Όνειρο ήταν και πάει

Όνειρο ήταν και πάει Facebook Twitter
6

Από εσχατολογίες και μνημόσυνα άλλο τίποτα στους καιρούς μας, και το σινεμά έχει κηδευτεί και μακαριστεί περισσότερο ίσως από κάθε άλλη αφηγηματική τέχνη. Αν με ρωτούσε κανείς παλιότερα, θα έλεγα κι εγώ, συμμετέχοντας στο μοιρολόι, ότι το αποτελείωσε ο Τζέιμς Κάμερον: ο Τιτανικός ήταν η σφαγή (ειδικά την ώρα που νόμιζε κανείς ότι βλέπει στην οθόνη ένα κοντέρ με τα μηδενικά του μπάτζετ να πολλαπλασιάζονται μαζί με τις ψηφιακές ανθρώπινες φιγούρες που βουτούσαν απελπισμένα στα παγωμένα νερά) και το Άβαταρ ο επιθανάτιος ρόγχος. Μέχρι σήμερα δεν έχω δει το δεύτερο, επιμένοντας ότι δεν υπήρξε ποτέ, παρά μόνο σαν κακόγουστη φάρσα ή σαν κακό όνειρο. Πραγματικά κακό όνειρο, δηλαδή κάτι δύσμορφο, άσχετο και ξένο που μεταφυτεύτηκε από το υποσυνείδητο κάποιου άλλου στο δικό σου και δεν σε πηγαίνει απολύτως πουθενά. Καμία σχέση με τους μεγαλειώδεις εφιάλτες του Ντέιβιντ Λιντς.


Η τελευταία χρονιά που αναπτερώθηκαν οι ελπίδες μου για ένα σύγχρονο ονειρικό σινεμά μεγάλης κλίμακας και συγκινητικής φιλοδοξίας ήταν το 2012, με το Δέντρο της Ζωής του Τέρενς Μάλικ και το Holy Motors του Λεό Καράξ (βετεράνοι αναχωρητές και οι δύο ήδη τότε, γεγονός που θα έπρεπε να με είχε προβληματίσει για το μέλλον της Μεγάλης Εικόνας). Από τότε οι συγκινήσεις φτάνουν μόνο σποραδικά και κατά τόπους. Τελευταία, μάλιστα, αναρωτιέμαι μήπως τελικά το τέλος δεν το έδωσε ο Κάμερον αλλά ο Ντέιβιντ Λιντς με τις δύο τελευταίες ταινίες του, το Mulholland Drive (η επιβλητική ταφόπλακα) και το Inland Empire (το στοιχειωμένο μνημόσυνο). Όχι μόνο επειδή και οι δύο τίτλοι αναφέρονται σε πραγματικά μέρη στην ευρύτερη περιοχή γύρω από τα εργαστήρια ψευδαισθήσεων στην Πόλη των Αγγέλων, όχι μόνο επειδή η υπόθεση και των δύο έχει να κάνει με τη διαδικασία παραγωγής μιας ταινίας, όχι μόνο επειδή και στις δύο το όνειρο είναι ψέμα κι ο εφιάλτης πραγματικότητα, αλλά κυρίως επειδή παρουσιάζουν με τον πιο ελεγειακό τρόπο πώς μας έχει γαμήσει όλους «η μαγεία του κινηματογράφου».

Ο όρος «λιντσικό» (Lynchian) έχει εισβάλει προ πολλού στο σύγχρονο πολιτισμικό λεξιλόγιο, έστω κι αν χρησιμοποιείται χαλαρά κι αφηρημένα, όπως το «καφκικό».

Θυμάμαι την τελετουργική κάθοδο στο Άστυ για να δω το Inland Empire (θυμάμαι, επίσης, και το μεσήλικο ζευγάρι ευγενών και σινεφίλ προθέσεων που καθόταν δίπλα να μοιάζει εμφανώς τρομοκρατημένο, μόλις άναψαν τα φώτα για το διάλειμμα) εξίσου καλά με την πρώτη φορά που είδα, 15 χρονών, στη Νέα Σμύρνη (στον Άτταλο; μάλλον) το Μπλε Βελούδο, με διαφορά η πιο κρίσιμη και σημαντική ταινία που έχω δει ποτέ, αν με υποχρέωνε κάποιος να διαλέξω οπωσδήποτε μία, παρόλο που το Mulholland Drive, λόγω και της «φύσης» του, είναι εκείνη η ταινία που μπορώ να δω ξανά και ξανά και ξανά και ουκ έσται τέλος. Μία δεκαετία έχει περάσει από εκείνο το βράδυ στο Άστυ, καμιά καινούργια ταινία, αλλά βέβαια μόνο εξαφανισμένος δεν είναι ο Λιντς, ο οποίος δεν είναι κανένας μονήρης ή παρίας σαν τον Μάλικ ή τον Καράξ, κυκλοφορεί παντού, κάνει εκθέσεις με τα εικαστικά του, διαθέτει το πιο εντυπωσιακό μαλλί μαζί με τον Τζάρμους, φτιάχνει έπιπλα, ηχογραφεί μουσικές ιδανικές για ατμοσφαιρικό φάσωμα, είναι γκουρού του υπερβατικού διαλογισμού και επιστρέφει, λέει, στο τηλεοπτικό «Twin Peaks», προκαλώντας ενθουσιασμό σε όσους έχουν ξεχάσει πόσο αχρείαστη ήταν η δεύτερη σεζόν και πόσο μάπα η ταινία μετά.


Το σύμπαν του, όμως, κατοικεί εντός και το βλέπει κανείς παντού. Όταν τρεμοσβήνει μια λάμπα, όποτε πετυχαίνεις κάποια σκηνή γκροτέσκας γκλαμουριάς, όποτε νιώθεις μια περίεργη νοσταλγία για το παρόν (όσο παράξενο κι αν μοιάζει αυτό), όποτε αναζητάς εξωτικούς, σκοτεινούς αντιπερισπασμούς, ακόμα κι αν (ή μάλλον ειδικά αν) είναι βέβαιο ότι θα μπλέξεις σε ύποπτους κόσμους και νοσηρά συστήματα που φέρουν μια απόκοσμη αυτοτέλεια και φυσικά δεν στήθηκαν για να φιλοξενούν φιλοπερίεργους φλώρους. Ο όρος «λιντσικό» (Lynchian) έχει εισβάλει προ πολλού στο σύγχρονο πολιτισμικό λεξιλόγιο, έστω κι αν χρησιμοποιείται χαλαρά κι αφηρημένα, όπως το «καφκικό». Κάποτε, ο συγγραφέας Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας είχε αποπειραθεί να το προσδιορίσει κάπως: «Θα μπορούσαμε ακαδημαϊκά να πούμε ότι ο όρος αναφέρεται σ' έναν πολύ ιδιαίτερο και συγκεκριμένο τύπο ειρωνείας, όπου ο συνδυασμός του μακάβριου με το τετριμμένο αποκαλύπτει πόσο βαθιά και διαχρονικά το πρώτο εμπεριέχεται στο δεύτερο... Για μένα, η αποδόμηση αυτής της παράξενης ειρωνείας του μπανάλ στις ταινίες του Λιντς έχει επηρεάσει τον τρόπο που βλέπω και οργανώνω τον κόσμο. Από τότε που πρωτοείδα το Μπλε Βελούδο, παρατηρώ, φέρ' ειπείν, ότι γύρω στο 65 τοις εκατό των ανθρώπων που περιμένουν στις στάσεις των λεωφορείων από τα μεσάνυχτα ως τις έξι το πρωί αποτελούν λιντσικές φιγούρες: γκροτέσκες, λιπόψυχες, φανταχτερά απωθητικές, χαρακωμένες από μια οδύνη ακραία δυσανάλογη με τις προφανείς περιστάσεις ρουτίνας... μια τάξη ανθρώπων του δημόσιου χώρου τους οποίους έχω αυθαίρετα και ιδιωτικά καταχωρίσει, μέσω του Λιντς, ως "επίμονα γαμημένους"».

6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

4 σχόλια
Δέχομαι εύκολα τον Κρόνεμπεργκ. Άντε και τον Τζάρμους. Ακόμη και τον Χάινεκε κα τον Βερχόφεν.Ο Λύντς είναι πολύ δύσπεπτος, ακόμη και για τους σινεφίλ. Πολλοί (όχι εγώ) βρίσκουν την παρουσία του αφόρητη.Είναι απαραίτητος όμως γιατί, με το μοναδικό του στυλ, ορίζει τη λίστα.Είναι αυτός που στέκεται ακριβώς απέναντι από τον Σπίλμπεργκ, τον Ζεμέκις.Είναι αφόρητη η απουσία του, ακριβώς για αυτον τον λόγο.
Για μενα η μονη του "δυσπεπτη" ταινια ειναι το Inland Empire. Και η μονη μαπα το Dune (αλλα υπηρχαν συγκεκριμενοι λογοι). Παντως δεν ειναι η το ενα η το αλλο, η Zemeckis η Lynch. Μπορεις να απολαμβανεις και τα δυο.
Ότι ελαττώματα και να είχαν, όχι, δεν ήταν περιττή η 2η σεζόν του Twin Peaks και σίγουρα δεν ήταν μάπα η ταινία. Για τους περισσότερους φαν του Lynch, το σύμπαν του Twin Peaks αποτελεί το αποκορύφωμα της καριέρας του.Και επί τη ευκαιρία, μου φαίνεται τελείως άστοχο να βγάλουμε άχρηστο τον James Cameron, μόνο και μόνο επειδή κάνει άλλου είδους σινεμά...