To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Το «Lady Bird» ακολουθεί τη ζωή της πρωταγωνίστριας Κριστίν «Lady Bird» Mακφέρσον (την οποία υποδύεται υπέροχα η Σέρσα Ρόναν) κατά τη διάρκεια της τελευταίας της χρονιάς στο καθολικού λύκειο όπου φοιτά.
0

Τις περισσότερες φορές ένα σάουντρακ είναι πετυχημένο όταν έχει καταφέρει να θρέψει συναισθηματικά το κοινό με έμμεσο τρόπο, χωρίς να του έχει υποδείξει πώς να νιώσει ή τι να σκεφτεί, επισκιάζοντας ουσιαστικά την ίδια την ταινία.

Η μουσική του έμπειρου συνθέτη Jon Brion για το φιλμ «Lady Bird», το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Γκρέτα Γκέργουιγκ, πετυχαίνει ακριβώς αυτό: το γλυκόπικρο και νοσταλγικό του μοτίβο παραμονεύει αθόρυβα σε κάθε σημαντική ή μη σκηνή της ταινίας και χωρίς να τις αλλοιώνει, υπογραμμίζει απλώς ευγενικά το ειδικό βάρος της καθεμίας.

Το «Lady Bird» ακολουθεί τη ζωή της πρωταγωνίστριας Κριστίν «Lady Bird» Mακφέρσον (την οποία υποδύεται υπέροχα η Σέρσα Ρόναν) κατά τη διάρκεια της τελευταίας της χρονιάς στο καθολικού λύκειο όπου φοιτά.

Οι σύγχρονοι σκηνοθέτες έχουν την τάση να μην προτιμούν τα μελωδικά σάουντρακ γιατί έτσι πιστεύουν ότι χειραγωγούν το κοινό, αλλά ευτυχώς η Γκρέτα Γκέργουιγκ δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

Ανάμεσα σε οικογενειακά δράματα, ερωτικά ναυάγια, προδοσίες πιστών φίλων, εσωτερικές διαμάχες και κρίσεις ταυτότητας, η Lady Bird ονειρεύεται και σχεδιάζει τη ζωή της μακριά από το σπίτι της στο Σακραμέντο, σε ένα νέο, δημιουργικό και ενδιαφέρον περιβάλλον, μεταξύ ατόμων με τα οποία νιώθει ότι έχει πολλά κοινά.

Πρόκειται ουσιαστικά για ένα τρομερά ρεαλιστικό και τρυφερό φιλμ ενηλικίωσης που απέκτησε σταδιακά cult διαστάσεις, πετυχαίνοντας την υψηλότερη συγκεντρωτική βαθμολογία από την παραμονή του στο Rotten Tomatoes, και έφτασε τελικά να διεκδικεί 5 βραβεία στα φετινά Όσκαρ.

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Η Σέρσα Ρόναν και η Γκρέτα Γκέργουιγκ στα γυρίσματα της ταινίας.

Δυστυχώς, ανάμεσα στις υποψηφιότητες δεν συμπεριλαμβάνεται, λόγω του σκληρού ανταγωνισμού, η εκπληκτική μουσική επένδυση, αλλά αξίζει να εξετάσουμε λίγο πιο προσεχτικά τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει στην ανάδειξη του συναισθηματικού πυρήνα της ταινίας.

«Τα πράγματα δεν πάνε και πολύ καλά για τους χαρακτήρες της ταινίας, αλλά όλοι τους τρέφουν μια κάποια φιλοδοξία. Η πρωταγωνίστρια πιστεύει ότι υπάρχουν πολύ περισσότερα στη ζωή από αυτά που της προσφέρει ο τόπος της.

»Αυτό είναι ένα συναίσθημα που σε πηγαίνει μπροστά, ακόμη και αν δεν είσαι ικανοποιημένος με ό,τι συμβαίνει γύρω σου τη δεδομένη περίοδο. Η Lady Bird έχει αυτό το αίσθημα του ανικανοποίητου, ότι η ζωή είναι εκεί έξω.

»Δεν είναι βέβαιη, αλλά υπάρχει μια ελπίδα μέσα της που την οδηγεί σε ένα διαφορετικό μέλλον» σχολίασε ο Jon Brion σε μια συνέντευξή του στο «Crack», όταν ρωτήθηκε αν ήταν συνειδητή η σύνθεση ενός σάουντρακ που αφήνει στο τέλος μια νότα αισιοδοξίας.

Πράγματι, ακριβώς αυτό το συναίσθημα της μικρής αλλά ολοζώντανης ελπίδας για μια διαφορετική, πιο συναρπαστική ζωή συλλαμβάνουν οι συνθέσεις του Jon Brion.

Η μουσική βασίζεται σε ένα κεντρικό ορχηστρικό μοτίβο το οποίο αποδίδεται με πιάνο, κιθάρες και πνευστά που θυμίζουν αντίστοιχες δουλειές για τον κινηματογράφο του Γάλλου πολυοργανίστα François de Roubaix.

 

Lady Bird | Soundtrack | The Monkees - As We Go Along

Συγκεκριμένα, υπάρχουν δύο αρμονικά μοτίβα που μπλέκονται μεταξύ τους: το ένα ακολουθεί μια καθοδική κλίμακα και ντύνει τις άσχημες στιγμές της Lady Bird και το άλλο έχει ανοδική κλίμακα και λειτουργεί ως αντίβαρο στις στιγμές που εκείνη ανακάμπτει.

Με αυτό τον τρόπο προκύπτει κάτι που μοιάζει με τους κύκλους της πραγματικής ζωής, με τα πάνω και τα κάτω της, τις στιγμές που όλα βγάζουν νόημα κι εκείνες που μοιάζουν όλα μάταια, συμβάλλοντας έτσι στον ταπεινό ρεαλισμό που αναδίδει το φιλμ.

Βέβαια, η σκηνοθέτις Γκρέτα Γκέργουιγκ γνώριζε πως δεν είχε να κάνει με αρχάριο όταν ζήτησε από τον Brion να αναλάβει το σάουντρακ της ταινίας.

Ο Αμερικανός συνθέτης είναι υπεύθυνος για τη μουσική μερικών από τις πιο σπουδαίες κινηματογραφικές στιγμές του 21ου αιώνα.

Οι συνθέσεις του για τη «Magnolia» του Πολ Τόμας Άντερσον, την «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» του Mισέλ Γκόντρι και τη «Συνεκδοχή της Νέας Υόρκης» του Τσάρλι Κάουφμαν είναι σπουδαίες και έχουν προταθεί για διάφορα βραβεία, χωρίς να έχουν κερδίσει κάποιο, ενώ αξιοσημείωτες είναι και οι δισκογραφικές του παραγωγές σε μουσικούς τόσο του mainstream όσο και του εναλλακτικού τοπίου, όπως ο Kanye West, ο Frank Ocean, ο Elliott Smith, η Fiona Apple, οι Of Montreal, οι Spoon κ.ά.

To εκπληκτικό soundtrack του «Lady Bird» που αγνοήθηκε στα φετινά Όσκαρ Facebook Twitter
Η Σέρσα Ρόναν και η Λόρι Μέτκαλφ είναι και οι δύο υποψήφιες για βραβείο Όσκαρ.

Μπορεί η μουσική του για το «Lady Bird» να μην προτάθηκε για κάποιο μεγάλο βραβείο και να μείνει στην ιστορία ως ένα υποτιμημένο διαμάντι, αλλά νομίζω ότι αυτό ταιριάζει περισσότερο και στο low-profile πνεύμα της ίδιας της ταινίας.

Όπως λέει και ο ίδιος: «Ήθελα να φτιάξω κάτι συναισθηματικό. Οι σύγχρονοι σκηνοθέτες έχουν την τάση να μην προτιμούν τα μελωδικά σάουντρακ γιατί έτσι πιστεύουν ότι χειραγωγούν το κοινό, αλλά ευτυχώς η Γκρέτα Γκέργουιγκ δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

»Δεν ήθελα να φτιάξω κάτι δυσνόητο και προσποιητό αλλά κάτι που οι θεατές θα απολάμβαναν πραγματικά και δεν θα ξεχνούσαν φεύγοντας από τον κινηματογράφο».

Αυτός, άλλωστε, δεν θα έπρεπε να είναι και ο σκοπός κάθε πραγματικά σπουδαίας ταινίας; Να φωλιάζει και να επανέρχεται στις σκέψεις μας για μέρες μετά την προβολή της.

Οι συνθέσεις του Jon Brion συνέβαλαν διακριτικά και ειλικρινά σε αυτό, επενδύοντας μουσικά μια ταινία που διαχειρίζεται τις διαχρονικές θεματικές της με τον πιο αυθεντικό και συγκινητικό τρόπο που έχουμε δει τελευταία στο σινεμά.

 
Oscars News
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ