Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper)

Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ

Πρωταγωνιστούν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ

Βαθμολογία: 3/5

Η 34η ταινία μεγάλου μήκους που σκηνοθετεί στα 84 χρόνια του ο Κλιντ Ίστγουντ είναι μια σφριγηλή βιογραφία του πιο θρυλικού sniper του αμερικανικού στρατού, του Κρις Κάιλ, ο οποίος έχτισε τη θρυλική του υπόληψη συμμετέχοντας σε τέσσερις αποστολές στο Ιράκ, αλλά βρήκε τον θάνατο άδοξα, δύο βήματα απ' το σπίτι του, ενώ είχε επιστρέψει οριστικά στην οικογένειά του, έχοντας πάρει την απόφαση να αποσυρθεί.

Ο Ίστγουντ δεν ενδιαφέρεται καθόλου για τα αίτια της εμπλοκής των ΗΠΑ στο Ιράκ. Θεωρεί τον πόλεμο δεδομένο και ασχολείται αποκλειστικά με τον Κάιλ. Η προσέγγισή του είναι ξεκάθαρη: ο Κρις μεγάλωσε με έναν πατριώτη πατέρα, κληρονόμησε τον ρόλο του προστάτη της οικογένειας και μόλις είδε τους Δίδυμους Πύργους να καταρρέουν, πήρε αυτόματα την απόφαση να καταταγεί. Ο Ελεύθερος Σκοπευτής υιοθετεί χωρίς περιστροφές τον μηχανισμό του πολέμου, αλλά ο Κλιντ Ίστγουντ δεν θα άφηνε μια μοναδική ευκαιρία έμμεσου σχολιασμού να πάει χαμένη. Και το κάνει σκηνοθετικά, καθώς τα πολλά λόγια δεν ήταν ποτέ το φόρτε του. Ο Κάιλ συμμετέχει στην εξάρθρωση του εχθρού ως κρυφός πολεμιστής στο άχαρο πόστο του σκοπευτή εξ αποστάσεως. Η μεγάλη του λαχτάρα είναι να βρεθεί κοντά στους συναδέλφους του, να σώζει αντί να σκοτώνει μόνο. Γι' αυτό και κατεβαίνει στο πεδίο της μάχης όποτε πιστεύει πως μπορεί να φανεί χρήσιμος. Ο τρόπος που ενεργεί (γρήγορος, αποτελεσματικός, κρατώντας ένα λακωνικό, ταπεινό προφίλ) τον ανεβάζει στα μάτια των άλλων στρατιωτών. Το τίμημα, ωστόσο, είναι βαρύ. Όποτε επιστρέφει στη σύζυγό του, αδυνατεί να απαλλαγεί από το άχθος της βίας που ασκεί και δέχεται. Οι εικόνες τον στοιχειώνουν και η ένταση δεν φεύγει από τη βαριά ψυχή του. Κάθε επίσκεψή του στο Ιράκ τον αδειάζει. Και η μεγάλη ειρωνεία είναι πως το πρόβλημά του διπλασιάζεται: έκανε ότι περνούσε από το χέρι του για να ελαττώσει την απόσταση ανάμεσα στη μακρινή θέση του (σκόπευε από ταράτσες και απομακρυσμένα σημεία), μετρώντας με αγωνία τις ώρες για να επιστρέψει και, όταν τελικά ερχόταν στο σπίτι του, δεν είχε συναισθηματική επαφή με τα παιδιά και την αγαπημένη του. Ένας από τους μεγαλύτερους σύγχρονους ήρωες της Αμερικής δεν ευχαριστήθηκε ποτέ πραγματικά τα κατορθώματά του και δεν βρήκε την ησυχία του.

Μια φαινομενικά μιλιτιραστική ταινία, με δαιμονιώδες μοντάζ και περίγραμμα που δεν αποδομεί τη λογική του πολέμου, έρχεται κοντά στην καρδιά του πρωταγωνιστή και ακτινογραφεί το τεράστιο έλλειμμα που δημιουργείται από την εμπειρία αυτή. Το Hurt Locker της Κάθριν Μπίγκελοου πραγματεύτηκε τον κυνισμό ενός φονιά που ρίχνεται στη μάχη, έχοντας ξεχάσει τις όποιες ιδέες βρίσκονται πίσω από την αποστολή του – μια κανονική μηχανή με μηδενισμένο κοντέρ και συγκεκριμένες δεξιότητες. Ο Κάιλ του Ίστγουντ πλησιάζει περισσότερο στον συνειδητοποιημένο, έστω και πλανεμένο, στρατιώτη του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, που όμως προσγειώθηκε άτσαλα σε άλλη εποχή. Ο κόσμος δεν δικαιολογεί απόλυτα και ομόφωνα τις πράξεις του, ρίχνεται σε έναν πόλεμο με αμφίβολα ιδανικά, αναγκάζεται να πηγαίνει και να έρχεται πολλές φορές στον τόπο του εγκλήματος και, όταν επιστρέφει για τα καλά, ανήκει σε μια ειδική μειονότητα που χρήζει υποστήριξης, κάτι που δεν συνέβαινε πριν από 70 χρόνια, όταν όλοι γιάτρεψαν όπως-όπως τις πληγές τους κι έβαλαν πλώρη για έναν νέο κόσμο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ