«Συνεταιρισμοί» πολιτών για αγορά πανάκριβων έργων τέχνης

«Συνεταιρισμοί» πολιτών για αγορά πανάκριβων έργων τέχνης Facebook Twitter
0

Εκδημοκρατισμός στην τέχνη. Δεν είναι μόνο οι πάμπλουτοι συλλέκτες που μπορούν να αγοράσουν ένα έργο τέχνης. Πολίτες «συνεταιρίζονται» και γίνονται κάτοχοι ενός μικροσκοπικού τμήματος πανάκριβων έργων σπουδαίων καλλιτεχνών.

Όταν ο Γιόνας, η Ολίβια, ή ο Ραφαέλ επισκέπτονται το Κέντρο Πάουλ Κλεε στη Βέρνη της Ελβετίας για να θαυμάσουν από κοντά τον «δικό τους» Πικάσο γίνονται δεχτοί με πολλά χαμόγελα και τους χαιρετούν προσωπικά. «Σε ευχαριστούμε Γιόνας που μπόρεσες να το κάνεις εφικτό», αναγράφεται σε μια επιγραφή δίπλα στον πίνακα. Και οι τρεις επισκέπτες δεν είναι πλούσιοι συλλέκτες. Ανήκουν όμως σε μια πρωτοβουλία πολιτών, η οποία το 2017 δημιούργησε μια διαδικτυακή πλατφόρμα για την αγορά έργων τέχνης με μόλις 45 ευρώ. Έτσι συγκεντρώθηκαν μέσα σε δυο ημέρες 25.000 άνθρωποι, οι οποίοι δαπάνησαν από 45 ευρώ και έγιναν όλοι τους συνιδιοκτήτες ενός πίνακα του Πικάσο.


Η διαδικτυακή πλατφόρμα ονομάζεται Qoqa και έχει ανοίξει νέους δρόμους στην αγορά έργων τέχνης. Οι ιδιοκτήτες μπορούν όποτε θέλουν να θαυμάζουν το έργο που αγόρασαν μέσα από μια web κάμερα και μπορούν να αναρτούν σχόλια στον τοίχο του μουσείου.


Το Κέντρο Πάουλ Κλεε στη Βέρνη είχε στόχο να καταδείξει τη χρήση των ψηφιακών μέσων με τη σύγχρονη τέχνη. «Πώς λειτουργεί μια μεγάλη διαδικτυακή κοινότητα; Επικοινωνούμε ήδη με επιτυχία στο διαδίκτυο, αλλά θέλουμε να βελτιωθούμε» επισημαίνει ο διευθυντής του περίφημου εικαστικού κέντρου Τόμας Σοραπέρα. Εκτός αυτού, πέρα δηλαδή από τη διαδικτυακή κοινότητα, ήθελαν να κινητοποιήσουν και τους ίδιους τους γείτονές τους. Ήθελαν να συζητήσουν, να μιλήσουν μαζί τους. Και τότε γεννήθηκε η ιδέα και της συνεργασίας των μικρών τοπικών επιχειρήσεων με το μουσείο.


Τέχνη και δημοκρατία


«Ο εκδημοκρατισμός της τέχνης είναι πολύ της μόδας, σε αντίθεση με τη δεκαετία του 1990», όπως ισχυρίζεται η Κάρεν φαν ντεν Μπεργκ, καθηγήτρια Θεωρίας της Τέχνης από το πανεπιστήμιο Ζέπελιν στο Φρισντριχσχάφεν. Τη δεκαετία εκείνη κυριαρχούσαν στην αγορά της τέχνης Άραβες και Ρώσοι ολιγάρχες.

«Με δυο γιοτ και τρεις Μαζεράτι θα δεν μπορούσαν πλέον να εντυπωσιάσουν, αλλά με έναν Πικάσο οπωσδήποτε», συμπληρώνει σκωπτικά η Κάρεν φαν ντεν Μπεργκ. Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι τιμές εκτοξεύθηκαν στα ύψη. Εντωμεταξύ καλλιτέχνες και πολίτες, θέλοντας να αντισταθούν σε αυτή την κίνηση, οργάνωσαν πρωτοβουλίες και συνεργάστηκαν με μουσεία. Μεμονωμένοι πολίτες άρχισαν να συνασπίζονται για να αγοράσουν έργα τέχνης. Άλλοι συνεργάζονται για να καλύψουν τα έξοδα μίας μεγάλης διοργάνωσης.

Η Victoria Art Gallery στο Μπαθ της Νότιας Αγγλίας παρουσιάζει την έκθεση με τον τίτλο «Τουλούζ Λωτρέκ και τα αριστουργήματα της Μονμάρτης». Η έκθεση στάθηκε δυνατόν να διοργανωθεί, διότι οι πολίτες συνενώθηκαν και κατάφεραν να συγκεντρώσουν 14.000 ευρώ.

Και δεν φαίνεται να είναι μόνο οι απλοί πολίτες που απολαμβάνουν αυτή την τακτική. Η ιδέα άρεσε και στον Κλοντ, τον γιο του Πικάσο. «Στην αρχή σκέφθηκα τι περίεργη ιδέα, τόσοι πολλοί άνθρωποι να έχουν την επιθυμία να κατέχουν ένα τόσο δα κομματάκι ενός έργου τέχνης. Τώρα όμως το βρίσκω πολύ συγκινητικό».

Με πληροφορίες από Deutsche Welle

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.