Αφανείς Ηρωίδες (Hidden Figures)

0

Τρεις ιδιοφυείς Αφροαμερικανίδες, οι οποίες εργάζονταν για τη NASA, ήταν οι εγκέφαλοι πίσω από μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ιστορία, την εκτόξευση του αστροναύτη Τζον Γκλεν σε τροχιά, ένα σπουδαίο επίτευγμα που ανέτρεψε τη διαστημική κούρσα και ενθουσίασε τον κόσμο. Οι τρεις πρωτοπόροι ξεπέρασαν κάθε εμπόδιο που συνάντησαν λόγω του φύλου και της φυλής τους, εμπνέοντας τις επόμενες γενιές να κάνουν μεγάλα όνειρα.

Η πραγματική ιστορία των Κάθριν Τζόνσον, Μέρι Τζάκσον και Ντόροθι Βον, τριών Αφρoαμερικανίδων που συνέβαλαν αποφασιστικά στο διαστημικό πρόγραμμα της ΝΑΣΑ που έστειλε τον Τζον Γκλεν στο φεγγάρι, είναι μια πρώτης τάξης αφορμή για ένα ακαδημαϊκό φιλμ συμφιλίωσης των χρωμάτων, υπενθύμισης της ρατσιστικής αδικίας και ανάτασης του «μαύρου» κοινού, με πλείστες σκηνές κινηματογραφικής διόρθωσης ενός ακόμη ιστορικού ολισθήματος. Οι Αφανείς Ηρωίδες, μια από τις γάργαρες, αψεγάδιαστες και στρογγυλεμένες ταινίες που σε λίγα χρόνια θα εμπίπτει άνετα στην ομπαμική περίοδο, στο ευφορικό απόγειο πολυετών προσπαθειών της αφροαμερικανικής κινηματογραφικής κοινότητας να αποκτήσει αυτόνομη, περισσότερο αβίαστα αυθεντική φωνή και ίσες ευκαιρίες, είναι επίσης μια κλασικά δομημένη, feelgood nostalgia σε ένα, ειρωνικά, εντελώς λευκό είδος αφήγησης που γνωρίζει πώς να κλιμακώνει και να απογειώνει σε ένα φινάλε ταύτισης του θεατή με τους ήρωες, χαρίζοντάς τους ικανοποίηση και υπερηφάνεια. Και εδώ βρίσκεται η στρατηγική: βάλε στην αίθουσα ανθρώπους που τόσα χρόνια τσαντίζονταν με την ελλιπή εκπροσώπησή τους στο θέαμα και στην τέχνη και δώσε τους την ευκαιρία να απολαύσουν έναν παρόμοιο μύθο, φτιαγμένο με τον ίδιο τρόπο, ακόμη και από λευκό σκηνοθέτη (τον Θίοντορ Μέλφι, δεν πειράζει...), αλλά με άλλο χρώμα, το σωστό αυτήν τη φορά.

Όπως ήταν φυσικό για την εποχή, οι τρεις επιστημόνισσες, μαθηματικοί με διαφορετικές ειδικότητες, δούλευαν απομονωμένες και «ριγμένες», παρά τα προσόντα τους, και κατάφεραν να βρουν καίρια θέση ουσιαστικής υποστήριξης, όταν αναζητήθηκε συγκεκριμένα και επειγόντως η ειδικότητα της καθεμιάς, δηλαδή ο γρήγορος υπολογισμός και οι μαθηματικές θεωρίες, οι γνώσεις μηχανικής και η επίβλεψη του επαναστατικού για την εποχή, θηριώδους κομπιούτερ IBM που εγκαταστάθηκε στο ερευνητικό κέντρο και κανείς (λευκός και άντρας) δεν ήξερε να χειριστεί. Με κόπο και επιμονή έλαμψαν και έγραψαν Ιστορία, όχι μόνο στην κατάκτηση του Διαστήματος αλλά και στην απλή κατάκτηση βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η χρήση τουαλέτας στο ίδιο κτίριο με τους υπόλοιπους, στη συντριπτική τους πλειονότητα λευκούς – ωραία η επαναλαμβανόμενη σκηνή της Χένσον που τρέχει σε πανικό διανύοντας μεγάλη απόσταση για να ανακουφιστεί, κουβαλώντας πάντα μαζί της τα έγγραφά της, την ώρα που ο προϊστάμενος νομίζει πως λουφάρει συστηματικά. Το ειδικό βάρος του Κέβιν Κόστνερ στον ρόλο του απόλυτα προσηλωμένου στον μεγάλο του στόχο, Αλ Χάρισον, διευθυντή του Space Task Group, ως εξισορροπητή και ενδιάμεσου μεταξύ των απαθών, ρατσιστών λευκών, όπως ο Τζιμ Πάρσονς και η Κίρστεν Ντανστ και των θυμωμένων, φιλόδοξων μαύρων γυναικών, είναι σημαντικό για τη δραματικότητα της ταινίας και ο ηθοποιός και σκηνοθέτης εξαργυρώνει την πείρα του και με μια αλά JFK ερμηνεία ενώνει τις άκρες και δένει το καστ.

Οι Αφανείς Ηρωίδες, υποψήφιες για Όσκαρ καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου και δεύτερου γυναικείου ρόλου για την Οκτέιβια Σπένσερ, είναι ένα μάθημα Πολιτικής Ιστορίας με κάποιες ιστορικές ανακρίβειες για να εξυπηρετηθεί η πλοκή, και, κυρίως, ένα σεμινάριο πολιτικής ορθότητας από το φιλελεύθερο Χόλιγουντ του Μάντεψε ποιος θα έρθει το βράδυ και του Σκιές στη Σιωπή, που επιστρατεύει τα ψυχαγωγικά εργαλεία του για να απαλύνει τις ανισότητες και να χρυσώσει το μήνυμα.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλοφορεί επιτέλους η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που κανείς σχεδόν δεν έχει δει

Οθόνες / Κυκλοφορεί ξανά η ρομαντική κομεντί με πρωταγωνιστή τον David Bowie που σχεδόν κανείς δεν έχει δει

Μετά από τρεις δεκαετίες στη λήθη, η ταινία «The Linguini Incident» που βγήκε στα σινεμά το 1992 για να εξαφανιστεί αμέσως σχεδόν κάνει το ντεμπούτο της σε Blu-ray αυτές τις μέρες, πριν μεταφερθεί στις πλατφόρμες streaming.
THE LIFO TEAM
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
all about my mother

Οθόνες / Όλα για τη μητέρα μου: Η πεφωτισμένη, έμμεση αυτοβιογραφία του Αλμοδόβαρ

Το «Όλα για τη μητέρα μου» είναι η πιο ολοκληρωμένη και εντυπωσιακή ταινία του για την πρώτη, εικοσαετή φάση της καριέρας του, και μια εμπνευσμένη κατάθεση για τον αιώνα που ρίχνει αυλαία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Anthea Sylbert

Pulp Fiction / Anthea Sylbert (1937-2024): Η πολιτογραφημένη Σκιαθίτισσα ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Η σημαντικότατη Αμερικανίδα ενδυματολόγος του Πολάνσκι και κορυφαίων σκηνοθετών του κινηματογράφου απογοητεύθηκε νωρίς και βρήκε τις ρίζες της μακριά από τη βολή του Χόλιγουντ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Απώλειες / Σέλεϊ Ντιβάλ (1949-2024): Η πιο ασυνήθιστη ηθοποιός του αμερικανικού κινηματογράφου

Μούσα του Άλτμαν και Όλιβ του Ποπάι, πιο γνωστή ως η γυναίκα που απέφυγε ασθμαίνοντας το τσεκούρι του Νίκολσον στη «Λάμψη» του Κιούμπρικ, η Σέλεϊ Ντιβάλ έγραψε αθόρυβα ιστορία με τα παιδικά προγράμματα που επιμελήθηκε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ