Για το «στεγαστικό» 

Για το «στεγαστικό»  Facebook Twitter
Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί κατά 90% τα τελευταία επτά χρόνια
0


«ΕΧΑΣΕ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΣΕ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟ
, σκότωσε τον νέο ιδιοκτήτη και αυτοκτόνησε»… Κάπως έτσι, αφαιρετική, συντριπτική, «απρόσωπη» και χωρίς περαιτέρω στοιχεία ή links, κυκλοφορούσε η είδηση στα social media, σαν μακάβριο ανέκδοτο ή σαν δυστοπικό meme που υπερέβαινε τις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις του αστυνομικού δελτίου. Σιγά-σιγά άρχισαν να αποκαλύπτονται οι ειδικές συνθήκες του τραγικού περιστατικού. Συνέβη στην Εύβοια, ο δράστης (και αυτόχειρας) ήταν 75 χρονών, το θύμα 50, το σπίτι ήταν υποθηκευμένο για οφειλές από καταναλωτικά δάνεια, ενώ ήταν η ίδια η αδελφή του δράστη που είχε κινήσει τις διαδικασίες για να βγει το σπίτι σε πλειστηριασμό, λόγω χρημάτων που της χρωστούσε. Όσο πιο κοντά πλησίαζε κανείς στο σκηνικό του δράματος, τόσο τον επηρέαζε η ατμόσφαιρα μιας μικρής κοινωνίας, όπου μπορεί να είναι πιθανό ο «υπερθεματιστής» και ο «οφειλέτης» –εν προκειμένω, ο δράστης και το θύμα– να γνωρίζονται προσωπικά.

Και το πιο τραγικό είναι ίσως ότι το δράμα κάποιου που χάνει το σπίτι του φαίνεται πολυτελές σχεδόν στα μάτια πολλών νεότερων, οι οποίοι έχουν προ πολλού ξεχάσει τέτοια όνειρα, ενώ συγχρόνως δυσκολεύονται όλο και περισσότερο ακόμα και να νοικιάσουν σπίτι με τις τιμές που επικρατούν, ειδικά στην επισήμως πλέον, «κοσμοπολίτικη» πρωτεύουσα, αλλά και στα αστικά κέντρα εν γένει.

Όμως η «ταυτότητα» και οι λεπτομέρειες της ζοφερής υπόθεσης δεν μείωσαν την ισχύ της αρχικής είδησης που εξακολουθούσε να περιφέρεται στοιχειωμένη και αυτόνομη, σαν παραβολή και σαν προειδοποίηση, σέρνοντας μαζί της μια λιτανεία από κρίσιμες προεκτάσεις. Για τις συνέπειες της στεγαστικής κρίσης, τον κερδοσκοπικό κυνισμό του σύγχρονου real estate, τον βαμπιρικό ρόλο των επενδυτικών funds και των τραπεζών, το γεγονός ότι ένα στα τρία ελληνικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν προβλήματα εξυπηρέτησης χρεών, την εξαφάνιση της μόνιμης κατοικίας ως μιας κοινωνικής σταθεράς, την ανεπάρκεια ή την αδράνεια των θεσμών, τη διάλυση του κοινωνικού ιστού, την παραλυτική αβεβαιότητα, τα «κληρονομικά», τις μακροχρόνιες δικαστικές διενέξεις, την κατάθλιψη, την απόγνωση, την οργή, το μίσος.  

Και το πιο τραγικό είναι ίσως ότι το δράμα κάποιου που χάνει το σπίτι του φαίνεται πολυτελές σχεδόν στα μάτια πολλών νεότερων (αλλά όχι μόνο, φυσικά), οι οποίοι έχουν προ πολλού ξεχάσει τέτοια όνειρα, ενώ συγχρόνως δυσκολεύονται όλο και περισσότερο ακόμα και να νοικιάσουν σπίτι με τις τιμές που επικρατούν, ειδικά στην επισήμως πλέον, «κοσμοπολίτικη» πρωτεύουσα, αλλά και στα αστικά κέντρα εν γένει. Το δικαίωμα στη στέγη μοιάζει εδώ και καιρό με ρομαντικό σλόγκαν, με ακριβό προνόμιο ή με μαύρο χιούμορ. 

Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί κατά 90% τα τελευταία επτά χρόνια, δήλωσε ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, κάνοντας λόγο για «μια δύσκολη συγκυρία» στο πάνελ με θέμα το «στεγαστικό» (κατά το «ασφαλιστικό» ή το «μεσανατολικό» που λέγαμε κάποτε) κατά το τρέχον Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών. Απ’ ό,τι διαβάζουμε στη σούμα που δημοσιεύτηκε στα μέσα, στη συζήτηση θίχτηκαν ζητήματα όπως τα μέτρα της κυβέρνησης για την ενίσχυση της κατοικίας, ο υπερκορεσμός στο κέντρο της Αθήνας, η επέκταση των βραχυχρόνιων μισθώσεων και τα «γιατί» πίσω από τα πολλά άδεια σπίτια… Μόνο που τα «γιατί» του θέματος είναι πολλά –και κραυγαλέα– και δεν έχουν να κάνουν μόνο με τα χιλιάδες κτίρια-φαντάσματα που στοιχειώνουν την Αθήνα.    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η στεγαστική κρίση «πνίγει» τη νέα γενιά στην Ευρώπη

Διεθνή / Η στεγαστική κρίση «πνίγει» τη νέα γενιά στην Ευρώπη

Η Ελλάδα δεν έχει μείνει αλώβητη από τη στεγαστική κρίση που πλήττει πολλές χώρες της Ευρώπης - Τα ενοίκια στην Αθήνα έχουν αυξηθεί 55,9% την τελευταία 9ετία, σύμφωνα με μεσιτικές εταιρείες και ειδικούς αναλυτές
LIFO NEWSROOM
Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Newsroom / Γιατί η «γενιά του ενοικίου» δεν βρίσκει σπίτι να μείνει;

Τρώγλες προς ενοικίαση, παλάτια στο Airbnb. Ποιοι είναι οι λόγοι που το κόστος στέγασης στην Αθήνα έχει ξεφύγει; Γιατί η Αθήνα είναι πλέον μια υπερβολικά ακριβή πόλη για να ζήσεις; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με την Ντίνα Καράτζιου και τον Θοδωρή Αντωνόπουλο τις αιτίες και τις λύσεις της στεγαστικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ