Απεργία την Πρωτομαγιά

Η Μαριέττα Γιαννάκου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Ποτέ δεν πίστευα ότι αυτό που κάνει ο πολιτικός πρέπει να του αποδώσει το επόμενο πρωί. Φωτο: Freddie F. / LIFO

Μαριέττα Γιαννάκου (1951-2022): «Είμαι το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες»

0

Το χωριό μου, το Γεράκι (Δήμος Γερονθρών), έχει χιλιάδες χρόνια ιστορία, από παλαιολιθικά ευρήματα μέχρι βυζαντινά, 30 σωζώμενες εκκλησίες από τις 300, κάστρο σημαντικό. Είχα πάντα επίγνωση της ιστορικότητας του τόπου όπου μεγάλωνα, ενός δήμου αρχαίου.

• Δεν ξέρω γιατί επέλεξα την Ιατρική, ήμουν άριστη μαθήτρια, είχα 20 σε όλα τα μαθήματα. Και μη νομίζετε ότι διάβαζα πολύ. Είχα μια ευκολία και λόγω των γονιών μου υπήρχε μια κουλτούρα, μια διάθεση να διαβαστούν και άλλα βιβλία. Μου έφερναν πάντα ό,τι καινούργιο. Η μητέρα μου μού έδωσε Σαρτρ στην έκτη δημοτικού. Τριών χρόνων διάβαζα περιοδικά όπως τη «Μάσκα». Έμπαιναν πέντε εφημερίδες στο σπίτι: «Εθνικός Κήρυκας», «Ακρόπολη», «Καθημερινή», «Βήμα», «Το Έθνος». Θυμάμαι τα πάντα από αυτά που διάβαζα τότε, από το σκάνδαλο «Προφιούμο» μέχρι τις νουβέλες που δημοσίευαν οι εφημερίδες.

• Όλη η οικογένεια έλεγε «το παιδί θα πάει στο Πολυτεχνείο, είναι αστέρι στα μαθηματικά». Ο πατέρας μου έλεγε ότι θα γίνω τουλάχιστον διπλωμάτης. Μιλούσαμε πολύ για πολιτική. Όταν έγινα επτά χρόνων με έπαιρνε μαζί του όπου πήγαινε. Πέθανε όμως από έμφραγμα όταν ήμουν 11 χρόνων. Ένα βράδυ, λίγα χρόνια μετά, με ρώτησαν τι σκέφτομαι να κάνω και είπα «θα γίνω γιατρός και μάλιστα ψυχίατρος». Και το έκανα.

Είμαι πραγματικά το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες. Όπως και στην τέχνη, στην πολιτική έχει τεράστια σημασία η εκπαίδευση. Όχι να εκπαιδεύεσαι για το πώς θα αποφεύγεις τις ευθύνες σου. Αν θέλετε, εγώ εκπαιδεύτηκα να τιμώ τις ευθύνες μου. Και θα επιμένω μέχρι τέλους.

• Η Ψυχιατρική είναι το enfant gâté της Ιατρικής. Αν φαντάζομαι σήμερα τον εαυτό μου ως ψυχίατρο; Να σας πω, πιο πολύ το φαντάζεται η μητέρα μου, που μου λέει «Μα τι τη θέλεις την πολιτική, οι συμμαθητές σου σήμερα είναι καθηγητές στο Πανεπιστήμιο».

• Δεν βάζει κανείς τον εαυτό του να τη χρησιμοποιεί, αλλά η ψυχιατρική σε κάνει πιο επιεική με τους άλλους. Συγχωρείς πιο εύκολα, αν και αυτό δεν είναι καλό στην πολιτική. Εγώ όμως είμαι από αυτούς που παραμερίζουν το παρελθόν. Σε ανθρώπους που αποδεδειγμένα ήθελαν να μου κάνουν κακό από φθόνο ή επειδή ήθελαν τη θέση μου δεν δίνω σημασία.

• Είμαι πραγματικά το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες. Όπως και στην τέχνη, στην πολιτική έχει τεράστια σημασία η εκπαίδευση. Όχι να εκπαιδεύεσαι για το πώς θα αποφεύγεις τις ευθύνες σου. Αν θέλετε, εγώ εκπαιδεύτηκα να τιμώ τις ευθύνες μου. Και θα επιμένω μέχρι τέλους.

• Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που σχεδίασα είναι αυτή που εφαρμόζεται και τώρα - ούτως ή άλλως είναι αυτό που κάνουν οι χώρες με τη μεγαλύτερη επιτυχία και ανάπτυξη. Ποτέ δεν πίστευα ότι αυτό που κάνει ο πολιτικός πρέπει να του αποδώσει το επόμενο πρωί. Δεν με πειράζει που σήμερα αποδίδει κάτι που εγώ τότε σχεδίασα και εφήρμοσα. Και ας χτυπήθηκα γι' αυτό εσκεμμένα και συγκεκριμένα. Σε τελευταία ανάλυση εγώ βόλτα έκανα στην Αθήνα για να εκλεγώ, ήταν δεδομένο ότι έβγαινα γιατί είχα έναν κόσμο που ερχόταν και από άλλο χώρο και ήμουν ο μόνος βουλευτής που η μεγάλη πλειοψηφία των ψηφοφόρων του είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Με ενδιαφέρει να γίνονται πράγματα, να μην υπάρχει καθήλωση. Η ελληνική κοινωνία είναι πολύ συντηρητική, φοβάται να ανοίξει περπατησιά, φοβάται την αξιοκρατική σύγκριση. Φοβάται πάντα το καινούργιο. Δυστυχώς, τα αριστερά κόμματα φοβούνται πιο πολύ το καινούργιο.

• Με ενδιαφέρει να γίνονται πράγματα, να μην υπάρχει καθήλωση. Η ελληνική κοινωνία είναι πολύ συντηρητική, φοβάται να ανοίξει περπατησιά, φοβάται την αξιοκρατική σύγκριση. Φοβάται πάντα το καινούργιο. Δυστυχώς, τα αριστερά κόμματα φοβούνται πιο πολύ το καινούργιο.

• Δεν ξαφνιάστηκα από τα επεισόδια του Δεκεμβρίου. Περίμενα ότι θα συμβούν διάφορα από οργανωμένες ομάδες που είχαν ανάγκη από μια νέα αναταραχή, προκειμένου να φτιάξουν στελέχη. Γνώριζα ότι διάφορες ομάδες, όχι μόνο ελληνικές αλλά και άλλων εθνικοτήτων και εκτός συνόρων, συγκεντρώνονταν στην Ελλάδα. Αυτό το τραγικό που συνέβη, να δολοφονηθεί ένας μαθητής από αστυνομικό όπλο, έδωσε μεν το έναυσμα, αλλά ήταν ολοφάνερο ότι είχε προηγηθεί προετοιμασία για την αναταραχή.

• Την πρώτη νύχτα των επεισοδίων έμαθα αμέσως τι συνέβη και βέβαια πολύ γρήγορα άρχισαν να κατεβαίνουν οι ομάδες στην Αθήνα και άλλες πόλεις. Μέσω του Διαδικτύου υπήρχε ένα έτοιμο σύστημα, το οποίο ήταν αμφίβολο αν ελεγχόταν από τους κλασικούς επικεφαλής των αναρχο-εξουσιαστών. Ελεγχόταν ίσως από άλλες παράλληλες ομάδες. Βεβαίως, κατέβηκαν και παιδιά, αλλά και άλλοι που δυσφορούσαν για θέματα όπως η ιστορία του Βατοπεδίου. Το συγκυριακό πλαίσιο ήταν εξαιρετικά αρνητικά φορτισμένο. Μαζί με τα παιδιά κατέβηκαν και οι δάσκαλοί τους, οι οποίοι συχνά τα «φορτίζουν» - υπήρξαν τέτοιες περιπτώσεις. Τα παιδιά αντιδρούν ενστικτωδώς. Και εγώ, ως νέα, ήμουν υπέρ της εξέγερσης. Ίσως παραμένω ακόμη.

• Η κόρη μου δεν θα μου ζητήσει να κατέβει σε ένα συλλαλητήριο. Το ξέρω, επειδή συζητάμε πολύ. Όμως η κόρη μου είναι ένα παιδί πολύ ευγενικό που μιλάει σε όλους στον πληθυντικό. Μπορεί να πάει σε όποιο συλλαλητήριο θέλει, μου αρκεί που ξέρω ότι θα σεβαστεί τους άλλους.

• Γράφονταν διάφορα στις εφημερίδες - και φυσικά προέρχονταν από συγκεκριμένες πηγές. Δεν περίμενα, όμως, να είμαι στον ανασχηματισμό. Είμαι νέα, αλλά είμαι παλιό στέλεχος. Με ενδιαφέρει η συνολική διακυβέρνηση, δεν με ενδιαφέρει να πάρω απλώς μια θέση. Να το πω πιο λαϊκά: δεν καιγόμουν να είμαι στην κυβέρνηση.

Σε όλη μου τη ζωή έκανα ρήξεις. Και ρήξη μεγάλη έκανα όταν φέρθηκα με τρόπο νομιμόφρονα με το βιβλίο της Ιστορίας, για το οποίο φώναζαν ορισμένοι που δεν το είχαν καν διαβάσει. Ο πολιτικός πρέπει να είναι πρότυπο με τη συμπεριφορά του, δεν μπορεί να φέρεται ανάλογα με τις καταστάσεις με τρόπο πονηρό και ευέλικτο. Σε δύσκολες στιγμές που συζητιούνται θέματα αρχών, οφείλει με τη στάση του να δείχνει τι σημαίνει δημοκρατία.

• Δεν ξέρω αν θα είμαι στην κυβέρνηση μετά τις εκλογές, και φυσικά δεν ξέρω ποιος θα είναι κυβέρνηση. Η Νέα Δημοκρατία έχει ακόμη το περιθώριο να κυνηγήσει το σπάνιο: να πάρει και τρίτη εκλογή. Για να συμβεί αυτό πρέπει να πάρει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την επόμενη θητεία. Μπορεί ακόμη να το πετύχει. Από εκεί και πέρα αδιέξοδα στην πολιτική δεν υπάρχουν. Οι κάλπες μπορεί να μη βγάλουν ούτε τον ένα ούτε τον άλλο, αλλά ενδιάμεσες λύσεις.

• Να φύγω εγώ από ένα κόμμα του οποίου η ιδρυτική διακήρυξη με εκφράζει -παρά το γεγονός ότι ορισμένοι την έχουν ξεχάσει- όχι! Δεν θα φύγω εγώ, κυρία Ανέστη. Το αντιλαμβάνεστε...

• Σε όλη μου τη ζωή έκανα ρήξεις. Και ρήξη μεγάλη έκανα όταν φέρθηκα με τρόπο νομιμόφρονα με το βιβλίο της Ιστορίας, για το οποίο φώναζαν ορισμένοι που δεν το είχαν καν διαβάσει. Ο πολιτικός πρέπει να είναι πρότυπο με τη συμπεριφορά του, δεν μπορεί να φέρεται ανάλογα με τις καταστάσεις με τρόπο πονηρό και ευέλικτο. Σε δύσκολες στιγμές που συζητιούνται θέματα αρχών, οφείλει με τη στάση του να δείχνει τι σημαίνει δημοκρατία.

• Μου αρέσει η Αθήνα. Αν ανέβει κανείς στο Λυκαβηττό και τη δει από ψηλά, τον πιάνει η ψυχή του. Είναι όμως φιλόξενη πόλη, ίσως η περισσότερο φιλόξενη σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι μια πόλη που μπορεί να στηρίξει ένα μοναχικό άνθρωπο.

• Είμαι μοναχικός άνθρωπος, αλλά δεν αισθάνομαι μοναξιά. Έχω πολλά να πω με τον εαυτό μου. Ακόμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 29.1.2009

Οι Αθηναίοι
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ