Με σκότωσε γιατί με αγαπούσε

Με σκότωσε γιατί με αγαπούσε Facebook Twitter
Φαίνεται ότι τους καλύπτει, παρ’ όλα αυτά, η βολική αοριστία και ο νοσηρός και φτηνιάρικος ρομαντισμός που αναδύει ο όρος «έγκλημα πάθους». Τη σκότωσε γιατί την αγαπούσε. Η κακιά η ώρα. Φωτ.: Eurokinissi
0

ΚI OMΩΣ, παρά τα διαρκή φρικιαστικά περιστατικά που στοιχειώνουν την επικαιρότητα και αφυπνίζουν (θέλει να πιστεύει κανείς) με τον πιο ανατριχιαστικό τρόπο το κοινό αίσθημα, είναι πολλοί –η σιωπηρή «ηθική πλειοψηφία» ίσως–  αυτοί που εξακολουθούν να αμφισβητούν την ίδια την υπόσταση και το κύρος του όρου γυναικοκτονία. Σα να πρόκειται για κάποια αδόκιμη έκφραση του συρμού ή για τυπικό δείγμα ενός υπερβάλλοντος και μονοδιάστατου δικαιωματισμού που δεν ανταποκρίνεται στη σύνθετη υφή της πραγματικότητας.

Φαίνεται ότι τους καλύπτει, παρ’ όλα αυτά, η βολική αοριστία και ο νοσηρός και φτηνιάρικος ρομαντισμός που αναδύει ο όρος «έγκλημα πάθους». Τη σκότωσε γιατί την αγαπούσε. Η κακιά η ώρα. Αυτό είναι που μας μένει από την υπόθεση του έργου, καθώς ακούγεται ένα δραματικό μουσικό κρεσέντο και πέφτουν οι τίτλοι τέλους.

Υπάρχει στη χώρα μας ένα είδος εγγενούς, ασυμμάζευτης, ανεξέλεγκτης και αγρίως νοσηρής ματσίλας και επιθετικότητας εις βάρος των γυναικών (από τον ίδιο τον «άνθρωπό» τους μάλιστα), που πρέπει να χαλιναγωγηθεί και να παταχθεί, πάση θυσία, πολιτισμικά και θεσμικά, πριν εξελιχθεί σε ειδησιογραφία ρουτίνας στο κεντρικό δελτίο και σε μόνιμο περιεχόμενο στα μεσημεριανάδικα.

«Ανδροκτονία δηλαδή δεν υπάρχει;» ερωτούν μορφάζοντας. Υπάρχει, αν το ζητάς σώνει και καλά, και μάλιστα είναι ακόμα πιο παραδοσιακής και συστηματικής μορφής ίσως από τη γυναικοκτονία. Είναι ο πόλεμος ή και ο στρατός ακόμα, που οδηγεί στην αυτοχειρία «αδύναμους» και «υπερευαίσθητους» νεαρούς άνδρες που δεν μπορούν να διαχειριστούν το έμφυλο υπόδειγμα και τον ρόλο που τους κληροδότησε η πατριαρχία.

Ιδού άλλη μια λέξη που κάνει πολλούς να ξινίζουν, παρότι, όπως και το ξεπάστρεμα γυναικών με συνοπτικές διαδικασίες και συχνά χωρίς συνέπειες, συμβαίνει από το ξεκίνημα του είδους μας στον ταλαίπωρο αυτό πλανήτη.

Το γεγονός ότι παραδοσιακά η πατριαρχία δεν υπονομεύει και δεν δηλητηριάζει την ύπαρξη μόνο των γυναικών, αλλά και των ανδρών, θα έπρεπε να είναι πασιφανές το 2021, δεν είναι όμως, όπως και πολλές άλλες κατοχυρωμένες μάστιγες της ανθρωπότητας. 

   

Ακόμα και η αυτοκτονία είναι μια μορφή έμμεσης έστω ανδροκτονίας, από τη στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των αυτοχείρων είναι άνδρες, οι οποίοι είναι επίσης πιο επιρρεπείς από τις γυναίκες στους πάσης φύσεως εθισμούς, στην οργή, στη χολή, στο δηλητήριο, επειδή δεν παλεύεται αλλιώς, ρε φίλε, η πουτάνα (ρουφιάνα, καργιόλα, σκρόφα κ.λπ.) η κοινωνία / η δουλειά / η ζωή. Άνδρες που αρνούνται να διαχειριστούν ή να εξημερώσουν τον θυμό τους, αλλά και ακόμα πιο σοβαρές διαταραχές και παθογένειες, επειδή έτσι τους έμαθαν. 

Μας αρέσει να λέμε ότι στην Ελλάδα δεν συναντάς το είδος της αγελαίας βίαιης συμπεριφοράς που συμβαίνει κατά την άγρια εκτόνωση του Σαββατοκύριακου σε άλλες πιο βόρειες και πιο «πολιτισμένες» χώρες, και εν μέρει ίσως ισχύει κάτι τέτοιο (όποιος έχει θητεύσει στη Βρετανία ή και αλλού και δεν καθόταν μέσα τις νύχτες, μπορεί να το επιβεβαιώσει).

Προφανώς όμως, υπάρχει στη χώρα μας ένα είδος εγγενούς, ασυμμάζευτης, ανεξέλεγκτης και αγρίως νοσηρής ματσίλας και επιθετικότητας εις βάρος των γυναικών (από τον ίδιο τον «άνθρωπό» τους μάλιστα), που πρέπει να χαλιναγωγηθεί και να παταχθεί, πάση θυσία, πολιτισμικά και θεσμικά, πριν εξελιχθεί σε ειδησιογραφία ρουτίνας στο κεντρικό δελτίο και σε μόνιμο περιεχόμενο στα μεσημεριανάδικα.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

femicide

Οπτική Γωνία / Γιατί αρνούμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για τις γυναικοκτονίες;

Η δολοφονία της νεαρής Καρολάιν από τον σύζυγό της στα Γλυκά Νερά αποτελεί μια τυπική περίπτωση γυναικοκτονίας. Υπό αυτή την έννοια, το παρόν άρθρο, σε μια άλλη κοινωνία, κανονικά θα ήταν περιττό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ