Λίνκολν (Lincoln)

Λίνκολν (Lincoln) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ

Πρωταγωνιστούν: Ντάνιελ Ντέι Λιούις, Σάλι Φιλντ, Τόμι Λι Τζόουνς

Βαθμολογία: 4,5/5

Η σύγκρουση ανάμεσα στον Λίνκολν και τους ισχυρούς άνδρες του υπουργικού συμβουλίου του, στην προσπάθειά του να τερματίσει την πιο αιματοβαμμένη σύγκρουση της χώρας, τον Εμφύλιο Πόλεμο, και ν' αλλάξει τον ρου της ιστορίας, βάζοντας τέλος στη δουλεία κι επαναφέροντας την Ένωση της Αμερικής.

Αυτή ήταν και η 13η, φαρμακερή όπως αποδείχτηκε, Τροπολογία του αμερικανικού Συντάγματος, 50 περίπου χρόνια μετά τις πρώτες 12 του θεμελιωτή Τζορτζ Γουόσινγκτον, μία νίκη του Λίνκολν που ο Σπίλμπεργκ δραματοποιεί, λαμβάνοντας υπόψη πολλές πολιτικές παραμέτρους και κλείνοντας ταυτόχρονα το μάτι σε μια χρονιά κρίσιμων εκλογών στη χώρα του. Πράγματι, από τις τρεις ταινίες που φέτος θέλουν να πιστεύουν πως έχουν κάτι να πούνε πέρα από την ιστορία που αφηγούνται, το Λίνκολν είναι η μόνη που συνδέεται υπόγεια με το σήμερα - οι άλλες δύο, γραμμικές και ανεκδοτολογικές, είναι το Επιχείρηση «Αργώ» του Μπεν Άφλεκ και το Zero Dark Thirty της Κάθριν Μπίγκελοου.

Πάρα πολλά έχουν ειπωθεί για το στυλ και το περιεχόμενο των ταινιών του Σπίλμπεργκ, με μόνιμη την αμφιβολία για το αν είναι πραγματικός δημιουργός ή ένας υπερτεχνίτης με ευρηματικότητα και ευδιάκριτη υπογραφή. Δεν καταλαβαίνω απόλυτα τον διάλογο επί του θέματος: ο Σπίλμπεργκ έχει γυρίσει ευφυείς και άστοχες ταινίες και στις δύο «αποκλίσεις» του, τη διασκεδαστική και τη δραματική, και μετά από 30 χρόνια είναι πιο auteur και από τους αυτοαποκαλούμενους καλλιτέχνες της υψηλής διανόησης, χωρίς να έχει την έπαρση να συγχαίρει τον εαυτό του.

Μιλώντας για το θέμα της δουλείας, ήδη έχει στο ενεργητικό του μια αδιάφορη και μπερδεμένη, βαριά και ανεπιτυχή προσπάθεια, το Amistad. Το Λίνκολν διαφέρει. Ο 16ος Πρόεδρος των ΗΠΑ είναι το πολιτικό του ίνδαλμα. Βλέποντας την ταινία, δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε το γιατί: ο Λίνκολν προτιμούσε παραβολές, αφηγούνταν παραμύθια κατανοητά στη μάζα και είχε την αίσθηση του επείγοντος, όταν έβαζε κάτι στο πεισματάρικο μυαλό του.

Ο Σπίλμπεργκ δεν τον θεοποιεί αλλά τον εξανθρωπίζει, τον κατεβάζει από το περιβόητο βάθρο του, δηλαδή το τεραστίων διαστάσεων άγαλμά του που είδε μικρός και τον σημάδεψε. Κινηματογραφικά, τον φαντάζεται σε καθημερινές δραστηριότητες, ενσταντανέ τρυφερά ή άχαρα, τον φέρνει κοντά στον κόσμο, βουτάει το όνειρό του στις λάσπες και τα συντρίμμια του πολέμου, τον τοποθετεί στη μέση μιας μακρόσυρτης, σκληρής και πικρής πολιτικής ζύμωσης που ανέδειξε το ταλέντο του στην πειθώ, την τήρηση των ισορροπιών και την πάση θυσία υλοποίηση των στόχων του.

Το «πάση θυσία» καταλαμβάνει μεγάλο κομμάτι της σχεδόν τρίωρης ταινίας. Η επίτευξη της πλειοψηφίας στη Βουλή των Αντιπροσώπων έγινε με διαφθορά και πάμπολλες αντεγκλήσεις, σε μια διελκυστίνδα ενδοκομματικής βεντέτας και εθνικού διχασμού. Ο Σπίλμπεργκ ξοδεύει αρκετό χρόνο για να εγκαταστήσει τη ζωτική οικειότητα ανάμεσα στον (ενδεχομένως) πληροφορημένο θεατή και τον Πρόεδρο. Στο σενάριο του Τόνι Κούσνερ, ο Λίνκολν είναι ένα μοναχικός, μελαγχολικός άνθρωπος των ανθρώπων, ένας πατέρας που αγαπάει τα παιδιά του και περνάει χρόνο μαζί τους σε μια εποχή που οι άνδρες δεν το έκαναν, που συμπονά τη μανιοκαταθλιπτική γυναίκα του για τον πρόωρο θάνατο του μεγάλου τους γιου και αρέσκεται στο να αφηγείται ιστορίες από τα παλιά, συχνά πικάντικες αλληγορίες και σοφίες του δρόμου, σε πείσμα των προτεραιοτήτων των υπουργών του και του χρόνου που έτρεχε, γιατί πίστευε πως έτσι ένωνε μυστικά την πολύτιμη κληρονομιά με μία κρίσιμη απόφαση.

Πολύ μπλα μπλα, αλλά χρήσιμο για την πλοκή και δημιουργικό, μία πλήρης σύνθεση ακαδημαϊσμού, ιστορικών πληροφοριών και γόνιμης μυθοπλασίας που δίνει πάσα στον Σπίμπεργκ να πλάσει μια αξέχαστη τριάδα πρωταγωνιστών (ο ηγετικός Πρόεδρος, η σύζυγος της καρδιάς, ο λομπίστας πολιτικός αντίπαλος στο τραχύ πρόσωπο και τον σαρδόνιο λόγο του τεταμένου, υπέροχου Τόμι Λι Τζόουνς), να ενσωματώσει με αφηγηματική άνεση πολλούς βοηθητικούς χαρακτήρες και να κλιμακώσει το έργο του τρεις φορές, στην αναγγελία της δολοφονίας, τον ενωτικό, θλιμμένο περίπατό του στο πεδίο της μάχης μαζί με το απόσπασμα του φημισμένου λόγου του, και πριν από αυτά, στην εντελώς σπιλμπεργκική σεκάνς της ψηφοφορίας, μια αρκετά τραβηγμένη επίδειξη μοντάζ και feelgood συναισθήματος.

Η εκφραστική υπερβολή των ψηφισάντων αντιμετωπίζεται ως μνημειώδης στιγμή στην ιστορία της αμερικανικής δημοκρατίας και δικαιολογείται από την έλλειψη κυνισμού μιας αλλοτινής εποχής (κάτι που ταιριάζει στον δεδομένο ιδεαλισμό του Σπίλμπεργκ) καθώς και από την ανάγκη σκηνοθετικής ανακούφισης μετά από μια βερμπαλιστική προθέρμανση. Η μουσική υπόκρουση του Τζον Γουίλιαμς αυτοσυγκρατείται αξιοθαύμαστα, καθώς κινείται σε τοπικά ιδιώματα και χαμηλούς τόνους, ενώ η ποιότητα παραγωγής, από την ποικιλία της χρωματικής παλέτας του οπερατέρ Γιάνους Καμίνσκι και την αυθεντικότητα των σκηνικών και των κοστουμιών, είναι υπεράνω κριτικής.

Κι έπειτα, υπάρχει ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Μετά τον Hawkeye στον Τελευταίο των Μοϊκανών, τον Χασάπη Μπιλ στις Συμμορίες της Νέας Υόρκης, ο Αγγλο-ιρλανδός προσθέτει ένα ακόμα εμβληματικό θηρίο της αμερικανικής μυθολογίας στη συλλογή του. Μόνο που αυτός ο μύθος, ο Λίνκολν, είναι υπαρκτό πρόσωπο, βαρύ κι επικίνδυνα ιερό. Ο Λιούις επέλεξε τη μόνη σωστή οδό, δηλαδή να αναρωτηθεί για τα κίνητρα των πράξεων που όλοι γνωρίζουμε, διαβάζοντας ανάμεσα στις γραμμές της εξωτερικής μίμησης και της βιογραφικής αναπαράστασης. Μορφοποιείται σε Λίνκολν χωρίς αντίσταση.

Δίνει πλήρη κίνηση σε μία εικόνα. Με λεπτή φωνή και λαϊκή γοητεία απέδωσε διακριτικά την κλινική του κατάθλιψη, την απαλή επαφή, την περιέργεια και το ενδιαφέρον του, τις σιωπές και τις εκκεντρικές επισημάνσεις του, αφού πρώτα ανήγαγε το κύρτωμά του σε μια μεταφυσική ανησυχία για τα υπέρογκα βάρη που επωμίζεται. Όσες φορές ο Σπίλμπεργκ παρασύρεται προς την πολιτική οξυδέρκεια ενός πολιτικού που ετοιμάζεται να αφήσει ιστορία, ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις λέει τα λόγια του και τα εννοεί, διυλίζοντας τις λεπτομέρειες στο προσωπικό όραμα.

Κατά τη διάρκεια της ταινίας, γίνεται κάτι μαγικό στην οθόνη: ο Σπίλμπεργκ ρίχνει ένα ξεχωριστό φως στο πρόσωπο του Λίνκολν και ο Λιούις το κατευθύνει πέρα, στο μέλλον το δικό του και της χώρας, σαν να αντανακλά τις σκέψεις και τις προσδοκίες του. Κι έπειτα, χάνεται στην λευκή κουρτίνα...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ