3 πολύτιμα περιοδικά που θ' αγαπήσουν βιβλιόφιλοι και λάτρεις της λογοτεχνίας

3 πολύτιμα περιοδικά που θ' αγαπήσουν βιβλιόφιλοι και λάτρεις της λογοτεχνίας Facebook Twitter
Ο ακάματος Χάρης Βλαβιανός διευθύνει το τετραμηνιαίο περιοδικό για την τέχνη της ποίησης, η «Ποιητική».
0

Υπερρεαλισμός. Αισίως στο δέκατο όγδοο τεύχος τoυ φτάνει το τετραμηνιαίο περιοδικό για την τέχνη της ποίησης, η «Ποιητική», που διευθύνει ο ακάματος Χάρης Βλαβιανός, συνεπικουρούμενος από πλειάδα δραστήριων ποιητών και συγγραφέων. Τα ονόματά τους: Γ. Δούκας, Δ.Ελευθεράκης, Γ. Λαμπράκος, Μ. Τοπάλη και Χρ.Χρυσόπουλος. Στο πιο πρόσφατο τεύχος συνεχίζεται το μεγάλο αφιέρωμα στον υπερρεαλισμό με ανέκδοτα κείμενα του μουσηγέτη Ανδρέα Εμπειρίκου και μελέτες του Σ.Μιχαήλ (για τον Ν. Κάλας και τις φιλοσοφικές του έρευνες), της Ιωάννας Ναούμ, η οποία επιμελείται το αφιέρωμα για τον Ν. Εγγονόπουλο και τον Σ. Μποντλέρ, της Ελ. Μπερδούση (για τον Εμπειρίκο και τον Σαλβαδόρ Νταλί), της Μ. Γεωργούλα (για τον Ν. Βαλαωρίτη και το χιούμορ), της Γ. Τεμπρίδου (για τον Ελύτη, το χιούμορ και τη φιλοσοφία στη «Μαρία Νεφέλη»). Επίσης, στεγάζονται δοκίμια ακριβείας και ποίηση ώριμων και νέων ποιητών. Η Μ. Τοπάλη μεταφράζει από τα Σονέτα του Ορφέα του Ρίλκε, ο Ευρ. Γαραντούδης γυρίζει την ποίηση του Σ. Πέννα στα ελληνικά και ο Γερ. Κακολύρης μας εξηγεί πώς αναγιγνώσκει ο Ζ. Ντεριντά το ποίημα «Φίδι» του Ντ.Χ. Λόρενς. Ο Γ. Βέλτσος γράφει στο ποίημα «Η μεγαλομανία του θανάτου»: «Σκέψου/ και μόλις με το δάχτυλο/ να δείξεις/ και με το μέτωπο/ –αφού το ψηλαφήσεις–/ μάθε στο θάνατο τον Λεονάρντο// Ύστερα/ –παρότι δεν είσαι ο ως άνω Βαπτιστής–/ σε εγκαταλελειμμένο drive in/ δες τη ζωή σου/ σ' οθόνες που τις ξέσκισαν αναγεννησιακά πουλιά».

2.

Για τον Δημήτρη Μαρωνίτη και τον Μπέλα Ταρ. Ο Γ. Κορδομενίδης επιμένει με το λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό «Εντευκτήριο» να διακονεί δυνατά την ποιότητα. Εκατόν δέκα τεύχη μάς έχει προσφέρει έως τώρα, όλα με ενδιαφέρουσα ύλη. Στις σελίδες 90-98 του πιο πρόσφατου τεύχους διαβάζουμε ένα μεστό κείμενο του Βασίλη Κωνσταντόπουλου για την τόσο γόνιμη συνεργασία του σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ με τον συγγραφέα Λάσλο Κρασναχορκάι με τίτλο «Το αργότερο, στο Τορίνο. Μία συνάντηση». Γράφει ο Κωνσταντόπουλος: «Ο Ταρ, χωρίς απόκλιση από την πρώτη του ταινία, και ο Κρασναχορκάι, σε ολόκληρο το έργο του, αγκαλιάζουν με απόλυτη συμπόνια τους μίζερους, κακότροπους , δύστυχους, ακούσια περιθωριακούς ήρωές τους που βολοδέρνουν (όπως οι πάντες) εγκλωβισμένοι στην αέναη κίνηση μεταξύ των πραγμάτων. Ακόμα και στις χειρότερες ηθικά στιγμές τους, τα πρόσωπα των αφηγήσεων, μέσα στην έσχατη ανημποριά και το βάσανό τους, δέχονται το αληθινό κι ειλικρινές χάδι του συγγραφέα και του κινηματογραφιστή, κι αυτή είναι η σημαντικότερη και πιο δηλωτική κοινή χειρονομία που συνδέει τον Κρασναχορκάι με τον Ταρ». Συναντάμε επίσης σελίδες για τον αείμνηστο Δ. Μαρωνίτη, υποβλητικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Ν. Αβδαρμάνη στο ένθετο δεκαεξασέλιδο Camera Obscura που επιμελείται ο Άρις Γεωργίου, ποιήματα του Δ. Καψάλη, πεζογραφήματα του Γ. Σκαραγκά και του Δ. Αξιώτη, μελέτες του Π. Τζώνου και της Μ. Στασινοπούλου, απόψεις για την ποίηση που υπογράφει ο Ιβ Μπονφουά και μεταφράζει ο Γ. Θεοδοσίου, και πολλές βιβλιοκριτικές.

3.

Ουτοπία και Λογοτεχνία. Το τριμηνιαίο περιοδικό «Φρέαρ» περιπολεί στο βάθος των περιστάσεων, έχοντας στο πιλοτήριο τον έμπειρο Δ. Αγγελή που συντονίζει τη συντακτική του επιτροπή, την οποία απαρτίζουν οι εκλεκτοί: Κ. Ανδρουλιδάκης, Ν. Κεσμέτη, Η. Κεφάλας, Δ. Κόκορης, Νίκος Αλ. Μπηλιώνης, Β. Τσακίρη και Ούρ. Φωσκόλου. Ξεχωρίζει η συνέντευξη που πήρε ο Γρηγόρης Μπέκος από τον Πορτογάλο συγγραφέα Γκονσάλο Μ. Ταβάρες, που έχει γεννηθεί το 1970 και μας έχει εντυπωσιάσει με το sui generis λογοτεχνικό εγχείρημα εν προόδω, μέρος του οποίου –και με τίτλο Η γειτονιά– κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2016 από της εκδόσεις Καστανιώτη σε μετάφραση της Αθηνάς Ψυλλιά και της Π. Μαυρίδου. Στο εν λόγω μυθιστόρημα κάνουν την εμφάνισή τους ξακουστά ονόματα των γραμμάτων και των τεχνών, όπως ο Πολ Βαλερί, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο Ίταλο Καλβίνο, ο Αντρέ Μπρετόν, ο Τ.Σ. Έλιοτ, ο Ανρί Μισό και ο Καρλ Κράους. «Είναι μια ουτοπία», λέει ο Ταβάρες για τη Γειτονιά, «που θέλει να ορίσει έναν χώρο έξω από τον χάρτη, έξω από τον κόσμο, και μια χρονική διάσταση έξω από τον ιστορικό χρόνο». Στο τεύχος στεγάζονται επίσης πεζογραφήματα του Δ. Νόλλα και του Μ. Μακρόπουλου, ποιήματα του Ντ. Σιώτη και του Γ. Κεντρωτή, μελετήματα του Μ. Πάγκαλου και του Φ. Βασιλείου, ενώ το κοσμούν σχέδια του Εμ. Μπιτσάκη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ