ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Χέλμουτ Νιούτον: Η ωραία και το κτήνος - Νέο ντοκιμαντέρ «από τα παρασκήνια»

Χέλμουτ Νιούτον: Η ωραία και το κτήνος - Νέο ντοκιμαντέρ «από τα παρασκήνια» Facebook Twitter
0

Ένα ντοκιμαντέρ για έναν από τους διασημότερους αλλά και αμφιλεγόμενους φωτογράφους του εικοστού αιώνα κάνει την πρεμιέρα του αυτές τις ημέρες στις σκοτεινές αίθουσες. Η DW μίλησε με τον σκηνοθέτη.

O τίτλος του ντοκιμαντέρ «Helmut Newton: The Bad and the Beautiful» (Χέλμουτ Νιούτον: Η ωραία και το κτήνος) είναι εμπνευσμένος από το διάσημο μελόδραμα του σκηνοθέτη Βινσέντε Μινέλι της δεκαετίας του 1950, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Κερκ Ντάγκλας και Λάνα Τάρνερ. Ο σκηνοθέτης Γκέρο φον Μπεμ επέλεξε σκόπιμα τον ίδιο τίτλο.

Όπως αναφέρει μιλώντας στη Deutsche Welle, η ταινία του Μινέλι αναφέρεται στο παρασκήνιο της ζωής στο Χόλιγουντ μέσω ιστοριών από ανερχόμενους αλλά και αποτυχημένους ηθοποιούς - το ντοκιμαντέρ εξερευνά τον κόσμο της μόδας μέσα από τον φακό του φωτογράφου από τα παρασκήνια της ζωής των πετυχημένων στον χώρο: πλούσιων και όμορφων. Μέσα από τις φωτογραφίες του «αφηγούταν συχνά ιστορίες που έκρυβαν μυστικά ή που θα μπορούσαν να μας κάνουν να σκεφτούμε ότι συνέβη κάτι τρομερό».

Χέλμουτ Νιούτον: Η ωραία και το κτήνος - Νέο ντοκιμαντέρ «από τα παρασκήνια» Facebook Twitter

Το κτηνώδες και το ωραίο στο έργο του

Ο Χέλμουτ Νιούτον γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1920 και πέθανε σε αυτοκινητιστικό ατύχημα στο Λος Άντζελες το 2004. Εβραίος την καταγωγή, φυγαδεύτηκε λίγο μετά την ενηλικίωσή του, αρχικά στην Σιγκαπούρη και στην συνέχεια στην Αυστραλία.


Κάτι για το οποίο συχνά κατακρίθηκε, μεταξύ άλλων από την Αμερικανίδα συγγραφέα Σούζαν Σόνταγκ ή τη Γερμανίδα φεμινίστρια Άλις Σβάρτσερ, ήταν η αμφιλεγόμενη, για κάποιους κλισέ και ταπεινωτική, απεικόνιση του γυναικείου σώματος, καθώς έβαζε συχνά τα μοντέλα του να ποζάρουν γυμνά.

«Για πολλούς ήταν ένα «κακό» ή «άτακτο» αγόρι, όπως τον αποκαλούσε πάντα και η σύζυγός του», σημειώνει ο φον Μπεμ. «Ήταν σε κάθε περίπτωση αναρχικός. Με το έργο του ανέτρεψε ένα μεγάλο κομμάτι του κατεστημένου στην τέχνη της φωτογραφίας εκείνη την εποχή».

Όσο για την «ωραία» στον τίτλο, αναφέρεται προφανώς στις πολλές γυναίκες, οι οποίες εμφανίζονται και στο ντοκιμαντέρ: Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Σάρλοτ Ράμπλινγ, Άννα Γουίντουρ, Γκρέις Τζόουνς, Νάντια Άουερμαν, Κλάουντια Σίφερ, Μάριαν Φέιθφουλ και βεβαίως η σύζυγός του Τζουν Μπράουν.


Η κάθε επανάσταση στην εποχή της

Ταιριάζει άραγε το έργο ενός «λευκού γέρου, ο οποίος φωτογραφίζει νεαρές γυμνές γυναίκες» στο σήμερα, με φόντο το κίνημα #MeToo; «Πρέπει να δει κανείς τον Νιούτον και τη δουλειά του σε άμεση σύνδεση με την περίοδο κατά την οποία τραβήχτηκαν αυτές οι φωτογραφίες», επισημαίνει ο σκηνοθέτης. Η σεξουαλική επανάσταση στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 70 συνέπεσε με το ζενίθ στην καριέρα του Χέλμουτ Νιούτον. Και παράλληλα η φωτογραφία μόδας έζησε την απόλυτη επανάσταση», προσθέτει.


«Όσες γυναίκες πόζαραν γυμνές το έκαναν εθελοντικά, ποτέ δεν αναγκάστηκαν από κανέναν να φωτογραφηθούν έτσι», τονίζει ο σκηνοθέτης. Για μερικές μάλιστα, προσθέτει ο φον Μπεμ, ήταν μια πράξη απελευθέρωσης, όπως για την νεαρή Σάρλοτ Ράμπλινγκ. Επίσης, η τραγουδίστρια Μάριαν Φέιθφουλ, η οποία μεγάλωσε σε ένα αυστηρά καθολικό περιβάλλον, αποκαλύπτει σε συνέντευξή της στο ντοκιμαντέρ πώς Νιούτον την «ελευθέρωσε από τη σεμνοτυφία των καθολικών μοναχών».


Η επιρροή της Λένι Ρίφενσταλ στο έργο του

Υπάρχει όμως και ακόμη μια γυναίκα που αναφέρεται στο ντοκιμαντέρ: η Λένι Ρίφενσταλ. Η διάσημη φωτογράφος και σκηνοθέτις, γνωστή για τις ταινίες προπαγάνδας των Εθνικοσοσιαλιστών, διαμόρφωσε επίσης την αισθητική του Χέλμουτ Νιούτον. «Ποτέ δεν το αρνήθηκε. Γιατί θα έπρεπε άλλωστε;» διερωτάται ο φον Μπεμ. Στο ντοκιμαντέρ ο ίδιος ο Νιούτον εξηγεί τους τρόπους με τους οποίους τον επηρέασε το έργο της αμφιλεγόμενης σκηνοθέτιδας: «Ο φωτισμός που χρησιμοποιούσε, οι αποχρώσεις και μερικές από τις πόζες».


«Με το έργο του πώς συχνά γυναικεία και ανδρικά χαρακτηριστικά μπορούν να γίνονται ένα».

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Culture
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.