ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Νίκος Σαραντάκος: Ο συλλέκτης των χαμένων λέξεων

Νίκος Σαραντάκος: Ο συλλέκτης των χαμένων λέξεων Facebook Twitter
14

— Αναρωτιέμαι καταρχάς πώς σου ήρθε η ιδέα γι' αυτό το βιβλίο;

Καθώς διάβαζα παλιότερα λογοτεχνικά κείμενα, συναντούσα συχνά λέξεις που δεν τις έχει κανένα από τα σύγχρονα λεξικά μας, ίσως και κανένα λεξικό γενικώς. Με γοήτευε πάντοτε αυτό το αχαρτογράφητο κοίτασμα της νέας ελληνικής, το ελαφρώς περιφρονημένο από τη λεξικογραφία. Καθώς συζητούσαμε μια μέρα με τον εκδότη μου, τον Γιάννη Νικολόπουλο, ξεπήδησε η ιδέα για τις «Λέξεις που χάνονται», όχι φυσικά για να καλύψω το κενό, αλλά για να δείξω την ύπαρξή του και με την ευκαιρία να αφηγηθώ μερικές, ελπίζω τερπνές, ιστορίες λέξεων.


— Πώς τις μάζεψες και πόσο δύσκολο ήταν να επιλέξεις αυτές τις 366, αφήνοντας εκτός κάποιες άλλες;

Μια πρώτη μαγιά ήταν οι αποδελτιώσεις που έχω κάνει σε συγγραφείς όπως ο Παπαδιαμάντης ή ο Κοτζιούλας, καθώς και η μελέτη μου για τα αντιδάνεια. Επίσης, στο ιστολόγιό μου μού αρέσει συχνά να γράφω κομμάτια για λέξεις που δεν τις έχουν τα λεξικά. Έτσι, έφτασα σε ένα σώμα περίπου 500 λέξεων που δεν τις είχαν τα σύγχρονα μεγάλα λεξικά μας, από τις οποίες στη συνέχεια διάλεξα εκείνες για τις οποίες είχα να διηγηθώ μια γουστόζικη ιστορία, μια ενδιαφέρουσα ετυμολογία, ένα χαρακτηριστικό λογοτεχνικό απόσπασμα.


— Με ποιον τρόπο θεωρείς ότι παντρεύεις, σε αυτό το βιβλίο, τη λεξικογραφία με τη λογοτεχνία; 

Ακριβώς με την εκτεταμένη παράθεση αποσπασμάτων από κείμενα μεγάλων Ελλήνων συγγραφέων, ώστε να δώσω γεύση από τα έργα τους. Πάντως, δεν περιφρονώ και τη σημερινή καθημερινή χρήση, όπως αποτυπώνεται στο Διαδίκτυο.


— Μετά την κυκλοφορία του βιβλίου, άρχισε να ξαναχρησιμοποιείται κάποια απ' αυτές τις λέξεις που απειλούνταν με εξαφάνιση; Χρησιμοποιείς κάποια εσύ, και αν ναι, ποια;

 Πολύ θα πήγαινε να το παινευτώ αυτό, αν και με την εντατική διαφήμιση που έγινε την περασμένη εβδομάδα (ακόμα και από την τηλεόραση!), που το βιβλίο μου διανεμήθηκε από το «Βήμα», διαπίστωσα ότι χιλιάδες αναζήτησαν στο ιστολόγιό μου τη μοναδική ελληνική λέξη που αρχίζει από ζν- (είναι το ζνίχι, δηλαδή ο σβέρκος), οπότε σίγουρα θα την έχουν μάθει. Εγώ χρησιμοποιώ κάμποσες από αυτές τις λέξεις, ας πούμε το ζιαφέτι, δηλαδή το γλέντι, το τσιμπούσι, ή το μαϊτζέβελος, που σημαίνει ευκολομεταχείριστος (ιδίως για εργαλεία) – αν και προσωπικά χρησιμοποιώ τον τύπο «ματζόβολος», αφού έτσι έμαθα τη λέξη από τον παππού μου.


— Υπάρχει υλικό για δεύτερο μέρος;

Υλικό υπάρχει, αλλά δεν ξέρω αν θα το επιχειρήσω, τουλάχιστον αμέσως. Πιο πιθανό θεωρώ να ασχοληθώ πρώτα με κάτι παρεμφερές: τις παροιμιακές φράσεις που αρχίζουν να ξεχνιούνται, για παράδειγμα «Είναι από την Πάρο, δεν είναι από την Τήνο». Το τι σημαίνει το αφήνω για κουίζ, θα το πούμε στο τέλος.


— Στις αναρτήσεις σου στο sarantakos.wordpress.com, και παρότι είσαι ειδήμων στον τομέα σου, σπάνια είσαι απόλυτος. Φαίνεται πως περισσότερο θέλεις να καταλάβεις τη γλώσσα και να ερμηνεύσεις ακόμα και γιατί κάποιοι τη χρησιμοποιούν «λάθος», παρά να επιβάλεις στους άλλους το σωστό. Ή, τουλάχιστον, αυτή την αίσθηση έχω. Εσύ πώς το βλέπεις;

 Μα, έτσι είναι η ίδια η γλώσσα. Επιβάλλει τις διτυπίες και τις πολυτυπίες και δεν συμπαθεί τις απόλυτες απόψεις. Κι έπειτα, το σημερινό «λάθος» είναι το αυριανό σωστό. Οπότε, μεγαλύτερη σημασία έχει να καταλάβουμε πού βασίζεται ο ένας και πού ο άλλος τύπος, παρά ποιος από τους δύο είναι «σωστός». Η προσέγγιση αυτή, βέβαια, έχει ένα μειονέκτημα, πώς όταν σε ρωτούν, ας πούμε, αν είναι σωστό το «ευχαριστώ όλους όσους με ψήφισαν» ή το «ευχαριστώ όλους όσοι με ψήφισαν», δεν μπορείς να ξεμπερδέψεις με μια μονολεκτική απάντηση, πρέπει να πεις πολλά. Κάποιοι, όμως, προτιμούν να λένε ότι το σωστό είναι το δεύτερο και ότι είναι αγράμματοι όσοι λένε το πρώτο και νομίζουν ότι καθαρίζουν.


— Έχεις παρατηρήσει στο  Ίντερνετ την αύξηση των Grammar Nazis; (Προσωπικά γελάω όταν πάνε να διορθώσουν αυστηρά κάποιον στα σχόλια και κάνουν και οι ίδιοι λάθος.) Ποια είναι η γνώμη σου για τους καβγάδες ορθογραφίας στα σχόλια (άσχετων με τη γλώσσα αναρτήσεων);

Θα έλεγα ότι τέτοιοι χωροφύλακες της γλώσσας υπήρχαν πάντα και παντού. Δεν ελλοχεύουν μόνο στο Διαδίκτυο τέτοιοι ανεκδιήγητοι τύποι. Παραθέτω από το βιβλίο Αλεξία του Σαράντου Καργάκου απόσπασμα από άρθρο γραμμένο το 1987: «Υποψήφιος πρύτανης... ανορθογραφεί ως παλαιός υποψήφιος της σχολής υπομοιράρχων». Ποιο νομίζεις πως ήταν το φοβερό ορθογραφικό ολίσθημα; Ότι έγραψε «διαχείρηση» (τύπος που υπάρχει σποραδικά και στα αρχαία) αντί «διαχείριση»!


Ασφαλώς, όμως, στο Διαδίκτυο τους δίνεται μεγαλύτερη ευκαιρία να εκδηλωθούν. Αυτό που επισήμανες, για τους αυστηρούς διορθωτές που κάνουν οι ίδιοι λάθος, είναι πράγματι πολύ συχνό φαινόμενο και το έχω ονομάσει Φαινόμενο Μπούμερανγκ. Αλλά και οι καβγάδες για θέματα «γλωσσικής ορθότητας» έχουν μεγάλη πλάκα. Έχω ένα άρθρο για την έκφραση «και πράσινα άλογα», το οποίο δέχεται συνεχώς επισκέψεις με τον εξής τρόπο: σε άσχετη συζήτηση, συνήθως σε αθλητικό ιστότοπο, κάποιος λέει π.χ. «τι αδικία και πράσινα άλογα, αφού ήταν πεναλτάρα». Του απαντάει ο άλλος «Μη δολοφονείς τη γλώσσα, το σωστό είναι "πράσσειν άλογα"». Και κάποιος τρίτος παρεμβαίνει και βάζει λινκ προς το άρθρο μου, όπου υποστηρίζω, πειστικά νομίζω, ότι έκφραση «πράσσειν άλογα» δεν υπήρξε στην αρχαία γραμματεία και ότι το πράσινο είναι το χρώμα του αδύνατου, προκειμένου για ζώα – και άλλωστε η ίδια έκφραση υπάρχει και στα ρουμάνικα.


Βέβαια, στο Διαδίκτυο είναι πολύ συνηθισμένο, και πολύ φτηνό, κάποιοι να χρησιμοποιούν τα ορθογραφικά λάθη των συνομιλητών τους, πραγματικά ή φανταστικά, για να απαξιώσουν συνολικά την αντίθετη άποψη, με την εξής διεστραμμένη εξίσωση: έκανες ένα ορθογραφικό λάθος, ΑΡΑ είσαι ανορθόγραφος, ΑΡΑ είσαι αγράμματος, ΑΡΑ όσα λες δεν έχουν καμιά αξία. Καθένα από αυτά τα ΑΡΑ είναι ένα τεράστιο λογικό άλμα (παναπεί, έχουμε άλμα τριπλούν).


— Το lifo.gr αποφάσισε πριν από κάποιο καιρό να μην εγκρίνει σχόλια που είναι γραμμένα με greeklish και να ζητά από τους σχολιαστές να τα ξαναγράφουν με ελληνικούς χαρακτήρες. Ήταν μια αμφιλεγόμενη κίνηση – κάποιοι τη θεώρησαν αυταρχική λογοκρισία, άλλοι τη θεώρησαν πολύ μαλακή και ζήτησαν να απαγορεύσουμε και τα σχόλια που είναι γραμμένα μόνο με κεφαλαία. Ποια είναι η άποψή σου;

Θα παραδεχτώ ότι με κουράζουν και τα κεφαλαία και τα greeklish, αν και παλιότερα συμμετείχα σε μια ηλεκτρονική λίστα συζητήσεων όπου θίγαμε (σπανίως) και σοβαρά θέματα, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά greeklish. Τώρα, όμως, έχω ξεσυνηθίσει. Θα δεχόμουν την απόφαση μόνο γι' αυτόν το λόγο, ότι τα greeklish δυσκολεύουν τους μη εξοικειωμένους και τα κεφαλαία κουράζουν. Στο ιστολόγιό μου δεν αποθαρρύνω τα greeklish (ωστόσο ελάχιστοι τα χρησιμοποιούν), πιο πολύ τα κεφαλαία.


— Έχεις αντιληφθεί γνωστούς σου να προσέχουν τη διατύπωσή τους όταν σου μιλούν, φοβούμενοι ότι θα χρησιμοποιήσουν λάθος λέξεις και θα τους διορθώσεις; Πρέπει να σου πω ότι ξαναδιάβασα τις ερωτήσεις (κάτι που ποτέ δεν κάνω) κάπως ψαρωμένος πριν σου τις στείλω, εξαιτίας μιας σχεδόν υποσυνείδητης ανησυχίας πως θα πω κάποια κοτσάνα και θα ξενερώσεις. 

Μερικοί μου το λένε και αυτό με ενοχλεί λιγάκι γιατί, όπως σου είπα, δεν είναι αυτή η νοοτροπία μου – μπορεί όμως κι εγώ μερικές φορές να γέρνω περισσότερο απ' όσο πρέπει προς τη λαθολογική πλευρά. Πάντως, στον προφορικό λόγο λάθη κάνουμε όλοι – ένας ήταν αλάθητος και τελεί υπό παραίτηση.


— Ποια πιστεύεις ότι είναι η μεγαλύτερη παρανόηση σε σχέση με την ελληνική γλώσσα και τη λειτουργία της;

Υπάρχουν πολλές. Μία αναφέραμε πιο πάνω, ότι ένα ορθογραφικό λάθος καταντάει να σημαίνει πως οι απόψεις που εκφράζονται δεν είναι βάσιμες. Μία άλλη μεγάλη παρανόηση αφορά το εξής: επειδή συναφείς λέξεις υπάρχουν και στα ελληνικά και στα λατινικά (και στις λατινογενείς και σε άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες), π.χ. νυξ, nox, nuit, notte, night, Nacht, αυτό σημαίνει τάχα πως οι λέξεις των άλλων γλωσσών είναι δάνειες από τα ελληνικά. Μία τρίτη, ότι η απλοποίηση της ορθογραφίας είναι τάχα φθορά της γλώσσας. Και άλλες θα μπορούσα να σκεφτώ, αλλά ήδη είπα πολλά.


Μένει μόνο το κουίζ που έχω αφήσει αμανάτι από μια προηγούμενη ερώτηση. Η μισοξεχασμένη φράση «Είναι από την Πάρο, δεν είναι από την Τήνο» λέγεται (ή λεγόταν) για κάποιον που συνηθίζει να παίρνει χωρίς να δίνει, ιδίως για όποιον δέχεται κεράσματα, αλλά δεν κερνάει ποτέ ο ίδιος. Ο υπαινιγμός εκμεταλλεύεται την παρήχηση (να πάρω - την Πάρο, δίνω - την Τήνο). Παρόμοια, για όποιον ζητούσε συνεχώς (δανεικά, εκδουλεύσεις κ.λπ.) από τους άλλους, λεγαν «Είναι απ' το Ζητούνι», που είναι το παλιό όνομα της Λαμίας. 

14

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

σχόλια

12 σχόλια
Στην ´Ανδρο, με την ίδια παραπάνω σημασία, χρησιμοποιείται και σήμερα η λέξη μαϊτζέβελο, αλλά ως "μαντζάβελο" ή "μαντζέβελο".Επίσης ενδιαφέρουσες έκφρασεις του νησιού, ανάμεσα σε διάφορες άλλες, είναι και το "παίρνω το νου μου" κάτι σαν περιφραστικός τύπος των συγκεντρώνομαι , σκέπτομαι, θυμάμαι (π.χ Θα πάρω το νου μου και θα σου φέρω από το μαλακό τυρί που έφτιαξα) • Και το "θυμήθηκα" , με την έννοια πρόλαβα,γνώρισα. Για παράδειγμα, ρωτάει κάποιος τον αρκετά μικρότερο σε ηλικία φίλο του: Εσύ το "θυμήθηκες" το Μοσχάνθη (=πλοίο γραμμής, της δεκαετίας του 1950), που ερχόταν στο Μπατσί (=οικισμός και λιμάνι της ´Ανδρου);
Η ρομαντσίνα δεν είναι η κατσάδα; Διασώζεται στο νησί σου ο αρχικός τύπος (από ιταλ. romanzina), ο πανελλήνιος τύπος είναι ρομπατσίνα.Το άλλο που λες είναι εκκλησιαστικό "βγήκε τοις δεομένοις" ή "γυρνάει τοις δεομένοις".
Είμαι από νησί των Κυκλάδων. Πάντα αναρωτιόμουνα αν λέξεις κι ιδιωματισμοί χρησιμοποιούνταν κι αλλού ή ήταν εντελώς ακατανόητα στους άλλους. Για παράδειγμα "κουνουπάω" δηλαδή νυστάζω πολύ. Ή "κουτούντο", πολύ στενό σοκάκι κι επίσης κάτι σα φωταγωγός. Ή "τί είχες να κάνεις όλη μέρα, το σβιαδόξερο;" Δηλαδή χάζευες. Ή "γυρνάω της δεομένης" ίσον τριγυρνώ άσκοπα ή "λαονικεύω" ίσον σουρτουκεύω εξού και Λαονίκα ίσον σουρτούκω!Καλά, το μαϊτζέβελος πολύ κοινό.Τώρα θυμήθηκα και το "πανταχούσα" και το περίπου συνώνυμο "ρομαντσίνα"...Όπως και σκουλιά ίσον μαλλιά, πιπιά ίσον λούσα!Χιλιάδες τέτοια (ετυμολογικά λίγο ασυνάρτητα μου φαίνονται) που πια δεν χρησιμοποιούνται ούτε απ' τους παλιούς.Κρίμα. Όσο κι αν διασωθούν σε ειδικά λεξικά οι ιδιωματισμοί των μικρών τόπων, το καλύτερο θα ήταν να συνεχίσουν να μιλιούνται.
Αφού ευχαριστήσω από καρδιάς τον Άρη Δημοκίδη και το περιοδικό για τη φιλοξενία (ωραίο και το στήσιμο στην έντυπη έκδοση), καθώς και τους σχολιαστές για τα καλά τους λόγια, επιτρέψτε μου να επισημάνω δυο πραγματάκια:* Στην προτελευταία ερώτηση, η πρόταση "Πρέπει να σου πω... θα ξενερώσεις" είναι του Άρη, άρα πρέπει να τυπωθεί με μαύρα στοιχεία.* Για το σχόλιο του Steliosl, φυσικά η λ. τσιμπούσι δεν είναι από τις "λέξεις που χάνονται", την παραθέτω σαν συνώνυμο της λ. ζιαφέτι (η οποία ανήκει σ' αυτή την κατηγορία). Η λ. μαϊτζέβελος (ή ματζόβολος) δεν υπάρχει σε κανένα σύγχρονο λεξικό.
Μα κε Σαραντάκο να ξεχάσετε το slang.gr με το οποίο πού και πού έχετε ανταλλάξει γόνιμες συζητήσεις και οι χρήστες/συντάκτες του οποίου σας εκτιμούν και σας επικαλούνται συχνά; Μας στεναχωρείτε! Και πέφτετε και στην παγίδα του να είναι κανείς απόλυτος!
Οι λέξεις τσιμπούσι και μαϊτζέβελος είναι σπάνιες, συναντώνται μόνο σε λογοτεχνικά βιβλία και απειλούνται με εξαφάνιση; Σοβαρά μιλάμε τώρα;Οι λέξεις που κινδυνεύουν να χαθούν δεν είναι αυτές που έχουν αποτυπωθεί για πάντα σε λογοτεχνικά κείμενα. Το λεξιλόγιο των τοπικών ιδιολέκτων της Ελλάδας είναι αυτό που κινδυνεύει με εξαφάνιση. Μακάρι να υπάρχουν άνθρωποι που δουλεύουν για να το διασώσουν. Με τα χάλια που έχει η πανεπιστημιακή μας παιδεία όμως, δεν είμαι καθόλου σίγουρος..
Απλά δεν υπάρχουν λόγια για τον Σαραντάκο. Από τις πλέον σημαντικές περιπτώσεις ουσιαστικής έρευνας. Και μόνο τα άπειρα λεκτικά hoaxes που έχει αναιρέσει αρκεί...ΥΓ Κρίνοντας από την φωτογραφία, η ομοιότητα με τον Jeremy Clarkson (Top Gear) είναι εξαιρετική! :)
Κε Σαραντακο μπραβο μπραβο μπραβο !!!Εψαχνα και εγω κατι αντιστοιχο με λεξεις και ιδιωματισμους των Γιαννιωτων.Προκειται για βιβλια που αν και δεν κανουν πολλες πωλησεις (κακως) για μας τους.. σιτεμενους που ειχαμε προσωπικη επαφη με τις λεξεις, ειναι θησαυρος !!Οπως οι ελληνικες ταινιες που μας συγκινουν τοσα χρονια μετα , γιατι ειναι καθαρη ηθογραφια, και τις λατρευουμε, ετσι κι αυτο το υπεροχο λεξικο. Μας παει χρονια πισω. Οχι μονο για να νοσταλγησουμε. Αλλα για να διαπιστωσουμε σαν εθνος ΤΙΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ μας. Ποιοι ειμαστε πραγματικα. Απο που κραταει η σκουφια μας. Ειδα αμετρητες λεξεις που εγιναν επωνυμα. ( που δεν ξερουν ουτε οι ιδιοι τι σημαινουν)Και ποσες λεξεις ακομα μου ηρθαν στο νου απο τα παιδικα μου (πχ " θα σου δωσω μια μουντζουφλιά .." )Μακαρι το λεξικο να γινη πλουσιωτερο.Μπραβο και παλι !!!