Σύμμαχοι (Allied)

0

1942. Ένας Γαλλο-καναδός κατάσκοπος ερωτεύεται και παντρεύεται τη Γαλλίδα Μαριάν μετά από μια αποστολή στην Καζαμπλάνκα. Σύντομα θα ειδοποιηθεί πως η Μαριάν ενδέχεται να είναι κατάσκοπος των ναζί και ξεκινά την έρευνα.

Το φιλμ Σύμμαχοι, πριν καν βγει στις αίθουσες, εντάχτηκε, και μαζί καταδικάστηκε, στην ελίτ ομάδα των μυθολογικά διχοτομημένων ταινιών, εκείνων που δημιουργούν ίντριγκα κινηματογραφικών διαστάσεων στο περιθώριο της κανονικής τους πλοκής – σαν την Κλεοπάτρα, χωρίς τον παραφουσκωμένο προϋπολογισμό και τις ασθένειες. Τα βλέμματα στρέφονται στις ομοιότητες: η σχέση των Πιτ-Τζολί γεννήθηκε και έσβησε μέσα στο σινεμά, από τον Κύριο και την Κυρία Σμιθ (οι κατάσκοποι-δολοφόνοι χωρίς επώνυμο) μέχρι το Δίπλα στη θάλασσα, ένα ρέκβιεμ φωτογενών επωνύμων. Ξεκίνησε με σφαίρες, βρισιές και πάταγο, σε χολιγουντιανό τέμπο, και τελείωσε με μια μερικώς και εντέχνως αυτοβιογραφική, ευρωπαϊκού τύπου ματιά στις σχέσεις και την απώλεια, έναν franco-μελαγχολικό απολογισμό βουτηγμένο στο ποτό, τα τσιγάρα και τα δειλινά πάνω στην Κυανή Ακτή. Οι Σύμμαχοι είναι η Γαλλίδα αντιστασιακή Μαριάν και ο Καναδός αξιωματικός της βρετανικής αντικατασκοπείας Μαξ, και πάλι δυο όμορφοι δολοφόνοι, ενωμένοι από τη μοίρα σε έναν ιερό σκοπό: να εκτελέσουν έναν ναζί αξιωματούχο στην Καζαμπλάνκα, διόλου συμπτωματικά το 1942. Πάνω στην ταράτσα, μέσα στο αυτοκίνητο, στο κέντρο της αμμοθύελλας, στην καρδιά του πολέμου και στα ανοιχτά της πραγματικότητας, ερωτεύονται. Όντως, τον ρεαλισμό τον αντιμετωπίζει πολύ χαλαρά ο Ρόμπερτ Ζεμέκις και δεν έχει πρόβλημα να το δηλώσει από την αρχή.

Η ταινία στάζει μέλι για το Χόλιγουντ της χρυσής περιόδου, με την προφανή αναφορά στην Καζαμπλάνκα του Μάικλ Κερτίζ, σε ατμόσφαιρα κι ένα μικρό post παιχνίδι στη νοσταλγία. Εκεί που ο Ρικ του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ με την Ίλσα της Ίνγκριντ Μπέργκμαν είχαν να θυμούνται για πάντα το Παρίσι, το λίκνο του έρωτά τους και την ουτοπία της ελευθερίας και της διαφυγής από ένα βρόμικο περιβάλλον που μυρίζει ψέμα και θάνατο, η Μαριάν και ο Μαξ, άγνωστοι μεταξύ τους και έμπειροι στις αλλαγές ταυτότητας, υποδύονται τους παντρεμένους. Το μέλλον τους εξαρτάται από τις εξελίξεις, την έκβαση της αποστολής τους, αλλά το παρελθόν τους είναι κινηματογραφικά συντεταγμένο από τις σινεφίλ αναφορές. Ο εξωτισμός της Καζαμπλάνκα και η επί του πλατό αναπαράσταση της εξιδανικευμένης βόρειας Αφρικής αντικαθίσταται από κρουστό έγχρωμο και μια αίσθηση «ταινίας μέσα στην ταινία» στις σκηνές εσωτερικών χώρων. Ο Ζεμέκις αγαπά την κλασική αφήγηση όσο λατρεύει την τεχνολογία και παρεμβαίνει ψηφιακά, στο μοντάζ και σε λεπτομέρειες, ακόμη και στο σιδερωμένο πρόσωπο του Μπραντ Πιτ, γιατί δεν τον βοηθά το σενάριο.

Οι Σύμμαχοι έχουν λιανό στόρι, «λίγη» πλοκή και τετριμμένο σασπένς. Το θέμα τους είναι η προδοσία, η αμφιβολία και η δοκιμασία. Όταν πληροφορούν τον Μαξ πως η γυναίκα που ερωτεύτηκε και με την οποία έκαναν μια κόρη αντικατέστησε τη νεκρή Μαριάν Μποσεζούρ (που σημαίνει καλή διαμονή) και αποκωδικοποιεί πληροφορίες για τους Γερμανούς, επανέρχεται σε μια ενισχυμένη εκκρεμότητα καχυποψίας. Είναι όντως αλήθεια; Ισχύει ο έρωτάς τους; Μήπως το τεστ είναι μέρος μιας πλάνης ή μιας πλεκτάνης; Το θρίλερ στοιχείο του έργου αυτοπεριορίζεται από τη χιονοστιβάδα κλισέ και το τονισμένο ρομάντσο είναι ένα τανγκό για έναν, διότι η Κοτιγιάρ προσπαθεί, με μια ακροβατική ερμηνεία ανάμεσα στον παλιομοδίτικο εξπρεσιονισμό μιας Λουίζε Ράινερ και τη σύγχρονη registre που γνωρίζει καλά, ενώ ο Πιτ προχωρά μηχανικά, εκφράζεται νωχελικά και δηλώνει ωσεί παρών – λείπει το χιούμορ του Άδωξοι Μπάσταρδοι και η ένταση του Fury, οι προηγούμενες συμμετοχές του σε δράματα για, και όχι μόνο με φόντο τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Τα πλούσια σκηνικά και τα (ατσαλάκωτα, ραμμένα στην πένα) κοστούμια της Τζοάνα Τζόνστον θριαμβεύουν, αν και σε ένα μουσειακό επίπεδο, φαντασίωσης σχεδόν, για οποιονδήποτε επαγγελματία καλείται να περιγράψει και να ντύσει εμβληματικές τοποθεσίες και υπέροχες φιγούρες. Το ουσιαστικό σχόλιο απουσιάζει. Και πώς είναι δυνατόν να επιλέγεις να επιστρέψεις σε μια ειπωμένη εποχή, αν δεν διαθέτεις ιστορία με αιχμή και στιβαρές προσωπικότητες ή αν δεν αντιδράς διά της παραβολής στα σημερινά γεγονότα, όπως έκαναν ο Στίβεν Σπίλμπεργκ με τον Τομ Χανκς στη Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν και στην επική τηλεοπτική σειρά «Band of Brothers», απαντώντας με τον τρόπο τους στις πολεμοχαρείς προθέσεις της κυβέρνησης Μπους;

Στους Συμμάχους δεν πιστεύεις λέξη από τους διαλόγους. Απλώς, το πρώτο μέρος στην Καζαμπλάνκα είναι χαζευτικό, χάρμα ιδέσθαι στην υπερβολή του, ενώ το δεύτερο μέρος του Λονδίνου μια φωσκολική ευκολία στη διαδοχή των καταστάσεων, άρρυθμη, γεμάτη επιτηδευμένες καθυστερήσεις και σκηνές που συχνά ψευτίζουν. Το μεγάλο μυστικό της Καζαμπλάνκα του 1942 είναι πως, ενώ ήταν μία από τις δεκάδες ταινίας της χρονιάς για τη Warner, περίπου της σειράς, μιλούσε σύγχρονα για τον πόλεμο, είχε μια αμεσότητα ενεστώτα (here's looking at you, kid), φτιάχνοντας την επιτυχία και αργότερα τον μύθο της από τις χρονικές και πολιτικές συγκυρίες, εκτός φυσικά από το ταλέντο των συντελεστών της – ας μην ξεχνάμε τον διφορούμενο Κλοντ Ρέινς και την «αρχή μιας ωραίας φιλίας» ή τον Μαξ Στάινερ στη μουσική, μαζί με την τρυφερότητα του σκληρού πρωταγωνιστή και την αποφασιστικότητα της όμορφης πρωταγωνίστριας. Ευτυχώς, οι Σύμμαχοι δεν έχουν διάθεση μεταμοντέρνου κανιβαλισμού του πρωτότυπου υλικού (αυτό το ξεπερασμένο χιουμοράκι του εξυπνάκια), αλλά, ως ένα εξωγήινο πάντρεμα επαγγελματισμού με τελειότητα, δεν έχουν λόγο ύπαρξης και δεν δημιουργούν αφορμή στη διαδρομή.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ