Καθώς το Facebook προσπάθησε να γίνει το κυρίαρχο social media στον κόσμο, προχώρησε σε συμφωνίες που επέτρεψαν σε πολλές εταιρίες να έχουν πρόσβαση στην τεράστια βάση προσωπικών πληροφοριών των χρηστών του, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει η εφημερίδα New York Times.

 

Το Facebook συνεργάστηκε με τουλάχιστον 60 κατασκευαστές συσκευών όπως η Apple, η Amazon, η BlackBerry, η Microsoft και η Samsung. Οι συμφωνίες συνάφθηκαν την τελευταία δεκαετία, ξεκινώντας από την ευρεία διάθεση των εφαρμογών Facebook σε smartphones.

 

Αυτές οι κινήσεις επέτρεψαν στο Facebook να επεκτείνει την εμβέλειά του και να αφήσει τους κατασκευαστές συσκευών να προσφέρουν στους πελάτες δημοφιλή χαρακτηριστικά του κοινωνικού δικτύου, όπως υπηρεσία μηνυμάτων, πλήκτρα like και ατζέντες διευθύνσεων.

 

Ωστόσο, αυτές οι εταιρικές σχέσεις, των οποίων το πεδίο εφαρμογής δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, εγείρουν ανησυχίες σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής από την εταιρεία και τη συμμόρφωση με ένα διάταγμα έγκρισης του 2011 με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου.

 

Το Facebook επέτρεψε στις εταιρείες να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των φίλων των χρηστών χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή τους, ακόμη και αφού δήλωσαν ότι δεν επιθυμούν να μοιράζονται πλέον τέτοιες πληροφορίες με ξένους.

 

Κάποιοι κατασκευαστές συσκευών θα μπορούσαν να ανακτήσουν προσωπικές πληροφορίες ακόμη και από φίλους των χρηστών που πίστευαν ότι είχαν εμποδίσει την κοινή χρήση τους, σύμφωνα με το άρθρο των The New York Times.

 

Οι περισσότερες από τις συνεργασίες παραμένουν σε ισχύ, αν και το Facebook ξεκίνησε να τις διακόπτει τον Απρίλιο, στο απόηχο του σκανδάλου Cambridge Analytica.

 

Με την διατύπωση των πρώτων κατηγοριών, το Facebook δήλωσε ότι το είδος της πρόσβασης που εκμεταλλεύτηκε η εταιρία Cambridge Αnalytica το 2014 σταμάτησε το επόμενο έτος, όταν το Facebook απαγόρευσε στους προγραμματιστές να συλλέγουν πληροφορίες από τους φίλους των χρηστών. Αλλά, οι επικεφαλής της εταιρείας δεν αποκάλυψαν ότι το Facebook είχε απαλλάξει τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων και tablet από τέτοιους περιορισμούς.

 

Ωστόσο, το Facebook απάντησε στο δημοσίευμα λέγοντας ότι η εφημερίδα έχει ερμηνεύσει εσφαλμένα τον σκοπό και τη λειτουργία των λεγόμενων API που είναι ενσωματωμένα σε συσκευές - το λογισμικό που επιτρέπει στις εταιρείες hardware να γεφυρώσουν τη βάση δεδομένων του Facebook για να προσφέρουν εκδόσεις της εφαρμογής λειτουργικά συστήματα.

 

«Στις πρώτες μέρες των smartphones, η ζήτηση για το Facebook ξεπέρασε την ικανότητά μας να δημιουργούμε εκδόσεις του προϊόντος που λειτουργούσαν σε κάθε τηλέφωνο ή λειτουργικό σύστημα», γράφει ο Ime Archibong, εκπρόσωπος του Facebook.

 

«Για να γεφυρωθεί αυτό το χάσμα, δημιουργήσαμε ένα σύνολο API που ενσωματώνονται σε συσκευές που επέτρεψαν στις εταιρείες να αναδημιουργήσουν εμπειρίες που μοιάζουν με το Facebook για τις μεμονωμένες συσκευές ή τα λειτουργικά τους συστήματα».

 

«Αντίθετα με τους ισχυρισμούς των New York Times, οι πληροφορίες των φίλων, όπως οι φωτογραφίες, ήταν προσβάσιμες μόνο όταν οι άνθρωποι αποφάσιζαν να μοιραστούν τις πληροφορίες τους με αυτούς τους φίλους», προσθέτει ο Archibong.

 

Η Archibong είπε ότι αυτές οι διεπαφές συσκευών είναι «πολύ διαφορετικές» από τον τύπο των δημόσιων διεπαφών που επέτρεψαν στην Cambridge Analytica να συλλέξει δεδομένα για εκατομμύρια χρήστες.

 

Στις 24 Απριλίου, ο Mαρκ Ζούκερμπεργκ κατέθεσε στο Κογκρέσο για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των χρηστών και το Facebook και δήλωσε σε προγραμματιστές ότι ανακάλεσε την πρόσβαση σε API τα οποία ήταν ενσωματωμένα σε συσκευές. Σύμφωνα με την Archibong, 22 από τις συνεργασίες έχουν ήδη λήξει.

 

Ωστόσο οι επικριτές της εταιρείας λένε ότι τα  API της συσκευής αποτελούν παραβίαση του εν λόγω ελέγχου, επιτρέποντας στους κατασκευαστές συσκευών να έχουν απευθείας σύνδεση για πρόσβαση στα δεδομένα των χρηστών

 

Οι εταιρείες Amazon και Samsung αρνήθηκαν να σχολιάσουν εάν και τι είδους πρόσβαση είχαν στα δεδομένα χρηστών του Facebook μέσω των API.

 

Η Apple δήλωσε ότι είχε χρησιμοποιήσει προηγουμένως τις διασυνδέσεις λογισμικού για να επιτρέψει στους χρήστες iPhone να κάνουν πράγματα όπως η δημοσίευση φωτογραφιών στο Facebook χωρίς να ανοίξει την εφαρμογή, αλλά η πρόσβαση της συσκευής της τερματίστηκε τον Σεπτέμβριο.

 

Η Microsoft δήλωσε ότι η πρόσβαση API ολοκληρώθηκε το 2008, προσθέτοντας ότι η γέφυρα χρησιμοποιήθηκε για να κάνει πράγματα όπως να προσθέσει επαφές και να λάβει ειδοποιήσεις και ότι όλα τα δεδομένα αποθηκεύτηκαν τοπικά στη συσκευή του χρήστη.

 

Η BlackBerry είπε ότι η πρόσβαση χρησιμοποιήθηκε μόνο για να δώσει στους πελάτες της πρόσβαση στο Facebook και μηνύματα.