Για το «στεγαστικό» 

Για το «στεγαστικό»  Facebook Twitter
Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί κατά 90% τα τελευταία επτά χρόνια
0


«ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΣΕ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟ
, σκότωσε τον νέο ιδιοκτήτη και αυτοκτόνησε»… Κάπως έτσι, αφαιρετική, συντριπτική, «απρόσωπη» και χωρίς περαιτέρω στοιχεία ή links, κυκλοφορούσε η είδηση στα social media, σαν μακάβριο ανέκδοτο ή σαν δυστοπικό meme που υπερέβαινε τις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις του αστυνομικού δελτίου. Σιγά-σιγά άρχισαν να αποκαλύπτονται οι ειδικές συνθήκες του τραγικού περιστατικού. Συνέβη στην Εύβοια, ο δράστης (και αυτόχειρας) ήταν 75 χρονών, το θύμα 50, το σπίτι ήταν υποθηκευμένο για οφειλές από καταναλωτικά δάνεια, ενώ ήταν η ίδια η αδελφή του δράστη που είχε κινήσει τις διαδικασίες για να βγει το σπίτι σε πλειστηριασμό, λόγω χρημάτων που της χρωστούσε. Όσο πιο κοντά πλησίαζε κανείς στο σκηνικό του δράματος, τόσο τον επηρέαζε η ατμόσφαιρα μιας μικρής κοινωνίας, όπου μπορεί να είναι πιθανό ο «υπερθεματιστής» και ο «οφειλέτης» –εν προκειμένω, ο δράστης και το θύμα– να γνωρίζονται προσωπικά.

Και το πιο τραγικό είναι ίσως ότι το δράμα κάποιου που χάνει το σπίτι του φαίνεται πολυτελές σχεδόν στα μάτια πολλών νεότερων, οι οποίοι έχουν προ πολλού ξεχάσει τέτοια όνειρα, ενώ συγχρόνως δυσκολεύονται όλο και περισσότερο ακόμα και να νοικιάσουν σπίτι με τις τιμές που επικρατούν, ειδικά στην επισήμως πλέον, «κοσμοπολίτικη» πρωτεύουσα, αλλά και στα αστικά κέντρα εν γένει.

Όμως η «ταυτότητα» και οι λεπτομέρειες της ζοφερής υπόθεσης δεν μείωσαν την ισχύ της αρχικής είδησης που εξακολουθούσε να περιφέρεται στοιχειωμένη και αυτόνομη, σαν παραβολή και σαν προειδοποίηση, σέρνοντας μαζί της μια λιτανεία από κρίσιμες προεκτάσεις. Για τις συνέπειες της στεγαστικής κρίσης, τον κερδοσκοπικό κυνισμό του σύγχρονου real estate, τον βαμπιρικό ρόλο των επενδυτικών funds και των τραπεζών, το γεγονός ότι ένα στα τρία ελληνικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν προβλήματα εξυπηρέτησης χρεών, την εξαφάνιση της μόνιμης κατοικίας ως μιας κοινωνικής σταθεράς, την ανεπάρκεια ή την αδράνεια των θεσμών, τη διάλυση του κοινωνικού ιστού, την παραλυτική αβεβαιότητα, τα «κληρονομικά», τις μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις, την κατάθλιψη, την απόγνωση, την οργή, το μίσος.  

Και το πιο τραγικό είναι ίσως ότι το δράμα κάποιου που χάνει το σπίτι του φαίνεται πολυτελές σχεδόν στα μάτια πολλών νεότερων (αλλά όχι μόνο, φυσικά), οι οποίοι έχουν προ πολλού ξεχάσει τέτοια όνειρα, ενώ συγχρόνως δυσκολεύονται όλο και περισσότερο ακόμα και να νοικιάσουν σπίτι με τις τιμές που επικρατούν, ειδικά στην επισήμως πλέον, «κοσμοπολίτικη» πρωτεύουσα, αλλά και στα αστικά κέντρα εν γένει. Το δικαίωμα στη στέγη μοιάζει εδώ και καιρό με ρομαντικό σλόγκαν, με ακριβό προνόμιο ή με μαύρο χιούμορ. 

Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί κατά 90% τα τελευταία επτά χρόνια, δήλωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, κάνοντας λόγο για «μια δύσκολη συγκυρία» στο πάνελ με θέμα το «στεγαστικό» (κατά το «ασφαλιστικό» ή το «μεσανατολικό» που λέγαμε κάποτε) κατά το τρέχον Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Απ’ ό,τι διαβάζουμε στη σούμα που δημοσιεύτηκε στα μέσα, στη συζήτηση θίχτηκαν ζητήματα όπως τα μέτρα της κυβέρνησης για την ενίσχυση της κατοικίας, ο υπερκορεσμός στο κέντρο της Αθήνας, η επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων και τα «γιατί» πίσω από τα πολλά άδεια σπίτια… Μόνο που τα «γιατί» του θέματος είναι πολλά –και κραυγαλέα– και δεν έχουν να κάνουν μόνο με τα χιλιάδες κτίρια-φαντάσματα που στοιχειώνουν την Αθήνα.    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στεγαστική κρίση «πνίγει» τη νέα γενιά στην Ευρώπη

Διεθνή / Η στεγαστική κρίση «πνίγει» τη νέα γενιά στην Ευρώπη

Η Ελλάδα δεν έχει μείνει αλώβητη από τη στεγαστική κρίση που πλήττει πολλές χώρες της Ευρώπης - Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί 55,9% την τελευταία 9ετία, σύμφωνα με μεσιτικές εταιρείες και ειδικούς αναλυτές
LIFO NEWSROOM
Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Newsroom / Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Τρώγλες προς ενοικίαση, παλάτια στο Airbnb. Ποιοι είναι οι λόγοι που το κόστος στέγασης στην Αθήνα έχει ξεφύγει; Γιατί η Αθήνα είναι πλέον μια υπερβολικά ακριβή πόλη για να ζήσεις; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με την Ντίνα Καράτζιου και τον Θοδωρή Αντωνόπουλο τις αιτίες και τις λύσεις της στεγαστικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ