Το αγοράκι με τον Zippo

Το αγοράκι με τον Zippo Facebook Twitter
0

Η μοναχικότητα είναιανθυγιεινή - ειδικά την εορταστικήπερίοδο. Αυτό που φέρει κάποιος ωςπαράσημο (ή τέλος πάντων παριστάνει ότιπρόκειται για επιλογή και όχι αποτέλεσμααλυσιδωτών ψευδαισθήσεων και ανισόρροπουκάρμα) τον υπόλοιπο καιρό της δομημένηςκαθημερινής ρουτίνας, στις γιορτέςγίνεται επίδεσμος. Και τότε η μοναχικότητα-η ατομικότητα, αν προτιμά κανείς-ταυτίζεται με τη μοναξιά και τηναπομόνωση. Η περισυλλογή όταν είναικανείς μόνος του μπορεί και να γίνεικαταλύτης αλλαγών νοοτροπίας καιαντίληψης, προπόνηση για καλύτερηεπικοινωνία, η αλήθεια είναι όμως ότιόσο μουτζαχεντίν της ατομικότητας κιαν είναι κάποιος, τα Χριστούγεννα -καικυρίως η Πρωτοχρονιά- δεν φέρονταιευγενικά στα αποκαλούμενα «μονοπρόσωπα»(όταν πρόκειται για ζευγάρια μιλάμε για«διπρόσωπα» νοικοκυριά δηλαδή;)νοικοκυριά. Τη φετινή χρονιά πάντωςενισχύθηκε πολύ η καλτ της απομόνωσηςμε ταινίες υψηλού πρεστίζ όπως το Intothe Wild τουΣον Πεν (ο ελληνικός τίτλος Ταξίδι στηνΆγρια Φύση θυμίζει πιο πολύ ντοκιμαντέρτου «National Geographic»παρά την αληθινή ιστορία ενός νεαρούΑμερικανού αναχωρητή που αποφάσισε ναζήσει μακριά από την ισοπεδωτική διάβρωσητου σύγχρονου υλιστικού πολιτισμού γιανα βρει τραγικό τέλος από ασιτία σε μιαερημιά της Αλάσκα) και άλμπουμ όπως τοFor Emma, ForeverAgo του BonIver. Εξαιρετικά προϊόντακαι τα δύο, αλλά χρειάζεται και τοαντίδοτο. Κι εγώ το βρήκα -εγκαίρως λίγοπριν τις γιορτές- στο εξαιρετικό animationτης Pixar, το WALL-E, που είχε την καλοσύνηνα μου «κατεβάσει» (ντρέπομαι ναπαραδεχτώ) ένας φίλος και να με γλιτώσειαπό βαριά μιζέρια την Κυριακή το βράδυ.

Τοποθετημένο σ' έναμέλλον «μετά την καταστροφή», η ταινίαείναι λιγότερο οικολογική παραβολή ήαντι-καταναλωτική διατριβή και περισσότεροελεγεία για τη μοναχικότητα, τα όριάτης, τους τρόπους υπέρβασής της.Πρωταγωνιστής ένα ρομποτάκι παλαιάςτεχνολογίας που ζει τη σισύφειο ύπαρξητου μοναχικού εργένη ανάμεσα στη σκόνηκαι στα σκουπίδια σε μια Γη που έχειεγκαταλειφθεί προ πολλού από τουςανθρώπους, οι οποίοι ζουν σ' ένα τεράστιοαστρόπλοιο στο διάστημα ως πλαδαράυπερφυσικά μωρά. Ο WALL-E,παρέα με το κατοικίδιό του (μια κατσαρίδα)σ' ένα δωμάτιο διακοσμημένο με απολιθώματατου παρελθόντος, όπως ένας κύβος τουΡούμπικ, ένας αναπτήρα Zippoκαι μια τηλεόραση όπου παίζει για πάνταένα βίντεο του «Hello Dolly»(«...there'sno blue Mondayin your Sundayclothes» ακούγεται στοτραγούδι), από το οποίο αντλεί και όλητην πίστη του στο ρομαντικό όνειρο («δενείναι ποιος σ' αγαπάει, αλλά ποιοναγαπάς» όπως έλεγε και ο χαζούλης απότους δίδυμους που υποδυόταν ο ΝίκολαςΚέιτζ στο Adaptation). Πίστη,η οποία επιβραβεύεται πάντα, έστω καιμε καμιά 700ριά χρόνια καθυστέρηση, όπωςστην περίπτωση του WALL-E,και έχει τη μορφή ενός υπερσύγχρονουθηλυκού ρομπότ (της EVA),που κατεβαίνει στη Γη για να βάλει τέλοςστη μοναχικότητά του. Μοιάζει με τονΤσάπλιν ή τον Μπάστερ Κίτον ή τον κύριοΙλό ή ακόμα και τον Βέγγο, αν αναλογιστείκανείς τα εργένικα καταλύματα-συνθέσειςπάσης φύσεως παλαιών υλικών που μένειο μοναχικός χαρακτήρας που υποδύεταισε πολλές ταινίες του, ο προλετάριοςαυτός ρακοσυλλέκτης που ερωτεύεται μιαθεά, η οποία στην αρχή δεν ανταποκρίνεταιστη βαριά καψούρα του και απειλεί νατον κάνει παρανάλωμα ή μάλλον βίδες γιατην ακρίβεια (έτσι είναι αυτά: αν είσαιεκτός ερωτικής πιάτσα και ξαναμπείςαπότομα, μπορεί να καείς απότομα). Τελικάβεβαίως, βαδίζουν χέρι χέρι στοηλιοβασίλεμα, αφού προηγουμένως έχουνσώσει την ανθρωπότητα. «Κοιμόμαστε στοίδιο κρεβάτι, αλλά βλέπουμε διαφορετικάόνειρα» λέει μια κινέζικη παροιμία,ακόμα κι έτσι όμως καλύτερα από το ναξυπνά κανείς μόνος του την Πρωτοχρονιάμε το χανγκόβερ μιας ολόκληρης χρονιάς.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ