγματά του τον περίμεναν εκεί. Η αίσθηση ήταν ότι το πνεύμα του περιφερόταν από πάνω μας στο δωμάτιο. Ήταν μια από τις πολύ σπάνιες στιγμές που ένιωσα ότι έβγαζα μια πραγματικά σημαντική φωτογραφία. Το Life όμως τότε δεν τη βρήκε αρκετά ενδιαφέρουσα για δημοσίευση τη συγκεκριμένη εικόνα. Όπως έχω ξαναπεί, ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις τη σημασία μιας εικόνας την ώρα που την τραβάς. Ακόμα και τούτη την ώρα, μου είναι αδύνατο να κοιτάξω αυτήν τη φωτογραφία χωρίς να νιώσω ρίγος. Ένας σπουδαίος άνθρωπος είχε μόλις χαθεί, κι εγώ προσπάθησα να συλλάβω με τον φακό μου την απώλεια. Μάταιο, φυσικά.» 

Όταν η φωτογραφία είχε ακόμα μαγικές δυνάμεις Facebook Twitter
Ο 21χρονος Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς.

«Απόκοσμες» διαστάσεις –αν και σε πολύ φωτεινότερους τόνους αυτήν τη φορά– είχε λάβει με το πέρας του χρόνου και μια άλλη φωτογραφία του Σαπίρο που απεικονίζει έναν 21χρονο Μοχάμεντ Άλι (Κάσιους Κλέι ακόμα τότε) να κάθεται έξω από το πατρικό του το 1963, περιτριγυρισμένος από παιδάκια της γειτονιάς, ανάμεσά τους κι ένα 6χρονο κοριτσάκι που τον κοιτά με δέος στα μάτια. Είκοσι τρία ολόκληρα χρόνια μετά, η μικρή τότε Λόνι θα γινόταν η τέταρτη και τελευταία σύζυγος του.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ