3 πολύτιμα περιοδικά που θ' αγαπήσουν βιβλιόφιλοι και λάτρεις της λογοτεχνίας

3 πολύτιμα περιοδικά που θ' αγαπήσουν βιβλιόφιλοι και λάτρεις της λογοτεχνίας Facebook Twitter
Ο ακάματος Χάρης Βλαβιανός διευθύνει το τετραμηνιαίο περιοδικό για την τέχνη της ποίησης, η «Ποιητική».
0

Υπερρεαλισμός. Αισίως στο δέκατο όγδοο τεύχος τoυ φτάνει το τετραμηνιαίο περιοδικό για την τέχνη της ποίησης, η «Ποιητική», που διευθύνει ο ακάματος Χάρης Βλαβιανός, συνεπικουρούμενος από πλειάδα δραστήριων ποιητών και συγγραφέων. Τα ονόματά τους: Γ. Δούκας, Δ.Ελευθεράκης, Γ. Λαμπράκος, Μ. Τοπάλη και Χρ.Χρυσόπουλος. Στο πιο πρόσφατο τεύχος συνεχίζεται το μεγάλο αφιέρωμα στον υπερρεαλισμό με ανέκδοτα κείμενα του μουσηγέτη Ανδρέα Εμπειρίκου και μελέτες του Σ.Μιχαήλ (για τον Ν. Κάλας και τις φιλοσοφικές του έρευνες), της Ιωάννας Ναούμ, η οποία επιμελείται το αφιέρωμα για τον Ν. Εγγονόπουλο και τον Σ. Μποντλέρ, της Ελ. Μπερδούση (για τον Εμπειρίκο και τον Σαλβαδόρ Νταλί), της Μ. Γεωργούλα (για τον Ν. Βαλαωρίτη και το χιούμορ), της Γ. Τεμπρίδου (για τον Ελύτη, το χιούμορ και τη φιλοσοφία στη «Μαρία Νεφέλη»). Επίσης, στεγάζονται δοκίμια ακριβείας και ποίηση ώριμων και νέων ποιητών. Η Μ. Τοπάλη μεταφράζει από τα Σονέτα του Ορφέα του Ρίλκε, ο Ευρ. Γαραντούδης γυρίζει την ποίηση του Σ. Πέννα στα ελληνικά και ο Γερ. Κακολύρης μας εξηγεί πώς αναγιγνώσκει ο Ζ. Ντεριντά το ποίημα «Φίδι» του Ντ.Χ. Λόρενς. Ο Γ. Βέλτσος γράφει στο ποίημα «Η μεγαλομανία του θανάτου»: «Σκέψου/ και μόλις με το δάχτυλο/ να δείξεις/ και με το μέτωπο/ –αφού το ψηλαφήσεις–/ μάθε στο θάνατο τον Λεονάρντο// Ύστερα/ –παρότι δεν είσαι ο ως άνω Βαπτιστής–/ σε εγκαταλελειμμένο drive in/ δες τη ζωή σου/ σ' οθόνες που τις ξέσκισαν αναγεννησιακά πουλιά».

2.

Για τον Δημήτρη Μαρωνίτη και τον Μπέλα Ταρ. Ο Γ. Κορδομενίδης επιμένει με το λογοτεχνικό και καλλιτεχνικό περιοδικό «Εντευκτήριο» να διακονεί δυνατά την ποιότητα. Εκατόν δέκα τεύχη μάς έχει προσφέρει έως τώρα, όλα με ενδιαφέρουσα ύλη. Στις σελίδες 90-98 του πιο πρόσφατου τεύχους διαβάζουμε ένα μεστό κείμενο του Βασίλη Κωνσταντόπουλου για την τόσο γόνιμη συνεργασία του σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ με τον συγγραφέα Λάσλο Κρασναχορκάι με τίτλο «Το αργότερο, στο Τορίνο. Μία συνάντηση». Γράφει ο Κωνσταντόπουλος: «Ο Ταρ, χωρίς απόκλιση από την πρώτη του ταινία, και ο Κρασναχορκάι, σε ολόκληρο το έργο του, αγκαλιάζουν με απόλυτη συμπόνια τους μίζερους, κακότροπους , δύστυχους, ακούσια περιθωριακούς ήρωές τους που βολοδέρνουν (όπως οι πάντες) εγκλωβισμένοι στην αέναη κίνηση μεταξύ των πραγμάτων. Ακόμα και στις χειρότερες ηθικά στιγμές τους, τα πρόσωπα των αφηγήσεων, μέσα στην έσχατη ανημποριά και το βάσανό τους, δέχονται το αληθινό κι ειλικρινές χάδι του συγγραφέα και του κινηματογραφιστή, κι αυτή είναι η σημαντικότερη και πιο δηλωτική κοινή χειρονομία που συνδέει τον Κρασναχορκάι με τον Ταρ». Συναντάμε επίσης σελίδες για τον αείμνηστο Δ. Μαρωνίτη, υποβλητικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες του Ν. Αβδαρμάνη στο ένθετο δεκαεξασέλιδο Camera Obscura που επιμελείται ο Άρις Γεωργίου, ποιήματα του Δ. Καψάλη, πεζογραφήματα του Γ. Σκαραγκά και του Δ. Αξιώτη, μελέτες του Π. Τζώνου και της Μ. Στασινοπούλου, απόψεις για την ποίηση που υπογράφει ο Ιβ Μπονφουά και μεταφράζει ο Γ. Θεοδοσίου, και πολλές βιβλιοκριτικές.

3.

Ουτοπία και Λογοτεχνία. Το τριμηνιαίο περιοδικό «Φρέαρ» περιπολεί στο βάθος των περιστάσεων, έχοντας στο πιλοτήριο τον έμπειρο Δ. Αγγελή που συντονίζει τη συντακτική του επιτροπή, την οποία απαρτίζουν οι εκλεκτοί: Κ. Ανδρουλιδάκης, Ν. Κεσμέτη, Η. Κεφάλας, Δ. Κόκορης, Νίκος Αλ. Μπηλιώνης, Β. Τσακίρη και Ούρ. Φωσκόλου. Ξεχωρίζει η συνέντευξη που πήρε ο Γρηγόρης Μπέκος από τον Πορτογάλο συγγραφέα Γκονσάλο Μ. Ταβάρες, που έχει γεννηθεί το 1970 και μας έχει εντυπωσιάσει με το sui generis λογοτεχνικό εγχείρημα εν προόδω, μέρος του οποίου –και με τίτλο Η γειτονιά– κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2016 από της εκδόσεις Καστανιώτη σε μετάφραση της Αθηνάς Ψυλλιά και της Π. Μαυρίδου. Στο εν λόγω μυθιστόρημα κάνουν την εμφάνισή τους ξακουστά ονόματα των γραμμάτων και των τεχνών, όπως ο Πολ Βαλερί, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο Ίταλο Καλβίνο, ο Αντρέ Μπρετόν, ο Τ.Σ. Έλιοτ, ο Ανρί Μισό και ο Καρλ Κράους. «Είναι μια ουτοπία», λέει ο Ταβάρες για τη Γειτονιά, «που θέλει να ορίσει έναν χώρο έξω από τον χάρτη, έξω από τον κόσμο, και μια χρονική διάσταση έξω από τον ιστορικό χρόνο». Στο τεύχος στεγάζονται επίσης πεζογραφήματα του Δ. Νόλλα και του Μ. Μακρόπουλου, ποιήματα του Ντ. Σιώτη και του Γ. Κεντρωτή, μελετήματα του Μ. Πάγκαλου και του Φ. Βασιλείου, ενώ το κοσμούν σχέδια του Εμ. Μπιτσάκη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ