NEO VIDCAST

Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper)

Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ

Πρωταγωνιστούν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ

Βαθμολογία: 3/5

Η 34η ταινία μεγάλου μήκους που σκηνοθετεί στα 84 χρόνια του ο Κλιντ Ίστγουντ είναι μια σφριγηλή βιογραφία του πιο θρυλικού sniper του αμερικανικού στρατού, του Κρις Κάιλ, ο οποίος έχτισε τη θρυλική του υπόληψη συμμετέχοντας σε τέσσερις αποστολές στο Ιράκ, αλλά βρήκε τον θάνατο άδοξα, δύο βήματα απ' το σπίτι του, ενώ είχε επιστρέψει οριστικά στην οικογένειά του, έχοντας πάρει την απόφαση να αποσυρθεί.

Ο Ίστγουντ δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τα αίτια της εμπλοκής των ΗΠΑ στο Ιράκ. Θεωρεί τον πόλεμο δεδομένο και ασχολείται αποκλειστικά με τον Κάιλ. Η προσέγγισή του είναι ξεκάθαρη: ο Κρις μεγάλωσε με έναν πατριώτη πατέρα, κληρονόμησε τον ρόλο του προστάτη της οικογένειας και μόλις είδε τους Δίδυμους Πύργους να καταρρέουν, πήρε αυτόματα την απόφαση να καταταγεί. Ο Ελεύθερος Σκοπευτής υιοθετεί χωρίς περιστροφές τον μηχανισμό του πολέμου, αλλά ο Κλιντ Ίστγουντ δεν θα άφηνε μια μοναδική ευκαιρία έμμεσου σχολιασμού να πάει χαμένη. Και το κάνει σκηνοθετικά, καθώς τα πολλά λόγια δεν ήταν ποτέ το φόρτε του. Ο Κάιλ συμμετέχει στην εξάρθρωση του εχθρού ως κρυφός πολεμιστής στο άχαρο πόστο του σκοπευτή εξ αποστάσεως. Η μεγάλη του λαχτάρα είναι να βρεθεί κοντά στους συναδέλφους του, να σώζει αντί να σκοτώνει μόνο. Γι' αυτό και κατεβαίνει στο πεδίο της μάχης όποτε πιστεύει πως μπορεί να φανεί χρήσιμος. Ο τρόπος που ενεργεί (γρήγορος, αποτελεσματικός, κρατώντας ένα λακωνικό, ταπεινό προφίλ) τον ανεβάζει στα μάτια των άλλων στρατιωτών. Το τίμημα, ωστόσο, είναι βαρύ. Όποτε επιστρέφει στη σύζυγό του, αδυνατεί να απαλλαγεί από το άχθος της βίας που ασκεί και δέχεται. Οι εικόνες τον στοιχειώνουν και η ένταση δεν φεύγει από τη βαριά ψυχή του. Κάθε επίσκεψή του στο Ιράκ τον αδειάζει. Και η μεγάλη ειρωνεία είναι πως το πρόβλημά του διπλασιάζεται: έκανε ότι περνούσε από το χέρι του για να ελαττώσει την απόσταση ανάμεσα στη μακρινή θέση του (σκόπευε από ταράτσες και απομακρυσμένα σημεία), μετρώντας με αγωνία τις ώρες για να επιστρέψει και, όταν τελικά ερχόταν στο σπίτι του, δεν είχε συναισθηματική επαφή με τα παιδιά και την αγαπημένη του. Ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους ήρωες της Αμερικής δεν ευχαριστήθηκε ποτέ πραγματικά τα κατορθώματά του και δεν βρήκε την ησυχία του.

Μια φαινομενικά μιλιτιραστική ταινία, με δαιμονιώδες μοντάζ και περίγραμμα που δεν αποδομεί τη λογική του πολέμου, έρχεται κοντά στην καρδιά του πρωταγωνιστή και ακτινογραφεί το τεράστιο έλλειμμα που δημιουργείται από την εμπειρία αυτή. Το Hurt Locker της Κάθριν Μπίγκελοου πραγματεύτηκε τον κυνισμό ενός φονιά που ρίχνεται στη μάχη, έχοντας ξεχάσει τις όποιες ιδέες βρίσκονται πίσω από την αποστολή του – μια κανονική μηχανή με μηδενισμένο κοντέρ και συγκεκριμένες δεξιότητες. Ο Κάιλ του Ίστγουντ πλησιάζει περισσότερο στον συνειδητοποιημένο, έστω και πλανεμένο, στρατιώτη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, που όμως προσγειώθηκε άτσαλα σε άλλη εποχή. Ο κόσμος δεν δικαιολογεί απόλυτα και ομόφωνα τις πράξεις του, ρίχνεται σε έναν πόλεμο με αμφίβολα ιδανικά, αναγκάζεται να πηγαίνει και να έρχεται πολλές φορές στον τόπο του εγκλήματος και, όταν επιστρέφει για τα καλά, ανήκει σε μια ειδική μειονότητα που χρήζει υποστήριξης, κάτι που δεν συνέβαινε πριν από 70 χρόνια, όταν όλοι γιάτρεψαν όπως-όπως τις πληγές τους κι έβαλαν πλώρη για έναν νέο κόσμο.

0

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ