«Τρελή και πόρνη»: Η υπόθεση του Αλιάκμονα ως «κακή εκπαίδευση» και της κοινής γνώμης και των ΜΜΕ

«Τρελή και πόρνη»: η υπόθεση του Αλιάκμονα ως “κακή εκπαίδευση” και της κοινής γνώμης και των ΜΜΕ Facebook Twitter
Φωτ. αρχείου: Unsplash
0

ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΑΝΥΠΟΦΟΡΗ, ΑΝΑΤΡΙΧΙΑΣΤΙΚΗ ανάγνωση στην υπόθεση της γυναίκας που έριξε το μωρό της στον Αλιάκμονα, σκοτώνοντάς το.

Δεν είναι η ανάγνωση του αναθέματος και του διασυρμού, αμφότερα προβλέψιμα και δικαιολογημένα. Δεν είναι καν η πτυχή της άρρωστης ανάγκης κάποιων να συγκριθούν (!) με τη δράστιδα για να νιώσουν αυτομάτως καλύτεροι / ιδανικοί / σχεδόν άγιοι, είτε είναι γονείς είτε όχι. Είναι η ανάγνωση της σαδιστικής (κυρίως δημοσιογραφικής) προσπάθειας να συνυφανθεί η αποτρόπαιη πράξη από τη μία με τα ήθη της δράστιδας και από την άλλη με την ψυχιατρική κατάστασή της.

Από χθες, η χαμερπής απόπειρα να σχηματιστεί η λέξη «πόρνη» και να τοποθετηθεί δίπλα στη λέξη «μάνα» είναι εντυπωσιακή στην αγριότητά της. Αν, μάλιστα, δίπλα σ’ αυτές τις λέξεις προστεθεί και ο χαρακτηρισμός «τρελή», πάει, λύθηκε το πρόβλημα, εξηγήθηκε η φρίκη της πράξης της, ας περάσει η επόμενη είδηση, η επόμενη φρίκη.

Όσο σταδιακά το ρεπορτάζ και η οργανωμένη έρευνα για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς υποκαθίσταται –κάποτε πλήρως– από τα μικροδικαστήρια των social media και κατευθύνεται από ανώνυμους λογαριασμούς που διακινούν φωτογραφίες (σ.σ.: να μια πρακτική που ξεκίνησε από τη δημοσίευση φωτογραφιών βιαστών και γυναικοκτόνων και γι’ αυτό «αγκαλιάστηκε» από μερίδα του κόσμου), τόσο η σοβαρή κουβέντα για τις προϋποθέσεις της μητρότητας, αλλά και για τον παράγοντα της ψυχικής υγείας, περιορίζεται σε νερά που χωρούν σε ποτήρι.

Γιατί η αποκαθήλωση της «μάνας-πόρνης» ή «της τρελής που δεν έπρεπε να γίνει μάνα» είναι εύκολα πεδία στα οποία μπορεί να διαπρέψει το ίδιο ο ρεπόρτερ τηλεοπτικής εκπομπής και ο ηλικιωμένος που πίνει ούζο στο καφενείο, ακριβώς το ίδιο και για τη μανούλα του Twitter που πονά και για εκείνη που δεν κατάφερε να αποκτήσει παιδί «και κοίτα πού πάει και τα δίνει ο Θεός».

(Φυσικά, από αυτή την κουβέντα διαφεύγει το ότι κάποτε και φαινομενικά «καλές μάνες» και «γυναίκες που δεν είχαν δώσει δικαιώματα» ή δεν φαίνονταν «μουρλές» ακριβώς, έπνιξαν τα παιδιά τους, αλλά αυτό δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν γιατί –συνήθως– δεν εξυπηρετεί επισκεψιμότητα και τηλεθέαση ή απλώς το κουτσομπολιό).

Συνήθως στην Ελλάδα το ψυχιατρικό πρόβλημα χρησιμοποιείται ως άλλοθι ή βολική δικαιολογία για οτιδήποτε. Όμως, ποτέ δεν αντιμετωπίζεται σοβαρά και συντεταγμένα, ούτε καν όταν συμβεί κάτι κακό και απολύτως μη αναστρέψιμο.

Ένα βήμα πίσω: λύνουν όλα αυτά –τα επιτόπια ρεπορτάζ, οι δηλώσεις γνωστών και αγνώστων, η λύσσα στο Twitter– το πρόβλημα; Φυσικά και όχι.

Πριν από 7 χρόνια, μια άλλη νεαρή γυναίκα πέταξε το μωρό της στον φωταγωγό, πριν από 4 χρόνια μια άλλη στα σκουπίδια – τα ίδια λέγονταν και τότε, ωστόσο πιο προσχηματικά, οι ίδιες παβλοφικές αντιδράσεις, η ίδια κοινωνική οργή για τις «ακατάλληλες μανάδες». Πέσαμε από τα σύννεφα, σηκωθήκαμε, σκουπιστήκαμε, καμία πρόνοια, καμία αλλαγή. 

Δύο βήματα πίσω: συνήθως στην Ελλάδα το ψυχιατρικό πρόβλημα χρησιμοποιείται ως άλλοθι ή βολική δικαιολογία για οτιδήποτε. Όμως, ποτέ δεν αντιμετωπίζεται σοβαρά και συντεταγμένα, ούτε καν όταν συμβεί κάτι κακό και απολύτως μη αναστρέψιμο.

Άραγε τι πραγματικά να σκέφτηκαν ή να συνέστησαν σ’ αυτή τη γυναίκα οι επιστήμονες που την παρακολουθούσαν, όταν διαπίστωσαν ότι είναι έγκυος; Ποιος ελεγκτικός μηχανισμός βρήκε καλή την ιδέα ένας άνθρωπος με τέτοιο παρελθόν να διανύσει περιόδους εγκυμοσύνης, λοχείας και πρώτου έτους μητρότητας χωρίς απολύτως καμία παρακολούθηση; Ναι, αυτό δεν είναι πολύ εύκολο, όπως τα επιτόπια ρεπορτάζ της πλάκας, αλλά αναζητώντας τις ρίζες της τραγωδίας, καλώς ή κακώς, θα πρέπει να μιλήσουμε και γι’ αυτά.

Μένοντας στο εδώ και το τώρα: στην υπόθεση της Βέροιας το μοτίβο των στοιχείων του ρεπορτάζ υποδεικνύει όσα δεν έγιναν για να αποτραπεί ακόμα μία τραγωδία. Μένει έγκυος μια γυναίκα που μπαινοβγαίνει στο ψυχιατρείο επί 14 χρόνια και εμφανίζει συγκεκριμένη προβληματική συμπεριφορά, τόσο στην πραγματική ζωή όσο και στα social media.

Η κλειστή τοπική κοινωνία ξέρει, αλλά δεν μιλάει ή μιλάει μόνο για να κρίνει, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί ενώ γνωρίζουν το πρόβλημα είναι τραγικά απόντες, τελικά συμβαίνει το χειρότερο δυνατό.

«Τουλάχιστον δέκα φορές είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρικές κλινικές η 29χρονη από τη Βέροια, που δεν δίστασε να πετάξει την κόρη της στον Αλιάκμονα», γράφει σε κατακερματισμένα ελληνικά ο συντάκτης ηλεκτρονικού Μέσου Ενημέρωσης και μέσα στο νοηματικό λάθος της πρότασης (πώς περιμένεις από έναν διαταραγμένο άνθρωπο να μη διστάσει;) κλείνει όλο το εγχώριο στίγμα και το έλλειμμα ενημέρωσης για ζητήματα ψυχικής υγείας στην Ελλάδα.

Κάτω από τον τίτλο και πριν από το κείμενο του ρεπορτάζ, το θέμα «ντύνει» φωτογραφικά ένα εξαιρετικά άβολο, αμήχανο, τέρμα προβληματικό στιγμιότυπο της 29χρονης. Δεν είναι μία σέξι φωτογραφία. Είναι μια φωτογραφία που αν τη βλέπαμε στο προφίλ ενός άγνωστου σε εμάς ανθρώπου, θα ξέραμε ότι κάτι δεν πάει καλά. Αν τη βλέπαμε στο προφίλ κάποιου φίλου, θα ανησυχούσαμε και θα του ζητούσαμε να σταματήσει να ποστάρει μέχρι να βρεθούμε και να μιλήσουμε. Αν τη βλέπαμε στο προφίλ ενός γνωστού, θα θορυβούμασταν, ίσως και να ενημερώναμε κάποιον από ειλικρινές ενδιαφέρον και για να προλάβουμε μία δυσάρεστη εξέλιξη – ειδικά αν γνωρίζαμε ότι αυτός ο άνθρωπος έχει παιδί.

Σίγουρα πάντως δεν θα συμπεραίναμε αβασάνιστα και με διάθεση αναθέματος ότι μία «μουρλή πόρνη σκότωσε το παιδί της».

Και ακόμα πιο σίγουρα, με νωπό ακόμα το τραύμα του βίαιου τέλους ενός μωρού, δεν θα «ξηλώναμε» φωτογραφίες αυτής της γυναίκας για να «ντύσουμε» το ρεπορτάζ της αποτρόπαιης πράξης της, αγνοώντας με φόρα το δεδομένο της ψυχικής ασθένειας.

Σε λίγες μέρες –όπως τόσες άλλες– κι αυτή η υπόθεση θα έχει ξεχαστεί. Εκείνο που θα μείνει θα είναι λίγη ακόμα «κακή εκπαίδευση» στη διαχείριση τέτοιων θεμάτων και λίγο ακόμα άλλοθι σε μηχανισμούς ελέγχου που ολιγωρούν, αφήνοντας χώρο για νέες τραγωδίες.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ